Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lavkarbokost og fallende formkurve

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: -Jan] #863718 14/12/2009 15:27
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Eller så kan man jo spørre seg, hva er vitsen med å trene fettforbrenning på lave intensiteter, når man konkurerer på høy intensitet? Hadde det ikke da vært enda bedre å bli en god fettforbrenner på høy intensitet?

At en utholdenhetsutøver TRENGER masse karbo for rask restitusjon, er en stor bløff. Jeg har testet begge deler og har vesentlig kortere restitusjonstid med lite karbo/lavkarbo, men som nevnt utallige ganger før når vi har diskutert lavkarbo her på forumet, vi er alle forskjellige.

Har vel referert til denne før også, men les gjerne igjen

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: -Jan] #863722 14/12/2009 15:40
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser for meg at det er trenbart å ta opp mest mulig næring under aktivitet, også.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: tommygutt] #863733 14/12/2009 16:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: tommygutt

Den har jeg ikke sett før, men det ser ut til å være fornøyelig lesing. Mulig han har gått sinnsykt vitenskapelig til verks, men i såfall må han finne en annen måte å meddele omverdenen sin viten på. Når han åpner med å si at den svenske idrettsverden er utsatt for en massiv infiltrasjon, ja da melder jeg meg ut ganske kjapt. Eller kødder han bare?

Sitat: Artikkelen
I samma konspiratoriska linje så har kolhydratmaffian en mängd dietister och kostrådgivare som helt ogenerat förmedlar denna köpta information som om vore den fakta huggen i sten och levererat av Moses själv. Matens och näringens tio budord enligt pastaguden. Uppenbarligen har dessa så kallade experter aldrig sprungit ett steg själva för annars skulle de inte rekommendera folk att äta ”en stor pastaportion två timmar innan start”. Dietisten som lobbyist anammar ett tunnelseende där fett är farligt, protein ett nödvändigt ont och allt med prefixen lätt- light-, mini- och diet- är att föredra.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Øyvind V] #863735 14/12/2009 16:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V

Den har jeg ikke sett før, men det ser ut til å være fornøyelig lesing. Mulig han har gått sinnsykt vitenskapelig til verks, men i såfall må han finne en annen måte å meddele omverdenen sin viten på. Når han åpner med å si at den svenske idrettsverden er utsatt for en massiv infiltrasjon, ja da melder jeg meg ut ganske kjapt. Eller kødder han bare?

Tror nog bare han førsøker vare kontroversiel. Jeg er personligen usikker på hur bra den retoriken fungerar...

Har også før mig fra andre diskusjioner at han nog ikke er så veldig ekstrem endå. Han spiser ca 30% karbo (ca 1500-2000 kalorier per dag i karbo), bruker rask karbo under ritt og jeg tror også efter trening.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: fredriks] #863746 14/12/2009 16:29
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Han angriper vel først og fremst industrien som tjener milliarder på at mosjonister som deg og meg kjøper produkter som koster alt for mye og som vi ikke trenger, da vi kan få minst like gode resultater med andre og billigere ting fra et vanlig kosthold.

Det er jo kanskje en stor ironi at Colting er sponset av Red Bull ICON_SMILE Uansett, mannen har mange fornuftige innspill som vi mosjonister kan lære av.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: tommygutt] #863756 14/12/2009 16:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Han angriper vel først og fremst industrien som tjener milliarder på at mosjonister som deg og meg kjøper produkter som koster alt for mye og som vi ikke trenger, da vi kan få minst like gode resultater med andre og billigere ting fra et vanlig kosthold.

Nja, før mig virker det som at han kritiserar det som (i alle fall tidligare) er vanlig (modern) svensk og norsk mat.

"Det handlar om det fanatiska ätande av flingor, gryn, bröd, pasta och andra raffinerade produkter av i bästa fall tveksam till i värsta fall usel kvalitet."

Quote:

Uansett, mannen har mange fornuftige innspill som vi mosjonister kan lære av.

