Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 16 1 2 13 14 15 16

NorgesCup 2010

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: panorama] #924761 21/04/2010 18:39
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: panorama
Gjerne NC åpning i de løypene neste år også ICON_WINK to bra arrangement etter min mening.

+1
Knall!

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Erik$] #924768 21/04/2010 18:46
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Gøy var det ja. Min debut i M Senior. Hardt, vondt og moro!

'...once more, and more intensity!'
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #924948 21/04/2010 22:40
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
Da var N-cupen igang. Og det meste var vel som ifjor også pengepremiene.

Det som er bra er samarbeidet med ABC nyheter det var bra.

Flott at forbundet ønsker å øke status på NorgesCupen. Allikevel har jeg en teori om at man i tillegg også må øke premieringen i NorgesCup-rittene kraftig for å få opp engasjementet blant rytterne.

Synes ikke f.eks: 5000, 3000, 2000, 1000, 800, 600, 500, 400, 300, 200 og 100 er å ta i for mye. Da blir det plutselig litt mer attraktivt for mange. En forutsetning videre er at forbundet ikke skyver dette over på arrangørene, men er med å subsidierer dette selv. Har ikke forbundet råd til det, da? Andre forslag?

Kanskje Ole Christian hadde blitt fristet til å dra litt lenger enn til Larvik for å kjøre et landeveisritt, om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden?

Ronny Nyhus
Bikeguide og Cannondale ambassadør
Free Motion, Gran Canaria
'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2
'15 Cannondale F-Si Carbon Team
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: RNRacing] #924953 21/04/2010 23:28
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden

Snakkes da!

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: RNRacing] #924958 22/04/2010 04:35
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Økning av pengepremiene, både lokalt og sammenlagt vil komme (NCF gir arrangørene midler til å finansiere noe av de lokale, og sammenlagtpremieringen har vi kontroll på), men alt skjer ikke over natten. At de minimumssatsene mange bruker er for små er vi enige om, men de tallene du skisserer er nok godt i overkant av hva som er realistisk å forvente.

Det blir jo litt "høna og egget" også; hvor mye penger skal brukes på ritt hvor under 50 ryttere (totalt i alle fire NC-klasser) gidder å stille?
Mange såkalte eliteryttere sier de satser for fullt og sier de liker tekniske ritt, men stiller ikke på rundbane (og kom ikke med askesky og flytrøbbel, for det kom først etter påmeldigsfristen).

Hva er det som gjør at landeveisfolket vil reise land og strand rundt uten tanke på pengepremier mens på terrengfolket vil ha cash for å stille på NC?

GU terreng og "dere der ute" har stort sett de samme mål, så send meg gjerne gode innspill.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: RNRacing] #924992 22/04/2010 06:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: RNRacing

Kanskje Ole Christian hadde blitt fristet til å dra litt lenger enn til Larvik for å kjøre et landeveisritt, om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden?

Ja jeg valgte heller Larvik og landveisritt når Italia turen min gikk fløyten pga av asken. Hvorfor? For det første kommer jeg ikke til å kjøre alle N-cupene i år så poengene trenger jeg ikke, det koster ganske mye penger å dra bort, det forvinner et par treningsdager i reise og ingen hører egentlig om hvordan det har gått. Så eneste egentlige grunnen er å få en bra treningsøkt før de større rittene starter, det kunne jeg få i Larvik også.

Det med pengepremier i Norgescupen har vel jeg og ganske mange andre rundt i miljøet bare gitt opp. Det har blitt sagt det samme vært år jeg har syklet og det er fortsatt akkurat det samme. Det var vel det samme på 90 tallet etter hva jeg har skjønt også. Og ikke misforstå meg. Det er ikke pga penger vi syklister gjør dette, men når man må vinne begge rittene en n-cup helg og fortsatt går i underskudd den helgen så er det vel litt lavt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #925013 22/04/2010 06:52
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det med pengepremier i Norgescupen har vel jeg og ganske mange andre rundt i miljøet bare gitt opp. Det har blitt sagt det samme vært år jeg har syklet og det er fortsatt akkurat det samme.

