Hei! Jeg og fruen har funnet ut at bilen vi har ikke er helt forenelig med vår livssituasjon. Vi har pr. nå en BMW 3-serie stasjonsvogn, men den er alt for stor tatt i betraktning at vi ikke har planer om å få barn, og det er bare oss to (og av og til et par katter) som reiser i den. Alternativt er den et par hakk for liten til å få plass til et par utforsykler inni.
Siden jeg (desverre, vil noen si) har en forkjærlighet for BMW er alternativene slik jeg ser det ett av tre:
1: tre- eller femdørs 1-serie med sykkelstativ bak (sånt man fester på luka). Er disse sterke nok til å holde bortimot 50kg utforsykkel? Er stålet i bakluka sterkt nok?
2: 5-serie stasjonsvogn. Noen som vet om den er stor nok til utforsykkel med nedlagte seter uten demontering? Her er jeg til og med villig til å gå for en varebil-variant, men ut fra litt kjappe søk på finn er ikke utvalget det store.
3: Glemme BMW og finne noe annet, typisk pickup-aktig. Her vet jeg det finnes noen alternative med morsomme motoregenskaper. Fruens eneste krav for pickup er at den bør være god som apokalypsebil, det være seg zombier, atomkrig eller virus-apokalypse. Gode apokalypsebiler har desverre ikke de morsomste motorene, så her kan det se ut som jeg må gå meg på et kompromiss.
Hvis det blir alternativ to eller tre er det fint med bil som er mindre en 10 år gammel til under tohundretusen, men som fortsatt har litt motor.
Så, noen som har noen innspill her? Andre alternativer vil bli vurdert på sine meritter, men min svakhet for bmw, om enn noe irrasjonell, vil gjøre at andre bilmerker i personbil-segmentet må stille desto sterkere på andre felt for å bli tatt alvorlig. De tre F'ene blir ikke vurdert, uansett! (Ford, Fiat og Franske biler, om noen ikke visste det(kanskje med unntak av ford-truckene))
Et forslag som definitivt går inn i kategori 3: Land Rover Defender 130. Det vil si dobbelhytte pickup av selve ur-landroveren. Vi har hatt en i 4-5 år, til frakt av sykler, telt, seiljoller, ski, ved, utenbordsmotorer etc etc. Med fem seter, sentrallås, el-vinduer, aircond osv dekker den alle familiebilbehov, bortsett fra evt behov for å kjøre særlig fortere enn 110 km/t. Du kan se et lite bilde (avatar) av min bil her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showuser=1074
Jeg har ganske liten greie på biler. Men jeg ville tro at defender blir litt vel mye traktor for noen som er glad i en bmw-3 serie.
Det er for meg rart at du synes at både 1-serie og 5-serie er mer forenelig med din livssituasjon enn 3-serie.
Mitt råd er å kjøpe/beholde 3-serie, skaffe hengerfeste og et thulestativ for 3 sykler av typen som man kan vippe ned for å komme inn i bagasjerommet. Disse toler lett 50kg. Varebil er upraktisk som eneste bil hvis man har venner.
Enig med siste taler. Skulle dog varebil være et alternativ, må jo akk så kjedelige Touran dekke de fleste behov og noen til. Sånn sett bort fra at den er totalt blottet for kulhetsfaktor.
Har bare godord å melde om Thule Hangon til hengerfestet.
Vi har den som supplement på vår Nissan Pathfinder. Med grønne skilter "triller" vi normalt inn syklene uten forhjul. Eller legger en sykkel uten å ta av hjul. På Norgesferie tar den alle fire syklene (pluss bagasje) inni, men gjørmesykler er best å henge på kroken de gangene man mangler vaskemuligheter.
Pathfinder/Navara har for øvrig 171 hk og forbruk på ca 0.7 på langkjøring. Og ESP. I førstnevnte er det plass til 200x135 luftmadrass for kongelig overnatting.
Jeg ville kjøpt en 1-serie med avtagbart hengerfeste og et ordentlig kulemontert stativ. Jeg kjøpte Mont Blanc Explorer 2 til min 1-serie. Det har dessverre en vektgrense på 20 kilo pr. sykkel, men det finnes kanskje andre tilsvarende stativer som tåler mer. (Jeg tror forresten Explorer 2 tåler mer i praksis, men det er en annen sak.)
Innmari ålreit å slippe å ha stativet hengende på luka. Også veldig fint at syklene står på hjula i stedet for å henge i ramma, synes jeg. (Min fulldemper passer aldri helt på disse stativene med to pinner ut som syklene henger på.)
Og sist, men absolutt ikke minst, så er 1-serien til BMW en skikkelig morsom bil å kjøre. Jeg blir mer glad i den for hver dag som går!
