Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

RINGER-drikk.

Re: RINGER-drikk. [Re: dagfink] #886017 10/02/2010 22:40
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Veldig bra! Sportsernæring er kraftig oppskrytt. Derimot synes jeg at Ringer er meget bra.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: RINGER-drikk. [Re: tommygutt] #886018 10/02/2010 22:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, men et sted går grensa. Dette blir vel omtrent som å ta en boks Maxim, fjerne sukkeret, for så å tidoble prisen...

Re: RINGER-drikk. [Re: -Jan] #886020 10/02/2010 22:42
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: -Jan
Nei, men et sted går grensa. Dette blir vel omtrent som å ta en boks Maxim, fjerne sukkeret, for så å tidoble prisen...

Da regner meg med at du har testet produktet grundig før du uttaler deg Jan? Eller er det kun basert på innholdsfortegnelsen og wannabe ernæringseksperter? Finnes ett par tre høyst kapable idrettsutøvere som har brukt dette i mange år før det kom på markedet for kresne mosjonister.

Re: RINGER-drikk. [Re: tommygutt] #886023 10/02/2010 22:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det er kun basert på innholdsfortegnelsen. Jeg sier ikke at dette er et dårlig produkt, eller at det er placebo. Det er bare prisen (i butikk) jeg syns er helt hinsides.

Re: RINGER-drikk. [Re: -Jan] #886025 10/02/2010 22:51
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Ja, prisen kan jeg være enig i er drøy.

Anbefaler å følge med på Treningspartner.no som av og til selger 3 flasker til prisen av 2. Jeg kjøpte 6 flasker i fjor, varte hele sesongen. Jeg bruker da kun like før og under ritt.

Re: RINGER-drikk. [Re: Ynot] #886047 11/02/2010 07:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot
Sitat: Arne_And
En gjenganger i disse diskusjonene er varianter av dette:

Hvis kalium, kalsium og magnesium ikke er av betydning, hvorfor inneholder Ringer-Acetat til intravenøs bruk dette?
Elektrolyttinnh.: Na+ 131 mmol, K+ 4 mmol, Ca2+ 2 mmol, Mg2+ 1 mmol, Cl- ca. 112 mmol, acetat 30 mmol.

Og her kommer gjengangersvaret(i kortversjon, de som vil kan søke opp på pubmed selv, det er mange inkonklusive studier å tråle igjennom):

Sammenhengen mellom generelle kramper (GTK-anfall) og elektrolyttubalanse er sterk(hos eldre, underernærte, og alkoholikere), og det spekuleres i om nattlige leggkramper hos eldre kan ha med lavt magnesium å gjøre, men her er det ikke sikre tall og tilførsel har liten effekt.

Sammenhengen mellom fokale/lokaliserte kramper og elektrolyttubalanse er svak, men sammenhengen mellom lokaliserte kramper og overbelastning er sterk.

Hvorfor stole mer på kommersielle aktørers påstander enn objektive vitenskapsfolk når talløse studier ikke klarer å replikere det de kommersielle aktørene påstår?
t

Så du mener at intravenøs væske inneholder disse mineralene for å forebygge generelle kramper? Jeg skulle tro det var en veldig liten del av pasientene som får dette som plages med kramper. Det virker for meg mer sannsynlig at væsken inneholder mineralene fordi kroppen har nytte av dem på et mer generelt grunnlag enn krampebekjempelse.

Jeg har aldri påstått at disse mineralene er bra for å forebygge lokaliserte kramper, det var vel du som trakk det inn i denne debatten (bortsett fra en kommentar fra olechr om at han *ikke* plages av kramper).

Dog er det mange som hevder å ha god effekt av inntak av salt mot kramper. Ja, jeg vet at ingen legestudier støtter dette, men det er mange som har personlig erfaring med at det hjelper dem. Du mener at de tar feil, siden dette ikke støttes av double blind-forsøk. Du er ikke åpen for at folk er forskjellige da, og at selv om det ikke gjelder entydig for et flertall av befolkningen så kan det ha en effekt for enkelte?

Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886052 11/02/2010 07:55
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skulle tro det var en veldig liten del av pasientene som får dette som plages med kramper. Det virker for meg mer sannsynlig at væsken inneholder mineralene fordi kroppen har nytte av dem på et mer generelt grunnlag enn krampebekjempelse.

+1

Re: RINGER-drikk. [Re: Dr.E] #886055 11/02/2010 08:12
Ynot Offline
Besatt
Besatt
yupp, folks argument for å kjøpe sportsdrikk til ørti kroner er jo for å forebygge kramper, og det er jo dette sportsernæringsprodusentene hevder.