Tror du skal la det gå litt mer enn 10% av sesongen før du konkluderer.
(hittil har det sportslige og arrangementstekniske hatt høyest prioritet, så det det er fortsatt langt igjen selv om en god del skjer på premieringsfronten allerede i år).

Håper for øvrig å se deg på NC i år, du er en naturlig del av sirkuset (samtidig som det er jo der, og ikke på turritt, man har mulighet til å bli sett...).

Personlig ser jeg frem til Maratonoppstarten i Kristiansand (selv om det tragisk nok er under 40 påmeldt i alle NC-klassene til sammen så langt) og neste rundbanehelg i Halden/Horten.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #925031 22/04/2010 07:13
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Oystein L

Personlig ser jeg frem til Maratonoppstarten i Kristiansand (selv om det tragisk nok er under 40 påmeldt i alle NC-klassene til sammen så langt) og neste rundbanehelg i Halden/Horten.

Spesielt Halden CK har vel heller ikke prøvd hardt å samle deltagere. Jeg har ikke sett noen innbydelse og klarer heller ikke finne noen info på hjemmesiden. Nå er det 2,5 uker igjen, men allikevel...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: bjerkseth] #925046 22/04/2010 07:30
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Klar melding til arrangør er avfyrt...

...og derr er det fikset

Redigert av Oystein L; 22/04/2010 07:56.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: bjerkseth] #925065 22/04/2010 07:41
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: bjerkseth
Jeg har ikke sett noen innbydelse og klarer heller ikke finne noen info på hjemmesiden. Nå er det 2,5 uker igjen, men allikevel...

Flaut! Det kan virke som om NC ikke har noen status hos arrangør-klubbene? De drømmer sikkert om et grusritt med 10 ganger så mange deltagere og penger i kassa...

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #925125 22/04/2010 08:38
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Med 10% inkluderte jeg maratoncupen (og når jeg snakker om deltakelse tenker jeg på alle NC-klasser; M/K, sr/jr).
I maratoncupen vet jeg at flere av arrangørene har langt høyere premiering.

Ja, forbundet subsidierer i form av rene pengetilskudd (nytt av året) til NC-arrangørene, og hvordan dette disponeres er et diskusjonstema "as we speak".

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #925137 22/04/2010 08:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis det er en sammenlagtpremie og hva denne er burde jo også være klart før cupen starter. Det kan jo være motivasjon for å få med seg ritt som gir mye poeng, men som krever lang reise.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #925139 22/04/2010 08:51
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Det er nok dessverre slik for forbundet at suksessen med "ny" NorgesCup kommer en stund etter at man har gjort tiltakene.

Jeg synes de skal ha ros for å si at de vil noe, og at de har lagt opp til bedring av de arrangement-tekniske rammene, men synes de har langt igjen hva gjelder informasjon og premier. Det kommer sikkert, men kunne ikke dette vært gjort før rittene starter? ICON_SMILE

Info jeg savner nå:
- Det er ennå ikke lagt ut en oversikt over NorgesCupen totalt. Excel filen de har lagt ut er tom.
- Hvordan NC premieres totalt er det fortsatt ingen som vet. Det hele skal styrebehandles og man gir ingen kommentarer eller antydninger ved henvendelse til forbundet.

Øystein L synes jeg har vært flink til å informere her på forumet. Det er veldig positivt, og gir forbundet en mye mer folkelig profil enn det mange kanskje oppfatter forbundet å være.

Håper imidlertid terrengsyklistene også er med å støtter opp rundt NorgesCupen. Derav skapes også status og oppmerksomhet. Det er ikke *bare* opp til forbundet heller... ICON_SMILE

Ronny Nyhus
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: RNRacing] #925149 22/04/2010 09:01
olechr Offline
More than words
More than words
Øystein mener du virkelig at det er på n cup man blir sett og ikke turritt. Da lurer jeg på om du har vært på ritt de siste årene. Det er de store turrittene som gjør at vi som kan satse. Du kan jo spørre høydhal om han hadde klart å drive laget sitt bare ved å kjøre ncup og ikke de store rittene.

