Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle] #880851 29/01/2010 15:03
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
Fra Kuzmin.se FAQ: "Fråga001: Får man teoretiskt samma effekt på alpinskidor som längdåkningsskidor med sickeln?
Svar: Ja."


Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Rockefoten] #880938 29/01/2010 18:57
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
P
Petterbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
Bestillte min hos skistart.com (svensk side) på søndag. Fikk den i postkassa onsdag, altså tre dagers leveringstid. 500nok. inkl.frakt. De selger også primateria-utgaven. Den er dog langt dyrere, men på primaterias hjemmeside skrytes det av at det svenske landslaget bruker den. Ble Kuzmin på meg. Video med majestetisk russisk blandakor som lydspor gjorde utslaget...

Tommygutt: Dersom du driver sportsbutikk; Start Kuzmin-preppeservice tvert! Mange kvier seg for å gjøre det selv, med rette. Fort gjort å ødelegge gullskia (jeg var nære). Ta f.eks. 200,- pr. siklede skipar.

Redigert av Petterbe; 29/01/2010 19:19.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe] #881006 29/01/2010 21:16
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
jodajoda Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
Denna tråden har blitt så lang at jeg har mista tråden ICON_LAUGH
Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ?
I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jodajoda] #881019 29/01/2010 21:35
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Kjesk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Sitat: jodajoda

Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ?
I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?


Det første: Ja!
Det andre: Nei!
Det er vel heller motsatt. På glidete ski opplever jeg at etter 3-4- turer (30-50 km) så får en disse "grå" feltene foran og bak festesonen hvor "hårene" reiser seg.
Med Kuzmin forblir sålen svart uten at fibrene i sålen reiser seg.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kjesk] #881028 29/01/2010 21:51
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 513
KnutG Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 513
Sto forøvrig i Dagens Næringsliv's sportsbilag (64 sider ICON_SMILE )en artikkel om Kuzmin der både landslagets og Team Extra Personel smørepersonell uttaler seg. De har testet med gode resultater men ikke på WC nivå enda. Så det er nok mer enn godt nok for de aller aller fleste av oss.


Knut

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kjesk] #881056 29/01/2010 23:06
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
jodajoda Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,051
Sitat: Nutte
Sitat: jodajoda

Men kort sagt, vil det si at man slipper å bruke glider hvis man bruker Kuzmin sikling ?
I så fall, vil ikke sålen bli grå å trå etterhvert ?


Det første: Ja!
Det andre: Nei!
Det er vel heller motsatt. På glidete ski opplever jeg at etter 3-4- turer (30-50 km) så får en disse "grå" feltene foran og bak festesonen hvor "hårene" reiser seg.
Med Kuzmin forblir sålen svart uten at fibrene i sålen reiser seg.


Takker for svar mer enn godt nok for meg yes
Får vel løpe å kjøpe en ICON_LAUGH

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jodajoda] #881349 30/01/2010 22:22
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Skrapte med Kuzmin i dag og børstet med kobber. Gleder meg som en unge til å prøve resultatet i morgen tidlig. Visuelt ser sålen trolig bra og jevnt ut. Fant ut at raske drag med lite trykk ned mot sålen syntes å gi best effekt. Ulempen er at det er meldt 13-14 blå og jeg gjerne skulle prøvd skiparet i type VR40 temp, magefølelsen tilsier at siklingen er best i det temp-området.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle] #881467 31/01/2010 12:17
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Pete Offline
Popcornansvarlig
Offline
Popcornansvarlig
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Sitat: ventle
Sitat: marley
Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip?


Har sportsbua slipemaskin? De hadde det ikke sist jeg handlet ski der (som riktognok er en del år siden).

Saksopplysning: Jo, Sportsbua sliper langrennski. For mer info vil jeg anbefale å ta en prat med Tord i butikken, det er han som står for slipinga.

/Peter
Sportsbua-ansatt


Recovery-mode
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pete] #881613 31/01/2010 19:44
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
P
Petterbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
Gikk Vestergyllen (40km.) i dag, med Kuzmin(orginal)-siklede ski. Det var 12 minus og dermed burde jeg vel hatt cold-utgaven. Uansett, jeg gled bedre enn stort sett alle jeg gikk i felt med. Også godt tyngre løpere enn meg. Kom inn på middelmådige 2,38. Men det var ikke gliden som var begrensningen min...

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe] #881769 01/02/2010 12:03
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Men skirennet var fantastisk!

Jeg hadde steinslip og voks og gled godt her også (2.08), men nå kommer min Kuzmin snart i posten og da blir det andre boller.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #881788 01/02/2010 12:39
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
Veldig bra tid kaffelars! Gi en tilbakemelding på hva du syns om Kuzmin når du har testet.


keo
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: keo] #881815 01/02/2010 13:23
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 1
L
Leki4 Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
L
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 1
Jeg har brukt Kuzmin i halvannet år. På kald og finkornet snø har jeg stort sett glimrende glid. Det er spesielt morsomt i treningsløyper hvor det virker som om jeg har best glid av alle. Men, jeg sliter med gliden i oppoverbakker når jeg skøyter. Det er ikke bare formen min, jeg har testet det med flere par ski og flere personer. Er det noen som kan forstå hvordan gliden kan være ypperlig i god fart og så i lav fart i oppoverbakker har andre plutselig bedre glid?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Leki4] #882435 02/02/2010 21:17
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
F
Frode M Offline
Veteran
Offline
Veteran
F
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
Det er vel det ekspertene mener når de snakker om hvordan skien slipper. Det sier at eliten ikke bare går etter glid, men også hvordan skiene slipper. Dette gjelder kun skøyteski slik jeg forstår det.

