|
|
Sykkelvogn - anbefalinger?
|
Re: Sykkelvogn - anbefalinger?
[Re: Yoouka]
12/01/2010 07:18
|
Spencer
Entusiast
|
Entusiast
Vi tilhører slagskipsklassen med vår Corsair XL. Stor,dyr og bare fantastisk
|
|
|
[Re: Spencer]
12/01/2010 08:03
|
josse
|
Jeg sitter og venter på å trykke på bestillknappen på en CX2 fra Kanadiske www.shopatron.com. Har det skjedd noe med Deler sine priser på disse hengerne i det siste?
|
|
|
[Re: josse]
12/01/2010 18:46
|
josse
|
Gruff. En kjapp runde til Rei, Shopatron og Backcountry viser at ingen av dem lenger sender ut av USA. Får håpe Abckids fortsatt er villige.
|
|
|
12/01/2010 18:56
|
torsteis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gruff. En kjapp runde til Rei, Shopatron og Backcountry viser at ingen av dem lenger sender ut av USA. Får håpe Abckids fortsatt er villige. Hva med JetCarrier?
Torstein
|
|
|
[Re: Yoouka]
12/01/2010 20:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ungen bør kunne sitte oppreist av seg selv, før den event. settes i henger.
Det sier ihvertfall kjerringa. Hun er sykepleier og vet som regel best... Og, som jeg nevnte tidligere i en annen tråd så finnes det innsatser til småbarn (fra bla. Dolphin) som kan brukes i de fleste sykkelvogn. (Og det får da være en selvfølge at dette ikke gjelder stisykling......)
Redigert av Tange; 12/01/2010 20:12.
|
|
|
[Re: torsteis]
12/01/2010 21:14
|
toddy2
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jetcarrier og ikke minst POSTEN kan sikkert være bra det men jeg kjøpte min vogn fra statene og endte opp med å betale mer en 2 andre herremenn som kjøpte hos ABC kids. Her kommer historien: Jeg bestilte vogn fra nettside i USA. Vogna kosta 3500,- ekskl frakt og MVA. Fikk opplysninger om volum og vekt på pakka før jeg bestilte. Jetcarrier ble valgt for frakt over skjøen. Alt gikk greit for seg, og jeg hadde alle opplysninger så alt skulle gå uten overraskelser.... Så kom pakka og jeg løp til POSTEN og hentet pakka. Fikk pakka og alt virket greit. Så KOM overraskelsen! Jeg fikk regning fra Jetcarrier som var på nesten 1000,- mer enn beregnet. Grunnen var følgende; Jetcarrier bruker opplysninger om vekt og volum oppgitt av POSTEN. I følge posten var pakka større og tyngre enn hva både Chariot og leverandøren hevdet(Hadde bekreftelser pr mail fra Chariot og Nettbutikk). Men ville de høre på det? NEI!!Hvis jeg tvilte måtte jeg sett dette når jeg henta pakka, og skrevet en klage der og da. Pappesken var allerede til gjennvinning så løpet var definitivt kjørt....
Mulig jeg var trangsynt, men kanskje kan historien over hjelpe andre til å unngå samme overraskelsen?
Redigert av toddy2; 12/01/2010 21:15.
Godværsmosjonisten
|
|
|
[Re: gauter]
12/01/2010 21:46
|
Gygrid
Entusiast
|
Entusiast
Hva er ståa når det gjelder Croozer og skivebremser? Ingenting å tenke på hos meg hvertfall. Har 185 Juicy 7 bak på en Surly Karate Monkey. XTR nav på 29" Flow felger. Ser at det potensielt kan være en issue med horisontale dropouts men har aldri slitt med det på de to sesongene jeg har vært ute og fartet.
|
|
|
[Re: Gygrid]
02/02/2010 20:39
|
ivarRRR
Entusiast
|
Entusiast
Jeg planlegger vårens pappaperm og er på jakt etter sykkelvogn. Sikler (selvfølgelig) på en Chariot CX.
Derfor lurer jeg på hva andre med Chariot vogner har kjøpt av ekstrautstyr. Har i første omgang tenkt å kjøpe med stort forhjul og ekstra sykkelfeste.
Ivar
|
|
|
[Re: Gygrid]
02/02/2010 21:44
|
emja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kan også anbefale chariot, har en cougar 1 som har blitt brukt minst like mye som joggevogn, og i det siste som pulk, som den blir brukt bak sykkelen. Cougar er lettere enn CX men mangler brems, noe som tidvis er dumt på vestlandet.
