Supernovas treningsblogg mot trippelen.
|
Re: Vi er i gang igjen
[Re: amm84]
17/03/2010 16:48
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei. Varmvoksrensen kommer FØR skia kuzmineres litt  Jeg kommer bare til å rense skia, 3-4 kuzmin orginal drag og børste. Kommer jeg over et strukturverktøy på Rena kommer jeg til å benytte meg ut av dette, yr melder påskeføre. Fluor gidder jeg ikke. Kroppen er skikkelig skral og om det står 5 eller 6 timer på klokka i mål er likegyldig. (vel ikke heeeelt) Smøring blir et helvete og det kommer til å råde kaos på Rena på fredag kveld og lørdag morgen. Jeg kommer til å sørge for å ha alt innkjøpt og klart. Fredag kveld sjekker jeg med swix og sportslageret hva tipset er og legger grunnklister eller grunnvoks. Resten tar jeg etter en sjekk på lørdags morgen. Skal du gå selv?
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Supernova]
18/03/2010 07:43
|
amm84
Medlem
|
Medlem
Ja. Jeg skal gå. Gruer meg litt, er dritnervøs for smørning, men gleder meg til det er overstått. Håper egentlig at Terje Langli sier klart og tydelig at man bør gå på rubb. Da får det briste eller bære. Når starter du? Jeg starter i pulje 9.
|
|
|
18/03/2010 08:08
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
@ Supernova, nå stikker jeg til fjells med turski , thermos og kvikk-lunch. Ønsker deg masse lykke til på lørdag
|
|
|
18/03/2010 08:32
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Jeg liker IKKE det jeg ser på værmeldingen her altså... Blir jo mildere og mildere for hver gang jeg går inn og sjekker. Og jeg som hadde håpa at det skulle holde seg kaldt!! Æsj.. da blir det samma rælet som i fjor da.. Umulig å smøre, ikke noe feste, 4 mil utenfor sporet og selvsagt ikke noe gli heller.. Jaja.. Det er bare å ta med seg kvikklunsjen og ta det som en søndagstur 
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: TruTech]
18/03/2010 09:18
|
magic
Besatt
|
Besatt
Lykke til alle som skal ut og gå skirenn på lørdag! Jeg kjenner at jeg er skikkelig glad for å slippe denne psykosen forbundet med meldinger om varmt vær, den sitrende og lett paniske følelsen når skiene skal smøres fredag kveld  Ta det som en tur og tenk på at nå er det like før sykkelsesongen starter!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
18/03/2010 09:21
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: thomasengen]
18/03/2010 11:44
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
http://www.facebook.com/reqs.php#!/notes/birkebeiner/kan-bli-rekordfore/368630053301
Får håpe dette stemmer da.... Lykke til og god tur!
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
18/03/2010 12:27
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.facebook.com/reqs.php#!/notes/birkebeiner/kan-bli-rekordfore/368630053301 Får håpe dette stemmer da.... Lykke til og god tur! Hadde jo vært bra det :-)
|
|
|
19/03/2010 07:25
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@ amm84: Jeg starter ikke før pulje 15. @ tommy: takk skal du ha og håper du hadde en fin tur. @ alle lykkeønskninger: Tusen takk! 6mnd målrettet og mindre målrettet trening er over og familien pakker sakene og slapper litt av før vi kjører til Rena. Før vi drar har jeg bestemt meg for 3 ting: - Pkt 1: Jeg skal ikke la meg stresse av smurningshysteriet som kommer til å ta av. - Pkt 2: Birkebeinerrennet 2010 er allerede en suksees for meg. Jeg har lært meg å gå på ski og jeg har blitt i god form. Det var også målet. - Pkt 3: Jeg skal tenke positivt uansett hva som skjer. Om alt skjærer seg er det fortsatt en knalldag i fjellet med påskevær. Kroppen begynner å føles lettere og jeg har spist usannsynlig mye de siste 48t, har vært et skikkelig matvrak. Sikkert fordi jeg ikke hadde lyst på den vanlige maten min og har spist uvante ting som brød, kornblanding og mer ris/pasta/potet en jeg pleier. Hva angår ski og smøring tar jeg det hele med knusende ro. Jeg har bare et skipar og det er et tørrsnøpar, og det er ganske mykt sådan  Det blir nok 95% klister med eller uten dekning på meg. Har øvd litt og tror jeg skal klare å legge det syltynt slik at det ikke subber for mye. Jeg tipper jeg slår til på Kb30 spray og k21n. Har gode muligheter for å legge smøring både fredags kveld og lørdags morgen. Til alle andre deltakere: God tur og lykke til med forberedelser!
