Her er min for året. Skulle bli sånn ca 4.5W/KG (386W*0.95/81 Kg=4.52w/kg) Riktignok kjørt på en rulle, men mener den er ganske så valid, for jeg har ca 380W i snitt på CP15 på Lab-test...
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Du henter jo hvertfall ti watt ekstra hvis du bare greier å pace nogenlunde ålreit neste gang. Når du skal ta tester, sats høyt, ikke driv med pusling. Det er også svært god trening å øve seg på og kunne fordele kreftene jevnt.
Re: Vis meg din 20 minutters watt-test!
[Re: Rask]
#103072216/09/201021:27
Noen som vet hva "eliten" i Birken og Grenserittet ligger på?
Har ikke tatt noen 20 min test siden nov 2009, men hadde en god timesøkt på rulla for en ukes tid siden; Treningsøkt på Tacx Fortius sykkelrulle. 10 min oppvarming + 60 min + 10 min nedtrapping. 60 min gjennomført i sone 3/4, 317 watt i snitt / 4,23 watt per kg / kadens 75-80.
Startet å trene i nov 2009 og hadde da 88 kg på kroppen og klarte "kun" 279 watt i snitt over 20 min. Målet nå er å klare en 20 min test med snitt opp mot 400 w med dagens kroppsvekt på 74-75 kg.
Skjønner. Jeg fortalte resultatet mitt til en kompis. Han mente det måtte være noe feil med rulla mi, fordi han ikke kan ha 80 watt mer i terskel enn meg. Han hadde 330 i vår, og har ca. samme vekt.
Noen som vet hva "eliten" i Birken og Grenserittet ligger på? Målet nå er å klare en 20 min test med snitt opp mot 400 w med dagens kroppsvekt på 74-75 kg.
400/74 x 0.95 = 5.15 W/kg. Klarer du det blir det ikke så mange som sykler fra deg.
[Re: Joshua]
#103078217/09/201006:42
Skjønner. Jeg fortalte resultatet mitt til en kompis. Han mente det måtte være noe feil med rulla mi, fordi han ikke kan ha 80 watt mer i terskel enn meg. Han hadde 330 i vår, og har ca. samme vekt.
Eventuelt er det noe feil med rulla hans. Wattrullene gir ikke et brukbart wattresultat for ekstern sammenligning. Til det er feilmarginen alt for stor. Hvis du er ekstremt nøye med å kjøre samme type dekk, samme motstand, samme dekktrykk og grundig kalibrering vil de være nyttige for å følge egen framgang men den sier svært lite om hvor du står i forhold til andre.
Min erfaring tilsier at de fleste ruller viser et ganske mye for høyt tall, hovedsakelig på grunn av fading, altså at den viser høyere watt mot slutten uten at du tråkker mer watt.
Min erfaring tilsier at de fleste ruller viser et ganske mye for høyt tall, hovedsakelig på grunn av fading, altså at den viser høyere watt mot slutten uten at du tråkker mer watt.
Fortius rulla fader som du sier, men kalibrerer man rulla etter 15 minutter oppvarming istedet for på kald rulle så er denne fadingen minimal.
Eldre Fortius-ruller uten oppdatert motorbrems-software viser 5% for mye Watt.
80 Watt er jo tross alt ganske mye? Han som hadde 80 watt mer, var Erlend, som vant Lysebotn etappen sist vinter. Han rulla var helt ny i vinter, og jeg fikk ny brems i sommer. Hva annet gjør at min viser for lite watt? Har kalibrert til 0 og alt.
...Joshua...
#103082117/09/201007:26
Vi trener ganske mye i lag. Både langkjøring, intervaller og konkurranser. Og da vil jeg ikke si at det er så veldig stor forskjell. Han er bedre enn meg i bakker. På flata er vi ganske lik. På bakgrunn av det så sier han at det ikke kan være 80 watt i forskjell på oss.
...Joshua...
#103087817/09/201008:04
Men det er også de som ikke calibrerer rulla for de trur den gjør det selv. Fikk forklart en kammerat att han måtte justere stramme skruen og så kalibrere til den står på null. Ble som natt og dag for ham etterpå.
Noen som vet hva "eliten" i Birken og Grenserittet ligger på?
Har ikke tatt noen 20 min test siden nov 2009, men hadde en god timesøkt på rulla for en ukes tid siden; Treningsøkt på Tacx Fortius sykkelrulle. 10 min oppvarming + 60 min + 10 min nedtrapping. 60 min gjennomført i sone 3/4, 317 watt i snitt / 4,23 watt per kg / kadens 75-80.
