Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Test av EPO

Re: Test av EPO [Re: ] #904670 20/03/2010 18:13
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vel fremdeles mulig å kjøpe sånn "hjemme" høydehus også?

I told u so!
Re: Test av EPO [Re: ElGordo] #904682 20/03/2010 18:27
ThB Offline
Besatt
Besatt
Høydehus er forbudt i Norge, men lovlig i mange (alle?) andre land.

Thomas
Re: Test av EPO [Re: ThB] #904688 20/03/2010 18:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: ThB
Høydehus er forbudt i Norge, men lovlig i mange (alle?) andre land.

Ikke forbudt, men ikke godkjent av NIF, er vel rettere å si.

Re: Test av EPO [Re: EgilS] #904690 20/03/2010 18:41
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
høydehus

Forbudt for idrettsutøvere står det her?

Redigert av ElGordo; 20/03/2010 18:42.

I told u so!
Re: Test av EPO [Re: Øyvind V] #904744 20/03/2010 20:33
A
arntegil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: Øyvind V
Hos selger de discount EPO, og de sier at man ikke engang trenger en prescription for å kjøpe, så da kan det vel neppe være så farlig ICON_WINK
Ganske dyrt, forresten.

Var det et forsøk på å være morsom?

Bruk av EPO er ekstremt farlig og toppidrettsutøvere får vanligvis hjelp av leger for å gjøre det "riktig". Hvis konsentrasjonen av røde blodceller blir for stor, blir blodet veldig tykt.
Det kan bli så tykt at det nesten stopper opp og kan føre til blodpropp, hjertesvikt, slag, hjerteinfarkt og lungeødem.

Det er ikke noen hemmelighet at EPO ofte brukes i forbindelse med store sykkelritt. Utøvere på EPO får ofte tykt blod. Så tykt at det kan være farlig å sove for lenge av gangen.

Noen sykkel-lag skal ha hatt avtaler om vekking om natten for at de skal opp og spasere en runde for å få sirkulasjon før de legger seg igjen. Rett og slett for å unngå å dø. I Europa har det forekommet flere EPO-relaterte dødsfall pga blodpropp i sykkelsporten.

Risikoen for arterielle problemer blir enda større hvis brukeren blir dehydrert. Mennesker med hjerteproblemer må aldri bruke EPO.

Kjente bivirkninger:

Blodpropp
Lungeødem
Hjertesvikt
Hjerteinfarkt
Hjerneslag
Hodepine
Leddsmerter
Svimmelhet
Anafylaktisk sjokk
Økt blodtrykk
Hypertensjon
Hodepine
Forvirring
Hypertensive kriser med sentralnervøse symptomer (f.eks. hodepine og forvirring, motoriske forstyrrelser som språkforstyrrelser, ustødig ganglag osv. til tonisk-kloniske anfall)
Trombotisering av arteriøs fistel
Moderat doseavhengig, reversibel økning i blodplatetallet innenfor normalverdiene.
Fall i serumjernverdier
Akutt stikkende migrenelignende hodepine
Trombocytose - Forhøyede verdier av blodplater kalles trombocytose (trombocytter = blodplater).
Økte serumkalium og fosfatnivåer
Utslett
Pruritus, kløe
Urticaria, elveblest
Reaksjoner ved injeksjonsstedet
Influensalignende symptomer som feber, frysninger, hodepine, smerter i ekstremitetene, utilpasshet og/eller bensmerter, særlig ved behandlingsstart
Enkelttilfeller av nøytraliserende anti-erytropoietin antistoff-mediert erytroaplasi

Spesielt interesserte kan lese mere her: http://is.gd/aQCt8

Redigert av arntegil; 20/03/2010 20:46. Rediger grunn: lagt til liste med bivirkninger
Re: Test av EPO [Re: arntegil] #904816 20/03/2010 22:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: arntegil
Sitat: Øyvind V
Hos selger de discount EPO, og de sier at man ikke engang trenger en prescription for å kjøpe, så da kan det vel neppe være så farlig ICON_WINK
Ganske dyrt, forresten.

