Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884180 06/02/2010 19:08
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Takk for svar ICON_SMILE
Du går ikke alene Tommygutt! doublefinger

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884189 06/02/2010 19:24
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Jeg har siklet et par Rossignolski. Tok av strukturen med + varianten, "toppet" med -, har tenkt å ha disse skien til kaldt føre. Første tur var på tirsdag i snøvær og vind. Det var overraskende god glid. Men ingen å teste mot.

Så ble det ny tur i dag. 3-5 kalde. Trodde i utgangspunktet at det ikke var optimalt da jeg hadde siklet med -. Men dægen, skiene glei veldig godt. Jeg fikk "testet" opp mot flere karer (sånne med Birkebeinerlook"), og jeg glei mye bedre. Og da mener jeg mye. Jeg hadde greit feste, smurt med Rex lilla (sitter som Multigrade, men slipper bedre synes jeg). Dette fungerte bedre enn ventet. Men om det er skiene, eller siklingen vet jeg ikke. Tror nok at topp-preppa ski med pulver og topping glir bedre.

Jeg erfarte også hvor mye festesmøring har å si for gliden. På Kikut la jeg på et tynt lag med Blå Extra. Det ble ikke bedre feste, men noe sug. Hvorvidt dette skyldes Blå Extra eller at for mange lag, er ikke godt å si.

Jeg var veldig grundig. Brukte vesentlig lengre tid på siklingen. Brukte Fibertex etterpå. Så noen drag med stålbørste for så å avslutte med en bronsebørste.

Frode

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #884253 06/02/2010 21:12
A
AtleJ Offline
Medlem
Medlem
A
Gleder meg til deres testresultater! Tror det er enklest å konkludere på skøyteski. I mellomtiden har jeg sammen med en kollega gjort en lignende test med klassiske ski på Gullhaug stadion (før og etter rolig langtur på 3 mil)

Litt om oss:
Godt voksne karer som deltar i noen turrenn/ritt/løp i året for å ha noe å trene mot, begge trener 5-10 timer i uka hele året, Håkon mest ski og jeg (Atle) fordeler det hele på terrengsykkel/ski/terrengløping.
Håkon gikk Birken på 3:12 og Vasa'n på 5:11 i 2009.
Atle debuterte i Birken med 3:41 i 2009.
Vi er over middels interessert i teknisk utstyr og har begge flotte smøreboder fulle av altfor dyr glider/pulver/børster og strukturverktøy. Har begge testet ut Kuzmin på trenings-ski og familie/venners ski denne sesongen med godt resultat på alle fører. Atle tok steget helt ut og sikla «godskia» på fredag og skal gå med de på Holmenkollen Skimaraton neste helg. Håkon var fremdels bittelitt usikker, derav dagen test.

Skiene:
Håkon stilte med sine beste ski, nyslipte (OS 050 s) Madshus Hypersonic mettet i skap, vokset med sperrelag (grafitt og LF6) + HF8. FC78 fluor pulver på toppen og børstet og polert som om det var en konkurranse. Tynt lag VG30 smeltet inn i festesonen.
Atle stilte også med sine beste ski, Madshus Nanosonic behandlet med Kuzmin original og ca 50 drag med medium stålbørste (swix T0179RB) tynt lag VG30 smeltet inn i festesonen.

Føret: -3 grader i luft ved første test. Ca 0 grader i luft ved andre test. Luftfuktighet ca 90% Finkornet snø, harde fine spor.

Testmetode:
Vi fant oss en slak bakke på Gullhaug stadion som endte ut i en plan slette. Startet ved å løfte stavene og gled utover ved hjelp av tyngdekraften. Merket av hvor langt utover sletta vi gled. Gjentok flere ganger, byttet ski og repeterte. Deretter smurte vi skia og gikk 3 mil. Skrapet av det meste av feste og gjentok testen.

