Vi kjører turrittet i to varianter; fulldistanse på 76km og en mer human variant på ca 50km. Fulldistansen har aldersklasser (hvor ryttere fra NC-rittet også vil få sine resultater), mens den korte varianten har to klasser; damer og herrer (med mindre deltakerantallet blir så stort at vi velger å dele i aldersklasser også her).
Trives du i teknisk terreng og kjører Grenserittet på 3:00 må du regne med 2:30 på den korte løypa og en god time ekstra på den lange). For "grusryttere" vil jeg anbefale kort løype.
Ungdomsløypa er temmelig krevende (og til dels teknisk), og vil trolig få vinnertid på i overkant av en time.
Har fått spørsmål om ikke det at faktum at Sandefjorrittet og Sølvstufossrittet arrangeres samme dag vil ødelegge for begge rittene.
Mitt svar på det er; nei, det må vi kunne leve med. Vi henvender oss i stor grad til ulike målgrupper. Sandefjordrittet har 41 km asfalt, Sølvstufossrittet har 5. Vårt mål er å lage et beintøft ritt fot terrengentusiaster, og vi har ingen ambisjoner om store deltakermasser.
Vil både kort og lang løype fungere som seeding til Birken?
Fra linket side:
"For de som ønsker en kortere løype har vi turritt i en ca 50km, men fortsatt temmelig krevende trase (den korte løypa er IKKE seedingsritt til Birkebeinerrittet)."
[quote=Oystein L]I følge en relativt inhabil Sarping har lange løypa Østfolds flotteste utforkjøring.... [/quote Ned slalomløypa i Kjærringåsen? Arranger testur med sykkelklubbene?
I dette tilfellet valgte vi derfor noe misvisende å registrere den korte løypa som "trim" for å slippe å opprette separate arrangement for kort og lang løype.
Kort løype - kun to klasser; gutter og jenter (="trim") Lang løype - aldersklasser, 10 års (="sport") med Birkebeinerseeding.
Begge alternativene er fullverdige turritt som kjøres under turrittreglementet med vanlig lisens (aktiv eller engangslisens til 150,-).
NorgesCuprittet er registrert som eget arrangement, da kun med M/K junior og M/K Senior.
Medlemskap i klubb og aktiv helårslisens er vel meg bekjent det man trenger. Jeg hadde hvertfall ikke noe mer første gangen jeg meldte meg på et NC-ritt.
Hvis du kjører Grenserittet på under 2:45 og samtidig trives godt i halvteknisk jobbeterreng slipper du forhåpentligvis å bli fullstendig ydmyket i Maraton NC.
For dere andre er nok turrittet å anbefale dersom dere ikke har et sterkt ønske om å kjøre solo.
Da er ungdomsløypa spikret, gjennomkjørt og målt. Selv om den er en kilometer kortere enn i fjor blir nok kjøretiden vel så lang. Mere terreng og det at hvilestrekningen før "jævelbakken" blir borte sørger for det. Tipper en sluttid på en time blank på de beste. (forresten; la lilleskiva sitte på. Undertegnede kjørte med 29/32, og det er definitivt IKKE å anbefale).
Fasit: 23 tunge kilometer og 440 høydemeter på et underlag som fordeler seg omtrent slik; 1/3 sti 1/3 traktorvei og sand 1/3 grus (inklusive et par hundre meter asfalt)
De aller yngste slipper unna med 19km og 310 høydemeter, men får en enda høyere stiandel (og slipper jævelbakken).
Punkt 1 - passering start etter "prolog" Punkt 2 - der seniorgøypa stikker av...og kommer innpå igjen Punkt 3 til 4 - her tar de aller yngste en snarvei
Redigert av Oystein L; 18/04/201003:29. Rediger grunn: Høydekurve
Da er også den "korte" turløypa spikret, gjennomkjørt og målt. Fytterakker'n så tungt...
Løypa blir 51 km, altså noe lengre enn fjorårets testritt. Kjøretiden blir nok også endel lengre (rundt + 15min?), mindre transportstrekninger, mer terreng og det at hvilestrekningen før "jævelbakken" blir borte sørger for det.
Igjen; la lilleskiva sitte på. Undertegnede kjørte med 29/32, og måtte krype til korset...
Fasit: 51 tunge kilometer og 950 høydemeter på et underlag som fordeler seg omtrent slik;
Tok med "Tyrihans" på en ekspedisjon i NC løypa i går, forholdene var overraskende gode.
Løypa blir sabla tung, spesielt om det er bløtt i underlaget. For en over middels god terrengsyklist blir det under nomalt sommerføre av sykkelen to ganger, begge gangene for forsering av bratte kneiker (vel og merke etter at løypegjengen har ryddet og snekret litt). Endringene fra fjorårets testritt byr på flere fine stipartier og to heftige utforkjøringer (deriblandt Kjerringåsen Skisenter).
Tyrihans ble forøvrig temmelig seig i tråkket etterhvert, nå vet han også hvordan skikkelige kramper føles. (og av en eller annen grunn sto an over grombakken på slutten av løypa...).
Med "grombakken" tenkte jeg noe tidligere, den oppover, vet du.. (og sandbakken ser jeg kun på som et hinder som må overkommes, den er hverken heftig eller morsom)
Tyrihans ble forøvrig temmelig seig i tråkket etterhvert, nå vet han også hvordan skikkelige kramper føles. (og av en eller annen grunn sto an over grombakken på slutten av løypa...).[/quote]
Gud bedre for ei tøff løype!Får håpe og tro at det ikke blir like ille,når rittet går 31.juli !
Løypa går innom et område som defineres som "særlig viktig viltområde", så etter avtale med viltnemda blir ikke løypekartet lagt ut før mot slutten av juni.
For dere som er usikre på om det blir for hardt har vi jo ei løype på 51km også (skal jeg gjette noe om kjøretid blir det omtrent; en som kjører Grenserittet på snaut 3.00 og er brukbar i terrenget, gjør trolig unna denne på rundt 2.30).
(nå hører det vel med til historien at Tyrihans var litt tam i tråkket allerede fra start, men det tok ikke undertegnede nevneverdig hensyn til da vi la i vei...)
hvordan er Sølvstufossrittet i forhold til Helgøyatråkket? hvis noen har sykla begge løypene. Begge går vel for å være ganske harde ritt. Helgøya var hvert fall det i år....
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
I og med at Sølvstufossrittet er nytt (vi hadde et testritt i ei kortere løype i fjor), er det nok ingen som kan gi deg en direkte sammenligning. Det vil bli lagt ut en detaljert løypebeskrivelse med en del bilder om et par uker.