Det virker som mange har glemt de gyldne 90 åra med Dæhlie, Alsgård og Ullvang i spissen. De ble beskylt for doping og uetiske treningsformer hele veien. T.o.m Rodal var i media rett før et skimesterskap for å sverte Dæhlie. Men det er en del som kan dokumenteres og være grunnene: 1. Norge var først ute med høydetrening og effektiv bruk av høydetrening som de høster frukter av den dag i dag. 2. De var i forkant med skiutvikling og skistruktur. Norge var den første nasjonen til å satse på egen slipemaskin og gjøre tester med forskjellig struktur. Veldig ofte så vi at norske utøvere bare gle ifra. 3.Et enormt skitalent. Dæhlie var rå. Få trente hardere og mer effektivt enn han. Han viste om sine svakheter og trente spesifikt på dette. "Stakeøvelser med Estil. Skøyteøkter med Alsgård". Nr. 2 var Alsgård. Et enormt talent og teknisk suveren fra barndommen. Nr. 3 Ullvang. Vår aller beste mellom 88 - 91. Teknisk utrolig god i klassisk. Dæhlie hadde en god læremester her.
At et lag med så mange gode utøvere gjør at flere også hevder seg. De trener med de beste og ser hva som må til. De som fikk nyte dette videre; Jevne , Estil, Bjervik etc etc.
Forøvrig var det interessant å se igjen 3 mila fra Salt Lake. Legg merke til Alsgård. Han slipper med en gang det spanske dophue drar til men fullfører ikke langt bak Skjeldal og co. Bare å se det rykket får jeg vond smak i munnen av. Jeg tviler sterkt på at noen er kaptabel til å gjøre noe slikt og samtidig være ren. Og noen rykk av denne typen har vi aldri sett av hverken norske eller andre hverken før eller siden. Kun gått 10 min og knuse resten av verden. De fleste tenkte vel tanken om doping der og da.
Rykk og rykk... Det var vel mer Northug som slapp. Ved inngangen til bakken lå de to langt, langt foran forfølgerne bak. Bauer holdt mer eller mindre avstanden eller økte muligens litt. Petter kom inn kun 15 sek før røkla...
På tremila i Salt Lake slapp til og med dophuene Hoffmann og Botvinov. Hva skal man si til det? Jeg er veldig enig i din karakteristikk av storhetstiden med Dæhlie i spissen. Talent slik han, Smirre, Svan, Eloffson hadde er vanskelig/umulig å jukse seg til. Det ser ut som Northug har det også, men det er litt tidlig å si. Kanskje til og med Boasson Hagen er der oppe på sykkelfronten?
Er det flere enn meg som leste hva langrennsutøverne ifølge VG/Dagbladet spiste iløpet av en dag? Hamburger var blant annet middagen og chips til kvelds. Kanskje ikke så rart det ikke gikk så fort opp siste bakken.
Leste det i VG på flyet hjem fra GC, og jeg tror den artikkelen må taes med en veldig stor klype salt. Sto jo at gutta spiste hamburger og chips og drakk sjokomelk istedenfor protoshake (dette er nok bare fordi Tine er sponsor). Kostholdseksperten var bekymret for at Northug ikke fikk i seg nok næring, fordi han trengte 7000 kcal hver dag selv på hviledagen. Hun (han?) påstå at Northug gikk ned i vekt i løpet av touren og kroppen ble virkelig kjørt i senk.
Vel, jeg aner ikke hvor mye de varmer opp og går seg ned etter løpet, men dette tallet her var da helt sinnsykt. Nå har jeg aldri telt kalorier (bare forbrent dem), men at Northug ikke skulle klare å få i seg nok mat etter å ha gått litt på ski må jo bare være tull? Mistenker at dette blir hauset opp som tidenes mandomsprøve. Jeg trente 59,5 timer på de 2 ukene jeg var på GC og gikk opp 1,5 kg uten at jeg vil si jeg presset i meg spesielt mye mat, så hvordan langrennsløperne ikke klarer å få i seg nok kcal i løpet av touren virker for meg helt utrolig. Men om Northug virkelig ikke klarte det så er det ikke rart han fikk juling opp siste bakken.
På en skiskole jeg var med på i femtenårsalderen så var Dæhlie med på løpetur. Vi hadde padlet en times tid, for så å skulle løpe tilbake (ca 1 time hjem). Halveis lurte Dæhlie på om det ikke var noen vikinger i gruppa som ville ta en litt lenger økt. Jeg og tre andre med overmot ble med, og fikk et nærmere innblikk i hans form. I alle motbakker løp han elghufs, og holdt generelt moderat/godt tempo. Vi stoppet et par ganger og målte puls. Jeg lå på 160+ (maks 193, de tre andre opp/over 170. Dæhlie hadde 125! På den tiden var jeg i god form (topp 10 i landet på gode dager) og slo løpere som Svartedahl, Mohaugen osv.