Hvis man tar maraton. Hva trur du vanlig folk og sponsorer bryr seg om; seier i n cup å i heiane eller raumerrittet, grenserittet osv. ? Jeg er ikke tvil om at det er de store. Det er synd men se som mener motsatt lever litt på en sky.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #925158 22/04/2010 09:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg må understreke at mine kritiske spørsmål på ingen måte er myntet på Øystein. Han er jo et av lyspunktene her. NCF har hatt et kommunikasjonsproblem samtidig som terrengsyklinga har et problem med å få gjennomslag i et miljø som først og fremst er opptatt av landevei, fordi det går på TV og fordi det er det man har tradisjon for.
På ritt-seminar md NCF nylig var det påtagelig hvor lett terrengspesifikke ting blir glemt hvis det ikke sitter noen og passer på.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #925163 22/04/2010 09:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sandsto
Du får mye pepper Øystein, men sånn blir det når man stikker hodet frem, stå på ;.)!

Enig med Fagerli på det med kred for innsats. Må kjøre maraton... akkurat nå... men med den innstatsen dere gjør med videoer osv så tar det nok ikke lang tid før det blir kred for å kjøre NC rundbane også! Selv om det skal godt gjøres å få dette til i like stor grad som maraton. Sponsorer vil jo synes og da er det PR som teller.

Det jeg sier er ikke direkte pepper til Øystein, da han har kommet med mye bra info. Men er greit å se realiteten i det. Og Norges cup er ikke der man blir sett best.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #925168 22/04/2010 09:28
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er det heller ikke slik at det er bare de store rittene som er stass. Ta terrengsykkelrittet. Det er et lite ritt, men likevel kanskje en av de rittene det er kulset å gjøre det bra i for oss ryttere.

De lager litt rundt det på forhånd, har plass vi kan sette opp telt, bra pengepremier, målområde med litt liv osv osv. Slike ting gjør at det er gøy å være med og dermed blir statusen høy selv om det ikke er med flere 1000 syklister. (enda :-) )

Bare det å faktisk tillate at lag og klubber kan lage en camp.. Dette bidrar jo også til at rittet ser bedre ut og mere profft ut.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #925177 22/04/2010 09:39
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Selvfølgelig må de beste delta i Eliteklasser i de store rittene (de fleste av disse er for øvrig rankingritt eller klassifisert som aktive ritt) for å bli sett av media, sponsorer etc.

De som ønsker å bli tatt ut på landslag (som vi pr. i dag kun har hatt på rundbane), må nok finne seg i å delta på NorgesCup og UCI-ritt i rundbane for å bli "sett" og vurdert av landslagsledelsen (jfr. Uttakskriterier Terreng Rundbane). Turritt, det være seg på asfalt eller grus, er ikke arenaen for det.

Det blir jo som på ski; du blir ikke tatt ut på landslaget dersom du satser alt på Birken, Vasaloppet og Marcialonga.

Mulig jeg er på kollisjonskurs med mange utøvere, men jeg mener at dersom landslagsaktuelle terrengryttere velger f. eks Farrisrunden eller Nordsjørittet i stedenfor NC i Bærum og/eller UCI-rittet i Svelvik samme helg, vil de plassere seg selv litt på sidelinjen.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #925182 22/04/2010 09:48
olechr Offline
More than words
More than words
? Hvem er på landslaget? Hva skal til for å komme inn? Alt dette er så difust at det går ikke ann å legge opp noe sesong etter i hvertfall.

Og itilegg så har jeg vel skjønt at det ikke er landslag for andre enn u23 og Junior. Så det gjelder jo ikke oss seniorer uansett. ?

Fant de etter leiting på sykling.no http://www.sykling.no/SiteCollectionDocu...sser%202010.pdf

Men de er som de pleier og de har jo ikke blitt fulgt spesiellt bra før så hvorfor skal de det i år?