Var det et forsøk på å være morsom?

Nei, egentlig ikke. Det var et forsøk på å vise hvor lett enkelte andre tar på dette.

Jeg har skjønt at bruk av EPO er farlig, og hvis du tror at jeg synes doping er kult så må du tro om igjen (og lese mine tidligere innlegg her).

Det at jeg satte inn lenke til et par sider som selger skiten var ikke så gjennomtenkt, men det har jeg da også rettet opp i og tatt selvkritikk på.

Re: Test av EPO [Re: Øyvind V] #904839 20/03/2010 23:24
A
arntegil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg synes personlig ikke den linken du la inn var noe å ta på vei for.
Enhver idiot kan vel skrive "Epo" eller "Erythropoietin" i google og få opp et hav av sjapper som tilbyr dette.

Det jeg stusset over var utsagnet om at EPO ikke var farlig. Jeg kan si med 100% sikkerhet at det finnes mosjonister og Birkebeinere som bruker EPO, og at det finnes enda flere som leker med tanken om å prøve dette.

Derfor synes jeg det er viktig at disse menneskene i det minste får faktainformasjon om hva de risikerer av skadelige og potensielt dødelige bivirkninger.

Det er livsfarlig å bruke MED legeassistanse. Å drive og eksperimentere på egen hånd, uten medisinsk kompetanse, er i beste fall ren russisk rullett.

Re: Test av EPO [Re: arntegil] #904866 21/03/2010 07:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Å drive og eksperimentere på egen hånd, uten medisinsk kompetanse, er i beste fall ren russisk rullett.

Helt enig (og det var aldri meningen å antyde noe annet).

Re: Test av EPO [Re: Øyvind V] #905109 21/03/2010 17:15
mwar0f Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Den EPOen som vi bruker mest i Norge, heter Aranesp. Dosering finner du på felleskatalogen.no ICON_SMILE

Det er ikke livsfarlig å bruke EPO, veldig mange i Norge bruker EPO pga medisinske årsaker. Dersom du bruker EPO, så må du kontrollere hemoglobin eller Hb (hematokritt bruker vi sjelden). Normale Hb-verdier for menn er 13,5-16,5g/dL. De fleste ligger vel på 14,5g/dL. Om du har naturlig lav Hb f.eks på 12,5g/dL, også bruker du EPO for å kjøre Hb til 14,5, så bør det gå ganske greit mhp helserisiko. Men så vet jeg heller ikke hvilke Hb verdier du skal ha for å virkelig øke prestasjonen.

Redigert av mwar0f; 21/03/2010 17:41.

Politics is for the present but an equation is for eternity. -Albert Einstein
Re: Test av EPO [Re: mwar0f] #905181 21/03/2010 19:22
A
arntegil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Eh... EPO til medisinsk bruk kan ikke sammenlignes med EPO til prestasjonsfremmende bruk. De dosene nyrepasienter bruker er veldig små i forhold til hva man bruker for å vinne Tour de France.

Men dere trøndere er jo kjent for å tåle en god del mere HB enn oss andre... cheers

Re: Test av EPO [Re: EgilS] #905189 21/03/2010 19:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: EgilS

Blir man tatt utestenges man fra alle aktiviteter som er underlagt NIF (mener jeg).

Nei, det gikk minst en deltaker i Birkebeinerrennet i går som er utestengt for livstid pga doping.

Re: Test av EPO [Re: arntegil] #905241 21/03/2010 21:11
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Eh... EPO til medisinsk bruk kan ikke sammenlignes med EPO til prestasjonsfremmende bruk. De dosene nyrepasienter bruker er veldig små i forhold til hva man bruker for å vinne Tour de France.

Men dere trøndere er jo kjent for å tåle en god del mere HB enn oss andre... cheers

Pasienter med kronisk nyresvikt bruker vel gjerne 0,45 mikrogram per kilogram kroppsvekt subkutant 1 gang i uka som startdose, og dødeligheten stiger om de kommer over 12 gram hemoglobin per desiliter... Hvilke doser er det man bruker for å vinne Tour de France?