Når det er sagt så knuste vi han på innspurten inn til hotellet, han var ikke spesielt rask på beina - og jeg tror ikke det var spill for galleriet.
Hun (han?) påstå at Northug gikk ned i vekt i løpet av touren og kroppen ble virkelig kjørt i senk.
Vel, jeg aner ikke hvor mye de varmer opp og går seg ned etter løpet, men dette tallet her var da helt sinnsykt. Nå har jeg aldri telt kalorier (bare forbrent dem), men at Northug ikke skulle klare å få i seg nok mat etter å ha gått litt på ski må jo bare være tull? Mistenker at dette blir hauset opp som tidenes mandomsprøve. Jeg trente 59,5 timer på de 2 ukene jeg var på GC og gikk opp 1,5 kg uten at jeg vil si jeg presset i meg spesielt mye mat, så hvordan langrennsløperne ikke klarer å få i seg nok kcal i løpet av touren virker for meg helt utrolig. Men om Northug virkelig ikke klarte det så er det ikke rart han fikk juling opp siste bakken.
For all del. Syklister har god kondis men å påstå at Northug bare har gått litt på ski i løpet av touren blir for drøyt. At du har kjørt 30 timer i uka og sammenligne dette med en ukes knallhard skikonkuranse kan ikke sammenlignes. Og det vet du!
Det er kanskje ikke tidenes manndomsprøve men jaggu ikke langt ifra. Tour de France vil man sikkert sammenligne det med. Men her vil jeg påpeke at ved slike ritt er utøverne trent for og at de går ikke ned i kjelleren nesten hver dag heller. TdF er for mange årets mål. For Northug og co så er touren et delmål på vei til OL. De skal ha evnen til å ta ut ALT på 10 km, 30 km og 50 km. Nå trener de nok mere for touren enn de gjorde før. Mange ble syke i ettertid pga belastningen. Så å komme å "fnyse" av at utøverne blir slitne etter en uke syns jeg er respektløs.
Hadde du klinka til hver dag på GC med tempo både oppover og bortover trur jeg nok du også hadde brutt ned kroppen etter en uke.
OT. Hvorfor sammenligner vi egentlig. Er jo to vidt forskjellige idretter.
hehe. Dæhlie'n hatet å tape uansett om det var VM eller intern konkuranse i "Gutta på tur". Hørt en annen fin story fra kombinertmiljet. De var på samling og kjørte, til de, ganske harde drag. Bakfra kom Alsgaard og suste forbi... uten staver!
Hun (han?) påstå at Northug gikk ned i vekt i løpet av touren og kroppen ble virkelig kjørt i senk.
For all del. Syklister har god kondis men å påstå at Northug bare har gått litt på ski i løpet av touren blir for drøyt. At du har kjørt 30 timer i uka og sammenligne dette med en ukes knallhard skikonkuranse kan ikke sammenlignes. Og det vet du!
Det er kanskje ikke tidenes manndomsprøve men jaggu ikke langt ifra. Tour de France vil man sikkert sammenligne det med. Men her vil jeg påpeke at ved slike ritt er utøverne trent for og at de går ikke ned i kjelleren nesten hver dag heller. TdF er for mange årets mål. For Northug og co så er touren et delmål på vei til OL. De skal ha evnen til å ta ut ALT på 10 km, 30 km og 50 km. Nå trener de nok mere for touren enn de gjorde før. Mange ble syke i ettertid pga belastningen. Så å komme å "fnyse" av at utøverne blir slitne etter en uke syns jeg er respektløs.
Hadde du klinka til hver dag på GC med tempo både oppover og bortover trur jeg nok du også hadde brutt ned kroppen etter en uke.
Bauer hadde vinnertid på 4:13. Så har de gått noen sprintheat (hvilket Bauer ikke gjorde) samt fått fratrekk for noen bonussekunder. Hvis vi er veldig snille så sier vi at de konkurrerte i 4,5 timer. Stort sett så går de alt de orker, men det er også litt taktikkeri ute og går på noen av fellesstartene. Si at de har ca 4 timer på "nesten" maks intensitet iløpet av 10 dager da. Det er ikke avskrekkende mye. Jeg hadde 5 timer på terskel av de 60 timene.
