Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

Supernovas treningsblogg mot trippelen.

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Joar71] #933812 03/05/2010 13:20
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Uken som gikk ble egentlig ikke så ille. Helgen ble tilbragt i Bergen i konfimasjon, men jeg rakk å klemme inn en joggetur med litt innlagt sone 3. Sikkert ikke dumt å gjøre en gang i blandt med tanke på hva som skjer 3 uker etter birkebeinerrittet.

I går ble det en stitur på 1t15m for å stille inn rittdoningen, men jeg rakk å presse pulsen til sone 3/4 når forholdene lå til rette for noen drag.

Uken som kommer har jeg planer om å gjøre som følger:

Mandag: Rolig tulle/kosetur med ny rigg 1t.
Onsdag: Nissancup Bjerke
Fredag: Langintevall sone 3 (jeg skal finne en fin løype i terrenget slik at dette blir litt mer lystbetont og for å måle fremgang/form)
Søndag: Kortintervall 4x4

Rapport slutt.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #934579 04/05/2010 10:32
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nissancup er jo tirsdag denne uken som noen gjorde meg obs på i går.

Sure bein da jeg ombestemte meg og testet ny intervalløype i går, men pytt sann ICON_SMILE

Da blir uka slik:

Mandag: 30 min sone 1. 10min stirydding. 15 min sone 3 drag totalt.

Tirdag: Nissancup (dersom det blir noen, det snør veldig tett nå)

Onsdag: 2t fottur ala pappa i perm. Hurtig gang t/r linderudkollen (dersom ikke nissancup blir det 4x4 også)

Tordag: Hvile

Fredag: Langintervall (Jeg prøver meg på Bjørnstads "Happy Hour")

Lørdag: Hvile

Søndag: 4x4

Nissancup #1. [Re: Supernova] #934976 04/05/2010 19:01
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Å herrejemini for et slit av episke proposjoner! Feil dag, feil bekledning, feil dekk og feil sykkel ICON_WINK Men et stort, stort smil etterpå. Rundbanedebuten er unnagjort og jeg må si jeg ble tatt på senga av tempoet, her må treningen legges om!

Jeg var så sliten og bunnfrossen at jeg såvidt klarte å gire på slutten. Kjørte Rocket Ron/Racing Ralph komboen i 2.25" ikke et rocket-ron-scientist trekk, men jeg gadd ikke bytte da oppsettet endelig var tett. Det funket bra de 40sek med terreng pr runde ICON_SMILE Ellers var det vel litt overkill. Det er vel XC-FS med et dryss av sti også ICON_SMILE

Jeg hadde 2 mål:
- Ikke bli sist
- Klare det på 0:45min

Jeg klarte første mål, men andre sprakk med et minutt eller så.

Re: Nissancup #1. [Re: Supernova] #938072 08/05/2010 12:46
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Uken nærmer seg slutt.

På Bjerke var jeg utrolig sur i beina, merket det spesielt godt i klatringene (egentlig var det vel bare en klatring). Musklaturen har vært sur og dårlig hele uken og jeg har forsøkt å lytte til kroppen. Rundbanen på Skullerud ble besiktiget i går og jeg la inn et kort drag rundt kortløypa. Ellers rolig, rolig og atter rolig denne uken. Beina kjentes litt kvikkere på slutten av gårsdagens økt. I morgen blir det en 2timers stitur i livsnytertempo.

Banen på Skullerud var veldig fin og burde med unntak av sadistbakken opp til vannverket passe meg bra.

Re: Nissancup #1. [Re: Supernova] #941872 13/05/2010 06:55
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Gårsdagens ritt på skullerud ble en opptur og en nedtur.

