|
|
Hund i skiløypa
|
Re: Hund i skiløypa
[Re: DavidS]
06/02/2010 19:37
|
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Etter en spørgerunde på svenske funbeat om hvordan de forholdt seg til hunder i sporet, er vel klippet nedenfor ganske representatift for svarene:
Hundarna får aldrig springa lösa där jag tränar!! Kan inte tänka mig att det är tillåtet på några allmänna spår över huvud taget i Sverige!? Sen har draghundsklubben i min kommun träning särskilda dagar så att man vet att dessa dagar är det "extra mycket hundar i spåret" ifall man vill undvika dem p.g.a. rädsla eller annat. Dock så tränar de bara i vissa spårsystem dessa dagar så det är lätt att träna på en annan plats så att man inte "krockar". Träning med hund i övrigt för allmänheten sker endast vissa dagar och vissa klockslag.
Noen komentarer???
Redigert av rene-iden; 06/02/2010 19:38.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
[Re: GeirK]
06/02/2010 19:37
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Synes det er litt søtt at du framleis held det gåande på same viset. Whatever works for you og sånn.
Heisann! Her ramla du nesten i en annen forumkategori - de som ikke ønsker å diskutere emnet, men heller vil spore av med å legge ut om deltakernes debatt-teknikk. Det er fint å se at du henter deg inn og kommer på samme spor som oss andre ganske fort. Har ikkje nemnd eit ord om din debatteknikk. At du oppfatter det slik, får stå på di rekning. Det kan ta tid å lære å oppfatte kva som står skrive, men eg trur du kan klare det, om du verkeleg vil.
Synes forøvrig det er pussig at verkar som om det er dei samme folka som alltid møter aggressive hundar, medan andre aldri har følt hundar truande. Eg vel å forklare det med at ein fryktar gjerne mest det ein ikkje kjenner.
Hmm. Hvis jeg har hatt mange hunder springende og bjeffende etter meg når jeg sykler og en annen aldri har opplevd dette, så er det min manglende kunnskap om hunder som er krumtappen? Den argumentrekka blir interessant, om ikke annet. Beklager at du synes det var vanskeleg å oppfatte kva eg meinte. For å bruke meg sjølv som døme: Eg har ved fleire anledningar hatt møtt hunder som har kome bort til meg på tur. Enkelte gonger har dei til og med kome springande rett mot meg med open kjeft og sikkel hengande rundt kjeften. Har også opplevd at hunder har sprunge etter meg når eg har sykla. Eg har stort sett alltid stoppa opp og gitt hunden anledning til å helse på meg, om den vil det, om det er på sykkel eller per bein. Synes det er temmeleg uproblematisk for min eigen del. Eg likar å helse på andre når eg er på tur, både på menneske og dyr, og eg trur det er ganske naturleg for andre også å helse på dei ein møtar uti skogen. Basert på kva eg har lest her inne no og hørt frå andre (vener etc) opp gjennom tida, verkar det som om det er mange som har opplevd tilsvarande møter med hundar. Nokon reagerer liknande som meg, andre vert redde og opplever hunden som truande. Så kan ein jo spør seg kven sitt hensyn som skal tas mest hensyn til. Personleg meiner eg at dei som har ein irrasjonell frykt, bør vurdere tiltak for å mestre denne, medan hundeeigarar bør gjere tiltak for å minske muligheita for at enkelte føler rasjonell frykt. Barn skal ein ta særskild hensyn til -uansett,
|
|
|
[Re: rene-iden]
06/02/2010 19:46
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Etter en spørgerunde på svenske funbeat om hvordan de forholdt seg til hunder i sporet, er vel klippet nedenfor ganske representatift for svarene:
Hundarna får aldrig springa lösa där jag tränar!! Kan inte tänka mig att det är tillåtet på några allmänna spår över huvud taget i Sverige!? Sen har draghundsklubben i min kommun träning särskilda dagar så att man vet att dessa dagar är det "extra mycket hundar i spåret" ifall man vill undvika dem p.g.a. rädsla eller annat. Dock så tränar de bara i vissa spårsystem dessa dagar så det är lätt att träna på en annan plats så att man inte "krockar". Träning med hund i övrigt för allmänheten sker endast vissa dagar och vissa klockslag.