Re: Test av EPO [Re: Hekta-MTB] #905242 21/03/2010 21:12
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Terrengsykling (på internasjonalt nivå) har vel slitt med mange av de samme probleme som landeveissykling har de siste 10-20 årene, men bloddopingen som er bedreved blant proffsyklistene var nok kontrollert av leger og annet helsepersonell (massører osv).
Derfor tror jeg at EPO blant norske mosjonister er noe søkt, men at det er noen proffer/elite (kanskje helst fra utlandet) som er (eller har vært) borti slikt er jeg helt sikker på.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Test av EPO [Re: hJürg1] #905243 21/03/2010 21:14
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trekbikes

Derfor tror jeg at EPO blant norske mosjonister er noe søkt

Hva var grunnen, sa du?

Re: Test av EPO [Re: Hvilepuls] #905288 21/03/2010 23:22
A
arntegil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: Hvilepuls
Pasienter med kronisk nyresvikt bruker vel gjerne 0,45 mikrogram per kilogram kroppsvekt subkutant 1 gang i uka som startdose, og dødeligheten stiger om de kommer over 12 gram hemoglobin per desiliter... Hvilke doser er det man bruker for å vinne Tour de France?

Typisk dosering starter på 0,5 mikrogram/kg, og tas 3 ganger i uka.
Altså mer enn 3 ganger så mye som en nyrepasient.
Du må også huske på at nyrepasienter i utgangspunktet har en mangel av røde blodlegemer, og bruker EPO for å komme opp på et normal-nivå. Hvis man derimot trykker i seg EPO når man i utgangspunktet har blodverdier på normal-nivå, så sier det seg selv at resultatet blir deretter.

Re: Test av EPO [Re: arntegil] #905301 22/03/2010 00:44
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis man derimot trykker i seg EPO når man i utgangspunktet har blodverdier på normal-nivå, så sier det seg selv at resultatet blir deretter.

He he, du mener resultatet i ritt, ja? *host* ICON_LAUGH

Re: Test av EPO [Re: Hekta-MTB] #905313 22/03/2010 05:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hekta-MTB
Sitat: EgilS

Blir man tatt utestenges man fra alle aktiviteter som er underlagt NIF (mener jeg).

Nei, det gikk minst en deltaker i Birkebeinerrennet i går som er utestengt for livstid pga doping.

Begrepet "all idrett" er begrenset til aktiv idrett, er du utestengt kan du ikke få utøverlisens i noe NIF-forbund.
Du kan imidlertid trene som f, og i mosjonsidretten har ikke NIF oversikt (det er praktisk umulig å håndheve noen utestengelse der) så en viss aktivitet kan du ha.

Re: Test av EPO [Re: Oystein L] #905729 22/03/2010 20:09
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det virkelig rettferdig om det ikke er noen som doper seg? Er det ikke slik at det til enhver tid jobbes for å ha et fortrinn i konkuranser? om det er ift ski, skismørning, trening, egen kropp eller lignende. Om man mener at ingen skal få dope seg med bakgrunn i at ingen skal ha noen fordel, er det da rettferdig at man ikke stiller med helt likt utstyr? Merk at jeg absolutt ikke mener at doping bør være lovlig.

En annen tanke er jo at mye, kanskje all doping er til medisinsk bruk. For meg så betyr det at det også har en positiv effekt på menneske kroppen(selvfølgelig under administrasjon av godkjent helsepersonell). På alle røykpakker står det at RØYKING DREPER, men det selges over disk over alt. Men å ta noe som medisinsk har fordeler for egen kropp det skal være forbudt( vet de også har endel negative bivirkninger, men for noen så er kanskje noen av disse bivirkningen positive?). Til sammenligning står det ikke på medisiner at de dreper.
Faktisk kan det virke som flere og flere leger rundt om mener at feks tilførsel av Testosteron er bra for eldre herrer, samtidig som de fleste, enn så lenge, er imot. Om man surfer bitte litt så finner man mye positivt om feks testosteron.