Når ingen av studiene gjort av uavhengige ernæringsforskere(ikke leger) klarer å bekrefte dette (også ved dobbelblindede studier), er det grunn til å tvile på validiteten.
Vi snakker da ikke lenger om vitenskap, men tro.

Kostanbefalingene fra fagfolk, olympiatopp, o.l. skal i høyest mulig grad være basert på vitenskap og ikke tro.
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: RINGER-drikk. [Re: Dr.E] #886060 11/02/2010 08:21
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ringeroppløsningen har omtrent samme elektrolyttsammensetning som den ekstracellulære væsken. Derfor er den fin å bruke på pasienter.

Opprettholdelse av blodtrykket og tilførsel av væske er også gode grunner :-)

(felleskatalogen sier ingenting om å innta oralt...)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: RINGER-drikk. [Re: Ynot] #886077 11/02/2010 08:59
Arne_And Offline
More than words
More than words
yupp, folks argument for å kjøpe sportsdrikk til ørti kroner er jo for å forebygge kramper, og det er jo dette sportsernæringsprodusentene hevder.

Kan du vise hvor de som lager Ringer hevder at det har en effekt på kramper? Jeg fant ikke hjemmesiden deres, men omtalen på Oslo Sportslager nevner ikke kramper med ett ord.

Sammensetningen av elektrolytter gjør at Ringer Drink+ effektivt fordeler seg over alle væskefaser i kroppen. Det er derfor mulig å fylle opp og "hydrere" kroppens væskedepoter i forkant av en konkurranse, samt effektivt "rehydrere" kroppen etter konkurranse for rask restitusjon. Ringer Drink+ er benyttet av langrennslandslaget siden OL i 1994 og etter hvert også av det svenske skilandslaget.
Joda, kvasivitenskapelig innledning, men her snakkes det altså om hydrering, ikke kramper. Så igjen lurer jeg på hvorfor du trekker inn krampene?

Redigert av Arne_And; 11/02/2010 08:59.

Re: RINGER-drikk. [Re: Knirkekne] #886080 11/02/2010 09:00
Dan Offline
More than words
More than words
Når jeg er på tur så går det i frukt, is, kaffe, peanøtter og andre relativt naturlige ting. Etter denne tråden er jeg litt glad for at jeg ikke driver så seriøst at jeg føler jeg trenger diverse kjemiske industriblandninger.

Re: RINGER-drikk. [Re: Knirkekne] #886081 11/02/2010 09:01
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Ringeroppløsningen har omtrent samme elektrolyttsammensetning som den ekstracellulære væsken. Derfor er den fin å bruke på pasienter.

Opprettholdelse av blodtrykket og tilførsel av væske er også gode grunner :-)

(felleskatalogen sier ingenting om å innta oralt...)

Så du er enig i at de har nytte av en væske som ikke bare inneholder NaCl? Hva er da grunnen til at aktive idrettsutøvere ikke har nytte av dette under konkurranse (merk: ikke samme miks, men en miks som inneholder noe mer enn NaCl)? Jeg har en formening om at også de kan dra nytte av "Opprettholdelse av blodtrykket og tilførsel av væske".

Og bare for å presisere nok en gang:
Ikke dermed sagt at jeg synes Ringer er verdt pengene, det kunne aldri falle meg inn å kjøpe det.

Redigert av Arne_And; 11/02/2010 09:04.

Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886095 11/02/2010 09:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ikke enig eller uenig med noen. Jeg drikker solbærsaft når det kniper. Blandet med Farris dersom jeg skal noe mer enn å loke i skogen.

Om noen drikker Ringer Acetat så værså god. Men det kan kanskje være lurt å få tak i det en annen plass enn der det koster 199 pr liter. Kjøper vi for mye, vil sikkert Gjedrem øke renta, og jeg har aaaalt for mye lån :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886096 11/02/2010 09:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Alle vanlige sportsdrikker til vesentlig mindre penger er "en miks som inneholder noe mer enn NaCl."

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: RINGER-drikk. [Re: sykkeloyvind] #886097 11/02/2010 09:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
Som sagt, jeg forsvarer ikke Ringer. Det er den hyppig fremsatte påstanden om at vann eller vann+salt er det saliggjørende jeg stiller spørsmålstegn ved.

Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886106 11/02/2010 09:35
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Kan du vise hvor de som lager Ringer hevder at det har en effekt på kramper? Jeg fant ikke hjemmesiden deres, men omtalen på Oslo Sportslager nevner ikke kramper med ett ord.

