Jeg ser ikke helt hva den pcen gir meg som ikke min bærbare allerede gjør bedre. Poenget med en Ipad må jo være å gjøre noe annerledes og tenke nytt, ikke å lage en PC.
Multitasking og flash er allerede støttet på Ipad/Iphone men Apple trenger ikke å lansere det ennå. Flash vil fjerne fortjeneste fra Appstore og fri multitasking vil tømme batteriet fortere.
Jeg ser ikke helt hva den pcen gir meg som ikke min bærbare allerede gjør bedre.
Her er det vel hvor de fleste tenker litt feil. Dette er vel ikke ment å skulle erstatte den bærbare PC-en.
På 2 bord på stua står det akkurat nå 4 bærbare PC-er, så det har vi stort sett nok av. Det jeg kunne ha tenkt med i tillegg (i stedet for?) er en sak som slår seg på i løpet av sekunder slik at jeg i full fart kan sjekke Gule Sider for en adresse før jeg løper til bussen, eller som enkelt kan plasseres på kjøkkenbenken slik at jeg ser oppskriften mens jeg lager mat (PC'n blir litt tungvindt), som jeg lett kan ta med meg å lese eller se film på når jeg venter på at minstefrøken er ferdig på RG, osv...
Re: Har Apple laget en iFail med sin nye MaxiPad?
[Re: EgilS]
#88109530/01/201008:49
Mulig den også kan gjøre jobben, men den mangler nok en ting som jeg ofte savner; evnen til å slå seg på på null tid. Batterikapsiteten er også kun den halve.
#88110330/01/201009:15
Den var mer ment som et eksempel på form, har ikke sjekket hva andre netbook-tablet'er kan i så måte.
Instant-on er også noe jeg krever av sånt utstyr, lar derfor x300'en min stå i hvilemodus hele tiden, men selv det er litt for tregt.
Min gamle Palm, derimot, har flash-basert filsystem, så den kan ligge avslått i uker eller måneder eller år, og er oppe og går med en gang jeg skrur den på. Sånn vil jeg har på en større maskin også.
Ole.
#88111030/01/201009:30
Det jeg kunne ha tenkt med i tillegg (i stedet for?) er en sak som slår seg på i løpet av sekunder slik at jeg i full fart kan sjekke Gule Sider for en adresse før jeg løper til bussen, eller som enkelt kan plasseres på kjøkkenbenken slik at jeg ser oppskriften mens jeg lager mat (PC'n blir litt tungvindt), som jeg lett kan ta med meg å lese eller se film på når jeg venter på at minstefrøken er ferdig på RG, osv...
Grattis, du har akkurat beskrevet en iPod/iPhone. Løp og kjøp! (Dette innlegget er skrevet fra sengen mens jeg lurer på om det er på tide å stå opp.)
[Re: Dan]
#88112230/01/201010:09
Jeg tror kanskje jeg mye heller ville hatt en slik,
Ok, ikke like tynn som iPad, men med skikkelig tastatur, USB-porter, harddisk etc.
Men aberet med en slik en foreløpig er hvertfall at tabletbiten overhodet ikke kommer til å matche iPaden på touch-biten. Derfor er den også nødt til å ha tastatur og touchpad (litt som de Windows-mobile-mobilene som må ha stylus når man skal gjøre noe mer enn å bruke de widgetene produsenten har lagt på for de mest brukte funksjonene). Jeg har selv testet endel av de dyrere tablettype-maskinene med Windows på, og det er ikke den helt store brukeropplevelsen når den første kulhetsfaktoren har dabbet litt av. Når man kan bruke fungerende multitouch på et operativsystem som fra grunnen av er laget for nettopp det, blir det en helt annen interaksjonsopplevelse i mine øyne.
Per B.
[Re: perbl]
#88115030/01/201011:35
Apple er tjenesteleverandør og programvarehus som også tjener penger på hardware. Det som dessverre kjennetegner mange selskaper som kun leverer hardware er den minimale interessen de viser for kundene etter at man har dratt kredittkortet. For Apple er det da moroa begynner, og følgelig er oppgraderinger og kontinuerlig forbedring av brukeropplevelsen prioritert. Det gjør også at spesifikasjoner er av mindre betydning, og at de kan ha færre produkter (stort sett er det en fordel i forhold til oppgraderinger og stabilitet). Det er ikke noe problem å lage iPhone- eller iPad-killers med tanke på spesifikasjoner, utfordringen ligger i å gjenskape økosystemet rundt produktet.
Om den blir en suksess er nesten umulig å vurdere før vi ser hva slags innholdstjenester de har på gang, hva folk lager i Appstore, og hvordan de neste to-tre programvareoppdateringene blir.
#88116130/01/201011:53
Det jeg kunne ha tenkt med i tillegg (i stedet for?) er en sak som slår seg på i løpet av sekunder slik at jeg i full fart kan sjekke Gule Sider for en adresse før jeg løper til bussen, eller som enkelt kan plasseres på kjøkkenbenken slik at jeg ser oppskriften mens jeg lager mat (PC'n blir litt tungvindt), som jeg lett kan ta med meg å lese eller se film på når jeg venter på at minstefrøken er ferdig på RG, osv...