For å ta oppturene først: Formen er tilbake, litt ro gjorde susen. Jeg valgte å starte svært defensivt og la meg bakerst i klassen. Det var nok ikke det lureste med tanke på flyt osv i stipartiet, men det hjelper på motivasjonen å plukke plasser. Klatringene gikk overraskende bra ICON_SMILE Etter å ha avansert en 5-6 plasser var det imidlertid bråstopp. Nedturen: Det jeg tror skjedde var dette; For å stramme op kjedet giret jeg opp på største klingen før den tekniske nedkjøringen, dette gav den uheldige "største-største" kombinasjonen. Kjedet skal i utgangspunktet være akkurat langt nok til dette. Det jeg ikke tenkte på da jeg vurderte kjedelengeden var at sykkelens bakdel beveger seg i forhold til fremparten. Så etter første "hump" hørte noen "pling plong" lyder (jeg trodde jeg bare hadde fått litt småkvist i drivverket) når jeg skulle ta en venstresving låste bakhjulet seg, jeg fortsatte rett frem, fikk småpanikk og bremset hardt med forbremsen. Flott svalestup ICON_SMILE (dersom du leser tommy: Var det du som lå rett bak?)

Knekt girøre som følge av for stramt kjede er diagnosen. Probike er ikke åpent før mandag, så det blir en kjedlig helg. Jeg har heldigvis en gammel DBS jeg kan gampe litt på frown

En annen ting som irriterte meg var at jeg fikk tunnelsyn de første del av stipartiet og tapte mye tid og flyt på det. På terrengsykkelrittet må jeg klare å holde fokus slik at jeg ser de rette linjene og ikke minst får opp kadensen og farten før hindringer som krever dette.

Re: Nissancup #1. [Re: Supernova] #941902 13/05/2010 07:53
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det er raskere å fikse på gangsynet og girøre, enn det er å fikse formen. Ta det positive med deg!

..men finne flyt og gode linjer i køen? Nei, det gikk ikke for min del heller.

Vi satser på større suksess neste helg ICON_SMILE

Del stien, skru av Strava
Re: Nissancup #1. [Re: Lillosti29] #941921 13/05/2010 08:24
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg kan ikke huske om jeg så at du stupte Rune, men med godt over 90% på klokka så får jeg heller ikke med meg stort av det som skjer rundt meg ICON_SMILE

Var trivelig å hilse på ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Nissancup #1. [Re: tommygutt] #943699 15/05/2010 14:19
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I mangel av hest ble det en spinning/pining økt i går.

Oppvarming: 15min progressiv (m 1 stk sone 3 drag)

Hoveddel. 4x4 sone 4. p=2min

5 min nedkjøring.

Det er tydelig at hvileuken gjorde godt for jeg kan med hånden på hjertet si at sykkelformen er sjelden god. Beina er lette og pulsen kommer lett opp og ikke minst raskt ned igjen. Herlig følelse. Vi får håpe den varer noen uker ICON_SMILE

Re: Nissancup #1. [Re: Supernova] #945344 18/05/2010 06:53
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Forrige ukes siste søndag 16 mai:

I mangel av hest ble det en spinning/pining økt i går.

Oppvarming: 15min progressiv (m 1 stk sone 3 drag)

Hoveddel. 4x4 sone 4. p=2min

5 min nedkjøring.

I dag blir det en drøy time i sub-konkuransetempo. Etter dette blir det bare noen rolige småturer før helgen.

Jeg lot panikken gripe meg og nedgraderte lengden på TSR til en runde i helgen. Jeg innbiller meg at det er greit med litt progresjon i konkurransevarigheten.

Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Supernova] #949058 23/05/2010 06:19
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Vårens vakreste eventyr er over. En kort rapport følger:

Forberedelser:
I år ble det dessverre mye kluss i uka før. Mye å gjøre i hejmen da fruen leser til eksamen så det griner og barnehage er stengt pga røde dager og plandager. Lite og dårlig søvn. Ødelagt sykkel frem til tirsdag. Men til tross for dette føltes kroppen sånn passe grei ut på morgenen.

Oppsett av sykkel:
Jeg valgte å kjøre 2.1" Crossmark LUST med latterlige 20/22psi. Dette satt helt greit og rullet bra. Ville brukt det samme i morgen. Ellers standard. Skulle jeg endret noe i etterkant ville det vært å hatt 180 i stedet for 160 skive i front. Og jeg ville skiftet girvaieren jeg så var på tur til å flise seg ICON_SMILE