Redigert av olechr; 22/04/2010 09:52.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #925208 22/04/2010 10:19
S
smokejumper Offline
Entusiast
Entusiast
S
Litt på sidelinja dette men..
Kva med å innføre enda ein distanse i rundbanecupen?
Sykla NC i helga som var. Såkalt short course på lørdagen. Var ikkje så veldig short, men greit nok.
Kva med ha 3 forskjelige distansar? Eg kan ikkje skjønne kvifor det absolutt skal vera så sinnsjukt langt alltid. Kva med å ha følgande:

"sprint" - vinnartid ca 30min
"short course" - vinnartid ca 45-60min
"normaldistanse" - vinnartid ca 90min

Bånn gass frå start til mål, meir action, tettare fightar, kjekkare for både rytterar og publikum på dei korte distansane. No driv "alle" og kjører sitt eget løp, sparer på kreftene for å klare å fullføre utan tape for mykje tid.. dritkjedelig synes eg iallefall..
Att løpa skal vere lange og harde for å skille rytterane er argumenter eg ikkje synes held nok. Den beste vinn som regel uansett om løpet er 30min eller 90min.

Kortare distansar kan og hjelpe på rekruteringa. Det er ikkje alltid så veldig inspirerande for NC debutantar (eller andre..) å bli tatt igjen med ein runde etter halvkjørt løp.

Berre mi meining..

Lars Granberg

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: olechr] #925214 22/04/2010 10:23
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes forbundets strategi om å publisere uttakskriterier for hver gren, med konkrete krav til resultatoppnåelse, er veldig bra. Er utrolig enkelt å forholde seg til, og burde fungere som en kjempeinspirasjon til å satse mer internasjonalt. Da vet man i alle fall hva som kreves for å kunne komme inn i landslagsvarmen. Fortsatt et subjektivt uttak, men dog basert på mange objektive faktorer. Det forutsetter selvsagt at man er i positiv dialog med landslagsledelsen, og her må man også regne med å måtte markedsføre seg selv litt mot de i starten når man ser at man nærmer seg landslagsdiskusjon.

Håper Norge etterhvert kan få til en gjeng som reiser ut på store ritt og hjelper hverandre i regi av forbundet, slik jeg forstår Sverige gjør. Dette tror jeg igjen vil føre til at nivået heves i NorgesCupen og at statusen øker.

Ronny Nyhus
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: RNRacing] #925217 22/04/2010 10:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: RNRacing
Jeg synes forbundets strategi om å publisere uttakskriterier for hver gren, med konkrete krav til resultatoppnåelse, er veldig bra. Er utrolig enkelt å forholde seg til, og burde fungere som en kjempeinspirasjon til å satse mer internasjonalt. Da vet man i alle fall hva som kreves for å kunne komme inn i landslagsvarmen. Fortsatt et subjektivt uttak, men dog basert på mange objektive faktorer. Det forutsetter selvsagt at man er i positiv dialog med landslagsledelsen, og her må man også regne med å måtte markedsføre seg selv litt mot de i starten når man ser at man nærmer seg landslagsdiskusjon.

Håper Norge etterhvert kan få til en gjeng som reiser ut på store ritt og hjelper hverandre i regi av forbundet, slik jeg forstår Sverige gjør. Dette tror jeg igjen vil føre til at nivået heves i NorgesCupen og at statusen øker.

Enig at det er bra hvis det blir fulgt. Men at vi som seniorer bør kjøre N-cup for å komme inn på landslaget er jo feil da det står at det er tysk/sveitsisk eller WC for at vi skal komme på landslag. For U23 og junior gjeler N-cup.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: smokejumper] #925250 22/04/2010 10:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: smokejumper
Litt på sidelinja dette men..
Kva med å innføre enda ein distanse i rundbanecupen?
Sykla NC i helga som var. Såkalt short course på lørdagen. Var ikkje så veldig short, men greit nok.
Kva med ha 3 forskjelige distansar? Eg kan ikkje skjønne kvifor det absolutt skal vera så sinnsjukt langt alltid. Kva med å ha følgande:

"sprint" - vinnartid ca 30min
"short course" - vinnartid ca 45-60min
"normaldistanse" - vinnartid ca 90min

Bånn gass frå start til mål, meir action, tettare fightar, kjekkare for både rytterar og publikum på dei korte distansane. No driv "alle" og kjører sitt eget løp, sparer på kreftene for å klare å fullføre utan tape for mykje tid.. dritkjedelig synes eg iallefall..
Att løpa skal vere lange og harde for å skille rytterane er argumenter eg ikkje synes held nok. Den beste vinn som regel uansett om løpet er 30min eller 90min.

