De små gummitrådene er et viktig bidrag til den lave rullemotstanden. Når hastigheten øker, så vil sentripetalkraften gjøre at disse trådene blir stivere, slik at de løfter dekket opp fra veibanen og reduserer friksjonen nesten til null.
Dette er jo det gode, gamle hydrofoil-prinsippet. Nå har det tydeligvis kommet til heder og verdighet igjen, denne gang på løsgrus og myk skogbunn, i stedet for på havet. Genialt! Og litt kjedelig, siden jeg spanderte minst en time for å ribbe dekket for disse tydeligvis fundamentale konstruksjonene. Tabbe!
De små gummitrådene er et viktig bidrag til den lave rullemotstanden. Når hastigheten øker, så vil sentripetalkraften gjøre at disse trådene blir stivere, slik at de løfter dekket opp fra veibanen og reduserer friksjonen nesten til null.
Dette er jo det gode, gamle hydrofoil-prinsippet. Nå har det tydeligvis kommet til heder og verdighet igjen, denne gang på løsgrus og myk skogbunn, i stedet for på havet. Genialt! Og litt kjedelig, siden jeg spanderte minst en time for å ribbe dekket for disse tydeligvis fundamentale konstruksjonene. Tabbe!
Jeg har et sågodtsomnytt Michelindekk i boden som har flust av tråder; du kan få noen av dem (kommer ikke til å bruke dekket uansett)
Arti at det er etablert en dekk-diskusjon (igjen). Morsomt å følge med på hva som gjelder i år, men samtidig veldig frustrerende å vite at det man kjørte med i fjor kanskje ikke er det som ruller best i år... Hadde helt glømt hvor opptatt jeg er av dette temaet. Takk til Tommy som har økt stressnivået to hakk.
Furious fred var mitt første valg på Birken ifjor, men da jeg punkterte på gress dagen før så utgikk dette dekket. Det var UST med guffe. Etter det har jeg stemplet det som lett tulle dekk! :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Men du kjører fortsatt med guffe eller hvordan var det der igjen??
Akkurat nå sitter Birkendekka på ritthjula, d.v.s. Race King Supersonic med slange. Kommer til å bytte til Ron/Ralph med guffe når jeg får sykkelen på veien igjen. Treningshjula har Ralph/Ralph med slange. Mest fordi det var det jeg hadde da jeg tok dem i bruk, og de har fungert knirkefritt siden.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Da er klissedekkene bestilt fra crc siden wiggle hadde leveringstrøbbel. Forsøkte samtidig å bestille et crossmark 2,1 men det var jammen utsolgt over hele fjøla. Vel, så til poenget; sjekket litt priser på dekk på hjemlige nettsteder og i butikker i Oslo for evt å handle lokalt. Ser at prisnivået her stort sett er 3x ift hva en kan få hos de vanligste internasjonale nettbutikkene. Sikkert gammelt nytt, men er ikke dette ganske drøyt?
Da er klissedekkene bestilt fra crc siden wiggle hadde leveringstrøbbel. Forsøkte samtidig å bestille et crossmark 2,1 men det var jammen utsolgt over hele fjøla.Vel, så til poenget; sjekket litt priser på dekk på hjemlige nettsteder og i butikker i Oslo for evt å handle lokalt. Ser at prisnivået her stort sett er 3x ift hva en kan få hos de vanligste internasjonale nettbutikkene. Sikkert gammelt nytt, men er ikke dette ganske drøyt?
sykkelkomponenter.no har da Crossmark 2.1 inne i både vanlig og exception.. 279,- for "vanlig" og 329,- for exception...eller evt Lust utgaven til 379,- om det skulle være interessant..og best av alt, alt på lager....
