|
|
Hund i skiløypa
|
Re: Hund i skiløypa
[Re: Kondis]
28/02/2010 11:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derimot står det at hunden ikke skal fare mot, hoppe på, forfølge og stille seg i veien. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at denne loven gir rom for nyanser og menneskets egne oppfattelser av situasjoner. Det er dette jeg snakker om. Om en hund løper fritt og stoppr opp i skiløypa, fortjener den da å bli slått? Blir den slått fordi vedkommende som kommer oppfatter dette som ubehagelig, eller fordi hunden rett og slett står i veien for vedkommende? Om en hund kommer løpende i mot deg og den er sammen med sin eier, på ski og man har et tempo, er det da slik at denne "farer mot"? selv om den som oftest flytter seg 3 meter før skiløperen?
Syntes faktiskt jeg var rimelig klar vad jeg menade når jeg skrev "Det er ikke heller lov i norge at en hund snusar i en pulk, hoppar rundt folk, springer efter folk eller biter folk. Er det så utrolig vansklig før en del folk at fatta at andre ikke vil at ukjenda hunder hoppar rundt dem eller snusar i en pulk? " Nu virker du snakke om helt andre ting. Det er fortsatt hundeeieren som bør stilles til ansvar. Men kanskje det burde vært slik at hver gang man møter noen unger som bevist står i veien og ikke flytter seg i skiløypa, så skal man la det gå utover ungen deres? Nei dette er da foreldrene sitt ansvar å lære de unge. Helt likt som det er hundeeierene sitt ansvar å sikre egen hund og ta hensyn til andre.
Så jeg ska bare se på hvis tex en hund kommer frem til min pulka og begynner at slike min dotter i ansiktet før at det er hundeierens ansvar?
|
|
|
[Re: GeirK]
28/02/2010 11:21
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Så lenge dette er lov i norge så man regne med slikt når man går ut.
Hva betyr "dette" i denne setningen? Mener at da det er lov å ha hund/katt/barn/kjøre bil osv osv må man regne med at man møter andre som er i veien eller gjør ting anderledes. Det betyr ikke at det er feil eller at vi har enerett på å ferdes rundt landet. Turveier er ikke laget kun for skiløpere feks. Derfor må man regne med at det faktisk er noen som går der uten ski på beina. Til manges store frustrasjon, inkl meg, da de tramper rundt i preparerte skiløyper. Om ikke jeg ønsker denne provokasjonen må jeg bli hjemme, finne på noe annet. Jeg kan ikke forlange at andre ikke skal gå uten ski i skiløypa med bakgrunn i at det irriterer meg.
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
28/02/2010 11:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mener at da det er lov å ha hund/katt/barn/kjøre bil osv osv må man regne med at man møter andre som er i veien eller gjør ting anderledes. Det betyr ikke at det er feil eller at vi har enerett på å ferdes rundt landet.
Absolutt, og folk må gjerne ha med hund på tur så mye de vil, men jeg har en lovfestet rett til å sykle der jeg vil uten at hunder springer etter meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
28/02/2010 11:27
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Derimot står det at hunden ikke skal fare mot, hoppe på, forfølge og stille seg i veien. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at denne loven gir rom for nyanser og menneskets egne oppfattelser av situasjoner. Det er dette jeg snakker om. Om en hund løper fritt og stoppr opp i skiløypa, fortjener den da å bli slått? Blir den slått fordi vedkommende som kommer oppfatter dette som ubehagelig, eller fordi hunden rett og slett står i veien for vedkommende? Om en hund kommer løpende i mot deg og den er sammen med sin eier, på ski og man har et tempo, er det da slik at denne "farer mot"? selv om den som oftest flytter seg 3 meter før skiløperen?
Syntes faktiskt jeg var rimelig klar vad jeg menade når jeg skrev "Det er ikke heller lov i norge at en hund snusar i en pulk, hoppar rundt folk, springer efter folk eller biter folk. Er det så utrolig vansklig før en del folk at fatta at andre ikke vil at ukjenda hunder hoppar rundt dem eller snusar i en pulk? " Nu virker du snakke om helt andre ting. Det er fortsatt hundeeieren som bør stilles til ansvar. Men kanskje det burde vært slik at hver gang man møter noen unger som bevist står i veien og ikke flytter seg i skiløypa, så skal man la det gå utover ungen deres? Nei dette er da foreldrene sitt ansvar å lære de unge. Helt likt som det er hundeeierene sitt ansvar å sikre egen hund og ta hensyn til andre.