Får alltid mange positive tilbakemeldinger med denne på ski, jeg skal ikke påstå at den er mye raskere enn en vanlig pulk, men det skulle ikke forundre meg. Jeg tror dette er den beste pulken for treningsturer med joggepinner. Skøyting går ok og den flyter over humpene siden den har fjæring. Det uavhengige "skiopphenget" følger også terrenget ulikt andre pulker og isolerer ekstra mot underlaget. Har veltet en gang i en bratt travers, der ville nok alle pulker veltet, tassen satt i 5-punkts-beltet inni "roll cage'en" og lo mens mor var mer desp... Baby-hengekøyen for små barn er som andre nevner super, barnet er spent opp i luften og dermed ekstra isolert fra humper.
Jeg anbefaler vogna til de med liten bodplass da den er 3-i-en. Jeg kjøpte fra ABCkids.dk uten problemer. PS: Chariot har kommet med en ny lettvektshenger (-2kg ift cougar?), denne er vel interessant for mange på disse sidene.
|
|
|
[Re: emja]
03/02/2010 08:26
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Planlegger en Cougar 2 til junior (ekstra plass). Det er vel kun bremsen og håndtakene som er forskjell mellom CX og Cougar? Hvordan fungerer det med mva fra abckids.dk - slår de av dansk mva ved salg til Norge? Ser at det også er en svensk forhandler ( www.kopbarnvagn.se) som sender Chariot og andre typer fraktfritt til Norge. Noen som har erfaringer med denne forhandleren?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
03/02/2010 08:46
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har kjøpt ski, selv om jeg må innrømme at så langt har jeg brukt Fjellpulken når jeg har vært på skitur. Bør vel nesten få prøvd de snart. Ellers har jeg kjøpt de små hjulene foran for å kunne bruke den som vogn.
Jeg har også en Burley dLite som jeg synes fungerte veldig bra (også med utstyr til å bruke som vogn) helt til jeg byttet...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: ivarRRR]
03/02/2010 09:23
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Jeg planlegger vårens pappaperm og er på jakt etter sykkelvogn. Sikler (selvfølgelig) på en Chariot CX.
Derfor lurer jeg på hva andre med Chariot vogner har kjøpt av ekstrautstyr. Har i første omgang tenkt å kjøpe med stort forhjul og ekstra sykkelfeste. Jeg hadde fem supre måneder med en Chariot cougar i fjor. Jeg fikk over 1000 kilometer i marka med lille Eira baki. Hun sovnet stort sett på vei opp bakkene og våknet og satt og pludret på vei ned igjen :-) Jeg kjøpte en babyinnsats (for barn under 9 måneder) som hun satt i mesteparten av tiden. Den fungerer som en slags hengekøye slik at hun ikke satt og humpet på setet. Mot slutten gikk vi over til en barneinnsats (fra 9 måneder og opp til 2-3 år). Da sitter hun på setet, men får litt støtte på sidene. Jeg valgte Cougaren framfor CXen fordi det så ut som om forskjellen bare er at CXen har bedre joggefunksjonalitet. Jeg fristes ikke til å jogge med vogn så da valgte jeg å spare de kronene. Så vidt jeg kunne se på nettet var dessuten Cougaren litt lettere. Siden jeg ikke er så ivrig på babyjogging, droppet jeg det store framhjulet, men kjøpte i stedet de to trillehjulene. Kjekt når jeg sykler henne til barnehagen og mamma henter med t-banen f.eks. Det gir oss også mulighet til å droppe vanlig barnevogn når vi skal på ferie og bare ta med Charioten og et par sykler. Ekstra sykkelfeste er kjekt slik at mamma også kan ha på sin sykkel. Ikke at hun har brukt det så langt, men nå har hun ikke noen unnskyldning i hvert fall. Jeg kjøpte fra ABCkids. De trekker av dansk moms og så kommer den norske momsen på når du får vogna til Norge.
Redigert av stigeso; 03/02/2010 09:26. Rediger grunn: abckids og moms
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: stigeso]
03/02/2010 13:47
|
ivarRRR
Entusiast
|
Entusiast
Takker for mye bra informasjon. Trenger man barneinnsatsen for at barna skal sove komfortabelt? Blir det mye dingling med hodet uten?
Personlig har jeg 2,5 mnd perm. Satser på to uker på fjellet med pulk rundt påsketider og resten på vårlige grus- og landeveier.
