|
|
Hund i skiløypa
|
Re: Hund i skiløypa
[Re: EgilS]
05/02/2010 13:51
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Folk som ikke har hund eller har barn skjønner ofte ikke at vi som har hund er like glade i den som de er i barna sine, og at hunden bety akkurat like mye for oss som barna for dem. Det er, slik jeg leser det ikke problemstillingen. Her snakker vi om f eks ufrivillig barnløse. Og, feil for hvem ? Tar kompisen min feil hvis han er fornøyd med sin Toyota Avensis, bare fordi jeg selv eier en Bugatti Veyron ?
Redigert av Clotho_NOR; 05/02/2010 13:52. Rediger grunn: presisering av sitering
|
|
|
[Re: GeirK]
05/02/2010 13:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Folk som ikke har hund eller har barn skjønner ofte ikke at vi som har hund er like glade i den som de er i barna sine, og at hunden bety akkurat like mye for oss som barna for dem.
Det er vanskelig å kvanitifisere "glad i", men jeg har fryktelig vondt for å tro at det er tilfelle sånn generelt set. My point exactly! 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
05/02/2010 13:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er, slik jeg leser det ikke problemstillingen. Her snakker vi om f eks ufrivillig barnløse.
Og, feil for hvem ?
Tar kompisen min feil hvis han er fornøyd med sin Toyota Avensis, bare fordi jeg selv eier en Bugatti Veyron ? Feil for en så stor andel av befolkningen at jeg vil tro at man kan kalle det unormalt om det ikke er slik. Hvis du mener dette kan overføres til det å være glad i hunder og/eller barn så vil jeg si at du har et unaturlig forhold til biler.
Redigert av EgilS; 05/02/2010 13:59.
|
|
|
05/02/2010 14:00
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du mener dette kan overføres til det å være glad i hunder og/eller barn så vil jeg si at du har et unaturlig forhold til biler. Det var en metafor.
Redigert av Clotho_NOR; 05/02/2010 14:00.
|
|
|
05/02/2010 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
... som er overførbar til debatten Chihuahua vs. Doberman
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/02/2010 14:11
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Feil for en så stor andel av befolkningen at jeg vil tro at man kan kalle det unormalt om det ikke er slik. Det endrer jo ingen ting for de som opplever det, og som har det på den måten, eller ? Jeg TROR: Det er mange ensomme mennesker her i landet, som av åpenbare årsakerknytter seg veldig hunden sin. Det er mange par som av ufrivillig ikke har barn og som et ekstremt lite plaster på såret, får seg en hund som de av naturlige årsaker da knytter seg ekstra til. Å nedgjøre den nærheten og kjærligheten disse menneskene føler til hunden(e) sine sier noe om nivået av empati her. Poenget mitt er at det forholdet til en hund ligger på et helt annet plan - eller annen planet enn forholdet til egne barn. Javel, det er jo helt fantastisk flott for deg som har muligheten til å få barn, og kan gni dette inn i såret på folk som ikke kan det. Dessuten endrer det vel strengt ikke noe på OPPLEVELSEN av kjærlighet disse menneskene har til hunden sin, at du har det ENDA bedre med dine barn ?
|
|
|
05/02/2010 14:13
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Folk som ikke har hund eller har barn skjønner ofte ikke at vi som har hund er like glade i den som de er i barna sine, og at hunden bety akkurat like mye for oss som barna for dem.