Selve rittet.
Som ventet gikk toget avgårde alt for fort fra start, jeg valgte å ta litt ekstra i frem til første terrengparti for å komme litt frem. Tror ikke jeg tjente noe på det da det ble litt i overkant av syre i lårene. Første partiet ble mye gåing og når jeg først kunne sitte på sykkelen var jeg nok i overkant ivrig og hadde noen totalt unødvendige fall. Etter en stund fikk rytmen satt seg og i slutten av dette partiet begynte jeg å plukke plasser. Jeg fløt veldig bra i denne perioden. Grusstrekkene var lange og vonde, både fordi o2 opptaket i utgangspunktet er dårlig men mye også fordi kroppen viste seg å være helt dau. Terrengparti nr 2 begynte som nr 1. Jeg var alt for ivrig og ble belønnet med en stjernesmell på et svaberg. Jeg slo albuen skikkelig og måtte ha noen minutter på å klare å gripe igjen. Fra dette punktet hoppet bakgiret tamburin og holdt seg kun på største og minste. med 6 gir var det hele ganske kjipt ICON_SMILE Men etter den sadistiske klatreprisbakken kom utforbakken. Tror jeg gliste hele veien jeg var fornøyd med å suse forbi folk og koste meg skikkelig. Resterende var preget av likegyldighet pga giret og formen. Jeg må nok innrømme at jeg er flink til å finne unnskyldninger.

I sum:
Jeg føler teknikken satt veldig bra i dag. Jeg mistet tunnelsynet etter noen minutter i terrenget. Formen var dårlig, men det er fortåelig og helt greit egentlig. Klokka viste 2:13 i mål. Det er 11 min raskere enn i fjor. Jeg hadde som mål om topp 10 i klassen, men ble nr 17. På en god dag er jeg jammen usikker på om det var realistisk uansett ICON_SMILE
Veldig fint ritt. Veldig god stemning. Litt dårlig innsats av meg, hehe.

Redigert av Supernova; 23/05/2010 06:50.

Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Supernova] #949115 23/05/2010 08:09
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bra jobba Rune ICON_SMILE Neste år er du under 2 timer med denne framgangen.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: tommygutt] #950590 25/05/2010 08:09
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter litt småbegredelig sesongstart kjenner jeg at jeg er lysten på å reise kjerringa i morgen på Gullhaug. Jeg har tatt det helt med ro etter lørdagen, og tar en time i sone 1 med noen korte og lette drag i kveld.

Går jeg på noe teknisk i morgen blir jeg tullerusk ICON_SMILE
Ellers ligger jeg ann til pulje 33 i birken før seedingrittene begynner. Tipper jeg havner rundt pulje 20 etter TSR og med mindre jeg finner gullformen i løpet av sommeren og at alt klaffer på drammensrittet er det nok TSR som blir gjeldene. Engentlig greit. Jeg liker bedre følelsen av å sykle fortere enn alle rundt meg enn å bli frakjørt.

Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Supernova] #950595 25/05/2010 08:15
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Supernova
Ellers ligger jeg ann til pulje 33 i birken før seedingrittene begynner. Tipper jeg havner rundt pulje 20 etter TSR og med mindre jeg finner gullformen i løpet av sommeren og at alt klaffer på drammensrittet er det nok TSR som blir gjeldene.

Hvordan sjekker du/vet ca gruppen du får i birken basert på TSR resultatet? Hva var din tid i TSR?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: thomasengen] #950606 25/05/2010 08:21
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Ja hvordan fant du ut det? Jeg slo noen som var pulje 8, 15, 21 og 20 i fjor, men det betyr vel ikke at jeg automatisk kommer foran de i birken eller? jeg er nå i pulje 39 i birken og kunne godt tenke meg pulje 29 ICON_SMILE Da har jeg 10 min på en kompis som er bedre enn meg ...

Please advice som det heter

Redigert av Rockefoten; 25/05/2010 09:10.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Rockefoten] #951416 26/05/2010 06:54
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I fjor syklet jeg runden på 2.25 og fikk pulje 26 basert på dette.
Jeg hadde et begredelig birkebeinerritt i fjor og er sikkert seedet til pulje 33 av den grunn.

