Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Restitusjonstid. Er det trenbart?

Restitusjonstid. Er det trenbart? #883400 04/02/2010 23:45
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Kan man påvirke restitusjonstiden sin?
Selv har jeg tydeligvis lang restitusjonstid selv etter rolige turer. En rolig tur på ski i et par timer tar som regel min 2 dager å hente seg inn etter. Veldig frustrerende når treningskamperater er klare for ny trening dagen etter.

Finnes det noen gode råd? ( ja jeg spiser og drikker innen 30min etter trening og jeg spiser sunt.).

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883411 05/02/2010 01:11
A
Augustus Offline
Fersking
Fersking
A
Restitusjon er trenbart til en viss grad. Mat har mye å si.
At du spiser sunt sier veldig lite.

Spiser du nok kalorier?
Spiser du nok protein til å ha full proteinsyntese?
Vitaminer og mineraler?

Det er veldig viktig å unngå å være i katabolsk fase mer enn nødvendig.

Hvis du spiser nok og riktig, blir i bedre form, men fortsatt sliter
med restitusjonen er det ugler i mosen.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Augustus] #883456 05/02/2010 08:34
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg spiser nok tror jeg. Veier 93kg og er 187 høy. Ville jeg ikke gått ned i vekt om jeg spiste for lite?

Jeg spiser sunt men er ikke noe vegetarianer eller helsefrik:-) Blir sånn vanlig, feks tynn brødskive med masse makrell i tomat, egg, feks.

Har vel altid hatt dårlig restitusjon men værre jo eldre jeg blir. Litt av poblemet er at jeg blir heller ikke i noen merkbart bedre form. Det gjør de andre jeg trener med. trener 8-10t i uka. Variert med høyintens og lav intensitet.

Det du nevner om proteinsyntesen, hva er det og blir den bedre av å spise mer proteiner?

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883462 05/02/2010 08:40
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan kan du vite at de andre er fullt restituert på sin neste treningsøkt?

Er du ødelagt i flere dager, eller er det bare at du kjenner det i enkelte muskler?

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883463 05/02/2010 08:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Du må ikke nødvendigvis gå ned i vekt dersom du spiser for lite. Mange som slanker seg som opplever nettopp dette; de tror veien til suksess er lite mat og mye trening. Kroppen tilpasser forbrenninga og den tærer på musklene.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å få oversikt over det du spiser; sånn omtrent hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag. Med 8-10 treningstimer i uka og en stor kropp vil jeg tippe at du trenger ganske mye mat. Kanskje mer enn du tror. I såfall spiser du for lite... ICON_SMILE

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Øyvind V] #883492 05/02/2010 09:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er mye som påvirker restitusjonen og som man også kan gjøre noe med.
- En godt trent person vil restituere seg raskere enn en utrent.
- Man får lengre restitusjonstid etter trening/arbeid/annet muskelbruk som man ikke er vant til.
- Det tar lengre tid å restituere seg om man går tom på trening.
- Riktig og nok næring etter treningen vil forkorte restitusjonstiden.
- Vi gamlinger trenger mer restitusjon enn ungsauene.
- Hvile!!! Sofaen etter trening, ikke 4 timer handletur eller klipping av 2 mål plen. Er fruen i det yppige hjørnet? Si du har hodepine. ICON_SMILE
- Er man sånn brukbart trent kan en veldig rolig og kort treningsøkt (gjerne spsertur) være positivt.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883493 05/02/2010 09:30
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
I tillegg til mat er også hvile (inkl. søvn) en veldig viktig restitusjonsfaktor. Jeg synes 8-10 timer trening pr. uke for meg er ganske mye, og det er pga. at jeg sliter med å få hvile nok. For å få det til å "gå rundt" med full jobb og oppfølging av tre aktive unger mm. blir det ikke tid til å ligge med beina høyt etter trening, og normalen er dessverre bare 6 timer søvn pr. natt.

Poenget er at hvis man har et høyt aktivitetsnivå også utenfor trening, så bidrar det til totalbelastninga, og man bruker lengre tid på å hente seg inn.

-Jørn

NOTS
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: EgilS] #883497 05/02/2010 09:35
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: EgilS
Er fruen i det yppige hjørnet? Si du har hodepine. ICON_SMILE

Du vet hva som er effektivt behandling mot hodepine, nettopp det du vil unngå med å si at du har hodepine...