Sammensetningen av elektrolytter gjør at Ringer Drink+ effektivt fordeler seg over alle væskefaser i kroppen. Det er derfor mulig å fylle opp og "hydrere" kroppens væskedepoter i forkant av en konkurranse, samt effektivt "rehydrere" kroppen etter konkurranse for rask restitusjon. Ringer Drink+ er benyttet av langrennslandslaget siden OL i 1994 og etter hvert også av det svenske skilandslaget.
Joda, kvasivitenskapelig innledning, men her snakkes det altså om hydrering, ikke kramper. Så igjen lurer jeg på hvorfor du trekker inn krampene?

Væske er i seg selv krampeprofylaktisk!

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: RINGER-drikk. [Re: DagRS] #886111 11/02/2010 09:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sikkert en nyttig opplysning, men hvordan er det et svar på mitt innlegg?

Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886123 11/02/2010 10:07
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Alt kosttilskudd også Ringer er vel en erstattning for et riktig og godt kosthold. Hvis folk hadde brukt like mye tid å sette seg inn riktig/godt kosthold og giddet og lage mat ville dette hatt større effekt enn de fleste kosttilskudd tildsammen. Det er nå min påstand!

Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886126 11/02/2010 10:22
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Spørsmålet er om en har behov for sporstoffer i sportsernæring?

Som Kaffelars var inne på, er andre ting/mekanismer enn væskeinntaket som regulerer saltinnholdet i kroppens forskjellige væskerom(nyrer, lever, bein osv).

De aller, aller fleste som leser denne tråden har ikke problemer med å få tilført nok elektrolytter, vitaminer, og sporstoffer gjennom vanlig sunn kost, også under trening og konkurranse. Unntaket er folk med mangelsykdommer, eller idrettsutøvere på absolutt toppnivå som trener 3 ganger om dagen og ikke klarer å opprettholde vekten.

Tony

Tenk grønt, kjør stål!
Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And] #886128 11/02/2010 10:25
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sikkert en nyttig opplysning, men hvordan er det et svar på mitt innlegg?

Beklager Mr And, men det var ikke ment som et svar på ditt spørsmål angående dette med å trekke kramper inn i diskusjonen rundt RINGER-drikken.
Men mer en reminder om at stort væsketap også kan føre til kramper. Slik at nesten all drikke i rigtig mengde under trening og hard konkurranse kan forhindre krampetendenser. Hva som er i væsken og ikke minst når du tilfører kroppen denne væsken spiller selvfølgelig en stor rolle.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: RINGER-drikk. [Re: DagRS] #886164 11/02/2010 11:59
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Som nevnt over, tidligere diskusjoner, og i link, har forsøk på ytelse på kortvarige øvelser (~1t) ved inntak av sportsdrikk(m. salt) kontra saft og kontra vann vist at sportsdrikk er bittelitt dårligere enn saft, som er litt bedre enn vann.
I blodprøver av marathonløpere har det ikke vært vist forskjell i saltkonsentrasjon hos utøvere som fikk, og ikke fikk kramper.

Har konsultert litt ekspertise(en nyredåkter) om saltinntak på lengre øvelser;
-Den nyeste forskningen viser at hard trening over lang tid (endurance; type ironman, marathon, osv) i seg selv fører til sekresjon av Anti-diuretisk hormon , et hormon som får nyrene til å oppkonsentrere urinen og skille ut mindre urin. Å drikke for mye (uten at det er varmt nok så en mister mye væske via svette) kan derfor føre til farlig lavt natrium fordi saltet som er i kroppen blir blandet ut.
Her er en referanse:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18614...mp;ordinalpos=2
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17726...mp;ordinalpos=3
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17466...mp;ordinalpos=6
(en må ha tilgang til databaser på uni/høgskole for å se hele artiklene)

En anbefaling er derfor å kun drikke når en er tørst under langvarig trening/konkurranse, eller "det handler om å sykle fortest, ikke spise og drikke riktigst"

For lite væskeinntak kan føre til for høy saltkonsentrasjon p.g.a. økt væsketap, som kan gi de samme symptomene som for lav saltkonsentrasjon:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20051...mp;ordinalpos=1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20048...mp;ordinalpos=2

Her er en studie som viser at (enduranceøvelse i varmt Hawaiivær) er saltkonsentrasjonen i blodet relatert til tap i svette og tilførsel.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20142...mp;ordinalpos=1

Det siste ordet i saken er dermed ikke sagt, og det er på ingen måte grunnlag for å anbefale inntak av saltholdige drikker ved hard aktivitet i normale temperaturer, med andre ord en bør være sikker på at en har tapt mye salt før en tilfører ekstra. (i.e. ultra endurance, triathlon, marathon, o.l. i varmt vær) Det saltet en smaker på hudoverflaten kommer fra svettekjertlene, ikke nødvendigvis det ekstracellulære væskerommet.

