NorgesCup 2010
|
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret!
[Re: ]
31/01/2010 10:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke om du bare har bestemt deg for å være uenig, men her sier du det samme som jeg sier: Terrengsykling har mye større utbredelse i aktivitet og burde dermed være et mye større satsingsområde enn landevei for NCF. Nei, terrengsykling har en forholsvis liten appell i forhold til landeveissykling. Og da regner jeg ikke det særnorske fenomenet grusgamping som terrengsykling, og heller ikke noe forbundet skal satse på. Pengene må brukes på de som driver med idrett som også drives internasjonalt. Javel, så du mener landeveissykling har en større masseappell og sponsorappell enn terrengsykling nasjonalt? Nei ikke nasjonalt, men skal man satse på utøvere som skal hevde seg internasjonalt, må man se på idretter som finnes internasjonalt. Se over. Og nei, det er ikke irrelevant at landeveissyklingen har skaffet seg inntekter ved hjelp av systematisk doping. PÅ TROSS av at svært mange sponsorer har trukket seg på grunn av dopingen har fremdeles landeveissykling tydeligvis større mediadekning og lettere for å skaffe penger. Men her er vi nok svært uenige; du har jo, til tross for treneransvar for unge i en sykkelklubb, profilbilde av en narkoman dopsyklist. Hvis du har dokumentasjon på doping i dette tilfellet har du bedre informasjon enn hva dopoingjegerne hadde. Din uttalelse betyr nok at knapt noen syklister som konkurrerte før 2000 bør fremheves på noen måte. Igjen, jeg snakker om tiltak for å få terrengsykling mer publikumsvennlig. Man kan ikke ta fram argumentet om at terrengsykling har dårlig publikums- og sponsorappell uten å se på årsaken og tiltak for å forbedre dette.
Terrengsykling som publikumssport er problematisk da man ikke har egne anlegg som er tilrettelagt for publikum og en mulig tv-produksjon.
"Marka" i upreparter tilstand vil i svært få tilfeller være egnet til dette. Derfor: Det er naturlig å ønske seg skikkelige anlegg for en av de største sommeridrettene vi har i Norge og sikkert en av de idrettene i norge som har størst omsetning hvis vi ser på utstyr og rittdeltakelse. I Trondheim har NC de siste årene hele tiden gått på arenaer som passer bra for TV-dekning. Både Granåsen (som det produseres mye langrenn fra) og Festningen er ypperligere steder.
|
|
|
[Re: olechr]
31/01/2010 10:38
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
 Spennende diskusjon. Når man leser igjennom alt, så ser man at dette er ikke en veldig enkel sak, men det gjøres mange forsøk på å lansere enkle løsninger Det kommer, som vanlig, mye klokt fra Brede og Øyvind, men jeg klarer ikke å dy meg for å påpeke en sak: Birken sponse sykkelsporten eller terrengsykling?På dette forumet virker det som om det finnes en nærmest unison oppfatning om at Birken ikke er et terrengritt. Dette kommer fram i alle sammenhenger UNNTATT når man snakker om engangslisensene, som man mener utelukkende burde finansere satsingen på terreng.... For å ha det sagt: så er også jeg av den oppfatningen at XC (dvs rundbane olympic) burde gjennomgå såvel en økonomisk extreme makeover såvel som en revidering av øvelsesformatet. Men skal man være ærlig, så tror jeg at jeg kan vedde på at av Birkens 15.000 utøvere så har 10.000 av dem aldri sett (og knapt hørt om) et terreng rundbane ritt... Jeg tror det overveldende flertallet av Birkebeinerne har et sterkere forhold til hva som skjer på proffnivå på landeveien enn terrengsykling i sitt "egentlige" format. Så hvor fornøyde ville disse vært hvis de fikk vite at engangslisensene de betaler, funder en gren de aldri har hørt om og at Norge ikke får sendt full kvote til VM på landevei??? OK - jeg vet jeg setter dette veldig på spissen, men poenget kommer kanskje fram. To sykler - én idrett(OK: 1 landeviessykkel, en temposykkel, en CX sykkel, en hardtail, en FS, en utforsykkel, og en