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883510 05/02/2010 10:16
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: Kondis
En rolig tur på ski i et par timer tar som regel min 2 dager å hente seg inn etter.

"If you begin to feel that you are overly tired, then it's okay to move up a rest week. However, many times ahletes do not push themselves hard enough; as soon as they get a little tired, they asume they are "overtrained". Sometimes you have to push through and "dig deep"; otherwise, you may limit your performance potensial."

Sitat fra: Training and racing with a Power Meter.Hunter Allan & Andrew Coggan.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Christen] #883524 05/02/2010 10:38
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tipper du spiser altfor lite mat med skikkelig næring. En kar på 93 kilo trenger også normalt sett lengre tid på å komme seg enn en spjæling på 65 kilo. Er du 93 kilo og trener 10 timer pr uke vil jeg tro du har en rimelig stor muskelmasse, den må få masse næring skal den fungere! Er dine kompiser i samme størrelse foresten?

40årskrisesylist
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: aktiviteten] #883558 05/02/2010 11:28
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Ja et par av treningskompisene er samme str, men de slurver veldig med mat og spiser mye gatekjøkken mat. Det gjør ikke jeg.

Jeg har ikke en belastende dag når jeg trener foruten trening. etter det er det å sitte stille stort sett, eller sofaen. Ingen barn som gnåler eller:-)

Interessant det å få oversikt over hvor mye kcal jeg får i meg pr dag. Kanskje jeg spiser for lite?

Er for det å pushe seg selv i trening som noen skriver her, men om jeg skulle gjort det hver gang hodet mitt var innstilt på det ville jeg vært utkjørt.
Hos meg er det hodet som vil trene, mens resten virker utslitt. Om det har gått en uke etter trening så er jeg veldig kvikk i kroppen, men det går jo ikke å trene en gang i uken.

Kjerts: Jeg er ødelagt i flere dager, men etter 3de dagen er det bedre.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883571 05/02/2010 11:41
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C

Er for det å pushe seg selv i trening som noen skriver her, men om jeg skulle gjort det hver gang hodet mitt var innstilt på det ville jeg vært utkjørt.
Hos meg er det hodet som vil trene, mens resten virker utslitt. Om det har gått en uke etter trening så er jeg veldig kvikk i kroppen, men det går jo ikke å trene en gang i uken.

Hvis jeg er sliten hjelper det noen ganger å trene. Trente en dag 6x15min Sone 3(FTP) og ble bra sliten(Skjønner ikke det??). Dagen etter var det 3 timer på ski. Den første halvtimen følte jeg meg sliten, men så løsnet det og var veldig opplagt etter 3 timer.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883575 05/02/2010 11:43
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Det kan også hende at de rolige treningene går litt for fort. Pass på at de rolige øktene går rolig nok og de ikke har antydning til sliten muskulatur etter endt rolig trening.

Ta heller en veldig hard økt med kort varighet. Jeg synes det er vanskelig å få den rolige økten rolig nok om jeg ikke legger inn en hard økt i løpet av uken. Nå er jo ikke dette noe stort problem for meg ettersom jeg ikke rekker å trene mer enn tre dager i uken. Imidlertid merker jeg at en litt for hard lapskautur fører til lang restitusjon.

Du skriver heller ikke om muskulaturen er ødelagt eller om du generelt er sliten i hele systemet. Om det er i beina eller muskulaturen kan du ha fått for stiv muskulatur eller en type overbelastning som kan være vanskelig å bli kvitt på egen hånd. Det kan skyldes feil stilling, for ensidig trening eller andre ting. Da bør du oppsøke fysioterapeut eller lignende for å sjekke dette.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: yoeddy] #883922 06/02/2010 08:49
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Det er vel mest musklene som er slitne og kroppen føles vanskelig å få igang. Om vinteren har jeg hovedfokus på ski, og kun skøyting så jeg kjenner det i hele kroppen. Tror ikke jeg får gått noe roligere enn det jeg gjør på rolige turer uten å stoppe.

Tar med meg alle tips som har kommet og takk for det:-)

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883924 06/02/2010 08:55
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvordan er det med skøyteteknikken?
Jeg har ikke all verdens med teknikk, men føler likevel at jeg kan gå forholdsvis uanstrengt.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #883932 06/02/2010 09:22
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville ha prøvd å bytta ut noen av skiøktene med sykkel. Da er det lettere å styre intensiteten. Spinn på lette gir.

