|
|
Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: ventle]
#880851
29/01/2010 15:03
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004 |
Fra Kuzmin.se FAQ: "Fråga001: Får man teoretiskt samma effekt på alpinskidor som längdåkningsskidor med sickeln? Svar: Ja."
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Rockefoten]
#880938
29/01/2010 18:57
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324 |
Bestillte min hos skistart.com (svensk side) på søndag. Fikk den i postkassa onsdag, altså tre dagers leveringstid. 500nok. inkl.frakt. De selger også primateria-utgaven. Den er dog langt dyrere, men på primaterias hjemmeside skrytes det av at det svenske landslaget bruker den. Ble Kuzmin på meg. Video med majestetisk russisk blandakor som lydspor gjorde utslaget...
Tommygutt: Dersom du driver sportsbutikk; Start Kuzmin-preppeservice tvert! Mange kvier seg for å gjøre det selv, med rette. Fort gjort å ødelegge gullskia (jeg var nære). Ta f.eks. 200,- pr. siklede skipar.
Redigert av Petterbe; 29/01/2010 19:19.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Petterbe]
#881006
29/01/2010 21:16
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051 |
Denna tråden har blitt så lang at jeg har mista tråden  Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ? I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: jodajoda]
#881019
29/01/2010 21:35
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084 |
Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ? I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?
Det første: Ja! Det andre: Nei! Det er vel heller motsatt. På glidete ski opplever jeg at etter 3-4- turer (30-50 km) så får en disse "grå" feltene foran og bak festesonen hvor "hårene" reiser seg. Med Kuzmin forblir sålen svart uten at fibrene i sålen reiser seg.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kjesk]
#881028
29/01/2010 21:51
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 513
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 513 |
Sto forøvrig i Dagens Næringsliv's sportsbilag (64 sider  )en artikkel om Kuzmin der både landslagets og Team Extra Personel smørepersonell uttaler seg. De har testet med gode resultater men ikke på WC nivå enda. Så det er nok mer enn godt nok for de aller aller fleste av oss.
Knut
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kjesk]
#881056
29/01/2010 23:06
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051 |
Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ? I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?
Det første: Ja! Det andre: Nei! Det er vel heller motsatt. På glidete ski opplever jeg at etter 3-4- turer (30-50 km) så får en disse "grå" feltene foran og bak festesonen hvor "hårene" reiser seg. Med Kuzmin forblir sålen svart uten at fibrene i sålen reiser seg. Takker for svar mer enn godt nok for meg  Får vel løpe å kjøpe en 
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: jodajoda]
#881349
30/01/2010 22:22
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762 |
Skrapte med Kuzmin i dag og børstet med kobber. Gleder meg som en unge til å prøve resultatet i morgen tidlig. Visuelt ser sålen trolig bra og jevnt ut. Fant ut at raske drag med lite trykk ned mot sålen syntes å gi best effekt. Ulempen er at det er meldt 13-14 blå og jeg gjerne skulle prøvd skiparet i type VR40 temp, magefølelsen tilsier at siklingen er best i det temp-området.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: ventle]
#881467
31/01/2010 12:17
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409 |
Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip? Har sportsbua slipemaskin? De hadde det ikke sist jeg handlet ski der (som riktognok er en del år siden). Saksopplysning: Jo, Sportsbua sliper langrennski. For mer info vil jeg anbefale å ta en prat med Tord i butikken, det er han som står for slipinga. /Peter Sportsbua-ansatt
Recovery-mode
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Pete]
#881613
31/01/2010 19:44
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324 |
Gikk Vestergyllen (40km.) i dag, med Kuzmin(orginal)-siklede ski. Det var 12 minus og dermed burde jeg vel hatt cold-utgaven. Uansett, jeg gled bedre enn stort sett alle jeg gikk i felt med. Også godt tyngre løpere enn meg. Kom inn på middelmådige 2,38. Men det var ikke gliden som var begrensningen min...
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Petterbe]
#881769
01/02/2010 12:03
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153 |
Men skirennet var fantastisk!
Jeg hadde steinslip og voks og gled godt her også (2.08), men nå kommer min Kuzmin snart i posten og da blir det andre boller.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kaffelars]
#881788
01/02/2010 12:39
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Veldig bra tid kaffelars! Gi en tilbakemelding på hva du syns om Kuzmin når du har testet.
keo
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: keo]
#881815
01/02/2010 13:23
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 1
Leki4
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 1 |
Jeg har brukt Kuzmin i halvannet år. På kald og finkornet snø har jeg stort sett glimrende glid. Det er spesielt morsomt i treningsløyper hvor det virker som om jeg har best glid av alle. Men, jeg sliter med gliden i oppoverbakker når jeg skøyter. Det er ikke bare formen min, jeg har testet det med flere par ski og flere personer. Er det noen som kan forstå hvordan gliden kan være ypperlig i god fart og så i lav fart i oppoverbakker har andre plutselig bedre glid?
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Leki4]
#882435
02/02/2010 21:17
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
Frode M
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306 |
Det er vel det ekspertene mener når de snakker om hvordan skien slipper. Det sier at eliten ikke bare går etter glid, men også hvordan skiene slipper. Dette gjelder kun skøyteski slik jeg forstår det.