BMX så er vi omtrent i mål eller...) Mitt poeng er nok mer at jeg synes det er uheldig at man skaper for mye skott og konkurranse mellom to grener av samme idrett. Sannheten er at på aktiv side så er det mange som driver med begge deler og det ville vært utrolig teit om man skulle dele dette i to forbund. Ikke "underdog" - men en spesialiseringMan snakker mye om "lekkasje" fra terreng til landevei. Dette er helt naturlig og mange idretter har det samme gående. Et klokt forbund bør klare å holde balansen oppe - dvs holde de smalere grenene levende i sameksistens med de store og brede. Rally er ikke like stort (økonomisk) som Formel1. Freestyle og snowboard er ikke like stort som slalom- og utforgrenene. Skiskyting er strengt tatt ikke like stort som langrenn, men de har gjort en kanonjobb med å komme seg opp. Landeveisykling er en betydelig eldre gren med mer tradisjoner og internasjonale konkurranser av monsterformat. Det er klart det er populært. Når man snakker om "lekkasje" så må man også være klar over at mange yngre bevisst driver begge grener, men har en plan og en interesse om å satse på landevei. Snakker man da om en landeveissyklist som har brukt terreng som treningsform - eller en terrengsyklist som har "konvertert" til landevei?? Det er ikke så enkelt, folks.. På motsatt side, kan man godt tenke seg at mane langrennsløpere som liker seg i skauen, hadde trivdes bedre med terrengsykling dersom de opplevde at tilbudet eksisterte og at dette var noe å satse på... Terrengsyklistene må føre anI motsetning til eksemplene jeg trekker fram her, har nok XC Olympic blitt håndtert litt vel stemoderlig, og jeg synes toppen av kransekaka var å høre at NM i grenen ble lagt til en mandag... Når det kommer til slike ting, er det utelukkende forbundet som har ansvar. Slikt bør ikke skje! Jeg trodde faktisk at de siste årene at det ble gjevere å arrangere NM i XC og at grenen var litt på vei opp... Det samme gjelder når et landslag på landevei arrangerer en treningsleir i utandet og unnlater å sjekke om det kan være nyttig å hekte med seg et knipppe av de mest lovende terrengsyklistene. I en så liten nasjon som Norge er det patetisk at ikke man tenker mer på tvers av grenene og hjelper hverandre. Det finnes også regelverk - for eksempel mangel på "cup-faktor" for de yngre (13+) eller andre konkurranseformer, som kunne trekke flere yngre til rundbanesporten. Mangel på pengepremier er også nevnt. Alt slikt er forbundets ansvar. Hvem er disse mystiske vesnene som dukker opp fra intet og arrangerer ritt for andre?Utøverne og derav lokalklubbene bærer kanskje det største ansvaret. Når man driver med en idrett som inntil videre har olympisk status, så stusser jeg når man synes at et Norges Cup ritt nær sagt kan arrangeres med to sperrebånd og en stoppeklokke. Hvis tidtageren ikke gadd, så ble det verken tidtakning eller rangering på de yngre klassene og premieutdelingen foregår diskret ute på gresset. Her har noen klubber gått mer i bresjen enn andre de siste årene. Og her bør man gi NCF honnør for at de har tatt arrangørene i kragen og sagt, at hvis dere skal drive med dette så får dere vise fram et minimum av selvrespekt. Så nå er det i hvertfall trumfet igjennom at NC XC skal ha en viss standard arrangementsmessig ramme. Når klubber ikke makter mer enn et blankt papir, stoppeklokke og et sperrebånd, er dette på grunn av manglende dugnadsvilje. Men hvem er "klubben"?? Det er jo dere det folkens!!! For de yngste av dere på forumet, er det kanskje foreldrene deres. Så hvis dere vil løfte XC opp, så må dere være villige til å gi litt. Ikke bare tenke på seg selv og hvor startnummeret skal stripses på og hvilken startposisjon man har, men en og annen gang være med å arrangere et ritt slik at rittene blir bedre. Det blir som en positiv pyramide. Hvis alle stiller opp en eller to ganger i løpet av sesongen og hjelper til med forberedelser eller avvikling av et ritt, og deltar på resten, så vil alle rittene bli bedre. Det er bare oss! Det er ikke "de andre" som arrangerer ritt... Og når det gjelder forbundet, så kan jeg være med på at mer kan bli gjort, og det er enkelte beslutninger som har blitt tatt, blant annet i det siste, som jeg er uenig i. Men det må være oss som interesserer seg for det. Så hvis det er noen av dere som leser dette som hittil ikke har vært med å arrangere noe, så vær så snill å ta tak i klubblederen deres og spør om det er noe dere kan hjelpe til med!  