Dette tyder nok ganske tydelig på at du ikke har barn. Folk som har/har hatt både hund og barn vet at dette er veldig feil. Jeg tror det foregår en resonnering her med skjulte premisser og kun antydet konklusjon: Jeg er like glad i min hund som andre er i sine barn, skjult premiss: affeksjonsgrad avgjør verdien av det som elskes, ergo: hunder er like mye verdt og skal ha like rettigheter som barn. Personlig er jeg spesiesist, det vil si for meg finnes det et uovervinnelig skille mellom mennesket og dyr (og siden det - i motsetning til hunder - ikke er lov å selge, kjøpe eller avlive barn i Norge etter eget forgodtbefinnende ser jeg tilogmed ut til å ha loven med meg). De som mener at unger og hunder er like mye verdt fordi disse kan elskes like mye, må nok også åpne for en hel del andre objekter som kan elskes like høyt som sin egen hund. Og eventuelt ta stilling til om en gammel bestemor som begynner å få det vondt kanskje bør avlives, slik at resursene istedenfor kan brukes på f.eks. redde sjeldne, men friske blåhvaler. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
05/02/2010 14:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Personlig er jeg spesiesist, det vil si for meg finnes det et uovervinnelig skille mellom mennesket og dyr Helt enig (og uten hund eller barn er jeg temmelig objektiv). Ikke bare er det mange millioner års evolusjon mellom dagens menneske og det stadie den nærmeste primaten befinner seg på i dag. I tillegg er det slik at i det sekund vi gir opp et distinkt skille, selv om det er kunstig genetisk sett, mellom mennesker og dyr så sier vi samtidig adieu til all menneskelig sivilisasjon. Og man kan si hva man vil om sivilisasjonen, men heller den enn å ha to sabeltenner i skallen fordi man var litt uoppmerksom.
|
|
|
[Re: Stein]
|
progres
Besatt
|
Besatt
Nå får du faen steike meg gi deg. Det er nesten så jeg får lyst til å "falle ned på ditt nivå".
Gjør det ! Men obs ,du skal falle lenge og dypt før du når mitt nivå når det gjelder hundehold. Men vi trives her nede i gjørma - så velkommen etter skal du være  ( denne hunden har f.ø løpt "det meste" av sykkelstier på nordkalotten - helt løst )
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Javel, det er jo helt fantastisk flott for deg som har muligheten til å få barn, og kan gni dette inn i såret på folk som ikke kan det. Dessuten endrer det vel strengt ikke noe på OPPLEVELSEN av kjærlighet disse menneskene har til hunden sin, at du har det ENDA bedre med dine barn ?
Jeg ser hvor du vil hen. La meg tilføre utsagnet mitt en porsjon politisk korrekthet ved å si at jeg tror at forholdet til barn en har ansvaret for, adoptert eller eget i de fleste tilfeller ligger på et helt annet plan enn forholdet til en hund. Jeg vil dra det så langt som å gjette på at i de aller fleste tilfeller stikker nære forhold mennesker i mellom langt dypere enn forholdet menneske/hund, sett fra menneskets side.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/02/2010 14:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Moro å se at dette tar helt av, og sykt ut av kontekst...måle hvem som er mest glad i hvem...syke folk.
Mannen med nakkskaden sier han ikke bærer nag til noen, og at det ikke var hunden som meide han ned, men han selv som ikke greide å stoppe.
Morsomt, dama gikk tur med vår hund løs i dag, på ski, møtte en annen hund(med eier like bak) som var løs som hoppet på henne. Ingen skade skjedd, og en hyggelig prat var følgen. Begge eiere og hunder var kjempeglade i det fine været.
Dette var også de eneste samboeren min møtte i løpet av 2 timer ute på en fredag formiddag, noe som også kanskje er poenget her :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
05/02/2010 14:32
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er enig med deg, men synes du fusker litt når du innfører begrepet å "elske". Det har tidligere i tråden vært snakk om å "være glad i".
I denne sammenheng synes jeg det er betydelig avstand mellom disse begrepene.
Redigert av Raindog; 05/02/2010 14:33.
