Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hva er egentlig sunn mat?

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899719 12/03/2010 08:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: tommygutt
Danmark begynner å forby transfett, når skal Norge gjøre det samme?

Norge har mye å lære av Danmark. Når begynner Norge å forby parabener og ftalater?

Anonym5
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899725 12/03/2010 08:29
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sunn mant og sunt kosthold er egentlig to sider av samme sak. Jeg mistenker folk flest for å tenke på sunn mat og lite på sunt kosthold. La meg forklare: Usunn mat kan inngå i et sunt kosthold, siden kroppen trenger mange næringsstoffer og mineraler. Så det å spise en diger tallerken med majones trenger ikke være usunt, selv om det i seg selv ikke er sunt. Fordi kroppen trenger fett. Til syvende og sist koker det hele ned til et balansert kosthold, altså en fin fordeling mellom de forskjellige næringsstoffene og sporstoffene kroppen trenger. Og hva kroppen trenger er delvis avhengig av hva den forbrenner.

Man trenger ikke oppnå denne balansen i hvert måltid isolert. ICON_SMILE

Problemet tror jeg er at folk tenker at hver rett isolert skal være så sunn som mulig, uten å se totalbildet i dagens måltider. Folk i dag spiser for mye karbo, for lite fett og alt for mye sukker (som jo er karbo, men nå tenker jeg isolert sett på raffinert sukker). Salt er det heller ikke for lite av i dagens kost hos endel folk.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: anonym5] #899728 12/03/2010 08:33
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Danmark begynner å forby transfett, når skal Norge gjøre det samme?

Norge har mye å lære av Danmark. Når begynner Norge å forby parabener og ftalater?

Er ftalater spesielt farlig i mengdene man kommer borti i produkter?

Per B.
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: perbl] #899731 12/03/2010 08:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: perbl
Er ftalater spesielt farlig i mengdene man kommer borti i produkter?

Vet ikke, men jeg velger å være på den sikre siden:

http://www.miljostatus.no/tema/Kjemikalier/Noen-farlige-kjemikalier/Ftalater/

Og jeg glemte selvsagt Bisfenol A

Redigert av anonymous5; 12/03/2010 08:38.

Anonym5
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899734 12/03/2010 08:41
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Veldig spennende diskusjon.

Fett er jo kanskje det som er mest omdiskutert den siste tiden. Hva slags fett er sunt. Noen hevder at tran heller ikke er bra, mens andre hevder at tran og umettet fett er det eneste man bør ha i seg.

Fett bidrar til stabilt blodsukker, gir god metthetsfølelse og er helt avgjørende for en del prosesser i kroppen. Blant annet må kroppen ha fett får å produsere testosteron. Når det gjelder animalsk fett har man sagt at grisefett er det minst skadelige, så kommer fett fra storfe og til slutt fra sau. Personlig tror jeg baconfett og grisefett ikke er så aller verst for kroppen.

Det jeg tror er veldig skadelig er transfett, det er forbudt i New York og flere andre amerikanske stater. Det er kjemisk fett som forlenger holdbarheten i ferdigprodukter slik som en del Fjordlandprodukter og til dels også i kjeks. Den type fett skal man holde seg langt unna. Norske myndigheter har vel uttalt at de ikke ser for seg et forbud av transfett. Margarin er nok også som det hevdes her kjemisk, og ikke bra, stikk i strid med hva statens kostholdseksperter har sagt i mange år.

Hvis man skal være litt fanatisk skal man holde seg unna hvite varer som melkeprodukter, hvetemel og sukker. Sukker er jo selvfølgelig det aller verste. Hvetemel bør man også droppe om mulig. Det er jo også disse varene som er årsak til noen av de raskest voksende helseproblemene i vestlig verden; diabetes og hveteintolleranse.

Pasta er noe bedre; ettersom den inneholder durumhvete som er en noe lavere GI enn vanlig hvete, altså man får litt mindre blodsukkersvinging enn med vanlig hvete.

Når det gjelder melk mener jeg, det er jo egentlig min mening, at det ikke finnes sunt, mulig man kan bruke det som en proteinkilde. Kalsium får man ikke fra melk, ingen land drikker så mye melk som Norge per innbygger, og benskjørheten i Norge er svært høy. Fosfor i melken fortrenger kalsium og effekten er liten. De fleste yogurter og andre Tine-produkter bør man også holde seg langt unna, de er så proppfulle av sukker at man like gjerne kan drikke Cola.

Kalsium får man i seg fra grønnsaker, sardiner og en del andre varer.
Tror også mange får i seg for lite magnesium og kalsium, spis mer grønne grønnsaker, og ikke minst nøtter.