Er du i Drammensområdet en gang så kan du få kikke på både bil og sykkelstativ.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
ja, defender blir litt i overkant traktor. Jeg har heller ikke behov for fem seter, så det blir rett og slett alt for mye kjøretøy. Det at den er vanskelig å få over 110 må jeg bare innrømme at blir et problem, om ikke for UP og fatsbot-kontoen, så for min personlige kjøreglede. Når det er sagt, skal det nevnes at en lang land rover var noe av det første jeg selv tenkte på i denne sammenhengen.
3-serie har også fem seter, tre mer enn jeg trenger. 5-serie varebil hadde vært en løsning om den hadde vært stor nok til dh-rigg inni, men det er den trolig ikke uten demontering. 1-serie med hangon er et godt alternativ, men hangon er bare sertifisert for 45 kilo, og da blir det dumt å basere seg på den om syklene er tyngre enn det. Minus for ikke mulighet til å ta med stisykkel og utforsykkel på samme sommerferie.
Pathfinder får jeg imidlertid litt bedre følelse for med en gang. Veldig kjekt å kunne parkere sykkel stående inni, om jeg så må ta av et hjul eller to. Også fordel med plass til fire sykler, om vi har lyst til å ta med både stisykler og utforsykler på sommerferie. Sykler som ikke er i bruk får også være innelåst når man er ute og sykler, det er jo en stor fordel. Navara er en mulighet, med pluss for å slippe å demontere sykkel, men stor minus for at de må være utendørs under transport, og at sykler som ikke er i bruk følgelig også må være ute.
Jeg er ikke veldig bekymret for venners ønske om å sitte på, de aller fleste vennene mine har bil selv. En del av dem har dog små biler og ønsker seg flyttehjelp innimellom, så det veier nok opp, vil jeg tro. Heldigvis er det ikke noe bråhast med bilbytte, det er litt for mange prosjekter på en gang til at jeg får realisert alle, så dette er foreløpig bare på tankeeksperimentstadiet, men jeg takker likevel for alle inspill
Konen er forøvrig litt skuffet over at det ikke kom en eneste bemerkning på apokalypsebil-kriteriet.
Redigert av Martin B; 05/03/201023:02. Rediger grunn: tydeliggjøring
Konen er forøvrig litt skuffet over at det ikke kom en eneste bemerkning på apokalypsebil-kriteriet.
Hva med en Dodge Ram SRT-10 ? Den er i allefall ikke undermotorisert... Ford SVT Lightning er også en litt kjappere utgave av en pickup, selv om det er en Ford.
Hva med Toyota Landcruiser eller Landrover Discovery? du får begge som varebil på grønne skilter og begge har et hav av plass. Eller Honda Rigdeline, den minner om Nissan Navara? Ut fra reklamefilmen ser den egnet ut til sykkeltransport også :-)
Samme båt: forkjærlighet for BMW, behov for ny bil. Forskjell var at vi fikk barn nr to, og flyttet på landet med behov for høy 4x4. Etter mye om og men, og frem og tilbake endte vi opp med en Mercedes Gelendewagen: masse kraft, super komfy, god plass (9 seter), og stopper ikke for noe!
Disse finner du også som varebil, altså to seter:-)
Var på Italieferie med 2 stk relativt store sykler, campinstæsj, mekkestæsj, masse annet stæsj og kunne fremdeles se ut gjennom speilet i sommer i vår Passat stv. Da hadde vi slått ned baksetene og hadde tatt av forhjulene på syklene. Ellers så har jeg vært på tur med opptil 5 sykler på tak\kule på denne uten problemer. 2 på taket og 3 bakpå.
Passaten blir vel å regne som 5-serie BMW mtp plass..
Lykke til
Her er ett bilde fra turen.. glade hoier med passo tre chime (ikke butikken i Sandvika) i bakgrunnen.
tmorks visdom er stor. Det blir nok nytt takstativ (som ikke begrenser til 17kg pr sykkel) som blir løsningen. også får jeg beholde 3-serien, eventuelt bytte til 1-serie med tid og stunder, siden 3'ern er litt for stor for bare to personer. Jeg kan dog tenke meg at det kan se litt morsomt ut når såpass store sykler settes oppå en såpass liten bil
Progres: du har vel tresmak i rævva fra militæret? Snakker her om den sivile varianten: Komfy: Dype elektriske skinnseter med varme, webasto, a/c, solide støtdempere, fett anlegg, automat, servo, god støydemping, god oversikt, soltak etc osv. Ganske lett å venne seg til når man kommer fra BMW. God plass: min har ni seter, og oki, sitter du på benkene bak er det kanskje ikke like komfy, men feller jeg ned setene har jeg flatt gulv frem til førersetet og god plass til surfbrett, sykkel, og hundebur;-) Kan faktisk legge en madrass der og sove! Pluss takgrind og stativ for ski og sykkel bak kan du ta med det meste. Stopper ikke for noe: 4x4 høyserie og lavserie, og tre diff-sperrer. Bilen er bygd som en tanks! (Turen over Breivikeidet i dag morgest feks gikk som en lek, selv om vi sleit med oversvømmelser, null sikt og snøstorm samtidig) Masse krefter: min har 240hk og torque nok.