Poenget mitt var forøvrig ikke at TdS ikke var hardt, det tror jeg vel heller ikke jeg sa. Jeg så også at de stupte over mål, og det skyldes nok ikke dårlig form. Jeg bare synes de hauser det vel mye opp og påstår at Petter Northug ikke klarer å dekke energibehovet sitt etter å ha konkurrert 4,5 time i løpet av 10 dager. Hvis de virkelig ikke klarer det så bør de kontakte kostholdseksperten til et av ProTour-lagene. For de vet hvordan de presser i rytterne mye mer mat enn de nevnte 7000 kcal om dagen.
hehe. Dæhlie'n hatet å tape uansett om det var VM eller intern konkuranse i "Gutta på tur". Hørt en annen fin story fra kombinertmiljet. De var på samling og kjørte, til de, ganske harde drag. Bakfra kom Alsgaard og suste forbi... uten staver!
Ikke ulikt det syklister gjør med triathleter på GC. Sykler forbi dem med 1 ben i oppoverbakkene
At det kan sammenlignes kalorimessig kan det jo absolutt. Er ingen som har sagt at ikke Tour de ski er hardt, heller ingen som har sagt at de ikke er gode, at det i er bra prestasjon osv. Men det jeg og Bjerkseth sier er at det virker som om de vil hause opp hardheten på det og hvor mye kalorier de bruker. En 30 timers uke vil du forbrenne mere kalorier selv om det er helt rolig enn 4,5 time full gass. Så enkelt er det bare.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
At det kan sammenlignes kalorimessig kan det jo absolutt. Er ingen som har sagt at ikke Tour de ski er hardt, heller ingen som har sagt at de ikke er gode, at det i er bra prestasjon osv. Men det jeg og Bjerkseth sier er at det virker som om de vil hause opp hardheten på det og hvor mye kalorier de bruker. En 30 timers uke vil du forbrenne mere kalorier selv om det er helt rolig enn 4,5 time full gass. Så enkelt er det bare.
Ja. En kalori på ski = en kalori på sykkel. Ingen tvil om det Men slik jeg leser både deg og Bjerkseth er at dere syns TdS er "pinglete". Mulig jeg missa en evt ironi her. Ingen tvil om at du forbrenner mer kalorier på å sykle i 30 timer, men å si at de har gått litt på ski er vel noe som dere oppriktlig ikke kan mene. Hvorfor skal de ikke kunne si at det er hardt? Er det antall forbrukte kalorier som avgør hardheten? Eller er det konkuranseformen? Jeg trur nok at alle skiløperne har en 30 timers uke hvor de er på langt nær så slitne som etter TdS.
Ok, jeg er enig i at 7000 kcal høres mye ut og er nok sagt for at folk skal skjønne at TdS er en kraftutfoldelse. Men når det er sagt så er nok kanskje ikke tallet så galt alikevel. jeg trur nok langrennslandslaget har ernæringsfolk som er vel så drevne på inntak av kalorier som sykkelmiljøet.
Å si at Northug å co kun har gått 4,5 time på ski + noen sprintløp er det jeg reagerte på. Hvis man ser for seg en dag med testing av ski, oppvarming, selve løpet, nedgåing så er selve timeantallet vesentlig høyere.
Nå var det heller ikke snakk om hvor mye kalorier Northug forbrant under konkuranse, men i døgnet. Alle vet at kroppen fortsetter å forbrenne etter at kroppen har prestert. Nettop for å kunne ta seg inn igjen. Når dagene går og kroppen blir mer og mer sliten går det enormt mye kalorier bare for å hente seg inn igjen. Desuten bruker en skiløper flere muskelgrupper enn en som sykler og derav flere kalorier, over samme tidsperiode (i snitt). Derfor syns jeg det er feil å sammenligne en 30 timers treningsuke mot 1 sammenhengende konkuranseuke.
Ok, jeg er enig i at 7000 kcal høres mye ut og er nok sagt for at folk skal skjønne at TdS er en kraftutfoldelse.
Eller sagt for at folk skal tro at det er en større kraftanstrengelse enn det egentlig er.. At det er hardt og gå i kjelleren 8 dager på kort tid er det vel ingen tvil om, men 7000 kcal om dagen (selv på hviledagene som det stod) trenger ingen til denne konkurransen. Det er bare svada, ferdig med det.
Da missforsto du hva jeg mente. 30-40 minutter er ikke veldig lang periode arbeid. Hvordan man da klarer å svi av så mye kalorier er for meg et under. Jeg sier ikke at de er dårlige, bare at jeg syntes hardheten er vel hauset opp. Uansett hvordan du snur og vender på det er 30 minutt på maks ikke helt sykt mye.
Da forstår jeg deg rett.
Og får heller spørre på en annen måte:
Skal en idretts hardhet måles ut i fra hvor mye kalorier man svir av i løpet av en økt, eller renn, eller uke?