Egg bør man også hive innpå med, kolestroladvarslene fra 80-tallet kan man glemme. Kolestrolinnholdet i egg er ikke noe å bekymre seg for, det er en type gunstig kolestrol som man trenger, i tillegg får man i seg d-vitaminer og proteiner.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: bjerkseth] #899740 12/03/2010 08:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bjerkseth
Sitat: GeirK
Sitat: bjerkseth
Sunn mat er hjemmelaget mat av minst mulig halv-/helfabrikata ICON_WINK

Jeg tror ikke det er noen automatikk i det. Om du kostholdet ditt består av noen kopper bernaisesaus tre ganger om dagen blir det sunt selv om du lager sausen fra bunnen av.

Jeg velger å tro at du også skjønte poenget, selv om du tydeligvis hadde lyst til å kverrulere litt ICON_WINK Man kan kjøpe en hamburger på McDonalds og det er ikke særlig sunt, men man kan lage samme greiene hjemme og det er betydelig mye sunnere. Og før du sier noe om maten på McDonalds så har jeg jobbet der i 4 år og vet at det ikke er spesielt bra for magen.

Jeg kaller det ikke kverulering når du fremstiller noe som en universell sannhet og jeg beskriver ett av utallige eksempler på det motsatte.

Hvorfor blir en hjemmelaget burger automatisk sunnere enn en fra Mac-er'n?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899742 12/03/2010 08:53
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Mange gode poenger her yoeddy.

Angående egg og kolestrol-hysteriet på 80-tallet, husker det veldig godt ICON_SMILE Jeg er oppvokst på landet og hele familien dro til den lokale kjøpmannen for å teste kolestrol-innholdet i kroppen. Der satt en helsesøster og kom med dødsdommen i form av et digitalt tall på en elektrisk boks. Etter testen var det hjem til gards for å kaste ut alt av egg i kjøleskapet.

Jaja, verden går videre ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: GeirK] #899744 12/03/2010 09:02
Espen Offline
More than words
More than words
Fordi en BigMac er full av sukker og fett.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899748 12/03/2010 09:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Sarptommy
Og kutt ut margarin . Har jo kjemisk formel som plastikk. Etter at folk gikk over til plastikksmør så økte vel også antall hjerte og karsykdommer om jeg ikke tar feil.

Uten tvil! Det finnes bare en type smør, det er meierismør. Danmark begynner å forby transfett, når skal Norge gjøre det samme?

Så altså bare det å kaste Brelett ut av døra og bruke Tine Meierismør på skive = sunnere kosthold?
Vi prøver å bruke meierismør når vi steker noe i panna/ovnen som skal ha god smak. Prøver å unngå margarinen.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Espen] #899750 12/03/2010 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen

e

Mens den hjemmelagede burgeren er ...?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: GeirK] #899751 12/03/2010 09:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Den hjemmelagede burgeren kan bli det du selv vil at den skal være....

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: hbakken] #899754 12/03/2010 09:08
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: hbakken
Og kutt ut margarin . Har jo kjemisk formel som plastikk. Etter at folk gikk over til plastikksmør så økte vel også antall hjerte og karsykdommer om jeg ikke tar feil.

Uten tvil! Det finnes bare en type smør, det er meierismør. Danmark begynner å forby transfett, når skal Norge gjøre det samme?

Så altså bare det å kaste Brelett ut av døra og bruke Tine Meierismør på skive = sunnere kosthold?
Vi prøver å bruke meierismør når vi steker noe i panna/ovnen som skal ha god smak. Prøver å unngå margarinen.

Ja, er det transfett i Brelett?

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899755 12/03/2010 09:08
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Viktig og interessant tråd dette:-)

Mye er sagt, men jeg vil legge til (før jeg stikker ut å måkker snø) at det er store variasjoner i næringsbehov, både fra person til person, og fra tid til annen.

Stikkord: mengde, innhold og hyppighet.

Feks:
Jeg kan trenge mer/tolerere mer enn deg, fordi jeg har mer muskelmasse, høyere forbrenning, og større aktivitetsnivå. (eller motsatt selvfølgelig:)
I perioder der jeg er lite aktiv kan jeg ikke spise det samme, eller like store kvanta, eller like hyppig, som i perioder der jeg bestiger 3-5 fjelltopper i uka. Er du på ekspedisjon over Grønlad så er det faktisk sunt å gafle i seg store mengder fett og karbo, men hjemme forran TVen ville samme diett vært døden.
Vi kan diskutere en enkelt ingrediens, svin feks, hvorvidt det er sunt, men tenk at du spiser salami på skiva til frokost, skinke på baguetten til lunsj, ei pølse i farta, og pasta med bacon til middag. Da har du 4 enheter svin på en dag. Er det fortsatt sunt?