Noen komentarer??? I områder med mye folk, og der dette faktisk er et problem, så støtter jeg et slikt tiltak der man har bestemte tider og/eller områder der hund kan taes med. I grisgrente strøk derimot, støtter jeg god gammeldags folkeskikk og god dressur. Det funker fint her i Lyngen, men her er jo folk vant til rein, elg, rev, gaupe, sau, hund, ørn, og turister;-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: Arnebv]
06/02/2010 20:01
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes forøvrig det er pussig at verkar som om det er dei samme folka som alltid møter aggressive hundar, medan andre aldri har følt hundar truande. Eg vel å forklare det med at ein fryktar gjerne mest det ein ikkje kjenner. Så du mener at frykt for hunder er helt ubegrunnet da eller? Alle hunder er egentlig helt ufarlige, sjøl om de ikke virker sånn?
|
|
|
06/02/2010 20:02
|
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Polarbike: I områder med mye folk, og der dette faktisk er et problem, så støtter jeg et slikt tiltak der man har bestemte tider og/eller områder der hund kan taes med. I grisgrente strøk derimot, støtter jeg god gammeldags folkeskikk og god dressur. Det funker fint her i Lyngen, men her er jo folk vant til rein, elg, rev, gaupe, sau, hund, ørn, og turister;-) [/quote] Polarbike: det er også et fantastsk sted du bor: http://www.lyngen.kommune.no/lyngsalpan-...4429-43612.html
Redigert av rene-iden; 06/02/2010 20:03.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
06/02/2010 20:06
|
ThB
Besatt
|
Besatt
For meg ble dette med barn og hunder aldri det samme etter hundedrapssaken i Vest-Torpa for noen få år siden, der en småskolegutt ble angrepet og spist opp av gale hunder. Greit at de aller fleste hunder ikke er like vanskjøttet som disse var, men det minnet meg om at alt er mulig. Små barn og løse hunder er ingen god kombinasjon.
Thomas
|
|
|
[Re: MortenML]
06/02/2010 20:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Med andre ord, i den perioden er det stor sannsynlighet å møte løse bikkjer i skauen. Liker man ikke det får man holde seg unna, evt oppsøke psykolog og jobbe med sine fobier. Sure folk, arrogante folk, folk som tar seg til rette og ikke viser hensyn er et større problem enn løse bikkjer i skauen. Det er ikke ofte jeg blir provosert av innlegg her på forumet. Når jeg tenker meg om, -aldri, helt til jeg leste dette makkverket. Det er noe av det tåpeligste jeg har lest her inne. Du mener med dette å si at barna mine som er redd løse hunder skal holde seg hjemme elle oppsøke psykolog for at du skal slippe kjøteren din løs i skogen? Skal mine barn måtte holde seg hjemme og gå glipp av naturopplevelser? -Gjøk! Jeg er ikke redd hunder, hverken i bånd eller løse. Hadde jeg fått firbeint etter meg, glefsende og bjeffende, så kan du være sikker på en ting: Jeg hadde klikka ut beinet og sikta godt. Jeg må nok si meg enig med deg. Hadde det blitt innført sertifikat for hundehold ville nok dette vært en hundeeier som lå i faresonen for å kvitte seg med dyret. Utgangspunktet er at hunden ikke skal være til plage for andre, i bånd eller ikke. Dette gjelder enten man snakker om vanlig folkeskikk eller lovverket. Og det er hundeeiers ansvar fullt og helt. Naturligvis går det ikke an at det er slik til en hver tid, på et hvert sted og i en hver situasjon. Skulle man ha vært 100% sikker måtte man avlive alle hunder. Dette skjønner alle og jeg tipper de aller fleste aksepterer det, inkludert Geir. Det jeg, og sikkert Geir og de fleste andre, nok etterlyser er ansvarsfulle hundeeiere som innenfor rimelighetens grenser sørger for at hunden ikke er til sjenanse. Et minimum er da at man ikke tar med løs hund i løypa, i byen eller på andre steder når det er sannsynlig at man treffer særlig med folk. Å mene noe annet, slik som HM1100, er i beste fall utrolig arrogant overfor alle de som har et anstrengt forhold til hund. Og det er faktisk ganske mange.