|
|
|
[Re: Raindog]
05/02/2010 14:38
|
tron
Besatt
|
Besatt
Terrengsykkelforumet er en artig organisme. Grad av "glad i" har ingen ting med trådstarters innlegg å gjøre og ingen ting med debatten om total og betingelsesløs båndtvang å gjøre. Grad-av-glad-i-debatten er jeg ikke så interessert i, så takk for meg. Nå skal jeg snart hjem for å ta med hunden min, som jeg er veldig glad i, på tur. Takk for i dag, og god helg! Måtte debatten nå nye konstruktive høyder 
|
|
|
05/02/2010 14:42
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Du gjør et hederlig forsøk på å fremstå som en reflektert og oppegående person. Ser du virkelig ikke sammenligningen i hvilken rett du krever og at jeg evt krever min? Så vidt jeg kan skjønne skylder jeg deg ingen verdens ting. Det er uproblematisk for meg å kunngjøre at jeg er 100% uenig i dine holdninger vedr hunder og hundehold. Det er en ærlig sak å innrømme at man er utrygg med hunder. Det er latterlig å hevde at man blir forfulgt av aggressive hunder mer eller mindre ukentlig. At din åpenbare frykt blir projisert til barn du omgås er svært sannsynlig. De lærer av voksne, og særlig av sine foreldre. Man kan godt kverulere rundt dette, men det endrer uansett ikke virkeligheten. Tror jeg lar det bli med dette, og lover herved at jeg aldri skal ta med meg hund i lysløypa i Trondheim. Siden jeg åpenbart ikke er i posisjon til også å komme med krav, kan jeg i hvert fall få be pent om at hundefiender holder seg unna nordmarka sålenge det ikke er båndtvang
|
|
|
05/02/2010 14:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg har opplevd tragedien det er å miste et barn, og går i sorggruppe sammen med foreldre som har opplevd det samme. De reaksjonene jeg observerer hos meg, min kone og de vi går i gruppe med, kan ikke sammenlignes med de tilsvarende reaksjonene hos dem jeg kjenner som har mistet en hund. Det er jeg jo klar over, og jeg har på ingen måte ment å bagatellisere følelsene til de som mister et barn. Jeg tror ikke jeg har sagt noe som kan tolkes slik heller. Vi har ikke barn, og i sammenhengen er det ikke relevant om det er fordi vi ikke kan eller fordi vi ikke vil. Vi har hund. ..Eller rettere sagt hadde vi det, inntil for tre uker siden da han helt uventet døde som følge av et gliom i hjernen, bare fire og et halvt år gammel. Nå venter vi på å få ny valp. Vi har mistet vår beste venn, et fullverdig familiemedlem, vår turkamerat og kompanjong, som vår kjære hund var. Det jeg mener er at folk som ikke har hund ikke klarer å innse hvor mye de kan bety for de som er glade i dem. Det blir bare tull å forsåke å kvantifisere hvor glade man er i hunder vs. barn, selvsagt. Alt jeg vet, siden vi altså ikke har barn, var at det føles helt hinsides jævlig og håpløst. Det provoserer meg derfor ganske betraktelig å lese så flåsete leppeslenging som enkelte disker opp med i denne tråden. Den tomheten og sorgen som er igjen er ufattelig, og DET er det jeg vil at folk skal forstå. For oss som har hund (I alle fall de aller fleste av oss, håper jeg.) betyr de uendelig mye.
|
|
|
[Re: progres]
05/02/2010 14:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nå får du faen steike meg gi deg. Det er nesten så jeg får lyst til å "falle ned på ditt nivå".
Gjør det ! Men obs ,du skal falle lenge og dypt før du når mitt nivå når det gjelder hundehold. Men vi trives her nede i gjørma - så velkommen etter skal du være  ( denne hunden har f.ø løpt "det meste" av sykkelstier på nordkalotten - helt løst ) Vel, hvis du føler deg berettiget til å slå en hund til invalid fordi den springer etter deg når du sykler i skogen, og så banke opp eieren dens fordi han "protesterer", hjelper det vel ikke om du har hund selv. ...I alle fall ikke for annet enn at det får meg til å tro at du kanskje overdrev en smule. Det var forøvrig ikke nivået på hundeholdet jeg snakket om. Men jeg innser at det gikk litt varmt akkurat da, så jeg beklager utsagnet.
|
|
|
[Re: HM1100]
05/02/2010 14:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er uproblematisk for meg å kunngjøre at jeg er 100% uenig i dine holdninger vedr hunder og hundehold.
Hva - sånn helt spesifikt er det du er uenig i? Det er latterlig å hevde at man blir forfulgt av aggressive hunder mer eller mindre ukentlig.