|
|
|
19/03/2010 07:39
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@ amm84: Jeg starter ikke før pulje 15. @ tommy: takk skal du ha og håper du hadde en fin tur. @ alle lykkeønskninger: Tusen takk! 6mnd målrettet og mindre målrettet trening er over og familien pakker sakene og slapper litt av før vi kjører til Rena. Før vi drar har jeg bestemt meg for 3 ting: - Pkt 1: Jeg skal ikke la meg stresse av smurningshysteriet som kommer til å ta av. - Pkt 2: Birkebeinerrennet 2010 er allerede en suksees for meg. Jeg har lært meg å gå på ski og jeg har blitt i god form. Det var også målet. - Pkt 3: Jeg skal tenke positivt uansett hva som skjer. Om alt skjærer seg er det fortsatt en knalldag i fjellet med påskevær. Kroppen begynner å føles lettere og jeg har spist usannsynlig mye de siste 48t, har vært et skikkelig matvrak. Sikkert fordi jeg ikke hadde lyst på den vanlige maten min og har spist uvante ting som brød, kornblanding og mer ris/pasta/potet en jeg pleier. Hva angår ski og smøring tar jeg det hele med knusende ro. Jeg har bare et skipar og det er et tørrsnøpar, og det er ganske mykt sådan  Det blir nok 95% klister med eller uten dekning på meg. Har øvd litt og tror jeg skal klare å legge det syltynt slik at det ikke subber for mye. Jeg tipper jeg slår til på Kb30 spray og k21n. Har gode muligheter for å legge smøring både fredags kveld og lørdags morgen. Til alle andre deltakere: God tur og lykke til med forberedelser!
|
|
|
19/03/2010 08:42
|
amm84
Medlem
|
Medlem
Lykke til til deg også. Er vi ekstra heldige forsetter dagens vær her hjemme i Oslo/Asker. Da kan vi parkere skiene og finne frem sykkelen på mandag.
God tur.
|
|
|
19/03/2010 09:10
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lykke til ja! Dette blir bra. sol og strålende vær. Litt usikker på skia, håper de anbefaler klister med dekning og skarpt føre.. Løpsopplegget blir som før, altfor hard åpning og bortimot tom tank når bakkene fra kvarstad starter..:) Starter sammen med elitedamene så får prøve å henge på de.. Varer nok ikke lenge.
|
|
|
[Re: Kriss]
20/03/2010 20:24
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er i mål. Utførlig rapport kommer i morgen.
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk.
|
|
|
20/03/2010 20:30
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Gratulerer med vel gjennomført og bra tid
|
|
|
[Re: tommygutt]
21/03/2010 00:02
|
Tråkk uten trøkk
Medlem
|
Medlem
Hei Supernova! Bra tid på birken etter så mye sykdom! Gikk du på kuzmin ski?
|
|
|
21/03/2010 07:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk. Bra noen hadde knallski da.. Det hadde ikke jeg, eller rettere sagt jeg hadde veldig god glid og faktisk også feste, men det kun på toppen av raufjellet! Så ble myye staking. Uansett godt å være ferdig med det, nå er det bare å pakke sykkelkofferten til 14 dager i syden.. 
|
|
|
21/03/2010 10:06
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Hva hadde du smurt med da? Gikk selv på klister og det var ising stort sett hele veien...
|
|
|
21/03/2010 11:26
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk. Og mer statistikk finner du evt på http://rph.hos.online.no om du er interessert. Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
21/03/2010 16:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk. Og mer statistikk finner du evt på http://rph.hos.online.no om du er interessert. Rolf Kan du fiksa en liste med alle deltagare baserad på tid, dvs en liste uten klasser? Er jeg den enda som er interesserad i en resultat liste som ikke bryr som om alle ulike klasser? Tittade førøvrig på merke tiderna og det virker som at birken tilslut har klarat av at få til et merke krav som gir nesten samme resultat som medalj tiden i vasaloppet før klasserna menn mellan 20-50 år  Vinnartiden +50% skulle gi en merke tid på 3.41
|
|
|
[Re: fredriks]
21/03/2010 17:58
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Kan du fiksa en liste med alle deltagare baserad på tid, dvs en liste uten klasser?
For hver enkelt løper er det 3 verdier for hver målestasjon. Plass i klasse, pulje og totalt. Sorteringen er innenfor hver klasse i mål, men du ser total-plasseringen også. Men du ville kanskje ha det sortert etter total-plasseringen? Vet ikke om jeg har tid til å gjøre dette i denne omgang. Skal forsøke å bruke det lille overskuddet jeg har til å komme meg på 2 hjul igjen. Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
21/03/2010 18:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du fiksa en liste med alle deltagare baserad på tid, dvs en liste uten klasser?