Når har jeg vært ute å prøvd Cuzminslipte (Cold) ski. 6-8 kalde, lett snøvær og vind. Jeg synes skien glei veldig bra. Fikk ikke testet mot andre ski jeg har, men jeg hadde vesentlig bedre gli i forhold til 2-3 andre jeg gikk bak. Rent subjektivt synes jeg skiene gikk fint, særlig med tanke på kald nysnø og vind ikke gir særlig god glid. Dette lover bra.

Frode

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Leki4] #882449 02/02/2010 21:49
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Hei,

Dette med hvordan skiene glir i høy og lav fart, har enkelt forklart noe å gjøre med temperatur, luftfuktighet og struktur å gjøre.

Forholdene, samt friksjonen som skapes (struktur) påvirker vannfilmen (mer eller mindre ideelt) som gir glid under skiene når du går på ski.

Derfor er fart en av flere variabler som vil påvirke hvor lett skiene glir.


/Are Nicolai
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: nicolai] #882452 02/02/2010 21:52
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Ellers har FMI et godt poeng i forhold til dette med følelse i skiene på skøyteski..


/Are Nicolai
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: nicolai] #882610 03/02/2010 11:15
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
F
Frode M Offline
Veteran
Offline
Veteran
F
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,306
Jeg har nettopp kjøpt meg skøyteski, og skal på kurstime 2 i dag. Disse skiene er ikke cuzminisert.

I dag er det padling på programnmet.

/Frode


Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Frode M] #882649 03/02/2010 12:33
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Moro!

ICON_SMILE


/Are Nicolai
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: nicolai] #882993 04/02/2010 09:51
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Det planlegges i dag kontrollert test; SS-verdensmesteren fra 06 og u.t. skal i dag preppe to par veldig like ski, begge Rossi Axium skøyteski fra 2008, riktignok m 5 cm lengdeforskjell. Det ene paret får Kuzminpakke og rill, det andre voks, børst og rill. Så stikker vi ut og glidtester.

2bcontinued. Blir spennende.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #883022 04/02/2010 10:49
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Gleder meg til resultatet ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #883059 04/02/2010 11:43
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Da bør dere også bytte ski underveis for å eliminere forskjeller i vekt og teknikk. Hva med å finne en bakke med flatt parti etter, start på toppen uten stavtak og gli helt til dere stopper? Det burde være veldig lett å kontrollere.



Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #883061 04/02/2010 11:45
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 251
bah Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 251
Og teste på nytt etter å ha gått en 10-20 km ICON_SMILE

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #883101 04/02/2010 12:48
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Jadamasa, vi skal gjøre så godt vi kan - jeg tror en retest bør gjøres feks et 10-20 km, 50 km og 100 km. Dette skøyter jo Sveinung og jeg lett på en ettermiddag. I følge Kuzmin skal voksa ski gli dårligere etterhvert.

Men i ettertid vil sikkert noen slakte oss for a) for få par ski, b) sikkert ulikt spenn, c) ulik lengde, d) bare testa på ett føre. Vitenskap er ei tispe.

Så dette blir i beste fall en pekepinn, hvertfall.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pete] #883268 04/02/2010 17:49
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Bestilte Kuzmin-sikle fra skistart.com søndag, levert i går. 465 NOK eksl. MVA (gjenstår å se hva slags gebyr som dukker opp i posten).

Så da er det bare å håpe på temp. mellom -8 og +2 under Marka Rundt og Markatrimmen. Blir spennende å se hva slags mirakler siklen kan utføre på et skipar som har fått hard medfart og lite pleie.

Redigert av marley; 04/02/2010 18:08. Rediger grunn: hoppe/håpe
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Mmar] #883275 04/02/2010 18:05
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951
Thomas NWS Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951
Jeg fikk min i dag fra skistart.com (overraskende rask levering)uten noen form for tilleggsavgifter. Antar at det ikke dukker opp noen giroer i etterkant fra den norske stat.


-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS] #883297 04/02/2010 19:06
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048
Supernova Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048
Jeg måtte komme ned på posten og betale/hente sist jeg bestilte fra Skistart, så spørs om dere ikke slipper unna gutter.


"Now don't make me get off this bike!"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova] #883313 04/02/2010 19:48
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Halsbetennelse har lagt en brems på skitesten. Men preppinga er gjort. Stay tuned!

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #883321 04/02/2010 20:02
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
God bedring


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: sykkeloyvind] #883383 04/02/2010 22:25
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Mine glir kanon i forhold til glidede ski mellom -6 og -10 grader. Mindre forskjell på mildere temp har jeg erfart. Mulig differansen øker etter 30+ km når L. Kuzmin hevder det setter seg mye skitt i glideren som bremser.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Skikongen] #884159 06/02/2010 18:20
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Hvor hardt skal man sikle? skal man idet hele tatt presse på siklen eller skal den bare gli over? jeg har presset litt på siklet og etter børsting ble sålen seende (i hodelykt lys)ut omtrent som en glassert hard overflate. er dette riktig?


det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pedalsyre] #884170 06/02/2010 18:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Det høres veldig riktig ut ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Moderator  support