Når det gjelder tinget, så er jeg prinippielt enig med Oystein, men vil påpeke at både jeg og mange andre ildsjeler, allerede har brent mye krutt på kveldstid og helger på denne idretten, så en flytur til Trondheim i vinterferien blir vanskelig. Jeg vil derfor oppfordre til at man legger til rette for at man kan påvirke også utenfor tinget. Er alt bara rævva?Eksempler på positive trender?? Massevis: Se på Horten: Bygd om løypa si til en veldig teknisk krevende løype og har massiv rekruttering i yngre klasser. Det samme gjelder Konnerud! BOC har også lagt seg i den kreative selen og beefet opp løypa si og jeg vet at de i år ønsker å gå foran og lansere nye og spennende ting. Se på Rye, som dro mann og mus ut med motorsag og brøyta seg en ny trasse. Forbundet har som sagt jobbet med markedsføringen av NC og har gjort dette helt gren-nøytralt (!!) Alle NC uansett gren, kjører samme "pakka". De jobber også med å revolusjonere tidtagningen på disse rittene. I samarbeid med NCF lanserer vi nytt UCI ritt på NC i Norge. Det er klart: Mye kunne vært bedre. Blant annet mangler vi en god brobygging, fra "best i bygda" til "best i utlandet". Men det går an å ha troen på at det kommer, hvis flere er villige til å jobbe for det. Hallo. Det skjer ting.. Så Oysteins gjentatte oppfordringer er ikke grunnløs. Hvis du synes det er lite som skjer, så er det en viss mulighet for at det er fra din side det er lite som skjer.
Redigert av Sykkelbob; 31/01/2010 11:07. Rediger grunn: Formattert med overskrifter for bedre lesbarhet
|
|
|
31/01/2010 11:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Les det jeg skrev en gang til.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
31/01/2010 11:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her var det mye bra Sykkelbob. En kommentar til følgende: Når det gjelder tinget, så er jeg prinippielt enig med Oystein, men vil påpeke at både jeg og mange andre ildsjeler, allerede har brent mye krutt på kveldstid og helger på denne idretten, så en flytur til Trondheim i vinterferien blir vanskelig. Jeg vil derfor oppfordre til at man legger til rette for at man kan påvirke også utenfor tinget.
...
Hallo. Det skjer ting.. Så Oysteins gjentatte oppfordringer er ikke grunnløs. Hvis du synes det er lite som skjer, så er det en viss mulighet for at det er fra din side det er lite som skjer. Her ligger nok mye av problemet. Det er dessverre et lite mindretall som faktisk gjør noe i klubbene, resten er medlemmer og forventer at klubben er en serviceorganisasjon som skal jobbe for de på samme linje som om man har betalte ansatte. De glemmer at det er medlemmene som ER klubben. Når det da er så få som skal gjøre all jobben for alle medlemmene så sier det seg selv at enkelte nok synes det blir nok. TVK har rundt 600 medlemmer og typisk oppmøte på årsmøtet er vel 20 stykker. Oppmøtet på "kose"-kvelden med pizza og film var vel litt 30-40 personer, de fleste unger. Dette sier vel litt om medlemmenes engasjement.
|
|
|
[Re: EgilS]
31/01/2010 11:42
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Svært, svært mange er medlem av sykkelklubb kun for å få lisens. Hvis forbundet hadde åpnet for helårs turrytterlisens (for alle, ikke bare medlemmer i sykkelklubber), hadde antall medlemmer i norske sykkelklubber sunket betraktelig, vil jeg tro. Men dette er bare en personlig mening/antagelse.