Som mat-, og treningsglad bruker vi mye tid hjemme på både aktivitet og matlaging. Begge deler gir oss stor glede, og vi unner oss mat og drikke i ny og ne som kanskje ikke er så sunt hvis vi skulle spist det hver dag, eller om vi ikke hadde vært så aktive. Denne gleden av å unne seg noe storslått må jo være sunn?
Å være bevisst når man handler, og når man forsyner seg er en kunst, en treningssak til og med! Handler du i halvsøvne, eller når du har det travelt? Spiser du til du blir mett, eller til du ikke klarer å spise mer? Hvor store er talerkenene dine? (Husker at de var mindre før?)

Enkelt så prøver vi å ha mange farger på talerken, da blir det automatisk variert mat, og mye frukt/grønt:-)

Fasiten på at vi lever sunt ligger derimot i toalettet: variasjoner i avføringen (farge, konsistens, lukt, hyppighet etc) er et direkte avtrykk av fordøyelsen. Kort sagt, er det noe galt med avføringen min, eller om den ikke kommer/kommer for ofte, så tenker jeg på: hva har jeg spist? En daglig kabellegging, med dertil velbehag derimot, forteller meg at jeg gjør noe riktig.

Sånn, nu kan der ikke prokrastineres lengre, snøen må vekk!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Espen] #899757 12/03/2010 09:09
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Espen

e

Herregud, BigMac er jo ikke mat! Det smaker papp og drit. Ikke engang ungene vil ha det, det eneste de klarer å spise når vi har ramlet innom Makudonarudo på diverse ferieturer er Chicken Nugets. Ikke engang påmmfrrrien vil de ha. Sukker, fett og msg i bøtter og spann. Og når vi har spist ferdig, blir jeg bare sint, fordi jeg føler det i hele kroppen at dette ikke er mat.

Ole.

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899770 12/03/2010 09:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: yoeddy
Hvetemel bør man også droppe om mulig. Det er jo også disse varene som er årsak til noen av de raskest voksende helseproblemene i vestlig verden; diabetes og hveteintolleranse.

Hvis du mener siktet hvetemal er jeg enig med deg. Men sammalt mener jeg går bra.

Forresten la noen fram at siktet rugmel bidrar til et mer stabilt blodsukkernivå enn sammalt hvete.

Hveteintoleransen er omdiskutert. Glutenallergi er ikke. Og det er ikke sikkert det er hveten som er dårlig, men overeksponeringen, da hvete brukes i alt mulige halv- og helfabrikat som bindemiddel. Hadde så mange vært interolente mot hvete, ville vi sett disse kostholdsproblemene lenge før, da hveten har vært en av grunnpillarene i det norske kostholdet i mange år.

Glutenallergien kommer mest sannsynlig ikke fra hveten, men fra den ekstra gluten som tilsettes for å heve bakeegenskapene.

Fra bunn av er best, med andre ord.

Redigert av anonymous5; 12/03/2010 09:42. Rediger grunn: encore

Anonym5
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Sarptommy] #899773 12/03/2010 09:44
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Riktig det, men dagens margarin er bedre enn det som var før, og transfett blir nå omtrent ikke brukt.

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899777 12/03/2010 09:56
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Veldig spennende diskusjon.

Fett er jo kanskje det som er mest omdiskutert den siste tiden. Hva slags fett er sunt. Noen hevder at tran heller ikke er bra, mens andre hevder at tran og umettet fett er det eneste man bør ha i seg.

Fett bidrar til stabilt blodsukker, gir god metthetsfølelse og er helt avgjørende for en del prosesser i kroppen. Blant annet må kroppen ha fett får å produsere testosteron. Når det gjelder animalsk fett har man sagt at grisefett er det minst skadelige, så kommer fett fra storfe og til slutt fra sau. Personlig tror jeg baconfett og grisefett ikke er så aller verst for kroppen.

Det jeg tror er veldig skadelig er transfett, det er forbudt i New York og flere andre amerikanske stater. Det er kjemisk fett som forlenger holdbarheten i ferdigprodukter slik som en del Fjordlandprodukter og til dels også i kjeks. Den type fett skal man holde seg langt unna. Norske myndigheter har vel uttalt at de ikke ser for seg et forbud av transfett. Margarin er nok også som det hevdes her kjemisk, og ikke bra, stikk i strid med hva statens kostholdseksperter har sagt i mange år.