Javel da, den veier 2,5 tonn, drikker dugelig med drivstoff, og er mye bil å vaske (for det er fristende å skitne den til:-)
Så, støtter egentlig forslaget om sykkel på taket.
nå skal vi ikke kapre tråden til OP men kanskje du har en NY GD. Det gjør nok en forskjell. Jeg har hatt 2 GD tidligere ( eldre modeller ) - det er derfor - host host - jeg får slik kløe i halsen . For gudene ska vite at jeg har kjørt meg fast , skiftet deler og ønsket meg hørselvern. Voi voi.
Det interessante spørsmålet da er jo hvor mye skruing har det vært siste år på den GD'en? og hvor mye hadde det kosta på verksted? jeg har tross alt ti tommeltotter, og er kjemisk fri for greie på bil (bortsett fra å helle på mer olje og bensin da).
Det spørs om du bruker merkeverksted eller ikke, og om du bruker originale deler eller ikke. Jeg mekker lite bil selv, det begrenser seg til viskere, pærer, spylevæske, etc. Har kun hatt den på service/EU kontroll, noe som kosta ca like mye som BMWen, så har enda ikke hatt store utgifter på den, det meste er jo relativt nytt på den. Forsikringa er billigere enn BMWen.
tmork er vis og fornuftig. Behold den morsomme bilen du har og kos deg med den og solide takstativ. Men det må være første gang jeg hører 3-serie er stor. Har vi samme bil??? Kjører E46 og den har aldri vært stor hverken når vi var to og i hvertfall ikke nå som vi er 3. Men, jeg bytter den ikke til større bil før jeg har råd til å kjøpe noe med like mye kjøreglede Og det blir lenge til. Har 2stk Thule Outride på vår bil (dog lettere sykler) og det fungerer fin-fint. Alternativt kan du jo kjøpe en 3-serie coupe med takstativ om touringen oppleves altfor stor så har du enda mer morsom bil i tillegg til morsomme sykler. Slenger du store sykler på taket og det ser komisk ut må du dele bilder med oss
Det er E46 touring jeg har. Vi er dog bare to og har ingen ambisjoner om å bli fler, så ja, den er stor det tatt i betraktning. Som nevnt er den også alt for liten til å være en ordentlig stasjonsvogn.
Blir nok til at jeg beholder den jeg har en stund til, også får vi se om vi på ett eller annet punkt greier å oppdrive 1-serie med litt mer enn 16 på slutten av modellbetegnelsen
Blir nok til at jeg beholder den jeg har en stund til, også får vi se om vi på ett eller annet punkt greier å oppdrive 1-serie med litt mer enn 16 på slutten av modellbetegnelsen
Da kan du jo gå for en med den i mine øyne festlige betegnelsen 123 og få en festlig tass å frakte syklene med Prøvde en slik en ifbm happening hos Autozentrum i fjor og den var utrolig morsom å kjøre. Ikke så morsom som 335d, men heller ikke så dyr
problemet med 123 er jo at de begynner på oppunder 460 høvdinger nytt. og man må jo ha m-sport pakke og sånt og da er vi plutselig over en halv million for en bil som ikke har ordentlige bakseter. Og det er det praktisk talt ingen som kjøper, langt mindre selger brukt. Det måtte eventuelt være å finne noe premium selection fra tyskland, det kunne kanskje gått an, men fortsatt blir det nok litt dyrt
Tre utforsykler, tre personer med overnattingsoppakning, Jon Ares Opel, bensinstasjon på Gjøvik, på vei til Hafjell-åpningen 2009: Ingen snakket om behov for ny bil, bare om nytt sykkelstæsj.
Kjørte BMW 120d fra Trondheim til Åre i sommer. Thule-stativ montert på kula, med 40kg sykkel på. Ikke noe problem for stativet og bilen er jo en drøm å kjøre. Har hatt 3kraftige stisykle på samme stativet uten problem og. Ene var en Kona Coiler og den veier vel ca 40kg alene. Konklusjon må vel bli å ettermontere hengerfeste på bilen du har. Bør vel bli litt billigere enn å kjøpe ny bil.