Så jeg ska bare se på hvis tex en hund kommer frem til min pulka og begynner at slike min dotter i ansiktet før at det er hundeierens ansvar? Nei det ville ikke jeg heller gjort og er ikke det jeg mener. Men det finnes mange andre løsninger for å hindre en hund uten å være slem mot den. De fleste hunder har et forhold til ordet "SITT" og om man sier dette til en hund som kommer kanskje den vil sette seg i stedetfor å stikke snuten nedi en pulk. Ansvaret for hunden ligger hos hundeeieren og om noen skulle straffes for at denne hunden kommer bort til pulken så er det hundeeieren.
|
|
|
28/02/2010 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste hunder har et forhold til ordet "SITT" og om man sier dette til en hund som kommer kanskje den vil sette seg i stedetfor å stikke snuten nedi en pulk. Ansvaret for hunden ligger hos hundeeieren og om noen skulle straffes for at denne hunden kommer bort til pulken så er det hundeeieren. Hvis en hund angriper meg eller min familie kommer jeg, hvis mulig, å ty til makt og midler med det formål å påføre den så mye fysisk skade at den avslutter angrepet. Jeg kommer IKKE til å vente til jeg har mulighet til å straffe hundeeieren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/02/2010 11:36
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
De fleste hunder har et forhold til ordet "SITT" og om man sier dette til en hund som kommer kanskje den vil sette seg i stedetfor å stikke snuten nedi en pulk. Ansvaret for hunden ligger hos hundeeieren og om noen skulle straffes for at denne hunden kommer bort til pulken så er det hundeeieren. Hvis en hund angriper meg eller min familie kommer jeg, hvis mulig, å ty til makt og midler med det formål å påføre den så mye fysisk skade at den avslutter angrepet. Jeg kommer IKKE til å vente til jeg har mulighet til å straffe hundeeieren. Det vil vel de fleste gjøre om en hund angriper. Selv om det ikke er lov å kjøre i fylla så gir det deg ingen rett til å ta loven i egne hender og banke eller ta livet av vedkommende..
|
|
|
[Re: Dan]
28/02/2010 11:38
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Si fra deg den kommunale boligen og kjøp deg hus her ute hos oss isteden. Fillern. Og jeg som gned meg i hendene, da "meglern" bare tildelte oss boligen. Jeg skulle ha ant ugler i mosen. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
28/02/2010 12:04
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det nytter ikke kondis. Virkligheten her på forumet er svart-hvitt vedr hunder. Heldigvis er det anderledes ute i det fri, og skrekk-eksemplene som hevdes å være dagligdagse er svært sjelden forekommende. Og neida, jeg hevder ikke at folk lyver. Men jeg er overbevist om at enkelte tolker situasjoner som innebærer møter med hunder galt. Man kan gjerne slå rundt seg med med loven om hundehold, men som det blir nevnt finnes det også lover som sikrer dyr (hunder) mot "overgrep". Så da koker det vel ned til at vi som har hunder som går løse men som hverken bjeffer, hopper på folk eller på annet vis er aggresive, får slå igjen hvis noen slår hunden vår? Det har vi jo rett til. Jeg synes dere er barnslige som sier "hvis en hund angriper ungen min gjør jeg hva som helst for å beskytte barnet". Selvfølgelig gjør man det. Hva ville dere gjort hvis ungen ble påsyklet av en terrengsyklist? Jaggu trivelig å ferdes i skauen
|
|
|
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener vi bør ha helårs båndtvang. Da vil vi slippe så mange konfrontasjoner mellom folk og hund over alt. Hundene kan selvfølgelig få løpe fritt, men det bør være på dertil inngjerdede områder avsatt til formålet.
Jeg er dog ikke tilhenger av å slå andres hunder dersom det ikke er for å redde en selv eller andre fra fysisk skade. Jeg har hatt hund selv i mange år (har ikke nå), og det kunne aldri falle meg inn å la den løpe løs i en skiløype e.l der det var stor grad av sannsynlighet for å møte noen som ikke ønsket kontakt med en løs hund.