Så er det som andre har nevnt viktig å få i seg nok mat. Gatekjøkkenmat kan fungere veldig bra, bare det ikke blir for mye.

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: -Jan] #884709 07/02/2010 21:57
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
EgilS: Teknikken kunne nok ha vært mye bedre. Er vel ikke akkurat noen Thomas Alsgård, men føler vel at det går greit og ikke noe problem å holde pulsen lav på flata.

Jan: Jeg har en økt i uken med sykling og styrke, og spiser veldig sjeldent gatekjøkken mat. Kan hende at jeg ikke spiser nok mat som noen kommenterer men synes det virker ulogisk så lenge jeg ikke får vekk fettet på kroppen.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #884991 08/02/2010 14:54
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er ikke så hakke ulogisk til syvende og sist. (Advarsel, forenkling følger:) Hvis kroppen bekymrer seg for matmangel, vil den spare på energiforbruket der den kan i stedet for å tære på energireservene. Matmangelen kan jo vare lenge, for alt kroppen "vet". Dette er en overlevelsesmekanisme, man kan glatt dø av sult, man kan ikke dø (i hvert fall ikke direkte) av lavere kroppslig ytelse.

Jeg slet med noe beslektet i fjor, uten å ha nøstet opp helt hva det kom av. Vekta var usedvanlig gjenstridig å hanskes med og ytelsen stagnerte. Det kom for øvrig neppe av kosthold. Foreløpig er hovedmistanken rettet mot jevnt litt lite søvn og stress. Det blir spennende når sykkelsesongen kommer og ting og tang kan måles igjen.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #885051 08/02/2010 17:40
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
EgilS:
Jeg har en økt i uken med sykling og styrke, og spiser veldig sjeldent gatekjøkken mat. Kan hende at jeg ikke spiser nok mat som noen kommenterer men synes det virker ulogisk så lenge jeg ikke får vekk fettet på kroppen.

Den styrketreningen, din er den så hår at du slutter med melkesyre i kroppen. Alså uten at du trener deg ned. Om så er tilfelle så kan melkesyre sitte i musklaturen i en uke, og du sliter med den på neste treningsøkt. Resultatet er at du blir stiv og støl, og kroppen føles helt kjørt.
Prøv å kutte ut styrketrening 2-3 uker.
Hvis det er sykkel du satser mest på så :sykle.
Er det ski så gå på ski

Jeg har selv dårlig erfaring av hår styrke, spesielt på bena.

Redigert av rene-iden; 08/02/2010 17:41.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Kondis] #885059 08/02/2010 18:04
EgilS Offline
More than words
More than words
EgilS: Teknikken kunne nok ha vært mye bedre. Er vel ikke akkurat noen Thomas Alsgård, men føler vel at det går greit og ikke noe problem å holde pulsen lav på flata.

Klarer du å holde pulsen nede på flata, så klarer du det også i bakkene. Da handler det kanskje om å skyve stoltheten litt til side og tusle opp så rolig som det kreves (ja, jeg vet det ikke er enkelt å få det til)? ICON_SMILE

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: EgilS] #885079 08/02/2010 19:35
K
Kondis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Trener sjeldent så hardt styrke at jeg er ødelagt en hel uke, men det kjennes jo.

Må nok prøve å skyve stoltheten til side i bakkene og gå roligere. Men ikke lett, og spesielt ikke opp vest siden fra sognsvann, forbi ullevålseter og videre til tryvann. Denne uken står det 3x2timer økter på ski(fristil) så jeg får prøve å gå billigere i morgen.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: rene-iden] #885239 09/02/2010 08:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: rene-iden
[...] dårlig erfaring av hår styrke, spesielt på bena.

knegg

Anonym5
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: anonym5] #885309 09/02/2010 11:19
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff

knegg

Sterkt hår på hodet

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: bullet] #886334 11/02/2010 20:17
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: bullet
Sitat: pontiff

knegg

Sterkt hår på hodet

Hvordan fant du den? He, he ICON_SMILE

Re: Restitusjonstid. Er det trenbart? [Re: Hekta-MTB] #886370 11/02/2010 21:24
bullet Offline
Besatt
Besatt
Google

(Må ikke tas personlig) ICON_WINK

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo

Moderator  support