Ja, om man ignorerar mye av retoriken så finnes det nog saker många kan lære av. Retoriken han brukar kan dokk gjøre at folk ikke tar honom alvarlig.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: kjerts] #863762 14/12/2009 17:01
sykkelfantometJF Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
"Sukker er skadelig

• Raffinert sukker inneholder bare energi og ingen næring, og har derfor dårlig langtidseffekt på kroppen vår. Fordi kroppen trenger vitaminer og mineraler for å forbrenne sukkeret, kan for mye sukker i kosten over tid føre til et underskudd av vitaminer og mineraler.

• I 1850 spiste hver av oss 3,5 kilo sukker. Hundre år senere var det årlige gjennomsnittsinntaket over 30 kilo. De siste årene har vi vært oppe i 45 kilo, selv om forbruket nå er blitt noe lavere.
" -Biolog, Iver Mysterud

Her tror jeg Iver har et poeng. Selv om jeg tar resten av propagandaen som forhærliger steinalderkost men klype salt...(salt er vist ikke sunt det heller..)
Jeg tror ikke vi trenger å spise noe søtt for å få i oss det vi trenger. Men hva ernæring under utholdhetstrening/ konkuranser?

Hjelper det egentlig å trøkke i seg masse klissegel? eller hadde det fungert like godt med vanlig mat? Jeg ser den praktiske fordelen med næring som gel eller i flytende form. Ikke lett å spise noe som helst i I-sone 3 og 4.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: sykkelfantometJF] #863767 14/12/2009 17:08
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Klarer man så langt det lar seg gjøre, å styre unna sukker og hvetemel, så tror jeg mange vil oppleve en bra effekt på både vekt, energinivå (stabilt) og ikke minst helse. Lav GI gir jevn flyt, jevnt energinivå, jevnt homonnivå +++

At man tyr til en klissegel i ritt, gjør ingen ting nei. Ikke lett å planlegge et sammensatt måltid i rittfart ICON_SMILE

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: sykkelfantometJF] #863768 14/12/2009 17:08
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkelfantometJF

• Raffinert sukker inneholder bare energi og ingen næring[...]

Bare energi, ingen næring...?

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: sykkelfantometJF] #863773 14/12/2009 17:12
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkelfantometJF
"Sukker er skadelig
• I 1850 spiste hver av oss 3,5 kilo sukker. Hundre år senere var det årlige gjennomsnittsinntaket over 30 kilo. De siste årene har vi vært oppe i 45 kilo, selv om forbruket nå er blitt noe lavere.
" -Biolog, Iver Mysterud

Men det var jo før det.. Vi har jo mye hardere stolsitting i dag.
Forbruker mye mer sukker bak en kontorpult enn hva man gjorde før i skog og jordbruk... mongo

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: tommygutt] #863780 14/12/2009 17:19
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Klarer man så langt det lar seg gjøre, å styre unna sukker og hvetemel, så tror jeg mange vil oppleve en bra effekt på både vekt, energinivå (stabilt) og ikke minst helse. Lav GI gir jevn flyt, jevnt energinivå, jevnt homonnivå +++

At man tyr til en klissegel i ritt, gjør ingen ting nei. Ikke lett å planlegge et sammensatt måltid i rittfart ICON_SMILE

Støttes, selv om det kan være litt vanskelig å etterleve i disse dager med masse god mat og kaker cheers

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: -Jan] #863943 15/12/2009 06:47
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Ritt har en helt annen intensitet enn rolige langturer. Mengden energi fra fett er relativt konstant gjennom alle soner, altså må det økende behovet som følger av økt intensitet dekkes av karbohydrater.Dessto høyere intensitet du kan sykle på med fett som hoved energikilde, dessto bedre. Det gir mindre behov for tilførsel av næring under konkurranse.

For meg som sykler noen mosjonsritt i året på 3-4 timer så synes jeg ikke dette er veldig viktig. For en som sykler 6t pr dag i 3 uker under TdF så tror jeg det er veldig viktig.

Edit: av en eller annen grunn så var ikke denne tråden oppdatert hos meg. Kan ha å gjøre med at det er for tidlig for meg...

Redigert av Zoidberg; 15/12/2009 06:52.