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
31/01/2010 12:59
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hei Øystein, JEr er veldig interessert i det (tidligere nevnte) nye forslaget til endringer i løypereglementet for terreng mtp. teknisk vanskelighet, er det mulig å få et lite utdrag? Skal høre om klubben min er villig til å sponse en tusing eller to så jeg får kommet på årsmøtet. mvh, Tony
|
|
|
[Re: Oystein L]
31/01/2010 13:36
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
I tillegg kommer det litt underlige faktum at mens landeveisfolket samler seg og organiserer seg vil terrengryttere i langt større grad være uavhengige.
This suggests, along with the mountain bikers’ low ranking of the social aspects, that this group shows a new and more individual trend in outdoor recreation. This accords with theories on late modernity that focus on setting the individual free, in relation to both social structures and traditionss.
|
|
|
31/01/2010 14:01
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I en så liten nasjon som Norge er det patetisk at ikke man tenker mer på tvers av grenene og hjelper hverandre. Det finnes også regelverk - for eksempel mangel på "cup-faktor" for de yngre (13+) eller andre konkurranseformer, som kunne trekke flere yngre til rundbanesporten. Mangel på pengepremier er også nevnt. Alt slikt er forbundets ansvar.
Vent til du ser det ferdige NC-oppsettet (og de nye arrangørmanualene).... JEr er veldig interessert i det (tidligere nevnte) nye forslaget til endringer i løypereglementet for terreng mtp. teknisk vanskelighet, er det mulig å få et lite utdrag? Skal høre om klubben min er villig til å sponse en tusing eller to så jeg får kommet på årsmøtet.
Når det gjelder maraton er mye skissert tidligere i tråden(e) om NC. Hva angår utfor og rundbane er det mer endringer på det arrangementstekniske.
Redigert av Oystein L; 31/01/2010 14:04.
|
|
|
[Re: Hæ?]
31/01/2010 14:01
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Svært, svært mange er medlem av sykkelklubb kun for å få lisens. Hvis forbundet hadde åpnet for helårs turrytterlisens (for alle, ikke bare medlemmer i sykkelklubber), hadde antall medlemmer i norske sykkelklubber sunket betraktelig, vil jeg tro. Men dette er bare en personlig mening/antagelse.
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig? Hva tror dere skal til for å få folk til å gidde å gjøre noe for klubben? Det blir jo ganske få ritt om ingen vil være med og arrangere.
|
|
|
[Re: peroo]
31/01/2010 14:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig? Hva tror dere skal til for å få folk til å gidde å gjøre noe for klubben? Det blir jo ganske få ritt om ingen vil være med og arrangere. Det er jo som jeg skrev, mange ser på klubbene som en serviceinstitusjon med heltidsansatte som er der for å legge til rette for de som ikke gidder å gjøre noe selv. En liten historie som jeg føler stemmer overens med det inntrykket jeg har når det gjelder manges oppfatning av sykkelklubber og andre frivillige oranisasjoner: En kar bruker en del av tiden sin på å kjøre unger på kamper og også her er det mange av foreldrene på laget som ikke bidrar. På tur til en kamp skulle han plukke opp en gutt som bodde litt utenfor kjøreruten, og han spurte da om foreldrene kunne kjøre gutten ned til veien der han passerte. Han fikk da en voldsom kjeft fordi "det minste man kunne forlange var at foreldrene slapp å gjøre slikt".
|
|
|
[Re: peroo]
31/01/2010 14:34
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. ..og det kan jeg godt akseptere. Man kan ikke kreve av folk at de skal engasjere klubber og arrangementer, men da har man med andre ord ingen reell interesse for terrengsykkelsporten heller, og dermed ingenting å klage over. Men la meg si det slik: De som forbeholder seg retten til å ligge å slappe av foran i baugen på robåten mens man lar andre ta årene, skal man i hvert fall ikke sitte og klage på farten.
|
|
|
31/01/2010 14:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig? Hva tror dere skal til for å få folk til å gidde å gjøre noe for klubben? Det blir jo ganske få ritt om ingen vil være med og arrangere. Det er jo som jeg skrev, mange ser på klubbene som en serviceinstitusjon med heltidsansatte som er der for å legge til rette for de som ikke gidder å gjøre noe selv. Nu er det vel så at veldig många syklar før morro, trening og syklar et ritt ibland. Kan faktiskt ikke se noe problem om disse ikke er så intresserte i at vare veldig aktiva i en klubb. Den enda servicen de vil ha (ritt) betaler de endå en hel del før. Familjer med barn som er med på treningar synes jeg er en annan sak.
|
|
|
[Re: Ynot]
31/01/2010 14:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg kommer det litt underlige faktum at mens landeveisfolket samler seg og organiserer seg vil terrengryttere i langt større grad være uavhengige.