Ivar
|
|
|
[Re: ivarRRR]
03/02/2010 14:10
|
emja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man først spanderer på barnet en vogn i luksusklassen bør man også kjøpe hengekøye og barneinnsats, avhengig av barnets alder. Dette er gode produkter som er med på å heve barnets opplevelse av turen, tror jeg. Men jeg synes barnet sitter best i vogna uten hjelm, den fører ofte til dingling med hodet når barnet sover. Med god sele og ramme rundt ser jeg ikke det store behovet for hjelm. Uten hjelm sitter han som støpt. Synes han er bedre stroppet fast i vogna enn i det nye, fancy bilsetet... Til vinterbruk bruker jeg også soveposen fra barnevogna (urban jungle), som passer fint med beltene til chariot.
Redigert av emja; 03/02/2010 14:20.
|
|
|
[Re: emja]
12/02/2010 08:22
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har etterhvert latt meg overbevise om at Cougar eller CX er riktig modell når jeg snart skal til å kjøpe sykkelvogn.
Men, enkel eller dobbel?
I overskuelig framtid har jeg bare en som skal sitte baki der, men jeg fristes av muligheten til litt ekstra bagasjeplass.
Sitter poden like fint i en dobbel som i en enkel, eller blir han "klemt" opp mot veggen? Hvordan blir ballansen i vogna med en unge på ene sida? Og, er det plass til en liten sekk ved siden av en unge i en dobbel vogn?
|
|
|
[Re: Stige]
12/02/2010 08:24
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Dobbel. Du merker ikke til balansen, det er digg å kunne laste mye og hvem vet hva fremtiden bringer. Du kan ogås ta med en kompis (av ungen)..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
12/02/2010 08:33
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
I vår vogn (en enkel croozer) er det god plass til bagasje bak setet. Dette funker fint for vår del. Naboen har en maken vogn, bare dobbel, og den har jeg prøvd, både med en og to unger. Begge ungene sitter godt i hvert sitt separate hengekøyesete, og det er meget god plass til bagasje. Skal man på lengre turer, med flere soveposer, telt etc, så er dobbel tingen. Til barnehagehenting/levering holder en enkel i massevis. Jeg kan ikke si at jeg merker noe balanseproblem med bare en unge. Tyngdepunktet er jo lavt, og vognen er bred og har bare et kontaktpunkt med sykkelen. En annen fordel med en dobbel vogn er at ungen fint kan ha med en venn.
Vel, det var kanskje ikke så mye å bli klok på? Jeg anbefaler altså en enkel. Eller en dobbel;-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
12/02/2010 09:12
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Hei
Vi har en vog fra G-sport: [url=http://www.gsport.no/Produkt/367310%28BC_4%29/bike-tec-alu-barnetilhenger/][/url]
Den er veldig lett og kan flatpakkes. Det er greit når du skal på de obligatoriske turene til Danmark osv. Vekt er viktig ellers blir den ikke brukt av kona og kidsa blir raskt tunge. Hvis jeg sykler med bare en unge er selene i vogna slik at ungen kan sitte midt i. Anbefaler å kjøpe dobbel vogn. Da kan du dra på handletur, ha med kompis fra barnehagen osv. Dessuten ser det ut som det er det samme med unger som med sykler. Har du først fått en så kommer det fort en eller to til...
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
12/02/2010 09:15
|
syre
Petrus
|
Petrus
Sitter poden like fint i en dobbel som i en enkel, eller blir han "klemt" opp mot veggen? Hvordan blir ballansen i vogna med en unge på ene sida? Og, er det plass til en liten sekk ved siden av en unge i en dobbel vogn?
Vi har dobbel CX, og selene kan flyttes slik at to kan sitte ved siden av hevrandre eller en kan sitte alene, enten på siden eller i midten. Skal du ha med bagasje og en kid sitter han på siden, skal dere på tur alene kan du flytte selen sånn at han sitter i midten. Barna sitter utrolig fint i disse vognene, jeg er skikkelig imponert av kvaliteten på produktet og koser meg litt hver gang jeg ser og tar på den (sick!).
Menn som drikker te hugger ikke ved.
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
12/02/2010 09:17
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Dessuten ser det ut som det er det samme med unger som med sykler. Har du først fått en så kommer det fort en eller to til...
Hehehe, ja rart det der, tror det er en naturlov.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
12/02/2010 09:56
|
FNS
Entusiast
|
Entusiast
Men, enkel eller dobbel?
I overskuelig framtid har jeg bare en som skal sitte baki der, men jeg fristes av muligheten til litt ekstra bagasjeplass.