Del stien, skru av Strava
Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Lillosti29] #864000 15/12/2009 09:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Evnen til å benytte fett som energikilde vil bli bedre uansett hvordan og når man spiser, så lenge man øker treningsmengden. Det er mulig den evnen blir bedre hvis man begrenser energiinntak under trening, men hva oppnår man med det? Ønsker man å bli god til å sykle fort fra A til B, eller ønsker man å bli god til å sykle fra A til B med fett som energikilde?

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Kruser] #878330 24/01/2010 12:31
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Kruser
Et vesentlig poeng er at så fort kroppen får tilført karbohydrater, så går den tvert over på å brenne disse, kontra fett.

Har du noe dokumentasjon på dette?

På lav intensitet forbrenner man fett, selv med fulle karbohydratlagre.

Jeg har testet litt mht ovenstående ifm vektreduksjon. Trener for det mest på kveldene. Har gått over til å sørge for jevn tilførsel av mat i løpet av dagen og tar til meg en "egenkomponert" kake med masse karbo en times tid før trening. Etter trening spiser jeg ikke så veldig mye og fokuserer da på proteiner. Resultat: Mer godfølelse på trening og raskere vektreduksjon. Så at det er noe med at kroppen går over til å forbrenne karbo hvis tiljgngelig, tror jeg veldig på.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: sykkelfantometJF] #881202 30/01/2010 13:59
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hei. Jeg går på ekstrem lavkarbo, og opplever at kiloene raser av. Jeg har mistet 8 kilo på 4 uker (inkl væsketap). Jeg teller ikke kalorier, og spiser til jeg er mett, men ikke mer heller. Jeg er helt fersk innen syklingen. Jeg trener 4 ganger 4 i sone 4-5 to ganger i uken, og 3 timer rolig med innlagt 2 ganger 15 min styrketråkk i sone 3 en gang i uken, samt innebandy en time i uken. Innebandy og hardøkter går bedre enn noensinne, mens jeg sliter voldsomt med langøkten.
Har siste to ganger måttet gi meg etter 2,5 time. Jeg er 1,71m høy og har foreløpig gått ned fra 96 til 88 kg.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: JTE] #881318 30/01/2010 20:19
Cesc Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: JTE
Hei. Jeg går på ekstrem lavkarbo, og opplever at kiloene raser av. Jeg har mistet 8 kilo på 4 uker (inkl væsketap). Jeg teller ikke kalorier, og spiser til jeg er mett, men ikke mer heller. Jeg er helt fersk innen syklingen. Jeg trener 4 ganger 4 i sone 4-5 to ganger i uken, og 3 timer rolig med innlagt 2 ganger 15 min styrketråkk i sone 3 en gang i uken, samt innebandy en time i uken. Innebandy og hardøkter går bedre enn noensinne, mens jeg sliter voldsomt med langøkten.
Har siste to ganger måttet gi meg etter 2,5 time. Jeg er 1,71m høy og har foreløpig gått ned fra 96 til 88 kg.

Så bra at du har funnet en effektiv vei å gå ned på. yes

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: JTE] #881690 01/02/2010 08:43
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

Hvis jeg kan gi deg ett råd:

Legg styrketråkkene til intervalløkta. (Jeg ville dratt ned litt på intensiteten her også til sone 3-4)

Når du kjører rolig, pass på å kjøre rolig nok. Vær disiplinert.

Da tipper jeg du får mer ut av styrketråkkene og kan holde 3 timer fint uten problemer.

Lykke til!

Redigert av Frode RJ; 01/02/2010 08:45.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Frode RJ] #881863 01/02/2010 15:03
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Mange takk for tipset. Det skal jeg prøve.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: tommygutt] #882214 02/02/2010 12:16
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Eller så kan man jo spørre seg, hva er vitsen med å trene fettforbrenning på lave intensiteter, når man konkurerer på høy intensitet? Hadde det ikke da vært enda bedre å bli en god fettforbrenner på høy intensitet?

En liten kommentar til dette. Jo, målet er å forbrenne mest mulig fett på konkurranse intensitet. Men når man skal trene, har man noe som heter restitusjon. Man kan ikke kline til å kjøre 5-6 timer hardt for å trene fettforbrenning på høy intensitet 2-3 ganger i uka. MEN hvis du kjører rolig i 5-6 timer får du nesten like god fettforbrenningstrening (som også fungerer på høy intensitet) men med mye lavere restitusjonstid.