|
|
|
[Re: ElGordo]
06/02/2010 20:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, Ann skulle være temmelig skrudd hvis ironiparodisarkasme-utfallet ditt skulle få det til å gå for henne. Jeg blir litt enklere å inkludere deg i debatten om du snakker i klartekst istedet for å pakke argumentene dine inn i "illustrende" narrativer. Jeg liker i motsetning til mange andre her inne ikke å gjette på hva folk mener. Kanskje jeg er alene om dette - men det hjelper i allefall meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/02/2010 20:17
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Nei, Ann skulle være temmelig skrudd hvis ironiparodisarkasme-utfallet ditt skulle få det til å gå for henne. Hahaha, der kom det, holdt jeg på å si. Der kom dagens gullkorn, mente jeg. Knegg 
Thomas
|
|
|
06/02/2010 20:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har ikkje nemnd eit ord om din debatteknikk. At du oppfatter det slik, får stå på di rekning. Det kan ta tid å lære å oppfatte kva som står skrive, men eg trur du kan klare det, om du verkeleg vil.
Jeg vil men, uansett hvordan jeg vrir og vrenger på denne uttalelsen: Synes det er litt søtt at du framleis held det gåande på same viset. Whatever works for you og sånn.
... så fremstår det som en uttalelse relatert til min debatt-teknikk. Vennligst forklar hvorfor jeg ikke skal se den slik. På forhånd takk!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: -Jan]
06/02/2010 20:22
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Synes forøvrig det er pussig at verkar som om det er dei samme folka som alltid møter aggressive hundar, medan andre aldri har følt hundar truande. Eg vel å forklare det med at ein fryktar gjerne mest det ein ikkje kjenner. Så du mener at frykt for hunder er helt ubegrunnet da eller? Alle hunder er egentlig helt ufarlige, sjøl om de ikke virker sånn? Nei Alle dyr av ein viss størrelse er potensielt farlige. Alle menneske er også potensielt farlege. Dei fleste møter med hunder er mindre farlege Ditto med menneske Møter du bjørn eller ein tiger i skogen, og føler frykt, er dette ikkje irrasjonell frykt.
|
|
|
[Re: EgilS]
06/02/2010 20:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Utgangspunktet er at hunden ikke skal være til plage for andre, i bånd eller ikke. Dette gjelder enten man snakker om vanlig folkeskikk eller lovverket. Og det er hundeeiers ansvar fullt og helt.
Naturligvis går det ikke an at det er slik til en hver tid, på et hvert sted og i en hver situasjon. Skulle man ha vært 100% sikker måtte man avlive alle hunder. Dette skjønner alle og jeg tipper de aller fleste aksepterer det, inkludert Geir. Det jeg, og sikkert Geir og de fleste andre, nok etterlyser er ansvarsfulle hundeeiere som innenfor rimelighetens grenser sørger for at hunden ikke er til sjenanse. Et minimum er da at man ikke tar med løs hund i løypa, i byen eller på andre steder når det er sannsynlig at man treffer særlig med folk.
Å mene noe annet, slik som HM1100, er i beste fall utrolig arrogant overfor alle de som har et anstrengt forhold til hund. Og det er faktisk ganske mange.
Takk og Amen.
|
|
|
[Re: ThB]
06/02/2010 20:27
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel ingen her som bestrider hundeeiers ansvar, og alle er vel enige om at uansvarlige folk finnes både med og uten hund.
