Ja, det er et bynært problem. Men der jeg bor er det faktisk slik at jo nærmere byen en kommer, jo flere gater, gater m fortau samt gangstier finner en! Kan ikke disse "avvikerne" uten ski bruke disse?
Déjà vu. En gang hørte jeg noen som sa:
Sitat: noen
Ja, det er et bynært problem. Men der jeg bor er det faktisk slik at jo nærmere byen en kommer, jo flere gater, gater m fortau samt gangstier finner en! Kan ikke disse "avvikerne" på sykkel bruke disse?
Vive la tolérance!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Puh nå har jeg vært ute på skitur i oslo marka, eller rettere sagt nordmarka syd:-) Veldig mye folk. Mange hunder både i bånd og løse og ikke en av de løp etter meg:-)Jeg er som oftest ute i min 2 timer 4 ganger i uken og jeg har enda tilgode å møte noen av disse hundene som angriper mennesker. Kanskje jeg ikke går fort nok;-) Min egen hund fikk selfølgelig lov til å være hjemme i dag. Dette betyr jo ikke at de hundene ikke finnes, for det vet jeg de gjør, men jeg har til nå kun positive opplevelser med møtende hunder. Værre er det med de klassiske skigåerne som tror de flytter seg og tar hensyn ved å stille seg bevist midt i veien for oss som går fristil. Men det er jo et annet emne:-)
Hade faktiskt en løs hund som sprang på siden av min pulk i onsdags når jeg var på tur. Inget hende men er ingen situation jeg liker då jeg har dårlig kontrol på vad som skjer bak vid pulken når jeg går alena.
Det er helt utrolig hvor tolerante og tålmodige folk kan være. Jeg tror dessverre det er et forsvinnende mindretall av forulempede skigåere / syklister etc som forlanger en rettmessig avliving av hunden. Uten at det fremgår av artikkelen ovenfor så er hunden nevnt ovenfor et opplagt eksempel.
Hundeeieren mener det som skjedde kun var et uhell.
– Jeg skjønner ikke hvorfor Birkelund har anmeldt forholdet. Hunden er vanligvis ikke aggressiv og var bare glad for å komme utendørs i den frie naturen. Den mente jo ikke å bite, men ville nok heller bare leke, og så skjedde det verst tenkelige, sier eieren til Indre Akershus Blad.
Hundeeieren forteller at han har opplevd at andre hunder har gått til angrep på hans hund i skiløypa, men at han ikke har anmeldt disse forholdene av den grunn.
– Dette var et uhell, og jeg synes ikke noe om at det skrives om dette i avisen. Det er ren sjikane.
Haha, godt gjort av hundeeieren å fremme seg selv som sjikanert offer etter at kjøteren hans hadde skambitt en tilfeldig forbipasserende.
Veldig godt eksempel på hvordan hundeiere kan reagere i slike situasjoner. Hvor mange hundeeiere vil tross alt i en slik situasjon innrømme at Brutus faktisk har vist seg å utgjøre en fare for andre mennesker og ta konsekvensen av dette? Jeg tipper veldig få.
Jeg hadde forlangt kjøteren prompte ekspedert inn i evigheten for å gi eieren en lærepenge og beskytte alle fremtidige ofre. Holdningen til denne hundeeieren viser at han trenger den tankevekkeren det er å skilles fra glefsetrynet med makt.
Jeg vil ha en hundelov som nærmest garanterer at dette ikke skjer meg. Hvordan det oppnås, er meg knekkende likegyldig, dog.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Veldig godt eksempel på hvordan hundeiere kan reagere i slike situasjoner. Hvor mange hundeeiere vil tross alt i en slik situasjon innrømme at Brutus faktisk har vist seg å utgjøre en fare for andre mennesker og ta konsekvensen av dette? Jeg tipper veldig få.
Hvor vil du egentlig med denne grove generaliseringen?
Offeret ble angrepet på 160cm skistav-høyde. Jeg ønsker ikke engang å tenke på at en kjøter bare vil lekebite min sønn som har en stavhøyde på under 100cm.
Avgeneraliser meg gjerne ved å henvise til eksempler på hundeiere som i slike situasjoner selv har tatt initiativ til å avlive sine hunder pga det som har skjedd.
Avgeneraliser meg gjerne ved å henvise til eksempler på hundeiere som i slike situasjoner selv har tatt initiativ til å avlive sine hunder pga det som har skjedd.
Martin
Tja, jeg kjenner to, men synes vel fortsatt at du har et visst poeng her.
Det er vel kanskje ikke så merkelig at de fleste hundeeiere ikke selv velger å avlive hunden sin, selv etter en slik tragisk hendelse. Det betyr likevel ikke at brorparten av hundeeiere er uansvarlige. Forøvrig kjenner jeg også til en episode der eieren valgte å avlive hunden sin etter at den hadde bitt min far.
Martin
Det finnes alternativer til avliving. Og jeg tror nok at du vil finne overraskende mange eksempler på hundeeiere som tar ansvar for sin hunds handlinger og tar dem med på kurs for å korrigere adferden.