Startet å trene i nov 2009 og hadde da 88 kg på kroppen og klarte "kun" 279 watt i snitt over 20 min. Målet nå er å klare en 20 min test med snitt opp mot 400 w med dagens kroppsvekt på 74-75 kg.
Er ikke i noe elite, men 2007 syklet jeg grenserittet på 2:35. Har tatt terskel test i oslo 2x 2004-2005 med resultat ca 290w. veier 69kg, så går ann å kjøre brukbart selv med så lav watt
Trondheim - Oslo er veldig langt...
[Re: Immer]
#103132617/09/201018:14
Jeg har et par topp 20 plasseringer i NC maraton, Persen på Birken er 2:49 og har en FTP på ca 5 w/kg. Litt høyere i toppform. De aller beste i Norge ligger godt over 5,5 w/kg.
Hadde ikke kjørt på rulla på en stund og skulle ta en test, dæven så høy watt. For en fremgang! Men fant ut at strammeskruen var for slakk. Desverre. Etter å ha kalibrert rulla skikkelig fant jeg ut at terskelen var ca 310 watt og 83 kg blir det 3,7 og 3:26 i Birken i år. Fremgangen på watt var kun ca 15 watt fra i fjor høst, men tida var 10% bedre eller 320 plasser i klassen. Tror nok jeg satser på at det også er andre ting som gjør deg til en bedre syklist enn kun terskelwatt.
I dag begynte rullesesongen med en Watt/20min-test. Det har blitt lite trening i det siste grunnet en langvarig bihulebetennelse i slutten av oktober og et kink i nakken i midten av november. Før bihulene skar seg følte jeg at jeg var i bedre form på veldig lenge dog. Første 20min test på Alu-raceren gikk egentlig bedre enn forventet/fryktet. Stisyklingen i Italia forrige uke har nok gjort susen.
Bruker catalyst på Tacxen til å kjøre testen. Dermed har jeg litt å gå på på slutten. 350 og vel så det er nok dermed innen rekkevidde. Syklet litt passivt siden dette var sesongens første test. Startet på 350 de første 2 minuttene, så opp til 360 de neste 2 minuttene før jeg holdt meg på 370 til det var 3 minutter igjen. Trykka på knappen ofte på slutten med satt ut siste minuttet på 450 watt.
368 watt i snitt i 20 minutter. Terskel: 349,6 Vekt:75 kg Snittpuls gjennom draget: 174 Maks i løpet av draget: 181 Antatt maks: 188-190 Watt pr kilo på terskel/FTP: 4,7
Kjørte en watt-test her i forrige uke. Gikk ut på 280W første minuttet, deretter 300W til det var 1,5 min igjen, økte på derfra og ut, endte vel på rundt 380W siste sekundene.
Brukte den gule kontrollenheten til flowen (ikke den hvite og blå), og bestemte der wattverdiene (slik at motstanden og kadensen er variable, og effekten en konstant). Er det juks? Bør man heller sette motstanden (slik at effekten og kadensen er variablene )? Føler det er psykisk litt lettere å sette watten, ikke så lett å sluntre unna i løpet av draget da..
300 watt i snitt i 20 minutter. (taxc flow, oppvarmet og kalibrert til 0) estimert terskel/ftp: 285 Vekt: 69 kg Snittpuls gjennom draget: 184 Maks i løpet av draget: 189 Antatt maks: 195-200 Watt pr kilo på terskel/FTP: 4,13 VO2maks: 70 ml/min/kg (løping på mølle)
garmin connect Målet er å holde dette (watt)nivået gjennom vinteren, da det pt er langrenn som er fokuset... Skal trene på rulla en gang i uka, så blir spennende om det går..
Redigert av esv; 27/11/201013:49. Rediger grunn: vo2 testen var løping på mølle.. sikkert litt lavere på sykkel...
[Re: esv]
#107744527/11/201018:51
Kjørte en watt-test her i forrige uke. Gikk ut på 280W første minuttet, deretter 300W til det var 1,5 min igjen, økte på derfra og ut, endte vel på rundt 380W siste sekundene.
Brukte den gule kontrollenheten til flowen (ikke den hvite og blå), og bestemte der wattverdiene (slik at motstanden og kadensen er variable, og effekten en konstant). Er det juks? Bør man heller sette motstanden (slik at effekten og kadensen er variablene )? Føler det er psykisk litt lettere å sette watten, ikke så lett å sluntre unna i løpet av draget da..