Da er klissedekkene bestilt fra crc siden wiggle hadde leveringstrøbbel. Forsøkte samtidig å bestille et crossmark 2,1 men det var jammen utsolgt over hele fjøla.Vel, så til poenget; sjekket litt priser på dekk på hjemlige nettsteder og i butikker i Oslo for evt å handle lokalt. Ser at prisnivået her stort sett er 3x ift hva en kan få hos de vanligste internasjonale nettbutikkene. Sikkert gammelt nytt, men er ikke dette ganske drøyt?
sykkelkomponenter.no har da Crossmark 2.1 inne i både vanlig og exception.. 279,- for "vanlig" og 329,- for exception...eller evt Lust utgaven til 379,- om det skulle være interessant..og best av alt, alt på lager....
Jeg kjøpte nettopp Crossmark LUST 2x2.25 i dag hos en sentrumsnær kjent sykkelbutikk og det kostet 650 kr. Stusset også over dette og spurte om det var korrekt jf priser jeg har sett ellers til rundt 400. Men det var riktig sa de. Gadd da ikke å bruke mer tid på å få tak i via nettbutikk. Men det ER råpris sammenligningsmessig
Jepp.... Og i hvert fall hvis man ser på priser fra f eks sykkelkomponenter.no, som er en norsk sjappe. Bestiller du noe der i dag og det er på lager, så ligger det i postsystemet i morgen, ikke dyr frakt, kjapp levering i og med at det er "helnorsk", og ikke noe forsinkelser eller ekstra kostnader til toll osvosvosv.... 369,- og dekket er i postkassa ila torsdag(fredag), eller 600,- hos LBS.... en drøy dag venting og 230,- spart... hmm...
pluss 100 i frakt ;-) Evt kjøp av to dekk, så blir det litt mer, men skulle bare ha ett. Tid er også penger jf å hente på post og var i butikken. Men poenget er at flere bør nevne dette for butikkene for å presse priser noe
jepp, frakt må selvfølgelig til....men om den 100-lappen blir en hel 100-lapp gjenstår vel å se til pakka er på vei... erfaringsmessig har frakten derfra en tendens til å bli rimeligere enn forventet.. Men uavhengig av det, etter min mening er det på kanten til ran å kjøpe deler og utstyr i vanlige norske sykkel/sportsbutikker, med mindre man har en svært lukrativ klubb/bedrift/ansatt/vennerabatt....
Jeg kjøpte nettopp Crossmark LUST 2x2.25 i dag hos en sentrumsnær kjent sykkelbutikk og det kostet 650 kr. Stusset også over dette og spurte om det var korrekt jf priser jeg har sett ellers til rundt 400. Men det var riktig sa de. Gadd da ikke å bruke mer tid på å få tak i via nettbutikk. Men det ER råpris sammenligningsmessig
Jeg tror 2,25 er en del dyrere enn 2,1 når det gjelder Crossmark LUST. Jeg kjøpe mine for flere år siden når de ikke var tilgjengelige i Norge. Noen måneder etter kom de til landet og da skulle en lokal pusher ha 719,- for ett dekk ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Noen nevne i annen tråd om anbefaling på dekk at Crossmark 2.1 exception er tilsvarende 2.25. Kjøpte Crossmark 2.25 LUST og lurer nå på om dette da er bredere enn 2.25 (reelt)? Ser at sykkekomponenter.no kun har LUST i 2.10
Ser at 3x i enkelttilfeller er i overkant av hva som er riktig., men likevel dobbel pris selv etter at norsk mva er tillagt. Kjøper man to dekk ødelegger heller ikke den hundringsen posten skal ha for fortolling lønnsomheten.
Tilgjengelighet og veiledning slik en har i en butikk forsvarer høyere pris, men ikke dobbelt så mye som selve produktet. En moderasjon i dette påslaget ville kanskje begrense handelslekkasjen til utenlandske nettbutikker? Kanskje Sharif burde begynne med sykkeldekk?
Jeg tror 2,25 er en del dyrere enn 2,1 når det gjelder Crossmark LUST. Jeg kjøpe mine for flere år siden når de ikke var tilgjengelige i Norge. Noen måneder etter kom de til landet og da skulle en lokal pusher ha 719,- for ett dekk ...
Iflg. CRCs hjemmesider er det åtte kroner i forskjell på 2,1 og 2,25....