Men, i løpet av et liv vil alle møte motgang, og oppleve vanskeligheter, både av akutt og kronisk karakter. Løser du dette da ved å syte og klage og skylde på ytre faktorer, eller velger du å ta ansvar for egen situasjon og "face" frykten?
Naturen uten dyr, og uten farer eksisterer ikke. Vi blir visst nødt til å leve med hverandre. Det går nemmelig Ann.
Og ja, Lyngen er en perle, og i dag kom endelig snøen!! Gjett hva jeg skal i morra?
|
|
|
06/02/2010 20:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Løser du dette da ved å syte og klage og skylde på ytre faktorer, eller velger du å ta ansvar for egen situasjon og "face" frykten?
Du er inne på noe av det samme som arnebv. Dersom alle hundeeiere fulgte loven, trengte jeg ikke å gjøre noe som helst. Hvis jeg hadde hatt flyskrekk, hadde jeg, som har en jobb der jeg tidvis tilbringer 250 timer inni flymaskiner i løpet av et år, selvfølgelig tatt meg bryet med å lære meg å takle dette - og ikke skylde på den teite arbeidsgiveren min som sterkt ønsker at jeg lærer om markedet hos kundene våre og ikke foran PC-en. I tilfellet hundeskrekk, ligger ansvaret hos motparten. Det finnes sikkert terapi for å tolerere folk som ligger på støtfangeren, bruker tåkelys sammen med nærlys og kaster søppel på gata - men jeg ønsker ikke at de skal vinne.
|
|
|
06/02/2010 21:05
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Geir, geir, geir.... les da hva jeg, og mange andre skriver. Gikk du glipp av det kommer det nå kun for deg, i klar tekst med caps lock, og i slow motion: I N G E N B E S T R I D E R H U N D E E I E R S A N S V A R!
men noen ganger så skjer skitten, og hva gjør du da?
Du velger tydeligvis å bruke vold, skylde på alle andre, og syte og klage.
Det finnes alternative måter å møte trøbbel på, men det er du tydeligvis ikke interessert i, siden du heller bare vil krangle.
Nå syns jeg faktisk bare litt synd på deg.... stakkars geir. Får det ikke helt som han vil. Får ikke ha skogen sin i fred.
|
|
|
06/02/2010 21:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Det finnes sikkert terapi for å tolerere folk som ligger på støtfangeren Jeg kan hjelpe deg. Bare se på dette bildet noen ganger hver dag til frykten forsvinner. 
|
|
|
06/02/2010 21:13
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Har ikkje nemnd eit ord om din debatteknikk. At du oppfatter det slik, får stå på di rekning. Det kan ta tid å lære å oppfatte kva som står skrive, men eg trur du kan klare det, om du verkeleg vil.
Jeg vil men, uansett hvordan jeg vrir og vrenger på denne uttalelsen: Synes det er litt søtt at du framleis held det gåande på same viset. Whatever works for you og sånn.
... så fremstår det som en uttalelse relatert til min debatt-teknikk. Vennligst forklar hvorfor jeg ikke skal se den slik. På forhånd takk! Eg er så dårleg til å lese mellom linjene. Kan du vere så snill å peike nøyaktig på kva som framstår som noko relatert til din debatteknikk? Du er sikker på at du ikkje er forutinntatt, basert på tidlegare tolkingar frå di side? Når du likevel ønsker å ligge på sida av saka. Reknar med at du ikkje har glømt at du skuldar meg og forumet ei unnskyldning, som du til no har vore unnlatt å gi. Eg ville sjølvsagt aldri funne på å kalle deg feig, så du har kanskje glømt det likevel?
|
|
|
06/02/2010 21:17
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Men om det er hundeeigarens ansvar å skåna deg frå møter med hund, kva gjer du då sjølv for å skåna dei med for eksempel cyclofobi som du måtte møta i skogen? Ja, det er eit tåpeleg spørsmål som er satt veldig på spissen, men det er jo tydeleg at du ønsker hundane i band, fordi du føler ei frykt i møte med dei. Kor skal då grensa gå for kva grupper me ska ta hensyn til på grunnlag av deira frykt? (Og nei, eg har ikkje hund sjølv, så dette er ikkje eit forsvar av hundeeigarane her...)