Aner ikke hvilke verdier som foreligger men er det virkelig ødeleggende for menneskekroppen å ligge i det øverste sjiktet, av verdiene, med medisiner, enn ved den laveste grensen? Er det ikke slik at dette vil være like individuelt som effekten av trening?

I norge får man ikke lov til å øke verdier på forskjellige hormoner, med medisiner, som kan ha positive utslag men samtidig holde seg innenfor grensen for da kalles det doping. Men røyking og alkohol kan man dytte i seg så mye man vil av. Burde ikke vi få lov til å bestemme selv, i samarbeid med lege?

NB. Presiserer at jeg IKKE er for doping.

Redigert av Kondis; 22/03/2010 20:12.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Test av EPO [Re: Kondis] #905865 22/03/2010 23:40
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Interessant innspill. Hvor går folks grenser egentlig for rettferdig konkurranse ?
Innen det norske klatremiljøet hadde man for noen år siden en laang, og tidvis svært opphetet debatt (mest via steepstone.com)på bakgrunn av et forslag om spesifikasjoner/differensiering av gradering av (buldre)ruter i forhold til høyden på bestiger. Dette forslaget gikk på at noen ganger svarte det seg å være lang, andre ganger kort, og således skulle graden være forskjellig for lange og korte personer. Skulle man overføre denne tanken til sykling kunne det for eksempel være tillegstid for mindre vekt/høyere pris på sykkelen.. antall gir.. eller hva med alderspoeng i eliteklassen?

Joda, litt off topic..

Redigert av wheel69; 22/03/2010 23:40.

It's not you, it's my bike.
Re: Test av EPO [Re: Thomasen] #906142 23/03/2010 12:11
M
mrowkoob Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sikkert, men de skader bare seg selve

Re: Test av EPO [Re: mrowkoob] #907164 24/03/2010 23:06
C
CKS Offline
Fersking
Fersking
C
Tidligere i tråden ble det nevnt at EPO neppe er ett stort problem, sett i lys av at det ikke er mange beslag av dette iflg statistikken til Kripos v/Bønes.
Akkurat den påstanden synes jeg kanskje burde nyanseres en smule.
Når gjør politiet/påtale beslag, jo i all hovedsak i det miljøet de fokuserer/slår til mot. Når sist leste du at politiet hadde slått til i mosjonsmiljøet hos PriceWaterandCoopers ? Eller Ernest og Young ? Eller IL Pengesterk på Voksenkollen ? Ganske lenge siden tror jeg.
For det er vel strengt tatt i slike lignende miljøer statusen, misunnelsen og utstyrsjaget har sitt sterkeste rotfeste ?
Nå har jeg ikke noen kvalifisert mening om det er mye epo i disse miljøene, men jeg faller ikke av stolen om det skulle være det. Og som ett lite sidesprang, hvor mange bruker sentralstimulerende midler under ett ritt som Birken ? Akkurat det problemet tror jeg er langt større enn EPO.Ta deg en tur langs E6 rett i etterkant av Styrkeprøven og tell antall lynlåsposer det lukter blomster av inni posen. Du vil bli overrasket over antallet.........dessverre.

MEN hvis man starter å teste i Birkebeinerarrangementene hilser jeg dette velkommen, hjertelig velkommen. Og jeg spør meg selv hvorfor har ikke disse arr hatt ett slikt fokus tidligere ?
B.rennet og rittet har nærmest fått status som uoffisielt NM hvor de aller fleste kan delta. Og mange føler at de står øverst på pallen, er blant Norges best trente, høster anerkjennelse, pga merkekravet !
De som doper jeg i ulike toppidretter, godtar jeg ikke, men jeg kan forstå hvorfor de gjør det. De har forsaket karriere, venner, familie etc for å stå øverst på pallen, og med det delvis sikre seg for fremtiden økonomisk. De som doper seg er juksemakere pipelorter og losers, ingen diskusjon rundt det. Skjemmer ut flagget for landet de representerer, sporten sin og seg selv.