Hvis man skal være litt fanatisk skal man holde seg unna hvite varer som melkeprodukter, hvetemel og sukker. Sukker er jo selvfølgelig det aller verste. Hvetemel bør man også droppe om mulig. Det er jo også disse varene som er årsak til noen av de raskest voksende helseproblemene i vestlig verden; diabetes og hveteintolleranse.

Pasta er noe bedre; ettersom den inneholder durumhvete som er en noe lavere GI enn vanlig hvete, altså man får litt mindre blodsukkersvinging enn med vanlig hvete.

Når det gjelder melk mener jeg, det er jo egentlig min mening, at det ikke finnes sunt, mulig man kan bruke det som en proteinkilde. Kalsium får man ikke fra melk, ingen land drikker så mye melk som Norge per innbygger, og benskjørheten i Norge er svært høy. Fosfor i melken fortrenger kalsium og effekten er liten. De fleste yogurter og andre Tine-produkter bør man også holde seg langt unna, de er så proppfulle av sukker at man like gjerne kan drikke Cola.

Kalsium får man i seg fra grønnsaker, sardiner og en del andre varer.
Tror også mange får i seg for lite magnesium og kalsium, spis mer grønne grønnsaker, og ikke minst nøtter.

Egg bør man også hive innpå med, kolestroladvarslene fra 80-tallet kan man glemme. Kolestrolinnholdet i egg er ikke noe å bekymre seg for, det er en type gunstig kolestrol som man trenger, i tillegg får man i seg d-vitaminer og proteiner.

Svært vel talt!

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899819 12/03/2010 11:14
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Noen hevder at tran heller ikke er bra, mens andre hevder at tran og umettet fett er det eneste man bør ha i seg.

Årsaken til at tran nå begynner å bli tvilsomt er opphopning av giftstoffer i leveren til fisken, som kommer av økt forurensing i havet. I trandestilleri (? fabrikker?) renses nå tranen så kraftig at sluttresultatet ikke lengre er hva tran en gang var.

For oss som spiser regelmessig fersk feit fisk, er derimot trantilskudd i overkant av hva som er sunt.

Slik er det vel med flere kosttilskudd: så lenge man spiser variert av ferske råvarer, så trenger man ikke piller og pulver for å leve sunt.

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: DavidS] #899828 12/03/2010 11:30
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: polarbike
Noen hevder at tran heller ikke er bra, mens andre hevder at tran og umettet fett er det eneste man bør ha i seg.

Årsaken til at tran nå begynner å bli tvilsomt er opphopning av giftstoffer i leveren til fisken, som kommer av økt forurensing i havet. I trandestilleri (? fabrikker?) renses nå tranen så kraftig at sluttresultatet ikke lengre er hva tran en gang var.

For oss som spiser regelmessig fersk feit fisk, er derimot trantilskudd i overkant av hva som er sunt.

Slik er det vel med flere kosttilskudd: så lenge man spiser variert av ferske råvarer, så trenger man ikke piller og pulver for å leve sunt.

Tror ikke det er det som er årsak til diskusjonen om tran er sunt. Det er rikitg som du sier at giftstoffer og tungmetaller lagres i fiskens lever. Det er grunnen til at gravide ikke skal spise kveite (fisken blir liggende på toppen av næringskjeden og får dermed i seg veldig mye av disse stoffene). Samtidig får grønlenderne i seg alt for mye av disse stoffene ettersom de spiser hval og sel.

Er ganske sikker på at du har rett når du sier at tranen blir renset for disse skadelige stoffene og miljøgiftene.

Jeg tror grunnen til den nye skepsisen til tran er at fettet gjennom prosessen med å lage tran og oppbevaring på en måte harskner og reagerer med oksygen. Dermed er ikke fiskefettet like sunt lenger. Fettstoffene er på en måte gamle eller ødelagt før man spiser dem. Ikke arrester meg på dette, men det er slik jeg har oppfattet problemet.

Da står man igjen med at det beste er å spise fersk fet fisk, noen mener jo også at oppdrettsfisk ikke er bra, det har jeg ingen formening om.

Forøvrig er det vel ikke så mange andre land i verden som tyller i seg like mye tran som oss nordmenn, allikevel har vi vel ikke vesentlig lavere problemer med hjerte- og karsykdommer enn i Europa forøvrig.

En ganske ny britisk studie har også slått fast at det ikke er noen sammenheng mellom inntak av tran og omega 3 og lavere frekvens av hjerte og karsykdommer. Med andre ord kan det synes som om vi presser i oss den dyre illeluktende fiskeoljen til ingen nytte.

