Ja, den ligner utseendemessig. Hva med Giant sitt Maestro-system?
Maestro (og DW-link) har ikke flytende oppheng av demperen, men det trenger ikke å ha så mye å si for hvordan det funker.
"A floating shock has equal forces as a non-floating arrangement, but it "might" allow a designer to move the shock to a more convenient location. Floaters allow for shock rate manipulation, but are not the only means of getting a change in shock rate. In other words, just because it's floating doesn't make it good. Depending on the arrangement, floating shocks can be bulky and hard on pivot hardware. " Floating shock
Kan tenke meg to grunner til at Pace har valgt flytende oppheng: 1: Mye mer å leke med, flere muligheter til å variere demperkarakteristikkene slik de ønsker det. 2: Omgå patentproblemer.
Som sagt så mange ganger før her, det er i detaljene at forskjellen ligger, og det er ikke så lett å se utifra et bilde. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.
Var det ikke Bodo Probst ( Fusion Bikes ) som først utviklet en "floating shock" løsning? Cube benyttet seg av han og hans kunnskaper da de utviklet "Dual Trail Control", og Votec sine nye ligner veldig på et Bodo design også.
Da Trek lanserte sin "Full Floater" for et par år siden gjorde de en god jobb med å prøve å overbevise folk om at dette var noe nye greier de hadde funnet opp sjøl, men det var det jo langt ifra....
Pivot Firebird kombinerer jo flytende oppheng med dw, en løsning som burde ta pusten fra selv den mest hardbarka opphengsentusiasten
Ikke flytende på Maestro, nei. Nedre demperfeste er felles med fremre linkfeste, men den nedre linken dytter/flytter ikke på demperen som den gjør ved et flytende oppheng.
Test av Dune XR med flytende oppheng står i en av fjorårets TS (augustutgaven?). Kortversjonen: Veldig følsom, måtte kjøres med mye sag, sank sammen i klatringer, slukte unna nedover. Alle disse egenskapene henger jo litt sammen, og ikke overførbart til Pacen.
Trek bruker flytende oppheng sammen med ABP, men det er STOR forskjell på de opphengene. Umulig å trekke noen paralleller der (bortsett fra at demperen flytter på seg).
Hvorfor lurer du? Antar at du vurderer å anskaffe Pace, men hva spesifikt er det du er nysgjerrig på? Redd for at den ikke holder mål...?
Kreftene på bakdemperen er akkurat lik enten det er flytende eller ikke, det eneste som spiller inn er vandringsraten. Så ikke heng deg for opp i at det er flytende.
Selvsagt lurer jeg på om den duger, eller i alle fall hvordan den sannsynligvis vil "føles". Vanskelig å finne noe vettugt på nett, siden den ikke er i produksjon ennå
Synes å huske at den testen i TS ikke var veldig lang, men skal uansett hente den frem igjen. Selv om Dune som du sier er en helt annet sykkel - med mye mer vandring. Bør vel kjøpe noe mer kjent og velprøvd... hehe. Og ser jo at ABP i tillegg sikkert er en fordel, hvis det er et problem at dempinga setter seg ved bremsing.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Cube har jo flytende oppheng. Kjører selv en Sting, men jeg har ikke så mye å sammenligne med siden det er min første FS. Uansett er det ihvertfall ingen gyngehest!
Du kan lese TS testen av Cube Stereo her: klikkeklikke