Dersom en person opplever dette, er det vel ikke latterlig. For ordens skyld: Hvis du mener at jeg hevder dette, må du jobbe med leseforståelsen din. At din åpenbare frykt blir projisert til barn du omgås er svært sannsynlig. De lærer av voksne, og særlig av sine foreldre. Man kan godt kverulere rundt dette, men det endrer uansett ikke virkeligheten.
Og virkeligheten når det gjelder i hvilken grad jeg har overført dette til mine barn og andre barn jeg omgås er at: ... ? Dette har jeg et sterkt ønske om at du svarer på siden du tar deg en stor frihet med å skissere virkeligheten rundt en person du aldri har møtt. Siden jeg åpenbart ikke er i posisjon til også å komme med krav, kan jeg i hvert fall få be pent om at hundefiender holder seg unna nordmarka sålenge det ikke er båndtvang
Hvordan definerer du en hundefiende?
|
|
|
05/02/2010 14:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Den tomheten og sorgen som er igjen er ufattelig, og DET er det jeg vil at folk skal forstå. For oss som har hund (I alle fall de aller fleste av oss, håper jeg.) betyr de uendelig mye. For å sette det litt i perspektiv: Jeg har hatt flere hunder og mistet alle. Den siste døde i sommer. Den hadde vi hatt i nesten 14 år, og var det første året vårt eneste barn. Den har vært en trofast turkamerat og treningskompis og vært med omtrent overalt med unntak av sydenturer. Jeg syntes det var skikkelig trist å miste hunden, og enda verre var det å se hvor mye ungene sørget. Uansett hvor ille det var å miste den hunden (og de andre) kan faktisk ikke det måle seg mot det jeg følte da Geir mistet datteren sin. En unge jeg aldri hadde møtt, men kun kjente gjennom terrengsykkel.no. Det er to grunner til det: Jeg kjenner Geir, og jeg har en datter på omtrent samme alder, og jeg kunne forestille meg hvor vondt han hadde det.
|
|
|
05/02/2010 14:59
|
progres
Besatt
|
Besatt
Det er ingenting å beklage - klart det skal kunne få lov å gå litt varmt for seg iblant.
Men fortsatt - en hund er og skal være absolutt nederst på rangstigen. Er den det minste i tvil om det så skal den forklares hvor skapet skal stå. Metodikken får man velge selv.
|
|
|
[Re: Christen]
05/02/2010 14:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beklager litt OT:
Gikk på ski en dag og så at en "flink" hundeeier hadde plukket opp hundedritt fra skiløpypa med plastpose og så kastet plastposen ut av løypa... Jeg vet ikke om noen har svart i mellomtiden, for makan til feel-bad-diskusjon skal man lete lenge etter, og jeg gidder ikke lese mer, men: Mange hundeeiere foretrekker å plukke opp dritten, knyte igjen plastposen, gå videre på turen og ta med posen når de passerer på hjemveien. Jeg bare nevner det. LJ
|
|
|
05/02/2010 15:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg prøver altså ikke å gjøre dette til en "jeg er tristere enn deg"-konkurranse, så det der anser jeg som unødvendig å svare på.
Jeg følte også omtrent det samme som deg da jeg hørte om tragedien i Geirs familie, og har tenkt mye på den. Jeg setter forøvrig ikke pris på alle kommentarene her og andre steder av typen: "Dette kan du ikke forstå, siden du ikke har barn.". Ingen andre vet hva jeg kan føle eller forstå.
|
|
|
[Re: progres]
05/02/2010 15:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men fortsatt - en hund er og skal være absolutt nederst på rangstigen.
Selvsagt. Er det noen som har diskutert det?
|
|
|
05/02/2010 15:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jeg jo klar over, og jeg har på ingen måte ment å bagatellisere følelsene til de som mister et barn. Jeg tror ikke jeg har sagt noe som kan tolkes slik heller.
For ordens skyld: Det har du på ingen måte gjort. Eller rettere sagt hadde vi det, inntil for tre uker siden da han helt uventet døde som følge av et gliom i hjernen, bare fire og et halvt år gammel. Nå venter vi på å få ny valp.
