Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

knivsliping

Re: knivsliping [Re: ELO73] #906029 23/03/2010 09:55
progres Offline
Besatt
Besatt
180 kr for å slipe en liten øks , og ca 100 kr pr kniv. Vel - man skal ikke ha så stort slipebehov før det lønner seg å investere i eget utstyr.

edit: eller
http://www.jernia.no/Produkter/Hus+og+hage/Hageredskap/Vedhogst/%C3%98kser?key=73690

Redigert av progres; 23/03/2010 09:59.
Re: knivsliping [Re: progres] #906314 23/03/2010 17:46
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Kaste kniven fordi den er blitt sløv?
Er ikke det omtrent som å kaste sykkelen fordi bremseklossene er utslitt? ICON_GRIN

Edit: Forøvrig finnes det diamantslipestål/stener som gjør kort prosess med selv de hardeste knivegger. Ikke er de så dyre heller, vel relativt ihvertfall ICON_SMILE

Redigert av Kull; 23/03/2010 17:50.
Re: knivsliping [Re: Kull] #906355 23/03/2010 19:13
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
MinoSharp er vel den Global anbefaler til sine kniver: http://www.minosharp.jp/
Jeg har en 220/GB (etter det jeg kan se på nettsiden):

Billig, liten, latterlig enkel å bruke, og topp resultat.
Tomatene har ikke en sjanse.

Selges der de har Global-kniver, regner jeg med.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: knivsliping [Re: Christian] #906371 23/03/2010 19:26
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Dette lærte jeg av en proff kokk en gang. Funker som bare det:

Eller som denne karen sier: Å kvesse en kniv er 99% teknikk:

Redigert av polarbike; 23/03/2010 19:29. Rediger grunn: bedre video

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: knivsliping [Re: DavidS] #906373 23/03/2010 19:33
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Clas'ern har selvfølgelig et svar på dette også:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=140568672

Fungerer veldig bra på mine middelmådige kjøkkenkniver.

Re: knivsliping [Re: DavidS] #906463 23/03/2010 21:25
perbl Offline
More than words
More than words
Teknikk er stikkordet. Med teknikk kan jo en bedrevet person få kniver sylskarpe med de mest basale hjelpemidler som en keramikkopp.

Men det som er det fine med Spydercoen jeg anbefalte tidligere, og sikkert andre lignende utstyr er at man overhodet ikke trenger teknikk. Jeg hadde aldri slipt en kniv bra før jeg tok den i bruk, og den gjorde de aller fleste kniver jeg testet sylskarpe på første forsøk. Det eneste man trenger tenke på er å holde kniven rett opp og ned etter beste evne, og dra den ned langs steinene 20 ganger på hver side på hver av slipegradene. Enklere blir det ikke, jeg har helt slutta å bruke skjerpestålet også, jeg får mye bedre resultat av å dra noen drag på en av de finere steinene med jevne mellomrom.

Skjerpestål av metall eller keramikk er uansett etter hva jeg har erfart mest egnet for å holde en allerede skarp egg fri for små ujevnheter samt vedlikeholde skarpheten, ikke slipe opp en sløv egg.

Per B.
Re: knivsliping [Re: perbl] #906490 23/03/2010 22:01
henrikll Offline
Medlem
Medlem
hei, hvordan sliper dere brødkniver med bølget blad i vinkel på den ene siden og helt rett på de andre siden?

Re: knivsliping [Re: henrikll] #906582 24/03/2010 08:30
perbl Offline
More than words
More than words
Sharpmakeren skal kunne slipe serraterte kniver, man bruker da typisk kun den finere steinen på den ene siden av bladet samt drar enkeltdrag på den andre siden for å fjerne ujevnheter som bygger seg opp. Spyderco anbefaler forøvrig å dra begge sider og bygge opp en mer symmetrisk egg, uten at jeg har testet dette. Vil du bevare serrateringen er det viktig at man kun bruker kantene på steinen og ikke flatsidene.