Andreas Tveit
|
|
|
06/02/2010 21:23
|
Johanna
Entusiast
|
Entusiast
Noen komentarer??? Ordningen med att allmänheten kan ha med hund i spåret vissa tider och dagar har jag aldrig hört talas om. Men jag har bara åkt skidor (med hund i tau) i Riksgränsen, norr om Stockholm, Trillevallen, Vålådalen och Funäsdalenområdet (som har Europas längsta sammanhängande spårsystem). Fast att man inte får ha med lösa hundar i skidspåret känns väldigt bekant. Jag kan inte komma ihåg att ha träffat på några lösa hundar i skidspåren i Sverige. I dem områden där det är en stor konflikt mellan folk med och utan hund så låter det som en suverän idé med hundar vid vissa tidspunkter. Men då ska man få ha med sig hunden varje dag i något visst spår och till en speciell tidspunkt. I alla fall min hund behöver motionen från skidåkningen varje dag!
|
|
|
[Re: Laxeluz]
06/02/2010 21:32
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har relativt god erfaring med hund, som famileiehund når jeg var liten hadde vi Riesenschnauzer, jeg badde en tidligere kjæreste med Schæfer og siden jeg jobbet rotasjon på den tida hadde jeg med meg den hunden mye i i friperioden. Min nåværende kjæreste har en Papillon og jeg ser mye til den.
Det som slår meg med enkelte hunder og hundeiere jeg møter på tur i skog og fjell er at hundene er svært aggressive mot meg, knurrer og flekker tenner og selv jeg som er relativt hundevant føler meg mistilpass. Har sett flere hundeiere som har glist fornøyd og sikkert tenkt bikkja mi klarte å skremme han der. Jeg har begynt å ta tak i kniven min, løfter den et par centimeter opp fra slira og det resulterer i sinte hundeierere som som stirrer stygt på meg og jeg svarer med å stirre tilbake. Det er en effektiv måte å få bort ukulturen på synes jeg.
Redigert av Syklist1; 06/02/2010 21:44.
|
|
|
[Re: Syklist1]
06/02/2010 21:52
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er oppvokst med opp til 12 grønlandshunder til jeg var 14 år. De gikk naturligvis aldri løs. Når vi ikke kjørte slede med de, gikk de i bånd. Så fort vi nærma oss folk ble båndet kortet ned til 30cm å folk ble passert i full kontroll. Det er eneste måte å ha full kontoll på hunden sin. Sånn burde alle som har hund ha hunden på tur også. Bruk så langt bånd du vil, men kort det inn når du møter folk. Uansett. Jeg er naturlig nok ikke redd hunder i det heletatt, men hater løse hunder, hunder i langt bånd i skogen og hunder i 2m bånd på fortau som er sykt hissig på meg når jeg kommer på skateboard. Ikke snakk om at hundeeier drar i båndet. Blitt dratt i buksa opp til flere ganger av hunder på under 30cm høyde.
Møkkabikkjer! Hold alle hunder i bånd så lenge du ferdes i km avstand til andre folk.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
06/02/2010 22:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eg er så dårleg til å lese mellom linjene. Kan du vere så snill å peike nøyaktig på kva som framstår som noko relatert til din debatteknikk?
