Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sunne, gode middagsretter

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: jørgm] #898833 10/03/2010 11:56
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Inspirert av denne tråden så har jeg akkurat satt til livs en Salmalaks med god saus og avocado til lunch.

Kjør på med mere matprat folkens ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: jørgm] #898838 10/03/2010 12:08
StigB Offline
Señor
Señor

Min favoritt unnagjort på 15 min.

-Pasta penne
-500g karbonadedeig
-Finhakk en stor løk
-Finhakk to gulrøtter
-Fihakk minst to store fed hvitløk
-En boks hakka tomater
-2 spisekjeer tomat purre.
-Basilikumolje

Stek karbonadedeigen, tilsett tomatene, tomatpurren, løk, hvitløk og gulrot. Litt salt og pepper, fersk eller tørket basilikum. La dette surre til pastaen er ferdig. Spe med vann sånn at det ikke blir for tørt.

Når pastaen er ferdig helles vannet av og la den få litt basilikumolje som gir fantastisk smak og duft.

Utrulig kjapt og lettvint, og ikke minst smakfullt. Rester kan has på brødskiva dagen etter. Eller eller en kan legge det lagvis i ildfast form sammen med en god ost og settes ovnen.

En blanda salat ved siden av gjør også godt sammen med fersk brød.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: jørgm] #898850 10/03/2010 12:21
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Her i gården lages all mat fra scratch, og i en relativt travel hverdag med to små barn satser vi ofte på vår egen ferdig mat, aka rester;-)
Noen eksempler fra vårt kjøkken:

-Bacalao: 365 oppskrifter, men klasikeren med tomater, løk, hvitløk og potet slår aldri feil. Like greit å lage en stor gryte og fryse ned dugelige middagsporsjoner.
-Soup Tom Yam: lag en suppe på hvitløk, chili, ingefær, sitrongress, løk og tomater og damp ønsket sjømat i. Studentversjonen er fortsatt populær og billig, og inneholder fiskeboller! Hakket sunnere enn fisk kokt i hvitt mel og melk. Obs frys kun kraften, så trenger du bare fersk sjømat for en kjapp smakfull middag. Server med ris.
-Kikertgryte (dubbed "Gugge"): løk, hvitløk, chili og tomat på boks, chunkye biter av gulerøtter og masse utvannede kikerter (kan byttes ut med en hel oppkuttet kylling). Rett før servering rør inn en diger dasj med peanøttsmør. Lover deg, den kremige sødmen blir gode venn med chillien:-) Server med ris, naturell yoghurt og din favoritt chutney (feks hjemmelaget rabarbarachutney)
-Falafel: mos med stavmikser rikelig med vasstrukne kikerter med hvitløk, chili, fersk koriander, persille, spisskummen, tahin og sesamfør. Rør inn nok egg til at konsistensen blir som kram snø. Står seg fint i kjøleskapet i noen dager, eller kan fryses ned. Stekes som kjøttkaker. Server med lefse/pita laget av en enkel hvetedeig, salat (etter ønske) og dressing laget av naturell yoghurt, lime, hvitløk, chili og en dasj heinz ketchup.
-Lammaelår: en släger på familiens utfartsdager! Mariner låret etter ønske god tid i forveien, la stå i en dyp langpanne med litt vann, et par gulerøtter, løk, eple og selleri på ca80 grader. Så ut på sykkel/ski/båttur! Om låret står i 4timer er det fint, om du blir sen og det går 6 timer så er det ingen fare! Lag saus på sjyen (vår hemmlighet er enebær og brunost), mens låret får en liten halvtime på 200-250grader til ønsket stekeskorpe. Kok potet, damp brokkoli, og smørkok mais. Husk å la låret hvile før du skjærer i det. Vi er bare to voksne, så det blir rikelig med mat igjen, da skjærer jeg av kjøttet, blander alt i sausen, og vips en fiks-ferdig-mandags-lammegryte!
-Lasagne: Ta deg tid til å lag to sauser: en fyrrig tomatsaus (bruk gjerne brune bønner istedet for, eller i tillegg til kjøttdeig. Bililg og sunt) og en smooth ostesaus (min hemmelighet er cottage cheese og muskatnøtt). Jeg liker å lage lasagne i brødform for å få litt høyde på den, og da er det like greit å lage en fire-fem former, og hive de i frysern. Server med salat.
-Beer chicken: mens du gnir inn en hel kylling med salt og pepper åpner du en halvliter pils og drikker litt. Så trer du kyllingen over ølboksen uten å tenke på hva du gjør. Rett inn i ovnen på 200 grader til ølen er fordampet. Server med cowboy poteter og salat.
-Fløtefri Finnbiff: stek reinskav, chili og hvitløk i god olje (raps er fint, men druekjerne er min oil of choice til steking), når brunt hiv i en dæsj usaltet smør, en god sprut soya, og en kvestet lime, pluss en grovt kuttet bunt med fersk koriander. Server med woket grønnsaker (brokkoli, brekkbønner, sukkererter, paprika, løk og cashews feks?) og ris. Mm-mm-mm det skjer noe når koriander møter lime og chili:-)
-Skreimøla! Her blir det ikke rester. Fisk spises ferskbløgget.