I år syklet jeg på 2.13 og kom bedre ut på totallisten, derfor håper jeg på å hoppe litt opp. Men det er ren spekulasjon fra min side ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Rockefoten] #951420 26/05/2010 06:59
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Rockefoten:

Sitat: Birkebeinerrittet
Det vil si at alle påmeldte rangeres og deles deretter inn i puljer. Puljenummer og starttid vil endre seg mange ganger i løpet av sommeren fordi nye deltakere kommer inn ved omregistreringer og deltakere seeder seg utfra seedingsritt.

De forskjellige puljene skal ikke overstige 230 - 250 startende. Marginene mellom hver pulje er svært små.

Vi får mange spørsmål om selve omregningsformelen. Beskrivelsen under viser at det ikke benyttes noen "fast nøkkel" for noen av rittene, men at alle rittene blir beregnet individuelt for å oppnå mest mulig korrekt og rettferdig seeding.

Seedingen baserer seg blant annet på at hvert seedingsritt har så mange deltakere som også sykler Birkebeinerrittet, at disse kan regnes som et representativt utvalg. Resultatene fra disse vil vise en trend, som normaliseres mot trenden fra Birkebeinerrittet. Det benyttes regler for å luke ut tilfeldig avvik. Ved å normalisere slik vil vi kunne se om deltakerne kjører relativt sett bedre eller dårligere enn forrige seedingsgrunnlag.

Noen ritt ser ut til å være tøffere for de svakeste på grunn av teknisk vanskelige forhold mens andre er "snillere" mot de svakere på grunn av enklere forhold og mulighet til å kjøre i felt. Dette skal ikke ha noen betydning for seedingen da det normaliseres for alle nivåer i resultatlista. Alle ritt blir normalisert slik at de er like representative for alle nivåer. Ingen ritt er enklere å seede seg opp i enn andre, og seedingsrittene teller like mye som Birkebeinerrittet i så måte.

Det utarbeides en progressiv eller degressiv omregningsfaktor avhengig av rittets profil. På denne måten vil man kunne beregne om hver rytter syklet relativt sett bedre eller dårligere enn sin tid på Birkebeinerrittet eller tidligere seedingsritt.
Ved å omregne til en normalisert, "teoretisk tid", vil vi kunne rangere alle påmeldte uavhengig av hvilket ritt de har sin beste "teoretiske tid" fra. - Det er kun den beste "teoretiske tiden" som teller.Rangeringslisten vil til sist benyttes ved puljeinndeling.

BB lager en tabell hvor det står hvilken tid du må ha i de ulike seedingrittene for å få ulike startpuljer. Det er ofte svært tett mellom tidene.
Så du kan ikke regne med å starte foran noen bare fordi du har slått noen i et enkelt ritt. Det er beste seedinggrunnlag som teller, dvs siste 5 års BBritt (tror jeg, saltklype) og årets seedingritt.

Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Supernova] #951422 26/05/2010 07:01
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Apropos teknisk takket kranklageret for seg selv i går kveld. Flaks at jeg tok en liten tur, ellers ville det jeg blitt småtullete i Asker i kveld.

Re: Terrengsykkelrittet 2010 [Re: Supernova] #951450 26/05/2010 07:35
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Oki. Interessant spekulasjon uansett. Med 2:17 (meg) kan jeg da kanskje forvente å legge meg et sted rundt 24-25 da? Vi får se..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #951962 26/05/2010 19:16
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det ble bare sorgen. Smellen på lørdag hadde tydeligvis gått ut over fremgiret også. Dette takket for seg på oppvarmingen og nytt var ikke å oppdrive.

Litt lei nå..

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #953236 28/05/2010 06:28
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skuffelsen etter onsdagen på Gullhaug har lagt seg. Nytt gir er i hus og nå gjelder det å se fremover. Neste helg er det Raumern og jeg kommer derfor til å slippe helt opp og satse alt på at det utløser go'formen. Jeg kommer også til å flytte styret ned og hendler/skiftere litt inn for å få en mer aerodynamisk sittestilling kontra dagen svært stiorienterte oppsett, så litt tid går med til småjustering.

Jeg ser for meg en slik uke:

Fredag: 2t stitur (50/50 sone 1/sone 3)
Søndag: 1.5t rolig sone 1 på asfalt/grus. Litt rekognosering av løype.
Tirsdag: Intervall sone 3 (kun 30 min effektiv. sone 3) 45min sone 1.
Torsdag: Sone 1 1.5t/Hente startnr
Fredag: 45 min kosetempo.
Lørdag: ritt.