I sommer var jeg på stranden, og da var det en ung (og dum) dame som hadde med seg sin (for henne) nusselige rottweilervalp på 10-12 mnd. Den løp løs på stranda og snuste på barn og voksne. Enkelte barn ble tydelig skremt. Da sa jeg kraftig i fra, med det resultat av damen skjelte meg huden full. Jeg ga meg selvfølgelig ikke, med det resultat at damen i en sky av banneord valgte å forlate stranden. I hennes øyne var det jeg som var lite fleksibel og forståelsesfull, ikke henne. Dessverre er det ofte slik at de som ikke burde ha hund har det. Det er nok også ofte disse som kommer opp i konfronterende situasjoner med andre.
I told u so!
|
|
|
|
progres
Besatt
|
Besatt
Igjen slår det meg hvor stor avstand det er mellom alle bekjennelsesinnleggene om lydige hunder og deres samfunnsbevisste eiere her på forumet og realiteten der ute.
Det ligger mye sannhet i den observasjonen
|
|
|
[Re: progres]
28/02/2010 12:23
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Takk for forståelsen:-) Men jeg provoserer nok litt for jeg mener at hver og en av oss har et eget ansvar for oss selv(eller våre barn eller husdyr). Vi kan ikke gå rundt og tenke at det er alle andre som skal rette seg etter oss uansett om vi sykler, er skigåere, fotgjengere eller har hund. Hvor mange diskusjoner har det ikke vært her om syklister ift bilister? Om jeg velger å sykle langs veien så er det faktisk sånn at jeg må regne med at noen bilførere irriterer seg over meg, og handler deretter. Dette er jo noe jeg vet når jeg velger å sykle der, og får håndtere det på best mulig måte. Om det er et stort problem for meg eller om jeg blir veldig redd, så har jeg full mulighet til å velge å sykle et annet sted.
|
|
|
[Re: HM1100]
28/02/2010 12:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Virkligheten her på forumet er svart-hvitt vedr hunder. Svart-hvitt er når du sier at du er 100% uenig i hva jeg sier om hunder og hundehold. Hva er grunnen til at du fremdeles nekter å utdype dette med noen eksempler? Feighet eller arrogense? Heldigvis er det anderledes ute i det fri, og skrekk-eksemplene som hevdes å være dagligdagse
Jeg har kanskje hatt 10-12 ubehagelige møter med hunder på ski eller sykkel i hele mitt liv. Det er med andre ord en liten fraksjon av alle hunder jeg har møtt på min vei.
Jeg har altså i klartekst forklart at dette ikke er dagligdags og at ingen noen ganger en gang har sagt noe som dette. Lærekurven din er like flat. Dersom du skal fortsette å diskutere mot hypoteser som fremstår i ditt eget hode og som du til de grader holder fast ved til tross for at de er tilbakevist, får du det slitsomt i et diskusjonsforum. Lær deg å diskutere mot det som er skrevet og ikke dine egne fantasier. Du har å dementere påstanden "hevder å være dagligdags" eller vente med å diskutere til du greier å tilegne deg skriftlig informasjon. Lørdag ble jeg jaget igjen. Jeg vet at du ikke liker at jeg forteller det, men det skjedde. Hva ville dere gjort hvis ungen ble påsyklet av en terrengsyklist? Jeg gjør alt jeg kan for beskytte ungene mine, men de fleste terrengsyklister går det an å snakke med - også de som har utfordringer med å ta til seg skriflig informasjon, antar jeg.
|
|
|
28/02/2010 12:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om jeg velger å sykle langs veien så er det faktisk sånn at jeg må regne med at noen bilførere irriterer seg over meg, og handler deretter. Dette er jo noe jeg vet når jeg velger å sykle der, og får håndtere det på best mulig måte. Min måte å håndtere folk som plager meg ved å bryter loven eller god folkeskikk er å fortelle hva jeg synes om det og gjøre det jeg kan for å hindre at de plager meg.
|
|
|
28/02/2010 12:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Fillern. Og jeg som gned meg i hendene, da "meglern" bare tildelte oss boligen. Jeg skulle ha ant ugler i mosen. Ja, siden ingen jo ville få det for seg å kjøpe bolig på østkanten så finnes det jo ikke meglere der borte heller. En "megler på østkanten", det blir litt som en "taxisjåfør i Bærum". Det skulle tatt seg ut.