Dette er noe jeg har brukt i praksis, og det fungerer veldig bra. (For meg, vi er nok ikke helt like...)

Redigert av Frode RJ; 02/02/2010 12:17.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Frode RJ] #882255 02/02/2010 14:01
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Frode RJ

En liten kommentar til dette. Jo, målet er å forbrenne mest mulig fett på konkurranse intensitet. Men når man skal trene, har man noe som heter restitusjon. Man kan ikke kline til å kjøre 5-6 timer hardt for å trene fettforbrenning på høy intensitet 2-3 ganger i uka. MEN hvis du kjører rolig i 5-6 timer får du nesten like god fettforbrenningstrening (som også fungerer på høy intensitet) men med mye lavere restitusjonstid.

Dette er noe jeg har brukt i praksis, og det fungerer veldig bra. (For meg, vi er nok ikke helt like...)

Mulig jeg har misforstått, men det er vel sånn at man bare forbrenner karbohydrater når det går over en viss intensitet, og at poenget med fettforbrenningen er at man skal bruke minst mulig av (det begrensede) karbohydratlageret mens det går i rolig tempo på ritt. Sånn at man kan kjøre lenger på høy intensitet.

Correct me if I´m wring ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: bjerkseth] #882261 02/02/2010 14:11
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den beste måten å øke fettforbrenningen i sykkelritt er å heve terskelen, i og med at VO2max og prosentandelen av denne er avgjørende for hvor mye energi du henter fra de ulike kildene. Det fordrer selvsagt at energikilden er tilgjengelig.

Da ser jeg på langtur som en anledning til å trene på begge deler. Både næringsinntak og fettforbrenning.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: kjerts] #882263 02/02/2010 14:15
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Data from well-trained riders in the study (VO2max of 64ml/kg/min) suggests that fat use stops above 87 percent of VO2max, and the peak area is around 45 to 65 percent VO2max. This equates to around 70 to 85 percent of maximum heart rate.

http://www.cyclingnews.com/features/how-to-burn-fat-better

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Frode RJ] #882268 02/02/2010 14:21
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Frode RJ

Jo, restitusjon har jeg hørt om ICON_SMILE Harde økter på 5-6 timer for å trene fettforbrenning har jeg aldri hørt om, så jeg tror du missforsto meg litt. Jeg stilte spørsmålet om det ikke hadde vært en ide å bli en fettforbrenner på høy intensitet, men metoden for å bli det er absolutt ikke 5-6 timer med hard trening.

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: tommygutt] #883578 05/02/2010 11:52
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast

Jo, restitusjon har jeg hørt om ICON_SMILE Harde økter på 5-6 timer for å trene fettforbrenning har jeg aldri hørt om, så jeg tror du missforsto meg litt. Jeg stilte spørsmålet om det ikke hadde vært en ide å bli en fettforbrenner på høy intensitet, men metoden for å bli det er absolutt ikke 5-6 timer med hard trening.

Jo..det er en god ide å bli en god fettforbrenner på høy intensitet. Jeg gav bare proffenes måte å oppnå det på....
(rolig i 5-6 timer og ett kosthold som fører til en høyere basisforbrenning av fett)

Redigert av Frode RJ; 05/02/2010 11:54.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Lavkarbokost og fallende formkurve [Re: Frode RJ] #886225 11/02/2010 14:21
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Gjorde et lite eksperiment i går. Jeg er jo godt vant til lavkarbo/lavglykemisk kost i hverdagen og derfor før gårsdagens intervall-økt gav jeg kroppen et realt sukkersjokk. Masse karbo cirka 20 minutter før start.

Jeg satt meg på rulla og fikk et sant helvete!!! Det gjorde fysisk vondt fra første tråkk og jeg måtte skikkelig ta meg sammen for å gjennomføre økten etter planen.

Dette har sikkert ingen ting med debatten i tråden her å gjøre, men veldig lærerikt for min del med sånne "tester" en gang i blandt. Tilbake til normalen i dag, så håper jeg at kveldens økt går bedre ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support