Når har jeg vært ute å prøvd Cuzminslipte (Cold) ski. 6-8 kalde, lett snøvær og vind. Jeg synes skien glei veldig bra. Fikk ikke testet mot andre ski jeg har, men jeg hadde vesentlig bedre gli i forhold til 2-3 andre jeg gikk bak. Rent subjektivt synes jeg skiene gikk fint, særlig med tanke på kald nysnø og vind ikke gir særlig god glid. Dette lover bra.
Frode
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Leki4]
#882449
02/02/2010 21:49
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Hei,
Dette med hvordan skiene glir i høy og lav fart, har enkelt forklart noe å gjøre med temperatur, luftfuktighet og struktur å gjøre.
Forholdene, samt friksjonen som skapes (struktur) påvirker vannfilmen (mer eller mindre ideelt) som gir glid under skiene når du går på ski.
Derfor er fart en av flere variabler som vil påvirke hvor lett skiene glir.
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: nicolai]
#882452
02/02/2010 21:52
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Ellers har FMI et godt poeng i forhold til dette med følelse i skiene på skøyteski..
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: nicolai]
#882610
03/02/2010 11:15
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
Frode M
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306 |
Jeg har nettopp kjøpt meg skøyteski, og skal på kurstime 2 i dag. Disse skiene er ikke cuzminisert.
I dag er det padling på programnmet.
/Frode
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Frode M]
#882649
03/02/2010 12:33
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Moro! 
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: nicolai]
#882993
04/02/2010 09:51
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153 |
Det planlegges i dag kontrollert test; SS-verdensmesteren fra 06 og u.t. skal i dag preppe to par veldig like ski, begge Rossi Axium skøyteski fra 2008, riktignok m 5 cm lengdeforskjell. Det ene paret får Kuzminpakke og rill, det andre voks, børst og rill. Så stikker vi ut og glidtester.
2bcontinued. Blir spennende.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kaffelars]
#883022
04/02/2010 10:49
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268 |
Gleder meg til resultatet
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kaffelars]
#883059
04/02/2010 11:43
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Da bør dere også bytte ski underveis for å eliminere forskjeller i vekt og teknikk. Hva med å finne en bakke med flatt parti etter, start på toppen uten stavtak og gli helt til dere stopper? Det burde være veldig lett å kontrollere.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Arne_And]
#883061
04/02/2010 11:45
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 251
bah
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 251 |
Og teste på nytt etter å ha gått en 10-20 km 
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Arne_And]
#883101
04/02/2010 12:48
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153 |
Jadamasa, vi skal gjøre så godt vi kan - jeg tror en retest bør gjøres feks et 10-20 km, 50 km og 100 km. Dette skøyter jo Sveinung og jeg lett på en ettermiddag. I følge Kuzmin skal voksa ski gli dårligere etterhvert.
Men i ettertid vil sikkert noen slakte oss for a) for få par ski, b) sikkert ulikt spenn, c) ulik lengde, d) bare testa på ett føre. Vitenskap er ei tispe.
Så dette blir i beste fall en pekepinn, hvertfall.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Pete]
#883268
04/02/2010 17:49
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Bestilte Kuzmin-sikle fra skistart.com søndag, levert i går. 465 NOK eksl. MVA (gjenstår å se hva slags gebyr som dukker opp i posten).
Så da er det bare å håpe på temp. mellom -8 og +2 under Marka Rundt og Markatrimmen. Blir spennende å se hva slags mirakler siklen kan utføre på et skipar som har fått hard medfart og lite pleie.
Redigert av marley; 04/02/2010 18:08. Rediger grunn: hoppe/håpe
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Mmar]
#883275
04/02/2010 18:05
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951 |
Jeg fikk min i dag fra skistart.com (overraskende rask levering)uten noen form for tilleggsavgifter. Antar at det ikke dukker opp noen giroer i etterkant fra den norske stat.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Thomas NWS]
#883297
04/02/2010 19:06
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048 |
Jeg måtte komme ned på posten og betale/hente sist jeg bestilte fra Skistart, så spørs om dere ikke slipper unna gutter.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Supernova]
#883313
04/02/2010 19:48
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153 |
Halsbetennelse har lagt en brems på skitesten. Men preppinga er gjort. Stay tuned!
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Kaffelars]
#883321
04/02/2010 20:02
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: sykkeloyvind]
#883383
04/02/2010 22:25
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762 |
Mine glir kanon i forhold til glidede ski mellom -6 og -10 grader. Mindre forskjell på mildere temp har jeg erfart. Mulig differansen øker etter 30+ km når L. Kuzmin hevder det setter seg mye skitt i glideren som bremser.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Skikongen]
#884159
06/02/2010 18:20
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Hvor hardt skal man sikle? skal man idet hele tatt presse på siklen eller skal den bare gli over? jeg har presset litt på siklet og etter børsting ble sålen seende (i hodelykt lys)ut omtrent som en glassert hard overflate. er dette riktig?
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: Pedalsyre]
#884170
06/02/2010 18:48
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268 |
Det høres veldig riktig ut 
|
|
|
|
|