Jeg var veldig i tvil om det samme da jeg skulle anskaffe vogn. Endte til slutt på en enkel, og har siden erfart at det var det rette for meg. Grunnen til dette er hovedsakelig alle fordelene ved at den er smalere. En av de viktigste fordelene jeg har opplevd ved dette er noe så banalt som at vognen kommer inn dører, og den kan da lagres innendørs uten å måtte slås sammen. Det er faktisk litt klønete å måtte brette ut vogna med en trøtt unge på armen nede i boden... Det spørs selvfølgelig hva du skal bruke vogna til også. Jeg brukte den nærmest daglig til treningsturer når ungen skulle sove, og da var det viktig at det var enkelt å komme seg ut. Bak sykkelen liker jeg også en enkel bedre, fordi den er litt smidigere. Bl.a stikker en enkel Chariot på høyre side ikke lengre ut enn selv et smalt styre, så ved trange passasjer kunne jeg legge meg helt inn til høyre som om jeg ikke hadde vogna bak. Enkel Chariot henger ikke sentrert bak sykkelen, men litt ut til venstre. Dette medfører også at det ved dårlig vei er lettere å unngå at hengerhjulene treffer hull eller andre ulumskheter, fordi hengerens høyre hjul er bare litt til høyre for sykkelhjulene, mens hengerens venstre er et stykke ut. Gjør det lettere å sikte seg inn så f.eks. hullet kommer rett under vogna. Det vil selvfølgelig også gå bra med en dobbel vogn dersom du selv liker å sykle i hullet. For ordens skyld - jeg har også syklet med dobbel Chariot. Med en unge i dobbel vogn skal barnet, ifølge Chariot sine instruksjoner, sitte i midten og ikke på en av sidene. Ang. forskjellene på Couger og CX, synes jeg den største fordelen med CX er at det medfølgende regntrekket har glidelås på sidene slik at det faktisk blir tett. På Couger har du ikke denne muligheten. (Forbehold om at ikke dette har kommet på nyere modeller.) Luftemuligheten på sidevinduene synes jeg også er bedre på CX (de kan åpnes helt). Ja, og skal du bruke den som løpevogn er CX overlegen pga. joggebrems på bakhjulene.
Frode N
|
|
|
[Re: FNS]
13/02/2010 06:43
|
josse
|
Jeg har akkurat innviet den en dobbel CX2 som joggevogn og tror denne skal bidra til å holde formen vedlike som småbarnsfar. Er som alle andre imponert over byggekvaliteten og detaljene på vogna. Kjøpte fra hoffleverandør ABCKids, og de ordnet raskt opp da den ene glidlåsen på regntrekket var montert feil.
Synes heller ikke den er så voldsomt bred, den er vel innenfor målene på en rullestol, slik at den kommer fram de fleste steder. Men det er klart, har du en trang kjellerbod er det sikkert greit med den enkle.
|
|
|
13/02/2010 10:02
|
Ole
More than words
|
More than words
Fikk beskjed fra Deler AS at Charriot-hengere blir endel billigere i Norge i år pga leveranse i container.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
15/02/2010 11:56
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Fikk beskjed fra Deler AS at Charriot-hengere blir endel billigere i Norge i år pga leveranse i container.
Ole. Noen som veit når Deler får containeren?
|
|
|
15/02/2010 12:01
|
Ole
More than words
|
More than words
Før snøen forsvinner, håper jeg.
Ole.
|
|
|
15/02/2010 12:13
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har akkurat innviet den en dobbel CX2 (...) Kjøpte fra hoffleverandør ABCKids, (...).
Hvor mye koster det å få sendt en vogn fra ABCKids til Norge? Hvordan ordnes betaling? Ser at de ikke akkurat har noen velutviklet nettbutikk...
|
|
|
15/02/2010 12:18
|
Tusj
Entusiast
|
Entusiast
du kan forsøke kopbarnvagn.se
jeg bestilte skisettet derfra forrige søndag, og de lå klare til henting på onsdag.
|
|
|
[Re: Tusj]
15/02/2010 12:48
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
du kan forsøke kopbarnvagn.se
jeg bestilte skisettet derfra forrige søndag, og de lå klare til henting på onsdag. Sender de fraktfritt til Norge? Hvordan håndteres MVA?
|
|
|
15/02/2010 13:51
|
Tusj
Entusiast
|
Entusiast
de er registrert i norge og legger til norsk mva, og sender fraktfritt over visse beløp trur jeg. alt gikk raskt og smertefritt levert den lokale blomsterhandleren 
|
|
|
15/02/2010 14:22
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har akkurat innviet den en dobbel CX2 (...) Kjøpte fra hoffleverandør ABCKids, (...).
Hvor mye koster det å få sendt en vogn fra ABCKids til Norge? Hvordan ordnes betaling? Ser at de ikke akkurat har noen velutviklet nettbutikk... Du må betale inn til bankkontoen til ABCkids, og porto er postens satser, minnes at det var noen hundrelapper for vogna jeg kjøpte for omkring 5 år siden.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
|
|