|
|
|
28/02/2010 12:43
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Om jeg velger å sykle langs veien så er det faktisk sånn at jeg må regne med at noen bilførere irriterer seg over meg, og handler deretter. Dette er jo noe jeg vet når jeg velger å sykle der, og får håndtere det på best mulig måte. Min måte å håndtere folk som plager meg ved å bryter loven eller god folkeskikk er å fortelle hva jeg synes om det og gjøre det jeg kan for å hindre at de plager meg. Ønsker deg lykke til. Håper jeg ikke møter på deg;-)
|
|
|
28/02/2010 12:48
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Om jeg velger å sykle langs veien så er det faktisk sånn at jeg må regne med at noen bilførere irriterer seg over meg, og handler deretter. Dette er jo noe jeg vet når jeg velger å sykle der, og får håndtere det på best mulig måte. Min måte å håndtere folk som plager meg ved å bryter loven eller god folkeskikk er å fortelle hva jeg synes om det og gjøre det jeg kan for å hindre at de plager meg. Det har jeg og som motto, men det er ikke alltid at mine forsøk på å bestrebe dette slår like positivt ut. Min samboer ber meg av og til legge bort "trafikkpoliti" interessen min når hun er med i bilen. Hun sier at hun blir redd når jeg sier fra og jeg vet av erfaring at hun har grunn til å være det. Det finnes mange "syke syke" folk der ute. Jeg har nok blitt mye rundere i kantene og mindre opptatt av og "oppdra andre". I noens øyne er jeg faktisk blitt triveligere også. Selv om det av og til smerter å ikke alltid få sagt fra hva jeg mener om alt.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
28/02/2010 13:41
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Øyvind, har det hendt flera ganger? Jeg er temmelig fersk med pulk, men etter bare 4 turer i marka har jeg skjønt at enkelte hunder synes pulk er veldig spennende. De aller fleste holder seg unna, men det er altså noen som ikke greier å styre seg. At en hund har stoppet ved pulken og vært på vei nedi har skjedd bare en gang, så jeg skal ikke overdramatisere det. Men skjer det igjen, kommer jeg til å si fra til eieren på en passe tydelig måte.
|
|
|
[Re: DagRS]
28/02/2010 14:25
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Virkeligheten er heldigvis myyyyye triveligere og tryggere enn denne tråden, og den virkeligheten som blir fremstilt her.
På tur med pulk og hund i finværet i dag møtte vi ca 100 skiløpere (flertallet var barn) 4 pulker, og 12-14 hunder. Antall skadde og lemlestede: 0 Antall pedantiske kontrollfreaker 0 Antall fremmede hunder i vår pulk 0 Antall pulker vår hund snuste i 0 Antall halsende/siklende/aggressive hunder i hælene våre 0
Men så skjedde det, på parkeringsplassen på vei hjem, jeg sitter på huk og demonterer pulken med poden ved siden av, da en eldre dame kommer med to halvstore Terriere, en fredelig og løs en, og en hissig i kort bånd. De skullle til bilen ved siden av vår, og damen unskyldte seg og sa at den bjeffende hunden var neste blind, og derfor litt nervøs. Javel, sa jeg, la den få lukte på meg da, så slipper vi å stå her i ti minutter og risikere at noe skjer. Jovisst: To-tre snus, og bikkja var trygg, roet seg, og jeg, pulken og poden var uinteressant.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
28/02/2010 14:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Virkeligheten er heldigvis myyyyye triveligere og tryggere enn denne tråden, og den virkeligheten som blir fremstilt her.