Grattis, du har akkurat beskrevet en iPod/iPhone. Løp og kjøp! (Dette innlegget er skrevet fra sengen mens jeg lurer på om det er på tide å stå opp.)
Surfing og spesielt skriving av tekst på iPhone er noget knotete. (Jeg vet du kommer til å si at det er det ikke for deg, men jo, det er det!) Det fungerer greit når man er på bussen eller andre steder i noen minutter, men det er ikke behagelig nok til at det adapteres over til sofaen. Skjemen er for liten og tastene bittesmå. (Jeg vet du kommer til å si at det er de ikke for deg, men jo, de er det!)
[Re: Sverre]
#88117230/01/201012:27
Surfing og spesielt skriving av tekst på iPhone er noget knotete. (Jeg vet du kommer til å si at det er det ikke for deg, men jo, det er det!)
Surfing på vanlige sider, f eks på Arena, er knotete. Surfing på mobiltilpassede sider, eller ved hjelp av applikasjoner, som i EgilS sitt eksempel på Gule Sider, funker veldig bra.
Quote:
Det fungerer greit når man er på bussen eller andre steder i noen minutter, men det er ikke behagelig nok til at det adapteres over til sofaen. Skjemen er for liten og tastene bittesmå. (Jeg vet du kommer til å si at det er de ikke for deg, men jo, de er det!)
Jeg har ingen gadgetvalgprestisje som skal forsvares, men likevel vil jeg si at det er behagelig nok til at jeg sitter i sofaen og leser lange artikler på iPoden, til tross for at jeg relativt enkelt kunne ha fyrt opp PS3-en og lest dem der isteden. Så ja, det funker for meg og dermed ser jeg ikke noe behov av å legge flere tusen på enda en dings som skal ta opp plass på stuebordet.
Hvis vi nå antar at det finnes noen situasjoner hvor en iPod er perfekt mens en iPad er for stor og andre der iPoden er for liten og iPaden perfekt, da kommer neste spørsmål. Kan man synke dem til hverandre? Hvis jeg sitter i stua og leser en bok jeg har lastet ned på iPaden, kan jeg da la iPaden ligge igjen og fortsette lesingen på iPoden på bussen? Hvis ikke så må jeg vedlikeholde innholdet på begge steder og kanskje til og med betale flere ganger for det samme innholdet.
#88117730/01/201012:38
Det jeg kunne ha tenkt med i tillegg (i stedet for?) er en sak som slår seg på i løpet av sekunder slik at jeg i full fart kan sjekke Gule Sider for en adresse før jeg løper til bussen,
Min Dell E6400 kan det. Eller, egentlig, alle moderne laptoper kan det. Stikkordet er suspend-to-ram.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
#88120630/01/201014:27
Kan man synke dem til hverandre? Hvis jeg sitter i stua og leser en bok jeg har lastet ned på iPaden, kan jeg da la iPaden ligge igjen og fortsette lesingen på iPoden på bussen? Hvis ikke så må jeg vedlikeholde innholdet på begge steder og kanskje til og med betale flere ganger for det samme innholdet.
Dan. Man kan synce de, men det må skje via iTunes på din PC/Mac med begge enheter. Kjøper du en iBook så kan du legge den over på både din iPod og iPad uten kostnad slik jeg har forstått det. Det jeg håper de kommer med snart, er trådløs syncing.
#88122730/01/201015:21
Surfing på vanlige sider, f eks på Arena, er knotete. Surfing på mobiltilpassede sider, eller ved hjelp av applikasjoner, som i EgilS sitt eksempel på Gule Sider, funker veldig bra.
Hmm.. På min HTC hero har nettleser tilpassing av sidene så brødteksten blir automagisk tilpasset leseflaten på skjermen. Testet nettopp og gikk inn på denne tråden, og brødteksten i innleggen blir tilpasset bredden, men ting som er sitert eller bilder vil flyte utover på siden, men det forstyrrer ikke leseflyten i innleggene. Slik er det også med store vanlige sider med reklame og menyer. Virker som den klarer å "snappe" seg inn på brødtekst når du har zoomet deg inn med pinch(ja android har det utenfor USA). Jeg er meget fornøyd over hvor bra det fungerer. Venter nå på neste generasjon android, med litt større skjerm, oppløsning og prosessor da vil en i praksis ha en ipad. F.eks Motorola Motoroi med HD opptak og hdmi ut.....
[Re: FuzzyLogic]
#88123630/01/201015:44
Jeg tror Apple sin største utfordring her er at de med padden tilbyr et produkt i en kategori som egentlig ikke eksisterer (enda). Slik var det hverken med iPod eller iPhone; her kom de på banen innenfor allerede etablerte kategorier med produkter som var av en slik kvalitet at konkurrentene ble tatt fullstendig på sengen.