Resultater:
Skia var veldig like, men ved første test gled Håkons ski (Cera) likevel konsekvent litt bedre enn Atles (Kuzmin). Størst forskjell var det som forventet når tyngste løper testet(Håkon veier ca 8 kg mer enn meg) Forskjellen når Håkon testet var 3-4m i favør Cera, Når Atle testet krympet avstanden til 1.5-2m, men fremdeles i favør Cera.
Etter første test smurte vi skia og gikk en tur på ca 3 mil. Skia var så like at vi underveis ikke klarte å si at det ene paret gled klart bedre enn det andre. Mot slutten mente vi likevel begge at vi så indikasjoner på at Kuzmin skia gled litt bedre. (Jeg holdt lett følge nedover, selv om jeg er noe lettere, og gled til tider opp i ryggen på Håkon)
Etter fjerning av festevoks gjentok vi testen. Det var nå blitt litt varmere og mykere spor og begge skiparene gled litt dårligere.
Også ved denne testen gled skia ganske likt (maks 3-4m forskjell), men nå med motsatt fortegn! Med egne ski gled nå jeg like langt som Håkon selv om jeg er 8 kg lettere, og begge gled litt lengre på mine Kuzmin ski enn på Håkons Cera ski.

Konklusjon:
Denne enkle testen synes å bekrefte Kuzmin's påstand om at glidede stein-slipte ski taper mer glid etter noen mil enn stål-siklede ski gjør. At forskjellen mellom parene ved første test var liten er nok mer en tilfeldighet, det kan være vel så stor forskjell på helt likt preppede ski. (Vi testet også ved første test noen trenings-ski som begge trodde var dårligere enn «godskia» og de parene var klart dårligere.)

Etter vårt syn er det ingen tvil om at Kuzmin for de fleste mosjonister som labber rundt med dårlig preppa ski vil gi vesentlig bedre gli på alle fører. Med alle siklingene (+, original og -) og stålbørste vil også de fleste turrenn deltakere ha mer enn god nok glid til trening og mye mer tid til å trene/pleie familie og jobb. Etter dagens test er vi også litt styrket i troen på at Kuzmin sikling vil kunne lønne seg på lange renn.

Atle & Håkon

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: AtleJ] #884266 06/02/2010 21:39
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Tusen takk til Atle og Håkon! Grundig utført og godt beskrevet. Ønsker meg flere slike tester! Dette var som balsam for ørene for nyfrelste Kuzmin-entusiaster som meg.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe] #884509 07/02/2010 16:56
T
Tråkk uten trøkk Offline
Medlem
Medlem
T
Er det noen som har prøvd å bruke kuzmin på zero ski?
Hvordan behandler man da festesonen etterpå?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884735 07/02/2010 23:38
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Noen som vet hvor i Oslo man kan få kuzmin siklet skøyteskiene?

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pedalsyre] #884768 08/02/2010 08:11
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Pedalsyre
Takk for svar ICON_SMILE
Du går ikke alene Tommygutt! doublefinger

Æsj, hold nå denne tråden fri for Liverpool-prat da hvertfall ICON_WINK

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884772 08/02/2010 08:14
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Hva børster dere med etter kuzminsiklinga gutter. Er Swix bronse bra nok eller bør jeg bestille meg en stålbørste?

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova] #884831 08/02/2010 10:11
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg må si jeg ikke uten videre skjønner dette med stålbørsting etter K-sikling.

Kan ikke skjønne annet enn at stål vinner over plast og skraper opp ytterligere mikro-hår, som man allerede har fjernet med K-siklingen.

Svenskene på skidforum.se er veldig ivrige på stålbørsting etterpå, men det skal visst kun gjøres med Primaterias dyreste.

Selv bruker jeg nesehårsbørste av gnuhår i korte drag, deretter rotorbørste med øyebrynshår fra antilope. Dyrisk glid.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #884835 08/02/2010 10:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Kaffelars

Svenskene på skidforum.se er veldig ivrige på stålbørsting etterpå, men det skal visst kun gjøres med Primaterias dyreste.