Men de som doper seg i arr. som Birken, de svikter virkelig sitt eget folk !! Kvinner og menn som har tatt steget fra sofaen opp på sykkelsetet, inn i skisporet eller ned i joggeskoene. Tatt seg og sin egen helse på alvor, skapt seg en interesse, sosiale relasjoner og økt energi i dagliglivet. Som kanskje i sitt stille sinn setter seg mål om en dag å klare MERKET, beviset på at du tilhører en av de beste den dagen. Belønningen for målrettet hardt arbeid. Så viser det seg kanskje at de som er med på å dra merketiden opp doper seg. Doper seg fordi de egosentrisk skal kunne breie seg med at de tok merket i rennet, rittet, løpet i middagsselskap, lunsjen etc etc.

Hvis noen av dere bruker kunstig stimuli for å nå merkekravet; FUNGUS, MENNESKELIG FUNGUS ! Dere er ikke verdt en dritt ! Mindre enn den minste levende organsisme vi har ! Dere er så jævlig nede at vi har ikke bruk for dere, hverken i ritt, renn eller løp. Løp langt langt vekk og bli borte, og jeg håper dere tar med dere de totalt skakkkjørte holdningene dere har ! God tur i dass !

For oss andre; Vet vi om noen/ser noen som putter i seg kunstig stimuli for å vinne, tyst som faen, hjelp dem med å redde seg selv fra seg selv. Ikke på noen måte aksepter at noen gjør det. De sviker DEG mer enn de sviker seg selv, skader ideen bak arrangement som birken mer enn de skader seg selv.

Så doping kontrollører, jeg ønsker dere hjertelig velkommen til Lillehammer. Håper dere klarer å luke ut svikerne, og skulle det vise seg at dere ikke tar noen etter gjentatte ganger, og jeg tar feil, skal jeg mer enn gjerne være den første til å si unnskyld til eventuelle som føler seg støtt eller uthengt. På vegne av alle som har samme mistanke som meg.

Bevar Birken dopfritt.

CKS
En middelmådig syklist og langrennsløper

Re: Test av EPO [Re: CKS] #907227 25/03/2010 07:42
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Det er garantert doping i Birken. En tidligere kollega er kompis med en lege som har mange syklister fra en av de større sykkelklubbene på Østlandet som sine pasienter. Han kan fortelle at det er MYE rart mosjonister fra 35+ putter i seg for å hevde seg i store mosjonsritt som Birken osv. Ettersom jeg ikke har mer konkret informasjon enn dette så kommer jeg ikke til å nevne hvilken klubb flesteparten av disse kjører for. Legen har selvsagt ikke hjulpet disse syklistene med slike preparater.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Test av EPO [Re: CKS] #907296 25/03/2010 08:50
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: CKS
Tidligere i tråden ble det nevnt at EPO neppe er ett stort problem, sett i lys av at det ikke er mange beslag av dette iflg statistikken til Kripos v/Bønes.
Akkurat den påstanden synes jeg kanskje burde nyanseres en smule.
Når gjør politiet/påtale beslag, jo i all hovedsak i det miljøet de fokuserer/slår til mot. Når sist leste du at politiet hadde slått til i mosjonsmiljøet hosPriceWaterandCoopers ? Eller Ernest og Young ? Eller IL Pengesterk på Voksenkollen ?

Skjønner hvor du vil hen, men alikevel?? Beslag av doping er i all hovedcsak gjennom postforsendelser etc, og ikke målrettet jakt mot miljøer. Det er i all hovedsak tollvesenet som beslaglegger doping. Det vil da si i under inførsel til landet. At dette ikke skulle være en indikator, mens halvkvalifisert synsing fra oss andre skal være det, finner jeg merkelig. Tror fortsatt ikke EPO misbruk er et stort problem blant mosjonister. Skulle det vise seg å være feil, skal jeg være den første til å beklage, og slutte med sykling......