300 watt i snitt i 20 minutter. (taxc flow, oppvarmet og kalibrert til 0) estimert terskel/ftp: 285 Vekt: 69 kg Snittpuls gjennom draget: 184 Maks i løpet av draget: 189 Antatt maks: 195-200 Watt pr kilo på terskel/FTP: 4,13 VO2maks: 70 ml/min/kg (løping på mølle)
garmin connect Målet er å holde dette (watt)nivået gjennom vinteren, da det pt er langrenn som er fokuset... Skal trene på rulla en gang i uka, så blir spennende om det går..
og kalibrert til 0
Hvor mye trykker dekket det mot rullehjulet da? Jeg får nesten alltid rundt +7, men har ganske hardt press da (klarer ikke stramme skruen særlig mer).
Redigert av john-m; 27/11/201018:52.
[Re: john-m]
#107744727/11/201018:56
Så jeg er sikker på at det ikke glipper. Hva er egentlig vitsen med å la den være på 0, kalibreringen skal jo gjør slik at rullen tar høyde for forholdet mellom fabrikkinnstillingene og det den måler(?). Selv bruker jeg 8 bar og Tacx sitt rulledekk.
[Re: john-m]
#107745627/11/201019:11
Jeg har brukt +3 på alle rulleøkter og tester gjennom de siste to årene. Har i blant glemt å endre til +3 slik at den har stått på 0, og da viser diplayet mye høyere effektverdier enn ved +3. Feks; hvis powertap viser 230W, viser Flow 240W ved +3 og ca 250W ved 0.
Gjennomførte min livs første watt-test i dag og kan vel konkludere med at dette var en av de kjipeste sykkeløktene jeg har hatt så langt, og når resultatet ble som det ble så ble det ikke bedre i alle fall
Var litt for eplekjekk i begynnelsen og startet for hardt på 300W og måtte justere ned et par hakk etter 4 minutter. Ble utrolig tungt på sluttet (lurte en liten stund på på det kom til å bli en maxpuls-test også) og føler at jeg i det minste fikk tatt ut omtrent det jeg hadde å gi i dag.
Resultatet ble 276 Watt i snitt over 20 minutter, noe som gir en terskel på 262. Med en ryttervekt på ca 107 kg gir det en W/kg som er 2.45. Ikke så mye å skryte av med andre ord I følge denne tabellen plasserer det meg i nedre halvdel av "Bra"/øvre halvdel av "Utrent". Tar dette med en liten klype salt og satser på at jeg har en Flow-rulle som viser litt lite Uansett har jeg nå noe jeg kan sammenligne meg med i løpet av vinteren. Får satse på at jeg kan se en bra fremgang når våren kommer.
[Re: Liol]
#109100103/01/201110:49
Ja da var første watt test unnagjort. flow rulle kalibrert til null etter oppvarming, 279w i snitt på 20 min. 183cm og 90kg syklist
Jeg er som nybegynner å regne, syklet fredagsbirken for første gang i 2010 på 4t 37min. Fikk litt blod på tann og har nesten helt kuttet ut styrketrening som har vært det eneste jeg har trent frem til 2010. Skal prøve å øke på litt mot våren, håper på 300w og 85kg til mai, er litt usikker på hvor stor økning man kan håpe på med ca 4t trening i uka.
Powertap, 100psi i tacx rulledekk. (har psi noe å si på Powertap, og hvor hardt en strammer dekket mot rulla, som er en cycleops?)
Resultater: Snitt W 258 Maks W 608 Snitt puls 165 (sone 3 puls er fra ca 160-170) Maks puls 181 (antatt makspuls ca 194) Snitt rpm 87 Maks rpm 107
Terskel (258x0.95) = 245 W/kg (245/80) 3,06
Åpnet greit, men sliter med å holde watten jevn, den faller litt for ofte, vet ikke hvorfor. Prøver på jevn frekvens. Kunne kanskje økt litt mer fra 17-18min og inn, uten å sprekke. Bra trøkk siste 40sek, men burde ha fått ut enda litt mer. Uansett, OK fornøyd. Faktisk samme resultat som da jeg tok test hos NIMI ifjor(245W) Ny test i februar, håper på 250W da.
Andre tips for å holde jevnere og mer stabil motstand eller watt?
Et annet spørsmål. Hvordan endrer jeg pulsonene i Poweragent?
Rød er puls, blå er fart, gul er watt, grønn er frekvens
Redigert av rsmith; 12/01/201113:06.
[Re: rsmith]
#109552212/01/201114:10