For hver enkelt løper er det 3 verdier for hver målestasjon. Plass i klasse, pulje og totalt. Sorteringen er innenfor hver klasse i mål, men du ser total-plasseringen også. Men du ville kanskje ha det sortert etter total-plasseringen? Vet ikke om jeg har tid til å gjøre dette i denne omgang. Skal forsøke å bruke det lille overskuddet jeg har til å komme meg på 2 hjul igjen. Møjlig at du redan gjort det jeg spurte om. Er total plasseringen baserad på tid eller den fysiska plaseringen i mål? Trodde det var den fysiska med tanke på at A. Aukland har total plassering 3 men ser nu at de andres total plassering ser ut at vare baserad på tid. Hvorfor har A. Aukland plassering 3?
|
|
|
22/03/2010 06:33
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk. Har fulgt med deg underveis mot rennet og dette var en veldig bra tid. Tipper at du havnet høyt av de som startet i pulja di:-) Hva hadde du under skia? Må prøve å lære noe her...
|
|
|
[Re: Ole M]
22/03/2010 06:41
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stikkord: 4,23. knallski. gå i kø/forbi 1500stk. mulig du har skrevet ting over, men hvilken pulje har du startet i? Gått mye på ski før i år (sett i forhold til sykdom)? Jeg begynte i romjulen etter 15 år uten ski og har gått 3 turer i uken og hadde mål med 4:15, men sprakk fullstendig etter skramstad og er misfornøyd med 5:02 timer og ble bare loffing. Startet i pulje 23 (nesten bakerst) og var mye sporskifte for å passere folk (som ikke holdt til høyre)
|
|
|
22/03/2010 08:26
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Birkebeinerrennet 2010. Rapport.
Forberedelser: I baggasjen har jeg et ganske godt grunnlag fra barmarkstrening i høst hvor fokuset var lange sone 3 intervaller og "langrennsstyrke". ca 4t snitt trening pr uke i oktober-november. I desember var mengden noe større, men kun fokus på utholdenhet. Fra januar og utover har fokuset vært hovedsaklig på langrennsteknikk og litt raskere intervaller. Innledningsvis sone 3/4 og avslutningsvis sone 4/5. Mengden har variert veldig men 3-5 timer er snittet. Jeg har kun gått et renn før birken og har ingen treningsøkter over 2 timer. Desverre har jeg også vært plaget med mye sykdom i sluttfasen. Sonefordelingen fra årskiftet er:
1:39% 2:21% 3:22% 4:13% 5:2% Uspesifisert:4%
Dette er faktisk fordeling tatt rett fra pulsfilene.
|
|
|
22/03/2010 08:40
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så til selve rennet: Ski: Madshus Nanosonic. Forholdvis myk og egentlig ment for tørrsnø ift spenn. Glid: Kuzmin orginal (+2/-8) med 0.75 rett swix rill. Intet annet. Renset med skirens. Siklet med kuzmin. 50 drag bronsebørste. 40 drag med fin nylonbørste. Feste: KB 30 Grunnklisterpray. kn21 sølv universalklister fra swix i hele klistersonen. Lagt kvelden før. Kn22/kn21 klister i midten av festesonen. Hele klisterlaget var svært generøst, egentlig litt i overkant av hva spennet tillater. Dobbelt så tykt som det jeg så milslukerns smøreservice la ved start. Klisteret ble toppet med 3 jevne og godt dekkende lag VR50 tørrvoks. Opplevelse av skiene: I sum hadde jeg kanonski! Jeg hadde ikke et eneste glipptak. Sammenlignet med den gemene hop ville jeg tro at jeg hadde veldig godt feste. Jeg kunne som regel gå ganske ustresset i diagonal der andre gikk fiskebein. Like godt feste i mål som ved start. I sporet gled også skiene svært godt. I topppartiene hadde jeg VELDIG god glid, i nedkjøringene fra toppene gled jeg fra folk som var både 10 og 20 kg tyngre. I de bløtere partiene begynte skiene å suge veldig. Nede i løypene ved skistadion siste 4-5 km var det helt forferdelig og jeg skulle nok lagt mer rill. Utenfor sporet "hugget" skiene med en gang, men de iset aldri, men subbet kanskje litt pga mykt spenn enkelte steder. Sporbytter var derimot ikke trivelig  Skiene lugget også en gang i en utforkjøring hvor det tydeligvis lå litt tørrsnø i et skyggeparti. Med påfølgende faceplant fra undertegnede.
