Jeg har vært en ihuga "4*4"-tilhenger i noen år, inntil jeg fant ut at det i grunnen var best å være i form om sommeren, og ikke om vinteren Så vinteren 2007/08 la jeg om til en mer fornuftig ( for meg) variant, med fremdels mye intervall, men mer periodisert. Det ga god fremgang ( har ikke statistikken tilgjengelig just nu, derfor såpass lite presist beskrevet), og mange gode opplevelser. 2008/09 la jeg om til modell à la Olympiatoppen/Atle Kvålsvoll, og fikk en solid fremgang, og var klart bedre enn året før. Så i vinter har jeg holdt meg til samme opplegg som i fjor vinter, og håper på ...?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Endring av treningsopplegg: hva gir best effekt ?
[Re: HeavyDude]
#90997530/03/201011:50
Opplegget til Kvålsvoll/Kaggestad osv består ikke det stort sett av rolig trening i sone1? For meg virker det helt absurd at å loffe rundt i sone1 gjør at du kommer i god form! Jeg tar helt sikkert feil men det virker så ulogisk. =) Og jeg har selv ingen sterke resultater å vise til som tilsier at mitt "tren når du har tid og når du først trener så er det bånn gass hver gang" opplegg fungerer spesielt bra. Er klar for å prøve noe nytt. I år skal jeg bare loffe rundt i dassetempo, bli frasyklet av min overvektige nabo osv frem til sommeren. Gir ikke det resultater så vet ikke jeg!
Men seriøst, mye rolig trening = krutt?
Dette var kanskje en avsporing?
[Re: capreynolds]
#90999530/03/201012:28
Neida, det er ikke så merkverdig som det høres ut, kanskje . Men i grunntreningsperioden forgår ca. 70 % av treningstiden i sone 1, dvs. og det resterende er mye i sone 2 ( styrketråkk). Fra mars og utover er det mer sone 3, og etterhvert også sone 4. Hmmm.. jeg har smugtrent litt i sone 4 i mars ..
Redigert av HeavyDude; 30/03/201012:29. Rediger grunn: smugtrening
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: kjerts]
#90999730/03/201012:31
Forskjellen i opplegget mellom de to sesongene var, kort sagt, at i 09-sesongen trente jeg vesentlig mer i sone 1 og 2 ( styrketråkk)i grunntreningsperioden enn tidligere.
#91000930/03/201012:41
Så hovedforskjellen er at du nå har færre harde og flere lette treningstimer da? Da blir jo sone1 = krutt. Makan Det er vel fortsatt enorm overvekt av sone1 trening fremover også? Selv om det blir noe mer sone 3-4.
Med fare for å kuppe tråden din. Jeg går for 4-5 treninger i uken fremover i et desperat forsøk på å gruse merkekravet i birken (eller komme innenfor holder lenge). Skal justere ned til 1-2 hardøkter og resten rolige
#91002030/03/201012:56
Hvis man kun måler birken-resultater vil jeg tro at ulike vintertreningsmetoder blir overskygget av hvor godt og strukturert man klarer å trene i juni og juli, i de sonene som virkelig gir fremgang.
[Re: kjerts]
#91002530/03/201013:00
Langrenn gir jo bra grunnlag for å tåle mye hardtrening utover vår og sommer på sykkelen(e), så det går nok bra. Mitt råd er at du skynder deg langsom med å bygge opp formen, og ikke knaller til med uka full av 4*4 allrede i april.
Redigert av HeavyDude; 30/03/201013:15. Rediger grunn: 4*4
#91004030/03/201013:28
Okai. men vil det noen gang være hensiktsmessig å ha uka full av 4*4? Kommer antagelig til å legge opp til 1-2 intervalltreninger av ymse art og resten sone1 (etter en innkjøringsperiode på sykkel uten noe hardkjør).
#91004430/03/201013:31
opplegget til Kvålsvoll/kaggestad, presentert av Erik Røste?
...og hvorfor er soneinndelingen her litt forskjellig fra OLT sine soner? Utgjør 4 prosent og 7 slag ekstra i sone 1 og vil jo påvirke at jeg faktiskt trener mindre i sone 2 enn jeg trodde. (om disse 4 prosentene gjør så veldig mye er en annen sak, men hvorfor ikke samme soneinndeling?)
Godt poeng. Presentasjonen er fra Total Consult, der også Kvålsvoll er en av trenerne. Hvorfor pulssonene ikke stemmer overens kan jeg ikke svare på. Selv bruker jeg ikke pulssoner og trener bare det som kroppen har lyst på. Mine treningssoner: rolig, hard og knallhard. ;-)
Prøver å få tråden tilbake til utgangspunktet : det er sikkert mange her som har erfaringer med bytte av treningsopplegg, hva har dere gjort av endringer i treningen og hvordan har det slått ut for dere ?
#91015030/03/201017:42
Noe nytt ? Mener å ha lest at siste forskning har vist at den mest effektive treninga skal være Rolige langturer men korte maks-spurter. Forskningen var gjort i Norge og jeg leste det på nettet i vinter.. husker ikke hvor..
Trening er jo egentlig utrolig enkelt, men vi gjør det vanskelig. Tren deg ned i kjellern og hvil deg opp igjen. Kjør noen langturer så tåler du mer og hviler deg raskere tilbake. Utfordringen er praktisering av teorien f.eks. at man hviler nok.
[Re: Hekta-MTB]
#91046731/03/201010:07
hehe, bra motto. Mulig jeg har en del å gå på når det kommer til hvile. Hvor lenge sover folk her? Ligger som regel på 6 til 6,5. Kan vel med fordel øke til 7.
#91054131/03/201013:08
hehe, bra motto. Mulig jeg har en del å gå på når det kommer til hvile. Hvor lenge sover folk her? Ligger som regel på 6 til 6,5. Kan vel med fordel øke til 7.
10 timer i sesongen.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Elgvenn2]
#91054331/03/201013:10