Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 34 1 2 12 13 14 15 16 33 34

Hatgruppe facebook

Re: Hatgruppe facebook [Re: ean] #918571 13/04/2010 11:48
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ean

...og om de hadde fullført setningen med "før vi ser den står stille", hadde setningen i mine øyne vært mye bedre.

Enig i det ICON_SMILE Det hadde faktisk balansert opp hele budskapet på en helt annen måte.

Re: Hatgruppe facebook [Re: HM1100] #918602 13/04/2010 12:34
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HM1100
Jeg skjønner virkelig ikke hva dere er så fornøyd med.
...
Verden vil bedras.

A small step osv i kampen mot verdens idioti.
Problemet med hensynsløse idioter er der fortsatt, og jeg kommer ikke til å begynne å sykle midt i vegen uten hjelm, for å si det sånn.
Men jaggu var det fornøyelig;-)

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #918652 13/04/2010 13:43
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Clotho_NOR
Hva er "selve problemet" og hvorfor vil ikke en saklig dialog kunne hjelpe ?

Selve problemet er at syklister er en utsatt gruppe i trafikken, og økende irritasjon mot syklister er uønsket og farlig. Hva var det dere skrev igjen? At det var en 15 år gammal jente som hadde startet gruppa eller noe sånt? Hun er ikke jeg redd for å møte i trafikken. Ikke det minste redd faktisk.
Jeg er enig i at det er litt festlig "å ta rotta på" idiotene, men ikke så gøy når det viser seg at det er ungdommer samt litt mindre ungdommer som ikke skjønner hvor langt ute på viddene de er.
Jeg skjønner jeg ikke får gehør for dette her, men i mine øyne er det mest interessante spørsmålet: Hvorfor er det blitt slik? Og hva kan jeg/vi gjøre for å endre det? Vi sykkelentusiaster må gjerne fortsette å krangle med drittunger/sekker på facebook, sparke etter nærgående biler og hytte med nevene etter trailer-jens som kommer dundrende i sitt 70 tonn tunge vogntog. Det kommer sannsynligvis ikke til å skje noe som helst før en eller annen lunatic dundrer inn i et helt følge med syklister og tar knekken på flere av dem (var det ikke en episode i Tyskland/Sveits el. for noen år siden, en ung jente som moste inn i et sykkelritt?). Og kanskje ikke da heller. Så lenge vi kun er med på å polarisere forholdet mellom de forskjellige brukere av veinettet. Som syklist håper jeg på selvinnsikt og selvkritikk hos syklister. Jeg er overbevist om at det er mer fruktbart enn krangling med unger på facebook. Men muligens ikke like gøy.
I rest my case.....

Re: Hatgruppe facebook [Re: HM1100] #918667 13/04/2010 14:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Som syklist håper jeg på selvinnsikt og selvkritikk hos syklister. Jeg er overbevist om at det er mer fruktbart enn krangling med unger på facebook.

Jeg tror ikke at det ene eksluderer det andre, og hvis du fulgte med på FB-debatten så du at den involverte begge deler, bortsett fra at de mest innbitte motstanderen (hvorav en av de aller siste takket for seg en time siden) ikke var ungdommer, men menn og damer med unger fra tenårene til gift og utflytta.

I kjølvannet av denne debatten har en hel rekke 30-50 åringer (noen av dem vogntogsjåfører) forstått det faktum at det er lov å sykle på veien selv om det er gang- og sykkelsti ved siden av - koblet med det faktum at de fleste syklister ikke sperrer veien for å hevde sin status som myk, uskyldig traffikant.

Det sorterer ikke under "bortkastet" i min bok.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: sykkelmor] #918691 13/04/2010 14:32
S
Sykkelfantom Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: sykkelmor
Idag kjørte det en &%¤#¤%% billist forbi meg da jeg ar ute og tråkket. Han hadde med seg tilhenger. Etter at han hadde passert meg så la han seg nesten i grøfta så all sand og stein sprutet på meg.GRRRRR. Skjønner ikke at de kan få seg til sånn. Han gjorde det med min bedre halv del også så jeg tror ikke at det bare var ett uhell. Håpløst at dem ikke kan respektere at syklistene også er på veien.