Kortare distansar kan og hjelpe på rekruteringa. Det er ikkje alltid så veldig inspirerande for NC debutantar (eller andre..) å bli tatt igjen med ein runde etter halvkjørt løp.

Berre mi meining..

Lars Granberg

+1 som ungdommen sier. Jeg mener at arrangører bør være mer kreative med formater og løyper og at NCF bør akseptere at dette er positivt.
Selv presterer jeg bedre i xc-ritt som er lengre enn dagens standard, men er overbevist om at det å sykle fort i 30 minutter er både nyttig og motiverende på veien til internasjonal suksess. Fart er oftere begrensingen enn kondis.
Nå med doble ritthelger bør det første rittet ikke være så mye lenger enn 30-45 minutter. Noen ganger kanskje kortere.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #925300 22/04/2010 11:46
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå har det vist seg å være litt vanskeligere enn vi trodde å få arrangører med på litt utradisjonelle arrangement (når du må trygle og be klubber om å arrangere NC er det også begrenset hvor mange krav du kan stille...).

Noe nytt blir det jo (selv om det er temmelig dårlig kommunisert), men forhåpentligvis klarer vi å få til mere "nyvinninger" neste år.

[ Men at vi som seniorer bør kjøre N-cup for å komme inn på landslaget er jo feil da det står at det er tysk/sveitsisk eller WC for at vi skal komme på landslag. For U23 og junior gjeler N-cup.

WC joda, men når vi får etablert landslag med større spennvidde (maraton og senior) er i alle fall større for de aktuelle om de prioriterer NC foran turritt...

Redigert av Oystein L; 22/04/2010 11:57.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #925303 22/04/2010 11:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
+1 som ungdommen sier. Jeg mener at arrangører bør være mer kreative med formater og løyper og at NCF bør akseptere at dette er positivt.
Selv presterer jeg bedre i xc-ritt som er lengre enn dagens standard, men er overbevist om at det å sykle fort i 30 minutter er både nyttig og motiverende på veien til internasjonal suksess. Fart er oftere begrensingen enn kondis.
Nå med doble ritthelger bør det første rittet ikke være så mye lenger enn 30-45 minutter. Noen ganger kanskje kortere.

Er det riktig at NC skal ha slike ritt da? Jeg ser at det ofte argumenteres med at vi i Norge må gjøre slik og slik fordi det er slik det gjøres i WC/VM/OL og det er det som gjelder internasjonalt. Skal vi i Norge gå motsatt og innføre enda et særnorsk fenomen?

30 minutters ritt er det i hvert fall i Trøndelag (og Trøndercupen) flusst av. Og nivået er heller ikke å kimse av...

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: EgilS] #925314 22/04/2010 11:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
I USA er det 20 minutter pluss en runde som kalles shortcourse.
At verdenscupene er lenger enn lørdagsrittene i Norgescupen tror jeg ikke er noe problem.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #925383 22/04/2010 12:55
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her har det vært mange (og ulike) meninger, og hende vi er litt "nølende", men neste XC-helg satser vi også på "halvdistanse" på lørdag (Halden) og normaldistanse på søndag (Horten).

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #925407 22/04/2010 13:16
olechr Offline
More than words
More than words
Shortcorse i helgen som var nå var vel ca 1.20 mens vinnertiden i fulldistanse Bondusliga var 1.40.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #957114 01/06/2010 17:09
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Hvis det er en sammenlagtpremie og hva denne er burde jo også være klart før cupen starter. Det kan jo være motivasjon for å få med seg ritt som gir mye poeng, men som krever lang reise.

Det ble sprkret før første ritt, men skulle selvfølgelig vært kommunisert langt bedre, her er i alle fall summene;
http://sykling.forbundetonline.no/organisasjon/Documents/NC_premier.pdf

Redigert av Oystein L; 01/06/2010 17:12.
Side 15 av 16 1 2 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå