Innspirert av middagstråden om sunn og god mat lurer jeg litt på hva som er sunnt.
De fleste mener jo fett ikke er bra. Noen mener kjøtt ikke er bra. Noen mener noen typer fett er bra, men ikke andre typer. Noen mener karbohydrater ikke er bra. (noe som utelukker all pasta) Noen spiser det de vil, men passer kalori inntaket. Og noen gir f... i alt å holder seg slanke og sunne alikevel.
Hva mener dere er sunt?
Så en bra dokumentar som fikk meg til å revurdere det meste jeg hadde lært før. Men in the end lurer jeg vel egentlig bare mer. Lang dokumentar på 1:44, men de som gidder kan få seg noe å tenke på. Klikk. (må laste ned en liten player).
Trailer til dokumentaren her:
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Man kan bli veldig forvirret om hva som er sunt eller ikke sunt. Det er så mange teorier ute og går... Kunne man levd på luftsuppe og venteboller hadde jeg valgt det
Ernæringsbransjen er som resten av livsstilsbransjen full av folk med bastante meninger basert på vage teorier. det nærmeste jeg har kommet et svar er at i f.eks storbritania bør man heller stole på en "Dietitian" framfor en "Nutritionist", da bare førstnevnte er en beskyttet yrkestittel. Om norge har noe tilsvarende aner jeg ikke.
Ikke akkurat et fullgodt svar, men det kan potensiellt sende googlinga på rett spor om ikke annet...ser fram til å følge denne tråden!
Etter å ha sett dokumentaren jeg linket til og snakket med ei venninne som studerer slikt så er jeg slett ikke så sikker på at staten og dens erneringsfysiologer har så rett i alt de sier. Det blir jo fler og fler som sliter pga feil kosthold. Men det kan jo være min venninne og dokumentaren tar feil, og at staten har rett i sine anbefalinger.
Så lenge de ikke anbefaler noen å være vegetarianer så kan jeg tro på dem.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Etter min definisjon er sunn mat det som gir meg nok energi til å sykle og herje med ski på vinterstid. Spiser stor sett bare rene varer og mat som lages fra bunnen av. Saus lager jeg omtrent aldri, men i tilfelle så er det stort sett bare basert på olivenolje og kremfløte.
Vis meg hva du spiser og jeg skal si deg hvem du er! Du (Knut)er allerede inne på det. "Bare jeg ikke blir anbefalt å være vegetarianer så skal jeg tro på det...." Mao, si det jeg vil høre, så blir jeg fornøyd? Sunn mat er mat som dekker vårt behov for energi, vitaminer, fiber, proteiner osv. Å spise seg til mangler på noe av dette krever seriøs innsats og tildels ekstrem livstil. Å klare og få i seg seg gode doser med usunne substanser er lett. Så konklusjonen er at det er vanskelig å dra det for langt, men det er lett å ikke dra det langt nok. Bli vegetarianer, og spe på med fisk og litt kylling (hvis du har samvittighet til å sponse en råtten industri). De medisinske konsekvensene av "usunn" livstil er hinsides fremtredende blandt 40-50-60 åringer. Det spiller ingen rolle om man er tynn eller ei, eller hvor mye man har trent i ungdommen.
Redigert av HM1100; 11/03/201021:30. Rediger grunn: Dårlig språk
Noen mener karbohydrater ikke er bra. (noe som utelukker all pasta)
Feil. Finnes lavkarbo-pasta. Smaker det samme, men du slipper å sitte å gjespe på sofaen cirka 20 minutter etter middagen er unnagjort når blodsukkeret ditt er på vei ned igjen
Vis meg hva du spiser og jeg skal si deg hvem du er! Du (Knut)er allerede inne på det. "Bare jeg ikke blir anbefalt å være vegetarianer så skal jeg tro på det...." Mao, si det jeg vil høre, så blir jeg fornøyd? Sunn mat er mat som dekker vårt behov for energi, vitaminer, fiber, proteiner osv. Å spise seg til mangler på noe av dette krever seriøs innsats og tildels ekstrem livstil. Å klare og få i seg seg gode doser med usunne substanser er lett. Så konklusjonen er at det er vanskelig å dra det for langt, men det er lett å ikke dra det langt nok. Bli vegetarianer, og spe på med fisk og litt kylling (hvis du har samvittighet til å sponse en råtten industri). De medisinske konsekvensene av "usunn" livstil er hinsides fremtredende blandt 40-50-60 åringer. Det spiller ingen rolle om man er tynn eller ei, eller hvor mye man har trent i ungdommen.
Kan man være vegetarianer og spise kylling og fisk? Jeg må tydeligvis ha misforstått noe her ja. Men at man ikke bør ha for mye rødt kjøtt det er jeg enig i.
Veggiser kan settes i mange båser. Men "ekte" vegetarianere spiser ikke fisk eller fugl. Et snev av ortoreksi er ikke dumt. Men bare et snev. Jeg har egentlig bare et råd i denne sammenhengen: Det er hverdagen som teller. Ikke unntakene....
Og kutt ut margarin . Har jo kjemisk formel som plastikk. Etter at folk gikk over til plastikksmør så økte vel også antall hjerte og karsykdommer om jeg ikke tar feil.
Etter at jeg gikk over fra brelett til meierismør på brøskviva gikk jeg ned 2 kg uten å gjøre noe annet. Lite karbo,mye kjøtt,en del fett og ikke natriumglutamat, natriumnitritt. Heller ikke den lange søtningstoff rekka. Da har jeg det bra.
Jeg tror det finnes mange ulike kostholdsfilosofier som med rett kan kalles sunn. For min familie har det fungert svært bra å spise kun naturlig mat. Det vil i stor grad si at vi kutter ut e-stoffene og holder oss til rene råvarer. Vi prøver også å få i oss mye fett både mettet og umettet. Hovedsaklig fra økologiske og kaldpressede plantekilder som f.eks rapsolje, coucosa, udos choiche, linfrøolje mm... Bakdelen med å spise økologisk og fra bunnen av er at man må planlegge kostholdet litt før man kaster seg ut døra, at det tar en halvtime ekstra om dagen i snitt å tilbrede maten for en 4 personer familie og at det koster. Det koster mye.
Som sarptommy påpeker er margarin søppel, ikke næring. I tillegg mener jeg at de fleste 30-kr oljene bør styres unna da det ofte brukes store mengder kjemikalier og varme for å klemme ut de siste oljedråpene av råvaren.
Jeg må også si meg enig med tommy her (som vanlig) og slå et slag for stabilt blodsukker.
"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hva er egentlig sunn mat?
[Re: Espen]
#89968312/03/201007:08
Til de 4siste talere over han over meg: her er vi vel tilbake til det som forvirrer Knut L (og undertegnede og veldig mange flere)? Mange meninger og lite fakta.
Hadde ingeniører vært like lite enige om hva som funker som ernærings"eksperter", hadde vi aldri fått et fly av bakken...
Redigert av dopapiret; 12/03/201007:10. Rediger grunn: kom en post i mellom
En stk fakta: Natriumnitritt som det er i svært mange produkter blant annet gul leverpostei hemmer høydevesksten hos små barn. Spesielt hos barn under 2 år.
Sunn mat er hjemmelaget mat av minst mulig halv-/helfabrikata
Jeg tror ikke det er noen automatikk i det. Om du kostholdet ditt består av noen kopper bernaisesaus tre ganger om dagen blir det sunt selv om du lager sausen fra bunnen av.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Hva er egentlig sunn mat?
[Re: Espen]
#89969712/03/201007:42
Sunn mat er hjemmelaget mat av minst mulig halv-/helfabrikata
Jeg tror ikke det er noen automatikk i det. Om du kostholdet ditt består av noen kopper bernaisesaus tre ganger om dagen blir det sunt selv om du lager sausen fra bunnen av.
Jeg velger å tro at du også skjønte poenget, selv om du tydeligvis hadde lyst til å kverrulere litt Man kan kjøpe en hamburger på McDonalds og det er ikke særlig sunt, men man kan lage samme greiene hjemme og det er betydelig mye sunnere. Og før du sier noe om maten på McDonalds så har jeg jobbet der i 4 år og vet at det ikke er spesielt bra for magen.
Og kutt ut margarin . Har jo kjemisk formel som plastikk. Etter at folk gikk over til plastikksmør så økte vel også antall hjerte og karsykdommer om jeg ikke tar feil.
Uten tvil! Det finnes bare en type smør, det er meierismør. Danmark begynner å forby transfett, når skal Norge gjøre det samme?
Bakdelen med å spise økologisk og fra bunnen av er at man må planlegge kostholdet litt før man kaster seg ut døra, at det tar en halvtime ekstra om dagen i snitt å tilbrede maten for en 4 personer familie og at det koster. Det koster mye.
Jeg er enig at det tar litt lengre tid og er litt dyrere, samtidig som man må lete litt lengre, og noe finnes ennå ikke. Men det er ikke så dyrt som mange vil ha det til (i hvert fall ikke i noen butikker i de større byene), og det tar ikke så mye lengre tid som noen vil ha det til.
Ernæringsbransjen er som resten av livsstilsbransjen full av folk med bastante meninger basert på vage teorier. det nærmeste jeg har kommet et svar er at i f.eks storbritania bør man heller stole på en "Dietitian" framfor en "Nutritionist", da bare førstnevnte er en beskyttet yrkestittel. Om norge har noe tilsvarende aner jeg ikke.
Den norske benevnelsen er erneringsfysiolog. De som utdannes i dag (siden '97 tror jeg) må ha en mastergrad, altså 5 år på universitet, for å få jobb på norske sykehus. Disse kalles kliniske ernæringsfysiologer. "Ernæringseksperter" kalles ofte de som tilhører ernærings/livsstils-bransjen, og har som regel noe fancy urter og pulver å selge, ikke nødvendigvis utdannelse.