Skjedde meg også når jeg var på rulleski i går, holdt på å gå i grøfta. Skummelt!

Re: Hatgruppe facebook [Re: HM1100] #918733 13/04/2010 15:43
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selvfølgelig endrer man ikke synet til alle bilister med å diskutere på Facebook. Det er det heller ingen som har sagt.
Det jeg selv er fornøyd med er at noen av de absolutt verste personene på gruppa gikk med på å diskutere problemet i ordnede former, og det vokste etter hvert fram en aksept for at alle kjørende kanskje kan fungere sammen.

Dessuten, som også Geir sier, er noen av de verste kranglefantene ikke ungdommer som nettopp har kjørt opp, men godt voksne sjåfører av vogntog på flere titalls tonn. Om jeg får overbevist én vogntogsjåfør om at jeg ikke er på veien for å være slem, men fordi det er min naturlige plassering, unngår jeg kanskje at akkurat denne sjåføren legger seg på trykklufthornet eller prøver å barbere bakhjulet til den neste syklisten han tar igjen på veien. Dette vil så absolutt være verdt mange timers krangling på Internett.

Mener du at jeg skal gi blanke i å diskutere med denne ene sjåføren, bare fordi det finnes noen andre med verre holdninger?

Re: Hatgruppe facebook [Re: perzinho] #918843 13/04/2010 18:48
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en litt sånn snikende ullteppe følelse av at det faktisk er flere som konverterer fra "hatgruppa",til terrengsykkel.no/ubb...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hatgruppe facebook [Re: HM1100] #918857 13/04/2010 19:06
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
WOW

Har lest gjennom mesteparten av tråden, og dette er jo ganske kanskje starten på et ganske interessant fenomen. Syklister er jo som mange oppdager nokså lærd som gruppe

Nå lastebiler:

Etter å ha vært logistikketellerannet i dagligvarebransjen i et annet liv fikk jeg mye sympati med trailersjåfører. Sympati, og ikke nødvendigvis respekt. De fleste har arbeidsforhold jeg ikke misunner dem: lave lønninger, lange dager, knappe tidsfrister, og ikke minst kjipe sjefer og oppdragsgivere. Dette er jo ingen unnskyldning for å sette andre liv i fare, men heller ikke noe sjåførene kan påvirke utover at de kan finne en annen jobb og bli erstattet av øst-europeere.

For oss som sykler og kjører personbil taper vi veldig lite på å lette på hverdagen til sjåførene, gi de plass til å bytte fil, la de komme inn i rundkjøringene eller legge til rette for at vogntog på en sikker og smidig måte kan pasere når vi er ute og sykler for fornøyelsens skyld. Det lille du "taper" på å hjelpe en trailersjåfør, er peanøtter med hva en gjennomsnittlig trailersjåfør har å stri med i løpet av en dag.

Jeg begynte med det etter å ha jobbet med trailersjåfører (og vært kjip oppdragsgiver), jeg forventer ingenting igjen men det er en mindre ting å hisse seg opp over i trafikken for min del...

No added style
Re: Hatgruppe facebook [Re: KnutAa] #918883 13/04/2010 19:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GogBozen
For oss som sykler og kjører personbil taper vi veldig lite på å lette på hverdagen til sjåførene, gi de plass til å bytte fil, la de komme inn i rundkjøringene eller legge til rette for at vogntog på en sikker og smidig måte kan pasere når vi er ute og sykler for fornøyelsens skyld.

Og hvis vi oppfører oss på samme måte overfor andre syklister og personbiler i tillegg blir det enda bedre. Det koster veldig lite å være hyggelig og smidig overfor ALLE medtrafikanter.