Redigert av yoeddy; 12/03/2010 12:00.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: yoeddy] #899862 12/03/2010 12:42
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har en teori om at krill er bedre enn tran fordi krillen er så lavt i næringskjeden. Mange av miljøgiftene oppkonsentreres når man kommer høyere i nøringskjeden (derfor isbjørnen sliter så), slik at tran antagelig har høyere innhold enn krill.

Dette kun basert på synsing, men i teorien er det slik ICON_SMILE

Ellers har jeg skikkelig troen på å spise god hjemmelaget variert mat, drikke litt rødvin og bruke mye olivenolje ICON_SMILE

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Rockefoten] #899866 12/03/2010 12:50
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Rockefoten
drikke litt rødvin

Støttes ICON_SMILE Du mente litt hver dag ja?

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Rockefoten] #899876 12/03/2010 13:08
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Så hva koker dette ned til? Sunnt kosthold er å begrense fettet og begrense sukkeret, og at resten av teoriene stort sett er en smørje man holder seg unna om man ikke er religiøst anlagt (liker å tro framfor å forholde seg til fakta)?

Kan vi i det minste si at disse trosretningene ("jeg tror at")på sitt beste forlenger et vanlig menneskeliv med noen skarve dager og dermed er totalt uinteressant i det lange løp?

Trønder osv
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Espen J] #899882 12/03/2010 13:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Halleluja.... Fett er bra det så lenge det ikke blandes med raske karbohydrater.

Siden du ikke er religisøt anlagt til kosthold som oss troende, kan ikke du komme med fakta?

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899892 12/03/2010 13:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Halleluja.... Fett er bra det så lenge det ikke blandes med raske karbohydrater.

Siden du ikke er religisøt anlagt til kosthold som oss troende, kan ikke du komme med fakta?

Hadde jeg hatt fakta hadde jeg ikke lurt...
Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan putte ett stk velkjennt fysisk gjennstand inn i en annen fysisk velkjennt gjennstand, å få et resultat i form av flerfoldige filosofier..

Berømte ord, men "hvor vanskelig kan det være?"

Trønder osv
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: tommygutt] #899944 12/03/2010 14:59
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rockefoten
drikke litt rødvin

I følge vitenskapen kan du likesågodt drikke en øl, eller tequila for den saks skyld. Det er en liten mengde alkohol som gir en bevist helsegevinst ift redusert risko for hjerte/kar-sykdommer.

Men jeg klager ikke jeg ICON_WINK

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Supernova] #899961 12/03/2010 16:19
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: DavidS] #899992 12/03/2010 18:14
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kylling, fisk, bønner, fullkorn, vann, egg, rødvin, pultost, knekkebrød, bygg og havrekorn, svinekjøtt, hytteost, kaffe, skummetmelk, grønnsaker, bær, oliven, frukt, nøtter, linser. Funker som fjell.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: GeirK] #900011 12/03/2010 19:13
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: GeirK

Hvorfor blir en hjemmelaget burger automatisk sunnere enn en fra Mac-er'n?

Fordi mye av den "dritten" som man har i fast-food ikke er tilgjengelig i vanlige matbutikker. Og hadde det vært det så er det ingen ved sinne fulle fem som hadde puttet det oppi maten. Du kan jo bare se her:

http://www.dagbladet.no/2009/09/02/magasinet/mat/mcdonalds/tilsetningsstoffer/restaurant/7909354/

McDonalds er veldig flinke på hygiene, men det er allikevel mye i maten som ikke er bra.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: -Jan] #900871 15/03/2010 08:35
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Riktig det, men dagens margarin er bedre enn det som var før, og transfett blir nå omtrent ikke brukt.

Korrekt, f.eks. inneholder ikke Vita Hjertego transfett i det hele tatt. Nøyaktig hva i denne ingredienslista "margarinhaterne" (m.a.o. ikke deg -Jan) mener er så utrolig usunt er jeg nysgjerrig på:
Quote:
Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann, skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Re: Hva er egentlig sunn mat? [Re: Arne_And] #900908 15/03/2010 09:28
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Arne_And

Korrekt, f.eks. inneholder ikke Vita Hjertego transfett i det hele tatt. Nøyaktig hva i denne ingredienslista "margarinhaterne" (m.a.o. ikke deg -Jan) mener er så utrolig usunt er jeg nysgjerrig på:
Quote:
Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann, skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Vegetabilsk fett mener jeg kan være usunt. Spesielt når det står listet opp etter to andre (sunne) vegetabilske fettyper. Da tolker jeg det dit hen at her er det brukt en billig usunn fettype - som f.eks palmeolje - for å skape et billigere sluttprodukt.

Bjørn
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support