Det får holde for nå, har et knippe med klassikere jeg gjerne deler, men nå ble jeg sulten! Husk at dette er skisser, ikke fasit, så skaff bra råvarer, og lek med maten! Bon app!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: DavidS] #898963 10/03/2010 16:09
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: polarbike

-Beer chicken: mens du gnir inn en hel kylling med salt og pepper åpner du en halvliter pils og drikker litt. Så trer du kyllingen over ølboksen uten å tenke på hva du gjør. Rett inn i ovnen på 200 grader til ølen er fordampet. Server med cowboy poteter og salat.

Denne høres jo egentlig ganske spennende ut! Har du et tidsestimat på hvor lang tid en halvliter pils bruker på å fordampe? ser ikke for meg veldig mange gode måter å sjekke det på.

Og er ølsmaken fremtredende nok til at man bør passe på å bruke godt øl, eller funker det med Ringnes/Hansa?

Trønder osv
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: Espen J] #898969 10/03/2010 16:14
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dopapiret
Sitat: polarbike

Denne høres jo egentlig ganske spennende ut! Har du et tidsestimat på hvor lang tid en halvliter pils bruker på å fordampe? ser ikke for meg veldig mange gode måter å sjekke det på.

Og er ølsmaken fremtredende nok til at man bør passe på å bruke godt øl, eller funker det med Ringnes/Hansa?

Det kommer an på hvor mye øl du drikker:-P
Faktisk så ser jeg mer på stekeskorpa enn på mengden øl igjen, men det tar litt over en time, og da bruker boksen å være nesten tom. Kyllingen smaker ikke direkte øl, men kjøttet blir garantert juicy, og skinnet tynt og sprøtt. Har faktisk bare testet denne med vanlig pilsner, så her er det bare å forske!

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: DavidS] #899001 10/03/2010 17:33
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Har innført omelett-tirsdag i heimen.

Individuell omelett til hver, basert på antall egg etter ønske/sultenhet. Bare å røre sammen egg med litt salt og pepper (ikke meld/vann)

Stek omeletten med lokk så blir den fin og "tørr". Oppkuttet osteskalk, en halv paprike, salami, cottage cheese, pesto, løk.... alt mulig av kjøleskapsting man ikke tror man får brukt til noe spesielt.....

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: Stine L] #899045 10/03/2010 19:03
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MTBea
ICON_LAUGH Har prøvd å gjøre det slik dere beskriver, men (fam.) synes det blir litt tørt? Mer fløte? Eller andre gode forslag?

Bruk kun eggeplommer!!1 og deilig olivenolje

Ta vare på en litt av kokevannet og hell inn litt og litt etter at du har helt glovarm pasta på eggene til du får en fin konsistens.

Sørg også for at all "cooking juice" fra bacon/pancetta/guancialestekingen havner i gryta

I store deler av Italia serveres faktisk Carbonaraen uten fløte! Til orientering

No added style
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: KnutAa] #899548 11/03/2010 18:58
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Stor forskjell på hvor mye tid man gidder bruke åpå middag hver dag ser jeg. Og ikke minst penger. Mye dyr mat her. Hvertfall om man bare lager mat til en.

