Holdt på å sammenligne med vin, men droppet det. Nå tok jo du opp saken, så da er det ikke noe problem.
Et nytt øl: Rogue Shakespeare Stout. 6,5dl flaske til 95,- Importert til Norge av Nøgne Ø. Mørk brun, oppimot svart farge, krembrunt skum. Brent, kraftig, kaffe og sjokoladetoner, men lettdrikkelig.
Fredag er dagen for litt ekstra kokkelering på kjøkkenet, og jeg storkoser meg mens jeg holder på; samtidig som jeg tar en øl. Dette må helst være en øl man kan drikke mens man står, og som er en halvliter (0.33 tømmes for fort). Lage-mat-ølen er ingen typisk kose-øl som man sitter i soffan og nyter, men helst en frisk, smaksrik øl som ideelt sett nytes kald.
Tips?
Re: GeirKs og pontiffs store øltråd
[Re: -Jan]
#91567909/04/201008:49
Og hvordan er karbonregnskapet for en øl produsert i USA, kjøpt i Sverige(?), og konsumert i Oslo?
Der har jeg svært god samvittighet. Jeg drikker nok mer øl enn de fleste, men det er til gjengjeld svært kortreist og mesteparten av vekten er fraktet rett hjem i rør fra Jonsvannet.
Produksjon av øl er imidlertid nokså energikrevende i seg selv, og malt veier en del. Jeg anslår at transport til sluttkunde er en relativt liten del av hele regnskapet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Fredag er dagen for litt ekstra kokkelering på kjøkkenet, og jeg storkoser meg mens jeg holder på; samtidig som jeg tar en øl. Dette må helst være en øl man kan drikke mens man står, og som er en halvliter (0.33 tømmes for fort). Lage-mat-ølen er ingen typisk kose-øl som man sitter i soffan og nyter, men helst en frisk, smaksrik øl som ideelt sett nytes kald.
Tips?
Der kan du godt vurdere den Lambic'en jeg lenket til i første innlegg.
Lage-mat-ølen er ingen typisk kose-øl som man sitter i soffan og nyter, men helst en frisk, smaksrik øl som ideelt sett nytes kald.
Tips?
Der gjorde jeg en tabbe forrige helg. Jeg drakk to 1/2L-flasker av min doble IPA, og følte meg litt i overkant susete da middagen var klar. Det var da jeg kom på at de to halvliterne til sammen inneholdt like mye alkohol som en helflaske vin ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Ølet som Espen anbefalte er knall. Nørrebro Bryghus Globe Ale (har også smakt juleølet og påskebokken deres, men dette er mye friskere og lettere å få ned, IMHO). 0,6liter til par og seksti kroner. omtrent 6,5%.
Eller hva med en Nøgne Ø Bitter til 35,-. 4,5% og burde finnes i de fleste større matbutikker.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
[Re: GeirK]
#91568809/04/201008:58
Susinga i hodet før middag fremkalt av en stk knallgod øl er herlig. Da er det helg. Men ei helflaske vin kan vel bli i meste laget ja... Morsomt for fruen i huset da
Har fått prøve en del i forbindelse med Polets slipp i januar. Jeg kommer nok til å kjøpe disse igjen: Urthel Hop-it Flying dog Porter og IPA ACME IPA (ikke avbildet)
Ellers går det mest i Nøgne Ø for tiden; BW, 100, IPA, Imperial Brown Ale og Stout. Nå som det går mot lysere tider blir det mest IPA, Saison og HBs Hesjeøl og Ardenne Blonde.
Redigert av Kodo; 09/04/201009:26.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
[Re: btm]
#91571309/04/201009:31
Når vi er inne på NØ's butikkvarianter, er brown ale'en deres en av mine favoritter. Særlig god til hvalkjøtt.
I TVNorges nye storsatsing "Alt for Norge" kunne man i går se norsk-amerikanere meske seg med grillet hvalkjøtt i storslagne omgivelser i Hafrsfjord. Alle unntatt én spiste maten de fikk. Sistemann, Doug fra Seattle, ble sint fordi kjøttet kom fra disse store dyrene som har levd så lenge på jorda.
Folk er forskjellige, gitt.
Forøvrig er Nørrebro sin Globe Ale et godt alternativ for den som vil ha miljøsamvittigheten i orden. Bryggeriet kjøper nemlig opp kvoter for CO2en som slippes ut under produksjon.
[Re: GeirK]
#91571509/04/201009:36
* Helt nøytral gjær som produserer lite fruktighet i form av estere * Tørr avslutning * Karakteristisk sitrusfrukt-smak og -aroma fra humleslag som Amarillo og Cascade * Overdøvende humlesmak med lite vekt på maltsødme * Kraftig humlebouqet som følge av utstrakt tørrhumling
Forøvrig er Nørrebro sin Globe Ale et godt alternativ for den som vil ha miljøsamvittigheten i orden. Bryggeriet kjøper nemlig opp kvoter for CO2en som slippes ut under produksjon.
De slipper med andre ord ut akkurat like mye CO2 som "vanlig" :-)
Kveldens lage-mat-øl ble en Leireken Boekweit Blond. Hadde tenkt å kjøpe lambicen som pontiff tipset om, men feiga ut når jeg så hvor stor flaska er. Trekvart liter øl på tom mage hadde ikke vært noen suksess i kveld.
Ølen var ganske god, men litt for syrlig for min smak. Hadde den bare vært ørlitegranne mindre sur, hadde den vært perfekt. Men den gjorde jobben, og så var den spennende nok til at fruen også kom på kjøkkenet for å ta en sup. Selv om hun egentlig ikke liker øl.