Fant denne..http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44332 Er på let etter en hardtail til 20 lapper.. helst alu , Men har også sett på full dynamix sine og Ghost.. hva syns DERE....? noen gode forslag.
Okei... jepp , den HT `n såg fin ut , xt driverk , og gaffel og brems va topp.. Likte ikke twist-shift aa, men det var det eneste. Eller va den topp Loki"
hvorfor alu.? skal du kjøre så hardt at du er redd for karbonramma så kan du jo kjøpe FS..to gode alternativ hvis du vurderer karbon er iallefall GT zaskar expert og Scott scale 30.
Re: HVA SKAL JEG KJØPE...?
[Re: JER]
#88229902/02/201015:32
fordi det er lettere og stivere? har fått mye juling karbonsykkelen min uten å tatt skade av det. greia var ikke at han absolutt skulle kjøpe karbon, men de som skal ha HT skal som regel bruke den til grusritt og lettere terreng. da er det karbon som har de beste egenkapene for den typen sykling. men skal du gå bananas i skogen med en HT så kan du godt kjøpe alu. for all del! Vi kan jo spørre trådstarter hvilken bruk sykkelen er tilegnet? så er det lettere å komme med hjelp her:)
#88230902/02/201015:56
Er det ikke almen kunnskap nå at det er geometrien som bestemmer hvor stiv en ramme er, og ikke materialet den er laget av? De forskjellige materialer tillater forskjellige geometrier. Sånn.
Ellers vil jeg igjen slå et slag for brukt. For 20 lapper kan du på denne tiden av året få mye sykkel med fete deler.
Er det ikke almen kunnskap nå at det er geometrien som bestemmer hvor stiv en ramme er, og ikke materialet den er laget av? De forskjellige materialer tillater forskjellige geometrier. Sånn.
Ellers vil jeg igjen slå et slag for brukt. For 20 lapper kan du på denne tiden av året få mye sykkel med fete deler.
som om det er noen av dagens store produsenter som er helt på jordet når det gjelder geometri ja..øø..nei..det avhenger selvfølgelig på størrelsen på ramma hvor stiv den blir, men det har seg sånn at i karbon er det lettere for produsentene å legge inn prefererte egenskaper i punkter på ramma der hvor det trengs stivere eller mykere. Vi snakker faktisk om sykler som er på markedet i dag, ikke det at vi skal bygge en ramme til han. Og når alt annet likt er karbon stivere enn aluminium.
enig at brukt er ett godt alternativ nå om dagen.
#88231902/02/201016:18
Hmm, sa jeg noe om dagens store produsenter som er helt på jordet? ja..øø..nei.. Har vel heller ikke sagt noe om at vi skal bygge en ramme til trådstarter?
Uansett, det er titan (og mac) som er lyset, veien og sannheten!
Rust? Fordi det rimer på dust.
#88232202/02/201016:20
Hei folkens.. ser Marin og Diamant har titan sykler. Men det er jo alu i vil ha . Jeg vil ikke ha carbon egentlig , fordi jeg har sett mye kjedestag .. og setepinner og hendler som er ødelagt, og chainsuck river fint rundt krank.Og kjøper man en carbonsykkel , er det ramma som drar pengene og ikke utstyret. Derfor heller en canyon, (fxs som LOKI her har nemt).
Fra før har jeg en stumpjumper som drar på åra, med 2.25 dekk til min variert bruk ,i myr, over elv ,og på annlegsvei.
Hvis du kjøper lettvekts alu/scandium-rammer så tåler ikke de så mer juling enn carbonrammer. Alu og carbonsykler som er bygd for litt røffere bruk, tåler mer enn lettvekts rittsykler av samme material. Viktigste er å kjøpe utstyr som er designet til den bruken du har.
Du kan jo se på sykler fra Orange og Whyte, de har jo hardtails som tåler litt.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#88242602/02/201021:02
stivhet gir jo mer watt "i bakken" enn hvis ramma og hjul og div. stjeler energien du produserer.
Å si at en karbonramme er stivere enn en aluramme blir feil. Det kan gjerne være omvendt. For å si hva som er stivest må man angi hvilke to rammer det er snakk om.
En karbonramme KAN bygges stivere enn en aluramme og samtidig være lettere. For å få dette må du i de aller fleste tilfeller betale mer for sykkelen. Spørsmålet er da om hvor du vil putte pengene; vil du gå for karbon og spare vekt på ramma, eller tåler du 2-400 gram tyngre ramme når du istedet får bedre og lettere utstyr.
Og hvorfor skal rammene være så helsikkes stive. I praksis har det ofte ingen betydning, eller det kan faktisk være negativt,
Da jeg var liten var jeg ofte sur fordi foreldrene mine hadde valgt den norske stavemåten av Jakob, siden alle som av forskjellige årsaker noterer navn velger den utenlandske.
Nå, derimot, er jeg mer fornøyd. Det gjør det jo simpelthen umulig for dere andre å lage ordspill eller anagrammer på navnet mitt :-D
(Bortsett fra -Jan, da, som ikke bryr seg om rettskriving.)
LJ
Re: Hva skal i kjøpe , ? hardtail til 20 lapper .
[Re: Torarne]
#88262603/02/201011:54
skal ikke komme med noe tips...men bare nevne at sykkel du linker til ikke har mye høyere anbefalt utsalgspris hos din lokale forhandler. Kanskje like greit å kjøpe lokalt:-)