This suggests, along with the mountain bikers’ low ranking of the social aspects, that this group shows a new and more individual trend in outdoor recreation. This accords with theories on late modernity that focus on setting the individual free, in relation to both social structures and traditionss.
Møjlig at jeg ikke skjønner vad han vil få frem men det er ju definitivt inget nytt at många deltagare i aktiviter som klatring, padling, ski, snowboard, surfing etc ikke er så interesserte i at organisera sig.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/01/2010 15:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nu er det vel så at veldig många syklar før morro, trening og syklar et ritt ibland. Kan faktiskt ikke se noe problem om disse ikke er så intresserte i at vare veldig aktiva i en klubb. Den enda servicen de vil ha (ritt) betaler de endå en hel del før.
Familjer med barn som er med på treningar synes jeg er en annan sak. Her må vi skille litt synes jeg. Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben. Noe helt annet blir det når vi snakker om Birken, Nordsjørittet og andre store turritt nasjonalt og regionalt. Da er det mer at man kjøper en tjeneste, selv om også disse er fullstandig avhengig av frivillig innsats. Det å kunne stille i ritt er jo heller ikke den eneste "tjenesten" man benytter seg av i klubben. Klubbarbeid er mye mer enn dette, og alt av det er basert på at noen er villige til å bruke fritiden sin for at andre skal kunne drive med sporten sin. Slik sett synes jeg det er utrolig lite å forlange at for eksempel alle medlemmer setter av et par timer i året til klubbarbeid.
|
|
|
31/01/2010 16:19
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben.
Helt enig
|
|
|
31/01/2010 16:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her må vi skille litt synes jeg.
Enig Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben.
Ja, men nu snakker vi ikke turritten som många voksna syklister deltar i og det var de jeg snakkade om. Noe helt annet blir det når vi snakker om Birken, Nordsjørittet og andre store turritt nasjonalt og regionalt. Da er det mer at man kjøper en tjeneste, selv om også disse er fullstandig avhengig av frivillig innsats.
Ja, men den frivilliga insatsen må resultera i en hel del pengar til klubben. Det å kunne stille i ritt er jo heller ikke den eneste "tjenesten" man benytter seg av i klubben. Klubbarbeid er mye mer enn dette, og alt av det er basert på at noen er villige til å bruke fritiden sin for at andre skal kunne drive med sporten sin.
Men det beror på vad du vil med sporten din. Jeg er usikker på vad en 30+ åring utan aktiva barn som begynner med mtb og deltar i et par ritt trenger en klubb til. En del vil sikkert men jeg skjønner godt at ikke alle vil. Slik sett synes jeg det er utrolig lite å forlange at for eksempel alle medlemmer setter av et par timer i året til klubbarbeid.
Har varit i styret i flera klubbar og vet at detta er en utopi men det jeg førsøkte få frem tidligare var at jeg synes at vad man kan begjære av dugnad av en person beror på hur mye personen faktiskt bruker klubbens resurser. Synes førøvrig at 20 personer på et årsmøte i en klubb med 600 medlemmar låter veldig lite. Opmøtet (i %) har varit større i de klubbarna jeg har varit inblandad i.
|
|
|
31/01/2010 17:49
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Skjønner hva du sier, men jeg mener det er feil fokus.
1) Vi snakker ikke om 'kommersielle' turritt, men om NC (ref tittel på tråden) og derav den aktive terrengsyklingen og forbund/klubber.
2) at man vurderer sin dugnadsvilje opp mot hva man selv får igjen er helt feil måte å tenke på. Det som gir best avkastning er å gi blaffen. Men hvis du hevder at du har en stor interesse for terrengsykling som offisiell idrett og du ikke gidder å legge to pinner i kors for å bidra, og allikevel sitter og klager på at nivået er for dårlig, rittene er kjipe og forbundet bare tenker landevei - ja da har du et behov for å ta en ny vurdering synes jeg.
|
|
|
31/01/2010 18:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner hva du sier, men jeg mener det er feil fokus.
1) Vi snakker ikke om 'kommersielle' turritt, men om NC (ref tittel på tråden) og derav den aktive terrengsyklingen og forbund/klubber.
2) at man vurderer sin dugnadsvilje opp mot hva man selv får igjen er helt feil måte å tenke på. Det som gir best avkastning er å gi blaffen. Men hvis du hevder at du har en stor interesse for terrengsykling som offisiell idrett og du ikke gidder å legge to pinner i kors for å bidra, og allikevel sitter og klager på at nivået er for dårlig, rittene er kjipe og forbundet bare tenker landevei - ja da har du et behov for å ta en ny vurdering synes jeg.
Om denna var riktad til mig så kommenterade jeg bare vad andre har skrevet og vet at det til hvis del var of topic. Jeg tror ialle fall ikke jeg noensin har kritiserat førbundet (forutom at jeg tror oppdelningen i aktiv og turrit og det med ulike lister før aldersklasser og elit virker ha varit uheldig (tex veldig få med i elit i birken något år)). at man vurderer sin dugnadsvilje opp mot hva man selv får igjen er helt feil måte å tenke på.
Synes virkelig detta er opptil den enkelte person. Om någon trenar utanfør en klubb, syklar en del ritt og ikke vil vare med i klubbaktiviter men endå ikke vil betala en førmøgenhet til forbundet i form av enganglisencer så synes jeg han borde få gjøre det.
|
|
|
31/01/2010 18:53
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Synes virkelig detta er opptil den enkelte person. Om någon trenar utanfør en klubb, syklar en del ritt og ikke vil vare med i klubbaktiviter men endå ikke vil betala en førmøgenhet til forbundet i form av enganglisencer så synes jeg han borde få gjøre det. Det er lett å tenke slik, at hvis jeg bare sykler et par ritt og ikke er med på noen av klubbens aktiviteter, trenger jeg heller ikke bidra i klubbens arbeid. Denne måten å tenke på er veldig vanlig, og bunner sannsynligvis ut i at man ikke har forståelse for alt arbeid som ligger til grunn for et ritt - lite som stort. Nedenfor har jeg listet aktiviteter jeg kommer på i farten, og listen kunne sikkert vært dobbelt så lang. 1) Søke grunneiere om lov til å benytte trase 2) Søke politi om noe skal gå på vei åpen for alminnelig ferdsel 3) Legge rittet inn i terminlisten (finne riktig dato) 4) Utforme innbydelse som skal distribueres (ofte legges det ut foldere på bilruter og annet på ritt) 5) Tegne løypekart og høydeprofiler 6) Sette opp startrekkefølge 7) Lage system for påmelding 8) Ta i mot påmeldinger og betalinger 9) Klargjøre løype (kutte trær og kvister, lage klopper osv) 10) Merke løype, sette opp sperrebånd mm 11) Trykke opp og dele ut startnummerParkeringsvakter som geleider de besøkende til rett plass 12) Eventuelt leie brikker og dele ut disse 13) Sørge for å ha lokaler til sekretariat samt dusj og toalett til deltagere 14) Rigge stadion 15) Servering til deltagere inkl matstasjoner og mat/drikke i mål 16) Tidtakningssystem 17) Skaffe dommer 18) Sørge for at sanitet er på plass 19) Løypevakter 20) Resultatservice inkl publisering på nett 21) Sykkelvask og parkering i mål 22) Kjøpe inn og dele ut premier 23) Rydde opp i skog og mark 24) Rigge ned stadion 25) Vaske og rydde opp lokaler og ikke minst ta i mot dritt fra ryttere som er litt misfornøyd med noen av punktene over siden en frivillig har gjort en liten feil. Ja de store rittene tjener kanskje penger på å arrangere, men de fleste legger ned utallig med dugnadstimer for å arrangere et ritt kun for at andre skal få sykle.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: tbh]
31/01/2010 19:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du har i hvert fall fått med 70% av arbeidet. Kan i farten henge på: - skaffe/kjøpe merkebånd og piler - få tak i folk - kjøpe pølser/brød/brus/... - ordne med kjøkken(utstyr) - selge maten - regnskap etter ritt
Redigert av EgilS; 31/01/2010 19:53.