Nja, det er vel ingen som sier kun og det var ialle fall ikke svaret du fikk på ditt spørsmål.

Stemmer at de snakker mye om borstning men tror det er veldig få av dem som faktiskt har primateras borstar.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: fredriks] #884849 08/02/2010 10:46
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sant nok,

men mitt dillemma er at jeg på den ene siden ikke forstår hva man på mikroskopisk nivå oppnår ved å børste en optimalt Kuzminsiklet (knivskåret) hårfri såle annet enn å børste opp hår, mens på den annen side har jeg en viss forståelse for at en makroskopisk blankpolert såle skal kunne gli bedre.

Jeg sier absolutt ikke at jeg har svarene, tvert i mot, jeg har spørsmålene...

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #884850 08/02/2010 10:47
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kaffelars
Jeg må si jeg ikke uten videre skjønner dette med stålbørsting etter K-sikling.

Kan ikke skjønne annet enn at stål vinner over plast og skraper opp ytterligere mikro-hår, som man allerede har fjernet med K-siklingen.

Selv bruker jeg nesehårsbørste av gnuhår i korte drag, deretter rotorbørste med øyebrynshår fra antilope. Dyrisk glid.

Varmer du inn et lag med hodebunnsflass fra sibirsk tiger på ekstra kalde dager også? Eller er du kjip og kjører budget lissom?

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova] #884852 08/02/2010 10:48
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Noen som har testet børste med kjønnshår fra vortesvin?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884854 08/02/2010 10:49
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Dere er morsomme,

nå, tilbake til den knallharde virkeligheten.

Anyone?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #884868 08/02/2010 11:06
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tommygutt
Noen som har testet børste med kjønnshår fra vortesvin?

Kjønshår er altid bankers.

Jeg brukte det til Våtflue for selektiv ørrett i Heimsila for noen år siden. Men det var ikke fra vortesvin. Men det skal være kjønshår fra 3 dagers teltur, med minimal hygiene.

Det sa bare "smask"

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #884875 08/02/2010 11:24
A
AtleJ Offline
Medlem
Medlem
A
Stålbørstingen er bare vanlig polering av sålen som du også normalt gjør med voksede ski. Har ikke funnet noen annen forklaring. Alle testene Kuzmin gjorde i sitt arbeide var med siklet + red creek stål-rotobørstet såle. Tror det er samme effekt med bronsebørster også. Blir sålen "ripete" etter børsting er kanskje børsten din for stiv? Jeg bruker en langhåret litt vinklet stålbørste fra swix, og synes sålen ser mye blankere ut etter børsting enn med bare sikling.

Atle

Atle

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: AtleJ] #884877 08/02/2010 11:29
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
det ligger vel igjen en del støv ette siklinga? hvis dette får blande seg med snø og vann blir det vel ikke god gli. er børstinga for å bli kvitt dette?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Rockefoten] #884893 08/02/2010 11:57
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Stålbørste brukes som etterbehandling (etter både Kuzmin og steinslip) for å fjerne småhår.

Veldig interessant test Atle og Håkon. Dette viser som dere sier at det kan se ut som Kuzmnin ski har en bedre utvikling på lengre distanser enn steinslip og tradisjonell behandling. Har dere noen formening om hvordan skiene gled målt opp mot hverandre tidligere?

Kristian

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: chippo] #884895 08/02/2010 12:02
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Moro å se testresultatene deres.

keo
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: chippo] #884903 08/02/2010 12:14
A
AtleJ Offline
Medlem
Medlem
A
Vi gjorde ikke en lignende test før jeg siklet desverre.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: AtleJ] #884904 08/02/2010 12:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Takk for grundig gjenomgang Håkon og Atle. Dette svekker ikke akkurat troen på at jeg er i målgruppa for å sikle skiene. Jeg har jevnt over bedre glig enn de jeg går sammen med, og har ikke problemer med å bruke noen minutter på gliding. Racingprepp med pulver og greier golder jeg meg unna da jeg ikke har de tekniske ferdighetene til å utnytte så dyre og omstendelige prosedyrer.