Ironien i dette er at at dødsårsaken til vår datter var den samme og sorg er noe man forstår veldig lite av før man står oppi det. Det er alt jeg tenker å si om det. Vi har forøvrig fått et nytt barn, som er et stort lyspunkt uten at det hjelper på sorgen eller savnet.
|
|
|
05/02/2010 16:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Den tomheten og sorgen som er igjen er ufattelig, og DET er det jeg vil at folk skal forstå. For oss som har hund (I alle fall de aller fleste av oss, håper jeg.) betyr de uendelig mye. For å sette det litt i perspektiv: Jeg har hatt flere hunder og mistet alle. Den siste døde i sommer. Den hadde vi hatt i nesten 14 år, og var det første året vårt eneste barn. Den har vært en trofast turkamerat og treningskompis og vært med omtrent overalt med unntak av sydenturer. Jeg syntes det var skikkelig trist å miste hunden, og enda verre var det å se hvor mye ungene sørget. Uansett hvor ille det var å miste den hunden (og de andre) kan faktisk ikke det måle seg mot det jeg følte da Geir mistet datteren sin. En unge jeg aldri hadde møtt, men kun kjente gjennom terrengsykkel.no. Det er to grunner til det: Jeg kjenner Geir, og jeg har en datter på omtrent samme alder, og jeg kunne forestille meg hvor vondt han hadde det. +1
|
|
|
05/02/2010 19:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg setter forøvrig ikke pris på alle kommentarene her og andre steder av typen: "Dette kan du ikke forstå, siden du ikke har barn.". Ingen andre vet hva jeg kan føle eller forstå. Hvordan kan du da fortelle alle andre at du da føler det samme som vi som har barn, eller begge deler? Du kan heller ikke vite hva vi føler, og gjør egentlig akkurat det du forteller oss at vi ikke kan gjøre.
|
|
|
05/02/2010 19:20
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Dere er meg jammen en fin gjeng, alle sammen:-)
Da jeg i hin hårde dager gikk på sykepleien og studerte temaet empati/sympati, kom jeg på denne tullete huskeregelen:
Sympati er hva en kvinne føler når hun ser en mann slår seg i pungen, empati er hva en mann føler når han ser en annen mann slår seg i pungen.
God helg!
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
05/02/2010 19:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvordan kan du da fortelle alle andre at du da føler det samme som vi som har barn, eller begge deler? Du kan heller ikke vite hva vi føler, og gjør egentlig akkurat det du forteller oss at vi ikke kan gjøre.
Du har rett. Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Jeg får bare vise til spesifiseringen min i post #883704.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/02/2010 19:52
|
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Moro å se at dette tar helt av,
Morsomt, dama gikk tur med vår hund løs i dag, på ski, møtte en annen hund(med eier like bak) som var løs, som hoppet på henne. Ingen skade skjedd, Hvem var det som hoppet på hvem ???? Siden det ikke dreier seg om hund i skiløypa lenger, velger jeg heller et morsomt klipp
Redigert av rene-iden; 05/02/2010 19:54.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
05/02/2010 20:04
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Litt av en tråd...
Jeg har ikke hund, og har heller aldri hatt det. Men jeg har flere kamerater som har hund, og kunne godt tenke meg en selv når jeg er ferdig med studier og har ting litt mer på stell i forhold til bolig etc. Og en ting er sikkert, hensynet til andre mennesker går foran hunden any day. Slik f.eks. GeirK beskriver møter med hund, uavhengig av hva som faktisk er hensikten til hunden, skal ikke skje pga en hund jeg har ansvaret for. Frykt er ikke rasjonelt og det har ingenting for seg å forklare til en som er livredd hunder at den bare vil hilse på og leke.
|
|
|
[Re: Cerberus]
05/02/2010 20:35
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Frykt er ikke rasjonelt og det har ingenting for seg å forklare til en som er livredd hunder at den bare vil hilse på og leke. Klart det har noe for seg! Det er jo derfor vi er venner: når en venn oppfører seg irrasjonelt, skal man prise seg lykkelig hvis noen gidder å gi en pekepinn hvordan man kan leve livet litt enklere.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
|
|