|
|
|
31/01/2010 20:02
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
... og selvfølgelig sitter alle i Rye og dirrer etter å få utdelt sine arbeidsoppgaver, og det passer perfekt akkurat den dagen.. Du får det til å høres så lett ut!
|
|
|
31/01/2010 20:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er lett å tenke slik, at hvis jeg bare sykler et par ritt og ikke er med på noen av klubbens aktiviteter, trenger jeg heller ikke bidra i klubbens arbeid. Denne måten å tenke på er veldig vanlig, og bunner sannsynligvis ut i at man ikke har forståelse for alt arbeid som ligger til grunn for et ritt - lite som stort.
Jeg har ialle fall fått før mig at de flesta (lite større) ritten faktiskt går i plus før klubben. Sjelvklart til hvis del på grund av dugnads arbete. Hur klarer ski folket at lage mye billigare renn? Rart egentligen at det virker finnes en utrolig masse ritt i norge når det er så vansklig at organisera. Møjlig at jeg er den enda men jeg synes i alle fall at det blir veldig rart at klage på at ikke alle som syklar ritt i norge (30000 per år?) ikke er med på at også organisera ritt eller annet dugnads arbete. Borde det ikke vare tilreklig at faktiskt kjøpe varen som et ritt faktiskt er? ... og selvfølgelig sitter alle i Rye og dirrer etter å få utdelt sine arbeidsoppgaver, og det passer perfekt akkurat den dagen.. Du får det til å høres så lett ut! ICON_LAUGH
Men hvorfor arrangerar klubbar ritt hvis ingen vil arrangera, det er en masse jobb og tydligen er det bare de allra største som klarar av at få in pengar? Var går egentligen grensen på vad som er fel? Sykle ritt utan at vare medlem i klubb? Vare med i klubb, sykla ritt men ikke vare med på alle dugnader? Vare med i klubb, sykla ritt, vare med på treninger eller ha barn med på treninger (eller få pengar eller anmeldings avgifter etc av klubben) og ikke vare med på alle dugnader?
|
|
|
31/01/2010 21:59
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Møjlig at jeg er den enda men jeg synes i alle fall at det blir veldig rart at klage på at ikke alle som syklar ritt i norge (30000 per år?) ikke er med på at også organisera ritt eller annet dugnads arbete. Borde det ikke vare tilreklig at faktiskt kjøpe varen som et ritt faktiskt er? Idretten i Norge er i stor grad basert på dugnad, men vi ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å engasjere andre til å bidra, og etter å ha lest ditt svar skjønner jeg hvorfor. Fler og fler tror de bare kan betale uten å bidra. I de fleste ritt betaler du kun en del av det deltagelsen koster fordi andre gjør en stor gratis innsats. Det finnes sannsynligvis unntak som Birken, Grenserittet, Styrkeprøven og andre store ritt som har store reklameinntekter og veldig mange deltagere. Neste gang du sykler et mindre ritt, så verdsett all den gratis innsatsen som er lagt ned for at du skal få en fin opplevelse. Orker du å ta i et tak på et ritt sammen med flere andre (det er faktisk hyggelig), så kan vi kanskje fortsatt ha et stort mangfold av ritt.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
31/01/2010 23:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Idretten i Norge er i stor grad basert på dugnad, men vi ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å engasjere andre til å bidra, og etter å ha lest ditt svar skjønner jeg hvorfor. Fler og fler tror de bare kan betale uten å bidra.
Før information. Jeg har varit med i flera styrer i klubbar, instruerat i flera aktiviter, guidat fellesturer og er med på de fleste dugnader så helt dårlig på at bidra er jeg endå ikke. Det enda jeg argumenterar er at jeg synes at det borde vare greit at bare vare med på ritt utan at få dårlig samvitighet. Har faktiskt aldrig ens tenkt tanken på at man bør vare med og arrangera något før at "ha rett" at betale før et mosjionist arrangemang. I de fleste ritt betaler du kun en del av det deltagelsen koster fordi andre gjør en stor gratis innsats.