Kan jeg komme opp mot et virkelig godt nivå på gliden på en såpass enkel måte vil jeg definitivt prøve. Spørsmålet er bare om jeg skal gjøre det i år på de ganle skiene eller vente til jeg trolig handler nye til neste år.

LarsB

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: larsb] #884913 08/02/2010 12:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Prøv på de gamle skiene, så er det ingen katastrofe om du skader dem.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #885143 08/02/2010 22:42
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det ingen som vet om det er en sportsbutikk man kan ta med skiene og kuzmin siklet de?

Kunne tenkt meg å teste, gørr kjedelig med glider som skal smeltes inn og skrapes av og smeltes inn og skrapes av og børstes med den børsten 50 ganger og den andre børsten 150ganger. På flere par ski så tar dette tid og energi, som jeg ønsker å benytte i trening.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kondis] #885154 08/02/2010 23:14
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kondis
Er det ingen som vet om det er en sportsbutikk man kan ta med skiene og kuzmin siklet de?

Bestill herfra http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15756793 og du har den ihende i løpet av tre dager. Er du heldig slipper du momsen også. Selv fikk jeg den rett i postkassen min.

http://www.skistart.com/

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS] #885159 08/02/2010 23:31
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Takk for det Silda, men poenget var å få noen til å gjøre det første gangen, slik at jeg kunne se hvordan det gjøres.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kondis] #885173 09/02/2010 06:13
T
Tråkk uten trøkk Offline
Medlem
Medlem
T
Skaugsport.no selger kuzmin for 499kr
Mulig de kan sikle skia for deg også!
Er hvertfall mulig å få dem til å kuzmin sikle nye ski før levering.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Tråkk uten trøkk] #885227 09/02/2010 08:27
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg har bestemt meg for å prøve Kuzmin og bestilte fra Skaugsport i går. Hvis ikke måtte jeg uansett ha levert skiene til sliping hos et verksted og det koster omtrent det samme.
Skulle jeg bli veldig misfornøyd med Kuzmin får jeg heller selge den brukt, og deretter levere inn skiene. Taper ikke mange kronene på det akkurat.

Leker med tanken på å stille opp i Birken på ski for første gang, men er det helt håpløst hvis man ikke er seedet? Hørt at forholdene kan bli ganske elendige for de som starter bakerst. Og hvor skaffer man billetter, Finn.no eller er det andre kanaler også?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cappel] #885237 09/02/2010 08:40
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er mulig jeg har en plass du kan kjøpe. Må bare bestemme meg om jeg skal gå birken eller ikke.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kondis] #885253 09/02/2010 08:59
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har et par helt ok, men godt brukte, ski som ikke har fått glider i hele sitt liv, og som ikke gir det det helt store kicket i utforkjøringene. Jeg legger lite tid og penger i voks, glider, prepping og utstyr, men Kuzmin må prøves.

Men denne børstingen; hva er formålet, altså hva oppnår man, og hvor viktig er det, med helholdsvis stål, bronse, nylon og villsvin?

Kan noen gi et raskt grunnkurs i riktig børstebruk?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: CyberTrack] #885254 09/02/2010 09:01
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde første tur på kuzmin-ski i går. Det er litt vanskelig å sammenligne med glien jeg hadde fra før siden siste tur var på nysnø, men sammenlignet med andre på min vei så glei jeg fra alle, inkludert et far/sønn par som virket veldig elite-aktige.

Uansett, har aldri hatt så god gli på minusføre og har aldri tidligere kjent på den "gli over bakkene sånn som de gjør på TV-følelsen". Morro ICON_SMILE

Redigert av Rockefoten; 09/02/2010 09:02.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Moderator  support