Og tusen takk til bilistene. Så godt som alle stopper og slipper meg over gangfeltene, selv om jeg gjør full stopp, og selv om de ikke er pliktige til det. ICON_SMILE

Re: Hatgruppe facebook [Re: EgilS] #918956 13/04/2010 20:12
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Og hvis vi oppfører oss på samme måte overfor andre syklister og personbiler i tillegg blir det enda bedre. Det koster veldig lite å være hyggelig og smidig overfor ALLE medtrafikanter.
Reine ord for kronene! Det kostar så lite, og gjer så mykje.

Quote:
Og tusen takk til bilistene. Så godt som alle stopper og slipper meg over gangfeltene, selv om jeg gjør full stopp, og selv om de ikke er pliktige til det. ICON_SMILE
Eg opplever det same sjølv. Som syklist stoppar eg alltid ved gangfelt om det kjem bil; og i minst 90% av tilfella stoppar bilen for å sleppe meg over.
Men eg er skikkelig kjip som bilførar. Då stoppar eg i utgangspunktet berre for dei syklistane som visar teikn til å stoppe i samsvar med sine plikter som trafikant. (Elles stoppar eg for å unngår farlige situasjonar/påkøyrslar..)

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hatgruppe facebook [Re: KnutAa] #919006 13/04/2010 20:56
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er nettopp dette som er mitt "lille" poeng. Både GogBozen og Egil. Man kan sitte på sin lille tue og hevde sin rett (som kanskje ikke er like klar som man ønsker å tro), og det eneste man oppnår med det er å øke motsetningene.
På sett og vis kan dette sammenlignes med et samboerskap eller ekteskap. Kompromissets kunst er veien til suksess.
Og hvorfor skriver jeg disse innleggene? Er jeg en infiltratør fra facebooks hatgruppe? Selvfølgelig ikke er jeg ikke det. Sykkel er det beste transportmiddelet som finnes, absolutt. Men som mange andre, noen ganger må jeg kjøre bil. Alle med jobb og samboer og unger som bor litt utafor byen veit det. Den veien jeg da må kjøre er kanskje den veien med størst andel syklister pr kilometer i hele landet. Det er ganske sykt noen ganger, tro meg. Og hensyn? Sinna folk?. Veit ikke riktig hva jeg skal si jeg, det er ganske begredelig.
Nok om det, god natt. Jeg skal sykle i morra tidlig.. Hvis gnagsåret i rævva har grodd zzz

Re: Hatgruppe facebook [Re: HM1100] #919040 13/04/2010 21:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er enig med dere alle, jeg: alle må ta hensyn til hverandre for at ting skal fungere.

Samtidig ser jeg ikke helt hva som er så galt med å si det samme til en gjeng rabiate bilførere, hvis dette fører til at de blir litt mer rabiate.

Vi er jo stort sett enige angående ønsket oppførsel i trafikken, så vi får bare fortsette å bruke våre virkemidler til å prøve å skape en bedre hverdag.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Vanilla Ninja] #919075 13/04/2010 22:38
T
tja Offline
Medlem
Medlem
T
Som forholdsvis fersk bruker på dette forumet har jeg valgt å holde en lav profil i denne diskusjonen, men jeg må få komme med litt generell skryt(smisk..) til medlemmene her.
Har aldri vært borti et åpent nettmedie med så saklig tone og (stort sett) fornuftige brukere som faktisk holder seg på et saklig diskusjonsnivå, også når motargumentene blir flåsete.

Hatten av!

Er forøvrig ikke på FB så har ikke sett annet enn de direkte linkene, men høres ut som om enkelte av de mer ekstreme på denne gruppa nå har hørt på fornuftige argumenter.
Flott innsats av de av dere som har stått på.

Re: Hatgruppe facebook [Re: tja] #919077 13/04/2010 22:43
T
tja Offline
Medlem
Medlem
T
Forresten, i naivitetens navn tenk hvis alle kunne levd etter Kardemommeloven.
Burde egentlig ikke være så vrient..

Man skal ikke plage andre.
Man skal være grei og snill,
og forøvrig kan man gjøre hva man vil.

