Jeg ble inspirert av musikktrådene som har kommet her i det siste, og tok et dykk i arkivet for et gjenhør med gamle favoritter. Jeg liker elektronika, og det var en periode jeg brukte mye tid på å lete frem trance som var verdt å høre på.
Det finnes veldig mye middels/dårlig trance nemlig, og jeg tror mange som mener at trance = søppel ikke har hørt mye av det som virkelig er bra. Men her har dere nå sjansen ihvertfall. Dette er bra trance. Liker du ikke dette, ja så liker du ikke trance. Det er sikkert mange klassikere jeg ikke har hørt også, så hvis du har noen obligatoriske å anbefale, så kom gjerne med dem.
NB: Før man gjør seg opp en mening om disse så er det viktig at man hører i gjennom HELE sangen. I de fleste trance-melodier så kommer klimaks i siste halvdel.
Jeg skal innrømme det går mye i Tiësto, og må anbefale alle In Search of Sunrise albumene, de er veldig bra... Det som er digg med en sånn type musikk når man trener er at sangene som regel er lange. Man er kanskje sliten, men venter på at klimakset kommer, og vips så orket man mer allikevel. De har dratt meg gjennom harde treningsøkter, og fått meg til å smile tross melkesyre og krampe tendenser i beina...
Helt enig! The KLF laget såkalt "trance" helt tilbake i 1988.
Trancen - som var særdeles fet på nittitallet - døde en smertefull død i kjølvannet av EURO-trancebølgen som kom rundt 1998. Trance ble et fy-ord og degradert til musikk som nå kun akompagnerer fulle russ på Tryvann og har ikke noen den opprinnelige sjangeren å gjøre.
Før trance ble en safe, bastardisert, overprodusert og selvkopierende intetsigende sjanger spiltes det jo trance som dette:
Kanskje, men nå snakker vi strengt tatt acid house hvis sjanger er det som diskuteres. Drev selv og rotet med acid house og en rigg bestående av Juno 60, TR 808, TB 303 og et par MS 20 back in the days (-88ish) og syntes sjangeren var ytterst potent da. Trance har jeg aldri fått noen som helst fot for og selv om jeg prøver hører jeg fint lite annet enn euforiske klisjeer.
Trancen - som var særdeles fet på nittitallet - døde en smertefull død i kjølvannet av EURO-trancebølgen som kom rundt 1998. Trance ble et fy-ord og degradert til musikk som nå kun akompagnerer fulle russ på Tryvann og har ikke noen den opprinnelige sjangeren å gjøre.
Før trance ble en safe, bastardisert, overprodusert og selvkopierende intetsigende sjanger spiltes det jo trance som dette:
Og dette: Etnica - Alien Protein Juno Reactor - Bible of Dreams Future sound of London - Tales of Ephidrena
Hør hele platene, (du finner dem på iTunes),høyt, på et skikkelig anlegg, og ikke glem en god kopp kaffe. Det bikker kanskje mot goa og ambient, men likefullt trance før det ble reprodusert og melket til det pinefulle.
Når P3 begynte å spille Florence and the Machine - You Got the Love, visste jeg at jeg hadde hørt den før. Jeg hadde en periode med Hardhouse-bølgen på heavy rotation i cd-spilleren (Tidy Trax, Nukleuz-samlere spesielt) MASSE gullkorn fra spesielt 1998-2004, med Tony DeVit, Lisa Lashes, Lisa Pin-Up, Anne Savage, BK, Tidy Boys, Lab4 osv.... Fantastisk intervalltreningsmusikk!
Denne versjonen slår jo dagens P3-versjon ned i støvlene. (Er vel egentlig en 80-tallslåt...)