Så hvem er det da som vil stille seg først i køen når disse blir lagt ut for salg? Jeg tror, som Sverre er inne på, at mange av de første kundene vil være iPhone brukere som har etablert nye bruksmønstre ved hjelp av denne "telefonen", men som ser at det er klare begrensninger knyttet til kvaliteten på bruksopplevelsen i mange situasjoner som feks generellt tidsfordriv på nettet. Det er jo strengt tatt ingenting du kan gjøre med padden som du ikke kan ved hjelp av andre enheter; det være seg en PC, Netbook eller iPhone (apps). Hovedlovnaden Apple kommer med er lite annet enn "høyere brukskvalitet".
For meg som fagperson innenfor området digital kommunikasjon, design og menneske-maskin-interaksjon er jo kanskje dette mer enn nok og jeg synes uansett det er en enormt spennende utvikling som skjer nå. Vi ser kanskje en dreining som vil være like banebrytende som overgangen fra kommando linje baserte grensenitt til grafiske grensesnitt hvor multitouch skjermer med mulighet for direkte manipulasjon av objekter står i sentrum.
Pretty exciting stuff, mao....
Jens
[Re: Ole]
#88127430/01/201017:27
Jeg har på følelsen av at folk har ubegrenset appetitt på å teste, like og ikke minst bruke penger på nye dingser.
Dette ER en viktig del av det hele.
Som "ikke-fagperson" er det mest spennende for meg om alle disse dingsene endrer folks (og etterhvert min egen) kommunikasjonsform. Ikke bare unge og middelaldrende kjøpesterke tech-geeks, men for alle.
Blir det stadig mer og bedre kommunikasjon pga nyvinninger som akkurat denne? (Sett fra et faglig perspektiv)
Youtube sprenger jo stadig grenser og har fremdeles enormt potensiale, men der er jo ikke hovedsaken hvordan man betjener, men at det faktisk finnes.
Jeg har jo en (kanskje naiv) tanke om at for at en dings virkelig skal endre folks kommunikasjon, må den ha endel essensielle egenskaper, som skiller den fra forgjengerne eller konkurrentener.
SMS er jo et eksempel, som allerede(?) er teknologisk overkjørt, men som likevel vil leve lenge forde det er enkelt, tilgjengelig og genialt.
Radio er en annen, som kanskje er et enda bedre eksempel.
Jeg bruker ikke så mye tid og krefter på slike dingser (da andre dingser er mer spennende), og merker jeg allerede trekkes mot gæmlismobiler, kartbøker og andre old scool ting. Jeg er jo en særing og er neppe representativ for kundegrupper til dette produktet.
Touch-screen er i prinsippet en videreutvikling multifunksjon-knapper og ikke minst Smart-menu, som var viktig for Nokia i sin tid.
Det er jo en revolusjon, som brer om seg i det stille.
Jeg tror feks Iphone og andre smartrtelefoner er en mye større og viktigere multifunksjons-dings enn Ipad.
Var Ipaden i nærheten av å utkonkurrere en NettPC eller valige enkle PCer, ville det hele vært litt anderledes tror jeg.
Fra mitt vaklende ståsted tror jeg dagens Ipad ikke har livet rett i et litt lengre perspektiv.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Jeg tror Apple sin største utfordring her er at de med padden tilbyr et produkt i en kategori som egentlig ikke eksisterer (enda). Slik var det hverken med iPod eller iPhone; her kom de på banen innenfor allerede etablerte kategorier med produkter som var av en slik kvalitet at konkurrentene ble tatt fullstendig på sengen.
Så hvem er det da som vil stille seg først i køen når disse blir lagt ut for salg? Jeg tror, som Sverre er inne på, at mange av de første kundene vil være iPhone brukere som har etablert nye bruksmønstre ved hjelp av denne "telefonen", men som ser at det er klare begrensninger knyttet til kvaliteten på bruksopplevelsen i mange situasjoner som feks generellt tidsfordriv på nettet. Det er jo strengt tatt ingenting du kan gjøre med padden som du ikke kan ved hjelp av andre enheter; det være seg en PC, Netbook eller iPhone (apps). Hovedlovnaden Apple kommer med er lite annet enn "høyere brukskvalitet".
For meg som fagperson innenfor området digital kommunikasjon, design og menneske-maskin-interaksjon er jo kanskje dette mer enn nok og jeg synes uansett det er en enormt spennende utvikling som skjer nå. Vi ser kanskje en dreining som vil være like banebrytende som overgangen fra kommando linje baserte grensenitt til grafiske grensesnitt hvor multitouch skjermer med mulighet for direkte manipulasjon av objekter står i sentrum.
Pretty exciting stuff, mao....
Jeg synes dette er det beste innlegget i hele debatten. Dette oser av markedsforståelse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Espen]
#88129230/01/201018:35
Lukket OS er musikk i ørene på medieaktørene. Tenk så lett distribusjonen blir, ikke minst for "smale" blader/ magasiner.
Har en iPod Touch idag, og bruker bl.a. de to leseprogrammene Ereader og Stanza (hovedsaklig for bøker). Her skal du være både rimelig kunnskapsrik og ha god tid hvis du skal greie å få lastet ned noe piratmateriale. Dvs. det er mye lettere (og ikke så dyrt) å være lovlydig.