Noe jeg ofte spiser er kjøttpølser med div tilbehør.
Skjærer en eller to pølser i småbiter. Steker mens jeg deler en avocado i mindre biter eller lager guacamole med SantaMaria pulver. Sammen med cottage cheese.
Litt mer fancy variant med stekte grønnsaker som f.eks løk og squash.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: Knut L] #899613 11/03/2010 20:39
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Lillo Postride-pasta.

Jeg bruker helst penne-pasta siden det er etter mitt syn er enklere å jobbe med enn spagetti.

Variant 1.

- Stek opp strimlet svinekjøtt.
- Kok pasta, og sleng i masse broccoli når det er ca to minutter igjen
- Sil av vann
- Hell kjøtt opp i gryta med kremfløte, pesto, litt salt og litt pepper (bruk gjerne provence-krydder)
- Rør også inn akkurat passe parmesan (mye).
- Avslutt med å hiv oppi delte småtomater, de skal bare få litt varme.

Varianter rundt samme tema:
-Stort sett identisk med ovenstående men bruk baconbiter som du koker sammen med pastaen.
- kyllingkjøtt vil også fungere fint, stek eller kok etter ønske
- Røkt laks kuttet i tommefingerstørrelse er også veldig godt. Laksen trenger bare ca 30 sekunder i vannet med pasta og broccoli før den er passe.
- Sopp fungerer også veldig greit, og slenges gjerne i vannet til pastaen noe før du har i broccoli.

Ytterligere variant
I stedet for kremfløte og pesto bruker du trøffelolje og vanlig olivenolje. Parmesanen gjør seg da som tynne skiver, stek soppen. Det er best med stekt kjøtt til denne varianten og jeg pleier da å skjøre kjøttet i små små små biter, og steker de godt.

Uansett variant så gjør det seg godt med fersk basilikum på toppen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: tmork] #899700 12/03/2010 07:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words
En av mine favoritter: Mango/avocado/tomat-salat, som passer sammen med både torsk og kylling.

Kutt en mango i små biter. Gjør det samme med en avokado og noen søte små cherrytomater, og bland alt i en bolle. Kvern litt pepper over, og tilsett 4-5 ss god olivenolje. Rør rundt slikt at alt blandes godt. Nam!

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: Øyvind V] #899736 12/03/2010 08:42
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Mye fløte, bacon og høykarbo (pasta) her... Lett er det, og jammen er det godt også, men direkte sunt er det vel ikke?

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: DavidS] #999319 08/08/2010 08:44
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Her kommer et illustrasjonsfoto av den berømte Beer Chicken (aka Drunken Chicken). Skikkelig lett mannemat!

Har i det siste eksperimentert med langtidssteking, og det funker også her, men tempen bør ligge litt over 100 grader slik at ølet koker, og fordamper. Med denne teknikken får du litt slingring siden det ikke er så stor forskjell på 3 eller 4 timer. Med andre ord kan du tilberede maten, ta en sykkeltur, og komme hjem til ferdig mat.
Skru opp tempen, og sett evt på varmluft, det siste kvarteret før servering. Lag saus på kraften. Server med ris eller cowboypoteter eller noe.

Kjøttet blir usaklig mørt og smakfullt, mens skinnet blir crispy over det hele. Artig er det óg;-)

Vedlegg Besøk hos David i Lyngen Juli 2010 105.jpg

Re: Sunne, gode middagsretter [Re: DavidS] #999323 08/08/2010 08:51
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
"Beer in The Butt eller "Tenkeren" som det også kalles, har vært en favoritt på grillen vår i sommer.

Topp mat! Artig bilde. :-D

PS: Bra du vekket denne tråden til live igjen.

Redigert av SnorreL; 08/08/2010 08:58. Rediger grunn: Takketakk
Re: Sunne, gode middagsretter [Re: SnorreL] #999326 08/08/2010 08:55
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe, kjært barn har mange navn.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support