|
|
|
22/03/2010 09:04
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Gjennomføringen av rennet:
Jeg var tidlig ute til start, men lot meg gripe av smørehysteriet. Det hadde tydligvis blitt litt kaldere en forventet og dette spriket litt fra anbefalingene fra kvelden før. 2 ganger stilte jeg meg i kø hos milslukern for å få fjernet litt klister. 2 ganger tok jeg til fornuften og kjørte etter planen i stedet. Var tidlig ute i puljen og stod i 3. rekke midt i. Var dritnervøs og sikker på at skiene skulle lugge som f. Starten gikk og jeg oppdaget at det egentlig var veldig dumt å stå i midten av pulja da det gikk mye raskere på sidene. Jeg tipper jeg var nr 100 av 620 i pulja når vi passerte matta. Opp til skramstad gikk svært kontrollert og rolig. Eneste tabbe var å gå inn på drikkestasjonen underveis. Dette tapte jeg svært mange plasser på. Jeg startet i pulje 15 og var godt oppe i pulje 14 før skramstad. Folk var generelt svært dårlig til å holde høyrespor og mange gikk og loffet til venstre. Dessverre er ikke jeg så glad i å rope løype, så det kostet nok litt ektra å bytte spor og skifte takt hele tiden. Utrolig nok var jeg bare 8 min bak merkekravet på skramstad til tross for at jeg gikk såpass billig og 50% av tiden i kø. Etter skramstad begynte jeg å føle meg veldig pigg og ga gass. Her følte jeg at jeg fosset frem i feltet og var godt inne i pulje 13 før toppen. Nedover til kvarstad gikk det greit, og i bakkene etter kvarstad gikk det fort igjen. Det er tydeligvis i bakkene oppover det gikk best. Så kom smellen. Etter 3.15 hugg krampene hardt og brutalt å lårene og de flate partiene ved midtfjellet var TORTUR. Her var jeg nær ved å bryte flere ganger, det gjorde utrolig vondt! Heldivis slapp de litt når jeg fikk langet ut i diagonal og ved sjusjøen var er på topp igjen. Flere ganger fikk jeg "sekundering" på at jeg var førstemann med startnr over 10000 eller pulje 15 og oppover og det gav motivasjon. (sannheten var at det var 10 stk foran meg fra pulja, men muligens med startnr under dette, ikke vet jeg..)
I bakkene ned til lillehammer tok jeg det safe. Jeg hadde en trynings pga litt lugging i skiene. Også her irriterer det meg at folk ligger og "hviler"/sliter med dårlig glid i venstre spor. Nede på flatene dro jeg i gang et ALT for hardt staketog og var ikke klar over at det var flatt de siste 4-5 km. Smellen kom allerde 1.5 km senere, da var jeg pinne stiv og kjørt. I tillegg sugde den fuktige snøen veldig. De siste kilometerene ble et slit og her følte jeg bare den gemene hop som var en god pulje 11-12-13 miks.
I sum er jeg svært fornøyd med gjennomføringen. Jeg burde gitt litt mer gass opp til skramstad og tatt det roligere opp fra kvarstad. I tillegg burde hatt staket litt mer i treningsarbeidet(løypene der jeg trener er nesten uten flate partier). Jeg burde ropt løype et par hundre ganger også i stedet for å skiftet spor i tide og utide for å komme meg fram også.
|
|
|
[Re: fredriks]
22/03/2010 09:08
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Møjlig at du redan gjort det jeg spurte om. Er total plasseringen baserad på tid eller den fysiska plaseringen i mål?
Trodde det var den fysiska med tanke på at A. Aukland har total plassering 3 men ser nu at de andres total plassering ser ut at vare baserad på tid. Hvorfor har A. Aukland plassering 3?
Eliten går på fysisk plassering. Tiden starter på startskuddet. Alle andres tid starter når de passerer startmatten.
|
|
|
22/03/2010 09:27
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Gratulerer med vel gjennomført, når det gjelder smurning var det greit feste opp til kvarstad, etter det var det stort sett dårlig. (snakket med flere). Glien var bra hele veien. Det var klisterføre fra de første startende. Voks var utelukket allerede dagen før, selv med frost på natta. Som du så kunne man speile seg i sporene. Hadde selv Kuzmin-sikla skia, men selv den sliter litt med alt klisteret som ligger i sporet etterhvert. Spesielt om du går litt lenger bak. Det var svært mange "massevelter" pga farta i utforkjøringene, var selv innblanda i en med stavbrekk som konsekvens. Men det var egentlig glimrende forhold tross bakglatte ski. Dagen etter var zero-forhold.
|
|
|
22/03/2010 09:42
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva var tiden din til Skramstad?
|
|
|
22/03/2010 12:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så ut som fryktelig mange slet med glatte ski da så hadde du ikke et eneste glipptak tror jeg du tilhørte en eksklusiv gruppe.. Jeg smurte dagen før etter et tips med klister dekt av voks og la de på start uten å prøve. Samme taktikken funket jo så bra i fjor.  Kan vel si at det ikke var så smart, vurderte å smøre om men siden jeg hadde litt feste de 200-300 siste høydemetrene opp til raudfjellet, tenkte jeg at jeg fikk det samme opp til midtfjellet men det stemte jo ikke. Min samboer stoppet 2 ganger på swixstasjoner og smurte en gang selv så har vel opplevd lystigere ettermiddager. Hehe..
|
|
|
|
|