Men er ikke det endel av poengen med ritt, juletre førseljning, lotter etc. Klubben trenger pengar i kassa før diverse utgifter. Folk jobber gratis på dugnat og klubben får in pengar. Neste gang du sykler et mindre ritt, så verdsett all den gratis innsatsen som er lagt ned for at du skal få en fin opplevelse.
Jeg har problem med at både betale en masse pengar og samtidlig verdsetta det som gratis innsats. Møjlig at jeg tenker på større ritt en du men klubbarna må få in pengar når det faktisk koster ganska mye at vare med. Orker du å ta i et tak på et ritt sammen med flere andre (det er faktisk hyggelig), så kan vi kanskje fortsatt ha et stort mangfold av ritt.
Har faktisk varit med at arrangera en liten multisport konkurranse, lagde sykkel og løpnings løype. Men jeg tenkte faktiskt ikke på at alle deltagare borde gjøre det samme. Vi var glada at folk ville var med og at klubben fikk in lite pengar.
|
|
|
01/02/2010 07:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men er ikke det endel av poengen med ritt, juletre førseljning, lotter etc. Klubben trenger pengar i kassa før diverse utgifter. Folk jobber gratis på dugnat og klubben får in pengar. Er det greit at det bestandig er de samme personene som gjør dette for at det store flertallet skal få slippe? Har faktisk varit med at arrangera en liten multisport konkurranse, lagde sykkel og løpnings løype. Men jeg tenkte faktiskt ikke på at alle deltagare borde gjøre det samme. Vi var glada at folk ville var med og at klubben fikk in lite pengar. Om det bestandig er de samme som gjør dette, når skal de da få mulighet til å sykle ritt? Hadde det ikke da vært greit at noen andre sto over ett ritt og arrangerte slik at de "vanlige" arrangørene kunne få sykle?
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
01/02/2010 11:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er ikke dette et internt anliggende i klubben å fordele hvem som gjør hva for å unngå at det er de samme hver gang som må trå til ? Eller har jeg misforstått problemstillingen her ?
Jeg bruker tusenvis av kroner på å kjøre til Norge, betaler engangslisens og startavgift og anser meg da som en kunde til f eks Sandefjordsrittet. Selvsagt er jeg takknemlig for at det finnes ildsjeler som virkelig står på for sykkelklubben i Sandefjord og muliggjør rittsykling i hjembyen min, men jeg har da overhodet ikke noen dårlig samvittighet for at jeg ikke har deltatt på dugnader etc.
Det er vel også forskjeller på ritt ? Som jeg har forstått det, er f eks TERRENGsykkelrittet arrangert av folk som virkelig brenner for idretten sin, og som bruker (deler eller alt?) av overskuddet for å premiere de beste. Så har man kommersielle ritt som Nordsjø, Birken osv som håver inne penger. I tillegg har man mindre ritt som Sandefjord hvor man håper å få inn noen penger til en slunken klubbkasse, som er avhengig av dugnad og medlemmer for å få dette til. Jeg lurer på om du har gått glipp av noe litt lenger opp i tråden? 
Redigert av EgilS; 01/02/2010 11:15.
|
|
|
01/02/2010 11:54
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Tror problemet ligger i at det er mandag, og at topplokket ikke er helt i gear ennå. *beklager tidstyveriet, og trekker seg stille og rolig ut av dette* 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
21/04/2010 18:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Da var N-cupen igang. Og det meste var vel som ifjor også pengepremiene.
Det som er bra er samarbeidet med ABC nyheter det var bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
21/04/2010 18:31
|
panorama
Veteran
|
Veteran
...og merkingen av løypa var det klasse over, spesielt søndag. Raskt oppe med resultatlister på nett, samt reportasje+video. Gjerne NC åpning i de løypene neste år også  to bra arrangement etter min mening.
|
|
|
[Re: panorama]
21/04/2010 18:34
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kun hos meg reportasjene fra ABCTV ikke fungerer? Jada, jeg kan se andre videoer som ligger ute på siden.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
|
|