Hilsen Hans Inge. Hundeeier som har med hunden i skisporene (i bånd)
Med referanse til tidligere i denne tråden: Hvor mange voksne ville tatt initiativ til å avlive sine barn om de hadde skambitt noen.
<klipp> Avgeneraliser meg gjerne ved å henvise til eksempler på hundeiere som i slike situasjoner selv har tatt initiativ til å avlive sine hunder pga det som har skjedd.
Martin
Det finnes alternativer til avliving. Og jeg tror nok at du vil finne overraskende mange eksempler på hundeeiere som tar ansvar for sin hunds handlinger og tar dem med på kurs for å korrigere adferden.
Hilsen Hans Inge. Hundeeier som har med hunden i skisporene (i bånd)
Dette har jeg ofte lurt på. Hvis jeg velger tilfeldige 100 bikkjer og deres eiere. Plasserer dem en etter en ute i en traffikkert gate og sender først en kanin, så en kat, en annen hund og til slutt et barn som sykler forbi. Hvor mange av de hundre hundeeierne har da så pass mye kontroll over bikkja at den forblir liggende/sittende rolig ved eieren?
Med referanse til tidligere i denne tråden: Hvor mange voksne ville tatt initiativ til å avlive sine barn om de hadde skambitt noen.
Hvor mange vokse ville tatt initiativ til å avlive sine barn om de hadde blitt skambitt av en hund?
Og jeg tror nok at du vil finne overraskende mange eksempler på hundeeiere som tar ansvar for sin hunds handlinger og tar dem med på kurs for å korrigere adferden.
Så jeg og mine unger skal da tjene som omkringvandrende potensielle indikatorer på at det kan være noe galt med hunden, den dagen vi blir bitt? Nei takk.
Hundehvisking og emo-coaching bør da vel heller komme i forkant - eller en hundeeier som minimaliserer risikoen, for eksempel ved å holde hunden i bånd og unna fremmede forbipasserende.
Et dyr som angriper og skader mennesker bør etter min mening avlives (såfremt det ikke foreligger f.eks. en "nødverge"-situasjon fra dyrets side). Sånn er det med den saken.
Dette har jeg ofte lurt på. Hvis jeg velger tilfeldige 100 bikkjer og deres eiere. Plasserer dem en etter en ute i en traffikkert gate og sender først en kanin, så en kat, en annen hund og til slutt et barn som sykler forbi. Hvor mange av de hundre hundeeierne har da så pass mye kontroll over bikkja at den forblir liggende/sittende rolig ved eieren?
Det hadde kanskje gått for min del. Hadde eg i utgangspunktet hatt kontroll på bikkja (kommandert den på plass ved sida av meg), og hatt muligheit for å verbalt korrigere den (dvs. fortsett kommandert "bli"), trur eg det hadde gått fint.
Bikkja er kattegal, men når eg fyrst har kontroll på den så lystrar den. Eg har nokre fine bilete der bikkja sitrar, klynkar og grin fordi det står ein katt to meter framføre den, men den flytter seg ikkje frå føtene mine..
Men om situasjonen er at den spring laust i skogen, og er utfor mi rekkevidd og får auge på eit ekorn vil han springe etter ekornet. Då er det vanskelig å få kontroll på dyret. Men i same setting, der det er eit menneskje og ikkje eit ekorn, vil det ikkje vere stort problem å kalle bikkja inn igjen.
Nå må vel straffen strengt tatt så i stil med forbrytelsen, og selv om jeg ikke har barn selv har jeg ennå ikke fått med meg dødelige barneangrep i Norge.
Kva er det eg pleier sei..? "Misforstå meg rett", lurar eg på om det er..
(Men nokre "trur" fordi eg aldri har vore i gitte situasjon og ikkje kan garantera resultatet. Men det hadde vore artig å gjort eit forsøk... Men eg "trur" det ville gått fint..)
Og når eg skriv "kontroll" meiner eg at bikkje har fokuset på meg, og ikkje omgjevnadane...
Og jeg tror nok at du vil finne overraskende mange eksempler på hundeeiere som tar ansvar for sin hunds handlinger og tar dem med på kurs for å korrigere adferden.
Så jeg og mine unger skal da tjene som omkringvandrende potensielle indikatorer på at det kan være noe galt med hunden, den dagen vi blir bitt? Nei takk.
Hundehvisking og emo-coaching bør da vel heller komme i forkant - eller en hundeeier som minimaliserer risikoen, for eksempel ved å holde hunden i bånd og unna fremmede forbipasserende.
Et dyr som angriper og skader mennesker bør etter min mening avlives (såfremt det ikke foreligger f.eks. en "nødverge"-situasjon fra dyrets side). Sånn er det med den saken.
Martin
Med den mentaliteten bør man jo også forby hunder, skyte alle hunder, katter (har jo klør og tenner de også),kriminelle og pakke resten i bobleplast.