Det er klart at salt-loading(fysiologiforsøk på 60-tallet) feks ved å drikke Ringer+ før konkurranse kun fører til økt væskeutskillelse på forhånd, noe som sannsynligvis ikke er bra for ytelsen.
Noe å bli klok på?
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: RINGER-drikk. [Re: Ynot] #886189 11/02/2010 12:48
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg vil gjenta meg selv til jeg blir "grønn" men kosthold i det daglige bør ha fokus.
At kroppen er i PH-balanse, hvilket innebærer bla. at man må styre unna for mye proteiner, egg, mettede fettsyrer osv.
Blir kroppen for sur tappes den for mineraler og salter.
Jeg har selv hatt store problemer med krampe i ritt, jeg la om kostholdet med fokus på å få i meg mere basedannende mat.
Jeg har sterkere imunforsvar, raskere restitusjon og krampa er borte. Drikker sportsdrikk under konkurranse pga. karboen.
Mange har jo fokus på dette med å øke protein inntaket vs Karbohydratene noe som etter min mening må gjøres med forsiktighet fordi proteiner fra kjøtt og f.eks, egg forsurer kroppen. Høy belastning på trening, stress generelt dårlig trivsel er også med på øke forsuringen. Kroppen klarer selvsagt til en viss grad å håndtere dette, men under ekstreme påkjenninger som f.eks. en 3 timer konkurranse vil man kunne se forskjellen.
Hva dette har med trådstarters spørsmål å gjøre? Jo hva skal du med Ringer hvis du spiser riktig/godt og er frisk. Toppidrettsfolk bruker kanskje Ringer fordi de ikke tørr noe annet.

Re: RINGER-drikk. [Re: Hekta-MTB] #886191 11/02/2010 13:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hva med alle de som sier at de sykler jækla fort på vann etter å ha lært seg fettforbrenning og lavkarbokost?

Re: RINGER-drikk. [Re: Øyvind V] #886197 11/02/2010 13:16
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Øyvind V
Hva med alle de som sier at de sykler jækla fort på vann etter å ha lært seg fettforbrenning og lavkarbokost?

Ja hva med de, spiser de mye grønt i tillegg, er de ofte syke?
Hvor lenge har de holdt på, osv.
Og hvitt mel er svært syredannende, det spiser de ikke.

Mitt poeng er at kroppen må være i såkalt balanse for å fungere optimalt, og når den gjør det har du ikke behov for tilskudd.
For å skape balansen kreves et variert kosthold med fokus på de basedannende ingrediensene.
Men, klart sykler du TDF vil kroppen kunne komme i ubalanse selv ved et riktig kosthold. Ekstremt press krever endringer deretter.

Re: RINGER-drikk. [Re: Øyvind V] #886202 11/02/2010 13:26
jpr Offline
Medlem
Medlem
i fare for å gjenta noe av det som er sagt, men:
Ringer Drink+ er det samme som Ringer Acetat bare tilsatt sukker slik at det blir godkjent som et helsekostmiddel og kan selges i butikk. Ringer Acetat koster 21,- kr pr liter. Ringer + 199,-

Det selges lite i Norge, og rykter (god kilde) skal ha det til at distrubutøren er i samtaler med Maxim om et samarbeid.

Så ser for meg et ferdigblandet produkt kanskje med sprekere farger på flasken tilsatt 1/3 Ringer+ f eks. Vil nok sette fart på salget...

Re: RINGER-drikk. [Re: Ynot] #886396 11/02/2010 23:05
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Det saltet en smaker på hudoverflaten kommer fra svettekjertlene, ikke nødvendigvis det ekstracellulære væskerommet.

Hvor får svettekjertlene salt fra da, tror du?

Re: RINGER-drikk. [Re: TRImorten] #886490 12/02/2010 09:46
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Trønder osv
Re: RINGER-drikk. [Re: Espen J] #886616 12/02/2010 13:52
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dr.E
Det saltet en smaker på hudoverflaten kommer fra svettekjertlene, ikke nødvendigvis det ekstracellulære væskerommet.

Hvor får svettekjertlene salt fra da, tror du?

Poenget mitt var bare at huden din ikke er et passivt filter for ekstracellulærvæsken i kroppen din. Den første svetten har høy saltkonsentrasjon, konsentrasjonen av salt i svetten din faller når svetteraten øker.
Her er en gammel studie på dette: (så gammel at den er gratis tilgjengelig på nett)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1363543/?tool=pubmed

Tenk grønt, kjør stål!
Re: RINGER-drikk. [Re: Ynot] #886671 12/02/2010 15:59
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Mengden salt i svetten økes når svetteraten økes. Det på grunn av at utskillelsen av natrium overstiger reabsorpsjonsmekanismen ytterst i svettekjertlene når man svetter mye. Artikkelen din handler om konsentrasjon, ikke mengde.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support