Jeg greier ut om min debatt-teknikk: Jeg konstaterer at du er i ferd med å føye deg inn i gruppa av forummedlemmer som tyr til det å skylde på kverulering og dårlig tid når de innhentes av egne argumenter. Jeg kverulerer ikke. Jeg stiller oppklarende spørsmål til to utsagn du kommer med. Hvis det oppleves brysomt at noen ber deg redegjøre for det du skriver, er kanskje ikke diskusjonsfora på internett din greie.Du responderer: Synes det er litt søtt at du framleis held det gåande på same viset. Whatever works for you og sånn.Siden du unnlater å spesifisere hva "held det gåande på same viset.", er det uansett nærliggende for meg at utsagnet er relatert til utgreingen du svarer på. Du er sikker på at du ikkje er forutinntatt, basert på tidlegare tolkingar frå di side?
Nei, jeg er ikke sikker. Vis meg gjerne hvor du tror det skjærer seg. Når du likevel ønsker å ligge på sida av saka. Reknar med at du ikkje har glømt at du skuldar meg og forumet ei unnskyldning, som du til no har vore unnlatt å gi. Eg ville sjølvsagt aldri funne på å kalle deg feig, så du har kanskje glømt det likevel?
Det har jeg nok gjort, så vennligst ta deg bryet med å gi meg en spesifisert påminnelse.
|
|
|
06/02/2010 22:06
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Og hvordan skal vi få bukt på ukulturen der folk truer med kniv!?
Come on! Dette må da være en drøy spøk!?
|
|
|
06/02/2010 22:15
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Come on! Dette må da være en drøy spøk!? At hunden deres skremmer turgåere er plutselig ikke så morsomt når turgåeren truer med kniv. Det er ikke noen spøk, hunden er vel så skummel som noen kniv og det retter opp balansen å ta tak i kniven. Det er en oppfordring om å ta kontroll over hunden som eierne forstår selv om de blir drittsure på meg. Skal selv på skitur i morgen og tar med meg min bedre halvdels hund men jeg unngår de best besøkte løypene og holder hunden nær meg når vi møter folk. Det er et minimum av hensyn som hundeeiere bør ta.
|
|
|
06/02/2010 22:18
|
tron
Besatt
|
Besatt
Come on! Dette må da være en drøy spøk!? At hunden deres skremmer turgåere er plutselig ikke så morsomt når turgåeren truer med kniv. Det er ikke noen spøk, hunden er vel så skummel som noen kniv og det retter opp balansen å ta tak i kniven. Det er en oppfordring om å ta kontroll over hunden som eierne forstår selv om de blir drittsure på meg. Skal selv på skitur i morgen og tar med meg min bedre halvdels hund men jeg unngår de best besøkte løypene og holder hunden nær meg når vi møter folk. Det er et minimum av hensyn som hundeeiere bør ta. Hvorfor kan du ikke bare si at hunden din har lus? Det pleier jeg å gjøre hvis det kommer hunder bort som vi ikke vil hilse på. Det er veldig effektivt. Vifte med kniv blir for dumt, beklager.
|
|
|
[Re: Laxeluz]
06/02/2010 22:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men om det er hundeeigarens ansvar å skåna deg frå møter med hund, kva gjer du då sjølv for å skåna dei med for eksempel cyclofobi som du måtte møta i skogen? Ja, det er eit tåpeleg spørsmål som er satt veldig på spissen, men det er jo tydeleg at du ønsker hundane i band, fordi du føler ei frykt i møte med dei. Kor skal då grensa gå for kva grupper me ska ta hensyn til på grunnlag av deira frykt? (Og nei, eg har ikkje hund sjølv, så dette er ikkje eit forsvar av hundeeigarane her...) Sammenligningen faller på stengrunn all den stund jeg ikke er redd så lenge hundeierne holder seg til sitt lovpålagte ansvar. Hadde jeg vært redd for å se en hund i bånd eller en hund under kontroll av eieren sin, hadde sammenligningen din vært relevant.