På tur med pulk og hund i finværet i dag møtte vi ca 100 skiløpere (flertallet var barn) 4 pulker, og 12-14 hunder. Antall skadde og lemlestede: 0 Antall pedantiske kontrollfreaker 0 Antall fremmede hunder i vår pulk 0 Antall pulker vår hund snuste i 0 Antall halsende/siklende/aggressive hunder i hælene våre 0
Men så skjedde det, på parkeringsplassen på vei hjem, jeg sitter på huk og demonterer pulken med poden ved siden av, da en eldre dame kommer med to halvstore Terriere, en fredelig og løs en, og en hissig i kort bånd. De skullle til bilen ved siden av vår, og damen unskyldte seg og sa at den bjeffende hunden var neste blind, og derfor litt nervøs. Javel, sa jeg, la den få lukte på meg da, så slipper vi å stå her i ti minutter og risikere at noe skjer. Jovisst: To-tre snus, og bikkja var trygg, roet seg, og jeg, pulken og poden var uinteressant. Vad er poengen med din post? Jeg bryr mig faktiskt veldig lite at ikke en hund snuser i din pulk hvis en hund snuser i min pulk. Men interessant at folk rundt Oslo (HM1100) vet vad som skjer i Bymarka i Trondheim.
|
|
|
28/02/2010 14:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei det ville ikke jeg heller gjort og er ikke det jeg mener. Men det finnes mange andre løsninger for å hindre en hund uten å være slem mot den. De fleste hunder har et forhold til ordet "SITT" og om man sier dette til en hund som kommer kanskje den vil sette seg i stedetfor å stikke snuten nedi en pulk. Ansvaret for hunden ligger hos hundeeieren og om noen skulle straffes for at denne hunden kommer bort til pulken så er det hundeeieren. Nu begynner samme diskusjion igjen og jeg gidder ikke ta den igjen men en kommentar. De fleste hunderna jeg har møtt lyssnar faktiskt ikke mye om en ukjend person roper sitt. De hunderna jeg faktiskt har haft problem med (grannens) lysnar definitivt ikke på mig og deres eier får ofte skrike en masse før at de ska roa ned sig. Sen er du ju sjelvklart min oppgave at skrika sitt til en ukjend hund og ikke eierens oppgave...
|
|
|
28/02/2010 14:41
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Vad er poengen med din post?
Virkeligheten er heldigvis myyyyye triveligere og tryggere enn denne tråden, og den virkeligheten som blir fremstilt her. På tur med pulk og hund i finværet i dag møtte vi ca 100 skiløpere (flertallet var barn) 4 pulker, og 12-14 hunder. Antall skadde og lemlestede: 0 Antall pedantiske kontrollfreaker 0 Antall fremmede hunder i vår pulk 0 Antall pulker vår hund snuste i 0 Antall halsende/siklende/aggressive hunder i hælene våre 0 Men så skjedde det, på parkeringsplassen på vei hjem, jeg sitter på huk og demonterer pulken med poden ved siden av, da en eldre dame kommer med to halvstore Terriere, en fredelig og løs en, og en hissig i kort bånd. De skullle til bilen ved siden av vår, og damen unskyldte seg og sa at den bjeffende hunden var neste blind, og derfor litt nervøs. Javel, sa jeg, la den få lukte på meg da, så slipper vi å stå her i ti minutter og risikere at noe skjer. Jovisst: To-tre snus, og bikkja var trygg, roet seg, og jeg, pulken og poden var uinteressant. Eg ser poenga hans. 1) Det er fleire som kun skriv i denne posten når noko negativt skjer. Ergo verkar det som om alle bikkjer er nokre fæle monster som er ute etter å ta alle og ein kvar. 2) Han refererte til ein tur han møtte bikkjer, og det faktisk gjekk fint. (Ref. punkt 1.) 3) Han fortel om si fyrstehandserfaring med aggressiv bikkje, og synte eit døme på korleis ein kan handtere situasjonen utan vald. Om me kun fortel om våre negative erfaringar med muslimar, negrar, bikkjer, jødar, kristne, homsar eller kva som helst, vil ein fort få det for seg at alle i sin respektive kategori er fæle.. Og det vil me vel ikkje..?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
28/02/2010 14:46
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Tror dere gutta i Trøndelag skiller ut en eller annen lukt som tiltaler hann-hunder
|
|
|
[Re: ]
28/02/2010 14:46
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hva i alle dager er "runkepelles". Det er et ord jeg virkelig har lyst til å innlemme i mitt daglige språk  Hvorfor er du så sint Geir? Du fremstår som innmari sint. Og du kan få kalle meg akkurat hva du vil, feig, arrogant, dum eller hva som helst. Jeg klarer rett og slett ikke å ta folk helt seriøst, når målet med deres argumentasjon (og visstnok adferd, for nå begynner korstoget mot lausbikkjene eller hur?) er med loven i hånd å oppdra alle man møter til å oppføre seg på en slik måte en selv mener er riktig. Det er flere som forsiktig forsøker å argumentere for at folk generelt bør prøve å vise hensyn til hverandre. Hvorvidt det er bikkjer involvert spiller ingen rolle. Det er svært få på dette forumet som tilbringer flere timer i marka enn undertegnede. Min erfaring er at det største problemet (hvis det i det hele tatt finnes noe problem) er at folk tar seg til rette og ikke viser hensyn. Og for å banne i kirka, terrengsyklister er de værste. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er ett eller annet med velbeslåtte, middelaldrende, veltrente, introverte menn som kjefter og smeller og åpenbart har et hovedfokus. Nemlig å kreve sin rett. Jeg synes det er patetisk! Og på et åpent forum krever jeg min rett til å si nettopp det.