Re: Hatgruppe facebook [Re: tja] #919287 14/04/2010 10:17
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Her er dessverre enda en gruppe, med en del utsagn egnet til bekymring for oss syklister :

"Vi som hater de jævla syklistene som ikke bruker fortauet!!!!!"

Her er noen få, utvalgte sitater :

"Georg Slevikmoen hadde det ikke vært sraffbart skulle jeg kjørtihjel alle som en."

"Sven Harald Munkhaug press sykkelisten av veien da vel,,det har jeg gjort.værste æ sjer derre..provoserende!!!"

Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #919289 14/04/2010 10:23
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Skal me ta ein ny runde?

Andreas Tveit
Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #919294 14/04/2010 10:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Gruppens grunnlegger Andreas Eide Ullenes er venn med proffsyklisten Ole Haavardsholm. Pussig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #919298 14/04/2010 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Den gruppa ser ikke like aktiv ut, og dessverre har den også noen lite sympatiske syklister på motsatt side.

Vi får prøve på å rydde litt her også.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #919302 14/04/2010 10:40
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Clotho_NOR

"Sven Harald Munkhaug press sykkelisten av veien da vel,,det har jeg gjort.værste æ sjer derre..provoserende!!!"

Googling får opp denne søte saken; Stjørdalspuls

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Hatgruppe facebook [Re: Lenny] #919305 14/04/2010 10:43
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har så smått startet litt informasjonskampanje. Som Geir sier så er det et par lite sympatiske syklistkranglefanter der som ikke gjør saken så enkel.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #919320 14/04/2010 11:04
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: GeirK
Den gruppa ser ikke like aktiv ut, og dessverre har den også noen lite sympatiske syklister på motsatt side.

Helt enig.

Utsagn som "i dag da jeg syklet satte jeg ny rekord i å lage kø og det med loven i hånd. Det er ingenting dere kan gjøre med det heller :)" bidrar neppe til noe positivt for oss som syklister.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Laxeluz] #919322 14/04/2010 11:05
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Laxeluz
Skal me ta ein ny runde?

Ja, det syns jeg absolutt. Skal bare få i meg litt mat, og prøve få noe hjelp til et vanskelig stæsjvalg her inne på forumet ICON_SMILE

Re: Hatgruppe facebook [Re: Clotho_NOR] #919326 14/04/2010 11:07
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: FB-gruppe
Stig Aksnes: Som yrkessjåfør så er dette ett velkjent tema. Vi har alle lyst til å rulle over de. men med stor fare for at skvettlapper og andre elegante deler på bilen skal bli smusset til med diverse kroppdeler så må vi bremse opp. Er så utrolig vanskelig å fjerne.

Å ka fan ska vi gjør med de som både sykler midt i veien og ikke bruker refleks?

Hennviser til vasking igjen.

Nok å ta tak i her...

If it's not broken, fix it until it is
Re: Hatgruppe facebook [Re: Glenn_M] #919337 14/04/2010 11:16
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
*bretter opp ermene*

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #919339 14/04/2010 11:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er i gang allerede.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #919348 14/04/2010 11:23
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Hvor lang levetid gir du denne gruppa, Geir?

If it's not broken, fix it until it is
Re: Hatgruppe facebook [Re: Glenn_M] #919351 14/04/2010 11:24
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Ja ja da er det på'n igjen da ICON_LAUGH

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Hatgruppe facebook [Re: DavidS] #919352 14/04/2010 11:26
perbl Offline
More than words
More than words
Ditto, nå vil jeg og være med på moroa...

Per B.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Glenn_M] #919356 14/04/2010 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Glenn_M
Hvor lang levetid gir du denne gruppa, Geir?

He he. Nå skal jeg ikke gi meg til å gjette på det denne gangen. Det blir spennende å se om denne antar den samme selvdestruktive dynamikken som den forrige.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #919360 14/04/2010 11:34
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Og en liten oppfordring. At alle holder seg til sak, ingen private meldinger på bakrommet til motparten og ikke bruk barn/familie i argumentasjonen.

Kjør debatt!

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Side 14 av 34 1 2 12 13 14 15 16 33 34

Moderator  support