|
|
|
[Re: tron]
06/02/2010 22:23
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Come on! Dette må da være en drøy spøk!? At hunden deres skremmer turgåere er plutselig ikke så morsomt når turgåeren truer med kniv. Det er ikke noen spøk, hunden er vel så skummel som noen kniv og det retter opp balansen å ta tak i kniven. Det er en oppfordring om å ta kontroll over hunden som eierne forstår selv om de blir drittsure på meg. Skal selv på skitur i morgen og tar med meg min bedre halvdels hund men jeg unngår de best besøkte løypene og holder hunden nær meg når vi møter folk. Det er et minimum av hensyn som hundeeiere bør ta. Hvorfor kan du ikke bare si at hunden din har lus? Det pleier jeg å gjøre hvis det kommer hunder bort som vi ikke vil hilse på. Det er veldig effektivt. Vifte med kniv blir for dumt, beklager. Jeg som er relativt hundevant har hatt flere episoder hvor jeg har hatt ubehagelige møter med hund og eier. Vifter ikke med kniven, tar tak i knivskjeftet og løfter den bare en cm eller to opp mens den fortsatt er i slira for å vise at jeg mener alvor. Mener det er passende svar til hunder som knurrer og flekker tenner mens eieren ler eller gliser. Og den kombinasjonen har jeg møtt altfor ofte i skog og fjell. Møter jeg fredelige hunder og ansvarsfulle eiere møter jeg de kun med et smil.
Redigert av Syklist1; 06/02/2010 22:24.
|
|
|
06/02/2010 22:33
|
tron
Besatt
|
Besatt
Sammenligningen faller på stengrunn all den stund jeg ikke er redd så lenge hundeierne holder seg til sitt lovpålagte ansvar. Hadde jeg vært redd for å se en hund i bånd eller en hund under kontroll av eieren sin, hadde sammenligningen din vært relevant.
OK, og her kommer vi til det vi egentlig burde diskutere, nemlig det lovpålagte ansvaret. Problemet er at NOEN ikke er flinke nok. NOEN! De aller fleste er veldig bevisste sitt ansvar. Det er ikke en eneste debattdeltaker her som kan oppfattes å være blant de uansvarlige. Alle som har deltatt i denne debatten er enige om at hundeeiere har et ansvar. Problemet er altså at vi har et regelverk som NOEN ikke overholder. Skal debatten ta en konstruktiv retning må vi jo da heller begynne å diskutere hva som kan gjøres for å få denne lille andelen som ødelegger for alle andre til å endre sin adferd. Total og ubetinget båndtvang er som kollektiv straff, der det største offetet er den uskyldige part i dette, nemlig hunden. Jeg har svært lite sans for å innføre nye lover fordi dagens lovverk ikke respekteres eller håndheves.
|
|
|
06/02/2010 22:34
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg og en kompis møtte for mange år siden på en hundeier i skiløypa, helt uprovosert ropte han etter oss: Hunden biter,bare pass dokker! Vi ringte på hos nærmeste hus,og huseieren ringte politiet. De kom faktisk og hanket inn fyren(vi var vel en 14-15 år gamle da). Tipper det var mere snakk om ett psykiatritilfelle enn en vanlig hundeier,men han ødela uansett skituren(politiet sa at vi ikke var de første som hadde ringt om en tulling med hund). Mye rare folk,men det vet man jo fra før  . Det blir noe annet hvis en såkalt "normal person" synes det er morsomt at noen er redd hunden deres,da burde de bli fratatt hunden.
|
|
|
06/02/2010 22:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du velger tydeligvis å bruke vold,
Jeg skrev et usannsynlig krast svar til den mest alvorlige beskyldningen jeg har blitt utsatt for i mine seks år på terrengsykkel.no, men avstod fra å poste det, siden det ikke er usannsynlig at jeg blir sittende med skylda for å ha dratt debatten ned i søla.
Jeg har aldri brukt vold verken mot mennesker eller dyr i hele mitt liv og er svært fortørnet over at et menneske, som jeg aldri har møtt, insinuerer at så er tilfelle.
Dette er langt over streken og litt til ...
|
|
|
|
|