|
|
|
28/02/2010 14:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, borde kanskje skrevet istellet at jeg syntes hans poeng er veldig uintressant. 1) Det er fleire som kun skriv i denne posten når noko negativt skjer. Ergo verkar det som om alle bikkjer er nokre fæle monster som er ute etter å ta alle og ein kvar.
2) Han refererte til ein tur han møtte bikkjer, og det faktisk gjekk fint. (Ref. punkt 1.)
Ingen skriver at saker og ting skjer hela tiden eller at alle hunder er farliga. Nu er det så at jeg aldrig noensin vil ha en siklande hund i min dotters pulk. 3) Han fortel om si fyrstehandserfaring med aggressiv bikkje, og synte eit døme på korleis ein kan handtere situasjonen utan vald.
Så utrolig interessant at få reda på et eksempel med en nesten blind hund. Er sikker på at neste hund jeg møter også er nesten blind og oppfører sig på eksakt samme sett. Om me kun fortel om våre negative erfaringar med muslimar, negrar, bikkjer, jødar, kristne, homsar eller kva som helst, vil ein fort få det for seg at alle i sin respektive kategori er fæle.. Og det vil me vel ikkje..?
Jeg har aldrig noensin sagt at alle hunder er fæle og jeg ser ikke poengen med at se detta som en generalisering. Jeg blev ikke heller på kjørd av en bil idag så antar at vi då kan dra slutsatsen at det ikke finnes något som helst problem med at bilar kjør på folk. Det er ialle fall så jeg tolkar deras senaste inlegg.
|
|
|
28/02/2010 14:51
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Takk Njal:-) Fredriks: Jeg har da på ingen måte uttrykt at det er greit at noen hund stikker snuten sin en noens pulk? Hverken min eller din? En fremmed hund hadde aldri fått snuse i min pulk, og min hund er i bånd, og hadde fått høre det hvis den begynte å snuse på fremmede barn. Så hva var poenget med din post? Spre glede og positive vibber?
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
28/02/2010 14:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg klarer rett og slett ikke å ta folk helt seriøst, når målet med deres argumentasjon (og visstnok adferd, for nå begynner korstoget mot lausbikkjene eller hur?) er med loven i hånd å oppdra alle man møter til å oppføre seg på en slik måte en selv mener er riktig.
Det som verkar klart er at du ikke ens ser ut at skjønne at folk faktiskt ikke vil ha hunder springande efter sig (og liknande hendelser) og at det også er deras rett enlig loven.
|
|
|
[Re: DavidS]
28/02/2010 14:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk Njal:-) Fredriks: Jeg har da på ingen måte uttrykt at det er greit at noen hund stikker snuten sin en noens pulk? Hverken min eller din? En fremmed hund hadde aldri fått snuse i min pulk, og min hund er i bånd, og hadde fått høre det hvis den begynte å snuse på fremmede barn. Så hva var poenget med din post? Spre glede og positive vibber? Min poeng er det at jeg bryr mig ikke om anekdoter om at saker og ting har gått bra på en tur. Det er så oppenbart at saker og ting går bra på de allra flesta turer.
|
|
|
28/02/2010 15:05
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke vær så sint, da, fredriks.
Smil!