Jeg har dog slipt en Emerson-kniv med kurvet blad jeg har som kun er slipt på den ene siden, og det ga et meget bra resultat.

Per B.
Re: knivsliping [Re: Arne_And] #958536 03/06/2010 07:42
K
Knivsliper´n Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Sitat: Arne_And
Jeg har hørt at de fleste japanske kniver har ganske mykt stål, mens Global har et uvanlig hardt stål. Jeg bruker keramisk slipestein på mine Global og Sabatier og det funker utmerket.

Global har ikke så veldig hardt stål i sine kniver, men stålet er av en slik kvalitet at de blir veldig skarpe når de slipes, og de holder også eggen relativt bra. Japanske kniver er forøvrig oftest av en mye hardere stålkvalitet enn de europeiske.

Å skjerpe kniven på keramikk fungerer veldig bra, uansett om kniven har hardt eller mykt stål.

Re: knivsliping [Re: Knivsliper´n] #958547 03/06/2010 07:53
perbl Offline
More than words
More than words
Mulig jeg må korrigere meg sjøl, da det virker på nicket som at du har en bred oversikt ICON_SMILE Jeg har hovedsaklig kun vært borti Global, og har blitt fortalt og forstått det som at de har et vesentlig hardere stål enn endel Europeiske kniver.

Per B.
Re: knivsliping [Re: progres] #958553 03/06/2010 07:59
K
Knivsliper´n Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Sitat: progres
180 kr for å slipe en liten øks , og ca 100 kr pr kniv. Vel - man skal ikke ha så stort slipebehov før det lønner seg å investere i eget utstyr.

edit: eller
http://www.jernia.no/Produkter/Hus+og+hage/Hageredskap/Vedhogst/%C3%98kser?key=73690

Husk på at det du får for 100 pr kniv og 180 pr øks er en helt ny egg, ikke en skjerping av den gamle. Hakk og skader fjernes, eggvinkelen settes opp riktig, og både øksa og kniven blir minst like god som ny igjen. Ja, når det gjelder kokkekniver blir de oftest bedre enn da de var nye, fordi nye kniver sjelden er slipt skikkelig og til optimal vinkel -det er bare de dyreste knivene som er slipt fra fabrikk.

Re: knivsliping [Re: perbl] #958596 03/06/2010 08:48
K
Knivsliper´n Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Sitat: perbl
Mulig jeg må korrigere meg sjøl, da det virker på nicket som at du har en bred oversikt ICON_SMILE Jeg har hovedsaklig kun vært borti Global, og har blitt fortalt og forstått det som at de har et vesentlig hardere stål enn endel Europeiske kniver.

Du har helt rett i det! Selv om Global ikke har det hardeste stålet av de japanske og det finnes europeiske kniver som er ganske harde i stålet. Eksakt HRC-tall oppgis av noen produsenter/merker mens andre holder både HRC og legering så hemmelig som mulig, men jeg merker godt forskjell på dem når jeg sliper dem. Både hvor lang tid det tar å sette opp en egg og hvor skarp den har mulighet til å bli.

Global-knivene er ment å skulle ha en veldig liten eggvinkel og oppleves derfor som veldig skarpe når de er nyslipt, men eggen slites også ned ganske raskt, så de krever både regelmessig skjerping og ganske hyppig sliping.

Veldig generelt kan man si at europeiske og amerikanske kniver har et kraftigere (tykkere) knivblad, en større eggvinkel og et mykere stål, mens japanske kniver har et smalere blad, mindre eggvinkel og et hardere stål. Og like generelt kan man si at en kniv med mykt stål slites raskere, men er lettere å slipe og lettere å skjerpe. En kniv med hardt stål er tilsvarende vanskelig å slipe, men blir ofte skarpere og krever mindre skjerping for å holde eggen.

Det er forøvrig viktig å skille mellom å skjerpe og å slipe. Det meste av det som selges som såkalt "slipeverktøy" er kun (i beste fall) egnet til skjerping, dvs vedlikehold av en allerede brukbart skarp egg....

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support