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #955543 30/05/2010 21:03
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fredag.

2.5t stitur. Naturlig intervall. Linderud-Lilloseter-Sørskogen-Sinober-Solemskogen-Linderud.

En av de turene hvor ALT stemmer, flyten, formen, sykkelen, været. ALT ICON_SMILE

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #955646 31/05/2010 05:38
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Herlig! ICON_WINK

Håper du har fått bukt med "barnesykdommene" til sykkelen, så blir det knall framover!

J ICON_SMILE

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Joar71] #955702 31/05/2010 07:35
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Skjønner ikke stort av puljeplasseringene i birken, sjøl har jeg syklet kun ett ritt i hele mitt liv og det var fredagsbirken ifjor. Jeg er plassert i pulje 27, men regner med jeg sykler atskillig saktere enn deg. Er det tilfeldigheter også, eller kun tid?

40årskrisesylist
Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Joar71] #956349 31/05/2010 19:57
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Joar71
Herlig! ICON_WINK

Håper du har fått bukt med "barnesykdommene" til sykkelen, så blir det knall framover!

J ICON_SMILE

Ja. Jeg håper på solskinn og korsang ICON_WINK

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: aktiviteten] #956352 31/05/2010 19:58
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: aktiviteten
Skjønner ikke stort av puljeplasseringene i birken, sjøl har jeg syklet kun ett ritt i hele mitt liv og det var fredagsbirken ifjor. Jeg er plassert i pulje 27, men regner med jeg sykler atskillig saktere enn deg. Er det tilfeldigheter også, eller kun tid?

Da hadde du en bedre fredag enn jeg hadde lørdag. Så enkelt er det vel? Det skulle ikke mye til å slå meg den dagen. Du som trår intervaller på 300W nå er jo en god kandidat til å slå meg ICON_SMILE

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #956354 31/05/2010 19:59
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dagens:

Naturlig intervall 50min, hvorav 30 min i sone 3, resten sone1/2.

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #956361 31/05/2010 20:02
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har dessverre ikke fulgt så godt med på treningsbloggen din så jeg vet ikke helt hvor du ligger:-) Trodde den første puljeplasseringen var mer random. Litt tjukk i hue skjønner du.

40årskrisesylist
Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: aktiviteten] #956651 01/06/2010 07:20
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg tror nok du har fått seeding fra Fredagsbirken. Hvis ikke burde du havnet i de useedede puljene.

Re: Supernovas treningsblogg mot trippelen. [Re: Supernova] #958465 03/06/2010 06:16
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Prosjekt "hvil deg i form til raumern" går sin seiersgang videre.
I går 1t10m i ritt-traseen. Sone 1.

Hvorvidt jeg hviler meg i form om dagen er uvisst. Det er litt stress hjemme om dagen pga eksamensavvikling, besøk, barn osv osv. Men jeg føler meg pigg og spiser bra.

Denne gangen tar jeg ikke sjangsen på at noe skal skjære seg med drivverket som tydeligvis fikk seg en bra støkk på skullerud. Full demontering og gransking viste at cage og pulleyhjul på bakskifteren så heller betatt ut og jeg bytter bakkgir innen rittet ICON_SMILE

Supernova. Raumerrittet [Re: Supernova] #959925 05/06/2010 04:31
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En liten pre-rittrapport.

Jeg har forsøkt å slappe av så mye som mulig før rittet denne gangen og har kun hatt 2 rolige turer på rundt timen siden siste hardøkt på mandag (som ikke var all verden den heller).

Jeg starter så langt bak som pulje 9 i dag, men håper alikevel på en tid rundt 3.30. Da kan jeg ikke kjøre alene, men jge regner med at det er noen sprekinger også i denne puljen.

På dekkfronten blir det Furious Fred i 2.25 med guffe og ca 35 bar. Førsteinntrykket er at det ruller svært bra og sitter bedre enn andre grusræcerdekk jeg har forsøkt til nå...

Jeg skulle bare ønske at minstemann kunne slutte å stå opp kl 5.30. Med andre ord: søvn har det IKKE blitt nok av denne uken.

Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

Moderator  support