LJ
|
|
|
28/02/2010 15:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor er du så sint Geir? Du fremstår som innmari sint.
Jeg er ikke sint. Jeg er bare litt oppgitt av at du sier at du med bred pensel sier du er 100% uenig i alt jeg sier om hundehold når jeg tror du egentlig er enig. Og du kan få kalle meg akkurat hva du vil, feig, arrogant, dum eller hva som helst.
Jeg kaller deg ingen ting, jeg bare lurer på hvorfor du nekter å utdype påstander som du kommer med. Jeg klarer rett og slett ikke å ta folk helt seriøst, når målet med deres argumentasjon (og visstnok adferd, for nå begynner korstoget mot lausbikkjene eller hur?) er med loven i hånd å oppdra alle man møter til å oppføre seg på en slik måte en selv mener er riktig.
Det er svært få på dette forumet som tilbringer flere timer i marka enn undertegnede. Min erfaring er at det største problemet (hvis det i det hele tatt finnes noe problem) er at folk tar seg til rette og ikke viser hensyn.
Selv prøver jeg å leve lovlydig, være blid, hyggelig og hjelpsom, ta hensyn til folk og legge stor innsats i ikke å påføre andre ulempe med min adferd. Jeg forventer at andre gjør det samme. Når andre utsetter meg for fare eller påfører meg ulempe enten fordi de gir f... eller fordi de er giddaslause, synes jeg at de trenger å vite at dette er noe den mottakende part ikke setter pris på. Jeg synes ikke at drittsekkene fortjener å vinne. Derfor sier jeg fra til folk som kjører bil på gang- og sykkelsti, kaster søppel på gata, røyker der det ikke er lov eller ikke gidder å passe på hunden sin fordi de påfører meg ulemper som er helt unødvendige. Mitt håp er at NOEN av dem kanskje en gang tenker gjennom sin egen adferd. Og for å banne i kirka, terrengsyklister er de værste. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er ett eller annet med velbeslåtte, middelaldrende, veltrente, introverte menn som kjefter og smeller og åpenbart har et hovedfokus. Nemlig å kreve sin rett.
Du bør flytte til Trondheim - her er disse terrengsyklistene i mindretall. ps. Du har fremdeles mulighet til å utdype hva du er 100% uenig i når det gjelder min holdning til hunder og hundehold. Enten det eller la oss andre spekulere i hvorfor det er så FRYKTELIG vanskelig å utdype dette. Du har også muligheten til å innrømme at påstanden om "fortellinger daglige trefninger med sint hund" (for en stund siden var det "ukentlige") er tatt ut av ditt eget hode. Synes du virkelig at argumentene dine er så svare at du må ty til løgn for å få frem poengene dine?
|
|
|
28/02/2010 15:12
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva i alle dager er "runkepelles". Det er et ord jeg virkelig har lyst til å innlemme i mitt daglige språk  Hvorfor er du så sint Geir? Du fremstår som innmari sint. Og du kan få kalle meg akkurat hva du vil, feig, arrogant, dum eller hva som helst. Jeg klarer rett og slett ikke å ta folk helt seriøst, når målet med deres argumentasjon (og visstnok adferd, for nå begynner korstoget mot lausbikkjene eller hur?) er med loven i hånd å oppdra alle man møter til å oppføre seg på en slik måte en selv mener er riktig. Det er flere som forsiktig forsøker å argumentere for at folk generelt bør prøve å vise hensyn til hverandre. Hvorvidt det er bikkjer involvert spiller ingen rolle. Det er svært få på dette forumet som tilbringer flere timer i marka enn undertegnede. Min erfaring er at det største problemet (hvis det i det hele tatt finnes noe problem) er at folk tar seg til rette og ikke viser hensyn. Og for å banne i kirka, terrengsyklister er de værste. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er ett eller annet med velbeslåtte, middelaldrende, veltrente, introverte menn som kjefter og smeller og åpenbart har et hovedfokus. Nemlig å kreve sin rett. Jeg synes det er patetisk! Og på et åpent forum krever jeg min rett til å si nettopp det. Bra skrevet !! Jeg tror andre har nevnt det før, men må bare gjenta det; skulle ønske det ble implementert en Kudos-knapp på foumet.
Having no destination, I am never lost!
|
|
|
|
|