Re: Test av EPO [Re: Trond Vidar] #907298 25/03/2010 08:51
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøper ikke den, Trond Vidar.

Jeg er selv lege og konkurrerer i alle birkendisipliner og har vært med i miljøet en god stund. Har mange kollegaer på alle nivåer i birkensirkuset.

Personlig har jeg aldri noensinne hørt ikke engang rykter om at noen mosjonister har birkendopa seg, og det samme går for mine kolleager, det hender vi drøfter dette. Det ville vært rimelig at vi som leger hadde fått enkelte henvendelser dersom dette var utbredt.

Det norske miljøet er såpass lite, og den norske holdningen til doping er så rakrygget, at jeg tror faktisk terskelen for norske leger til å skrive ut epo til nyrefriske er skyhøy.

Re: Test av EPO [Re: Kaffelars] #907325 25/03/2010 09:20
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
http://www.dn.no/forsiden/article1776013.ece

Det er ikke akkurat ukjent at forekomsten av sentralstrimelurene er høy på vestkanten av Oslo. Og missbruk av slike midler i 'elite' miljøer. Hvis man bruker dette for å bli bedre i jobben så er det naturlig og bruke det for å bli bedre i Birken.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Test av EPO [Re: Kaffelars] #907352 25/03/2010 09:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nå må du ikke gå i skyttergraven med en gang. Trond hevder ikke at norske leger skriver ut EPO han hevder at norske pasienter oppgir et forbruk av midler når de evt kommer til legen i andre ærend. Slik at legen sitter med hele bildet.
Er jo greit å vite hvilke medikamenter en person bruker jevnlig før man setter ham/henne på flere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Test av EPO [Re: sykkeloyvind] #907401 25/03/2010 10:56
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det ligger mye EPO i skuffer og skap rundt på sykehusene, mye av det utgått på dato men fortsatt virkningsfullt. Det er mange ledd mellom sykehusavdelingene og destruksjon på norsk medisinaldepot.

Doping eller ikke, det er vårt ansvar som syklister å bygge opp miljøer hvor hovedfokuset ikke er på prestasjon, utstyr, og prestisje, men deltagelse, sykkel-, og naturglede.

Hvorvidt bladet TERRENGSYKKEL klarer å balansere dette kan jo helt klart diskuteres, da mengden trenings-, ritt-, utstyrs-, og prestasjonsstoff har økt det siste året.
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Test av EPO [Re: Ynot] #907404 25/03/2010 11:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot
Hvorvidt bladet TERRENGSYKKEL klarer å balansere dette kan jo helt klart diskuteres, da mengden trenings-, ritt-, utstyrs-, og prestasjonsstoff har økt det siste året.

Her er vel dessverre svaret at bladet må tjene penger, og det er vesentlig mer å hente i "Birken-segmentet" enn i "lek-og-moro-på-sti-segmentet".

Det fantes en tid da man kunne hisse på seg rittsyklister her på forumet ved å skrive litt nedlatendefleipende om "birkensyklister", men i dag ser det ut til at de som setter en ære i å være birkensyklister er i majoritet her. Og ikke kan de stave heller. Hvor er vi på vei?

Re: Test av EPO [Re: Dan] #907407 25/03/2010 11:10
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Hvor er vi på vei?

Lillehammer?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Test av EPO [Re: Dan] #907412 25/03/2010 11:12
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Dan

Det fantes en tid da man kunne hisse på seg rittsyklister her på forumet ved å skrive litt nedlatendefleipende om "birkensyklister"...

Det gjøres stadig ynkelige spede forsøk, men da mer på det infantile nivå hvor man skriver grandiosa i annenhver setning. Tror de fleste rittsyklister klarer å heve seg over det ICON_SMILE

Redigert av Clotho_NOR; 25/03/2010 11:13. Rediger grunn: rettskriving i fare for korreks fra Dan, :)
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support