Er det f.eks. hardere å løpe en maraton enn å sykle et endagsritt? Eller gå en femmil på ski?
Endimensjonale sammenligninger er artig det hvis man tar det for hva det er...
Jeg hørte fra sikre kilder at man under OL i Atlanta (eller Sydney) hadde en diskusjon i troppen om hva som var den mest krevende grenen (fysisk) og kom fram til at Terrengsykling (og maraton, tror jeg det var) toppet listen. Dette pga. varigheten og intensitetsnivået under hele konkurransen.
Endimensjonale sammenligninger er artig det hvis man tar det for hva det er...
Jeg hørte fra sikre kilder at man under OL i Atlanta (eller Sydney) hadde en diskusjon i troppen om hva som var den mest krevende grenen (fysisk) og kom fram til at Terrengsykling (og maraton, tror jeg det var) toppet listen. Dette pga. varigheten og intensitetsnivået under hele konkurransen.
Varigheten og intensiteten på et rundbaneritt er jo ikke ulikt fra en femmil på ski med intervallstart. Åja, stemmer det. Skiløperne går ikke femmil med intervallstart lenger med unntak av i Kollen da det er for hardt på kroppen
Det ligger i landeveissyklingens natur at etappene er lengre og intensiteten kraftig varierende, spesielt i TdF, det er ingen som gir flatt jern hver dag i hele touren.
Langrenn og TdS er en høyintensitetsgreie, et litt annet konsept enn landeveissykling.
La oss si vi lagde en Tour de Running; hvor man løper vekselsvis mellomdistanse 800-1500 m(tilsv langrennssprint), motbakkeløp, terreng-10km og halvmaraton osv.
La oss si vi lagde en Tour de Running; hvor man løper vekselsvis mellomdistanse 800-1500 m(tilsv langrennssprint), motbakkeløp, terreng-10km og halvmaraton osv.
Har du hørt om landeveisstafetter (løping, ikke landeveissykkel) som går over flere dager? Det er ikke så ulikt det du skisserer
Ok, jeg er enig i at 7000 kcal høres mye ut og er nok sagt for at folk skal skjønne at TdS er en kraftutfoldelse.
Eller sagt for at folk skal tro at det er en større kraftanstrengelse enn det egentlig er.. At det er hardt og gå i kjelleren 8 dager på kort tid er det vel ingen tvil om, men 7000 kcal om dagen (selv på hviledagene som det stod) trenger ingen til denne konkurransen. Det er bare svada, ferdig med det.
Vel, eg forbrenner over 3100 kcal når eg trener sånn passe. Var med på eit kostholdsprosjekt, der dei på forhånd kalkulerte energibehov per dag. Eg fekk utdelt 3100 kcal per dag, i 5 dagar. Det var kun den utdelte "maten" eg spiste, i tillegg til vann. Eg trente mindre enn vanleg, men gjekk ned i vekt.
Vil beskriva mitt treningsnivå som middels-høyt, ca 8-12 t/veke.
Så, 7000kcal, vel høyres mykje ut, men ser absolutt ikkje bort frå at det faktisk stemmer..
Denne tråden kommer sikkert til å reaktiveres om ikke lenge uansett. Det er bare noen uker til OL. Jeg "måtte" bare legge inn linken under. Det er jo greit å bli minnet på at man ikke er den eneste som mister hodet. Eller kanskje som ser skog til tross for mange trær? http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3488117.ece
Har vært lite aktivet i denne tråden,men det henger nok sammen med resultatene...
Men,er det bare jeg som synes måten media korsfester Northug på er litt latterlig?
Northug har da aldri lovet noe gull,det er det pressen som har gjort(var det 50 gull VG spådde?).
Når det gjelder de siste dagers mas om at Norhug ikke ville uttale seg til pressen,så er mitt syn ganske klart.
Såvidt jeg vet så har ingen mennesker noen plikt til å si noe som helst til pressen,hvis ikke det er kommet en ny lov da(nope,fant ingenting om plikt til å uttale seg til pressen på lovdata.no).
Hvis Northug tar ett gull i kveld,ja da tipper ihvertfall jeg at pressen kommer til å gå bananas den andre veien... Northug har jo ikke gjort det noe dårligere en hittil i verdenscupen(han fikk 21 plass på 15 km i Davos for eks.)
Media er en råtten fisk. Skryter folk opp og skyter dem ned alt ettersom det er liksom spillets natur. Allikevel mener jeg northug burde jobbet litt mer med egen merkevarebygging i forhold til media, den er tross alt også en del av det å gå på ski, like it or not. At han fremstår som en furten guttunge er det jo ingen som liker.