|
|
SPlNNING
|
SPlNNING
29/01/2010 06:58
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
HER er en betraktning om hvordan svetting på treningssenter er. Sikkert postet før, men nytt for meg og ustyrlig bra betraktning :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: SPlNNING
[Re: Knirkekne]
29/01/2010 07:25
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Vel, dette beskriver jo på mange vis zpinning på det glade nittital - da man kunne gjøre alle mulige vanvittige ting på sykkelen - inkludert sykle uten sete, eller sågar sykle baklengs.... Jeg håper og tror at ting har utvikla seg siden den gang, selv om jeg vet at enkelte store kjeder fortsatt er bakstreverske... 
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
29/01/2010 07:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
olechr sin beretning om spinning i Spania synes jeg er ganske så morsom: http://fagerlimtb.blogspot.com/2009/07/spinning-i-spania-p.html. Jeg trodde det var et utenlandsfenomen det der med å ta pushups på styret, men rett før jul var jeg på en time her i byen der instruktøren pinadø skulle ha oss til å ta nettopp "armhævinga" på styret mens vi spinna. Jeg har stort sett gitt opp å følge instruksen fra instruktøren, og kjører eget løp. Sist jeg var på såkalt "PulsSpinn", en time med 4x4-intervaller fikk vi beskjed om at vi i dragene skulle sykle med så mye motstand at vi måtte puste med åpen munn. Hvis alle andre kan holde munnen lukket helt til de runder 90 % HFmax så tror jeg at jeg har litt å gå på ift VO 2 max...
|
|
|
29/01/2010 08:11
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Morsom betraktning! Men jeg er enig med Pjoltergeist, det er nok ikke så mye "aerobic-spinning" lenger. I hvert fall på senteret der jeg trener, er det bra fokus på at spinning skal ligne på sykling.
Men det gjøres selvfølgelig noen litt rare ting, som oftest bare for at det skal skje noe, så ikke folk begynner å kjede seg. Husk at ikke at ikke alle er like fokuserte på trening som oss. Dette er også grunnen til at det kan komme beskjeder om å øke intensiteten, når det allerede er jobbet opp til 90 % HFmax. Det er mange som MÅ presses hele veien. De blir gjerne avslørt av fleecejakke eller hettegenser i spinningsalen.
Og ja, jeg syns spinning er helt super vintertrening. Noen timer er lagt opp slik at jeg velger å kjøre mitt eget løp, men mange av timene her er sykkelspesifikke.
Christian
Redigert av Christian_a; 29/01/2010 08:13. Rediger grunn: skrivekluss
|
|
|
29/01/2010 08:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
As we warmed up, I noticed one other guy, in full Pearl Izumi PRO kit, doing the same. I looked at his legs. Hairy. I waited until he made eye contact, then flexed my freshly-shaved quads. He looked down and away, deferentially. We both knew who was the alpha male in the room. Haha, en søt beskrivelse. Dog av heller primitive mekanismer blant ritt-syklister. My overall impression? spin classes might in fact be an interesting and fun way to change up your workout, and they probably burn a lot of calories in a short period of time.
But I really doubt they make you a better cyclist. Big surprise. Et heller dårlig utgangspunkt for å delta på en spinningtime. Han har et godt poeng med henblikk på den evige refereringa til real life-syklinga under spinningøkten. Disse analogiene halter helt fra starten av. Best husker jeg en fase i 3T-spinningtimen der man med 10sek. mellomrom skulle rytmisk opp og nedi setet - noe som alltid ble kommentert som "no ska vi ut i terrenget, fåålkæns!" av instruktøren. Kanskje spinninga bør samle nok gøtts til å stå mer på egne ben fremfor å klynge seg til RL-sykling som referanse? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
29/01/2010 08:48
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje spinninga bør samle nok gøtts til å stå mer på egne ben fremfor å klynge seg til RL-sykling som referanse?
Uenig. De beste konseptene er etter min mening de som er tro mot utendørs sykling - i den grad det da går på en zpinningsykkel. Når det gjelder 3T, så har de vært beryktet for å gjøre alt annet enn å sykle på sine sykkeltimer. Nå er det imidlertid lenge siden jeg har deltat på noen av deres timer... Men når det er sagt, så er det jo også stor variasjon fra instruktør til instruktør. Jeg personlig liker nok at det er en relativt streng overordnet kontroll på hva som er lov og ikke lov å utføre på sykkeltimer - for da vet man hva man får. "Aerobic på sykkel" er ofte et resultat av at instruktører er redde for å fremstå som kjedelige - og sammenlignet med saltimer (f.eks aerobic/step) som våre deltagere også deltar på, så blir jo nødvendigvis det å sitte på en sykkel ikke like spennende. Da kreves det desto mer av instruktør i form av motivasjon/visualisering, og ikke minst god musikk.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
29/01/2010 09:51
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svetting på treningssenter er jeg heldigvis ferdig med for godt. Hvorfor skal jeg betale 5000 i året for å få lov til å bli svett,finnes jo nok av muligheter til å trene ute i frisk luft(frisk luft er sunt,men trekk er farlig,trodde det var samme luft jeg  ..). Innendørsvettingiensalmedmassefolksomsyklerifleecejakkepåergometersykkel er helt uaktuelt for meg  .. Tar meg heller en tur på ski.
|
|
|
[Re: SimonS]
29/01/2010 10:03
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Tar meg heller en tur på ski. Hver sin smak  Jeg har ikke anlendning til å ta meg så alt for mange skiturer her nede, og jeg mener jeg kan få relativt høy kvalitet på en økt kjørt innendørs, også spinning. Men, jeg kjører mitt eget løp og hører ikke på instruktøren hva intensitet angår, så det er nok en sammenheng der. 
|
|
|
29/01/2010 10:36
|
ean
Ringrev
|
Ringrev
HER er en betraktning om hvordan svetting på treningssenter er. Sikkert postet før, men nytt for meg og ustyrlig bra betraktning :-) Hvis dette er slik du oppfatter spinningtimer generellt, beklager jeg at du ikke har hatt ett større utvalg av sentre/timer/instruktører å velge i. Som instruktør på ett rimelig stort senter i oslo, kan jeg i alle fall si med 100% sikkerhet at en tilsvarende time får du ikke hos meg eller mine kolleger. Det finnes sikkert sentre som har instruktører som kjører ala dette også her, men forhåpentligvis har de store sentrene kvalitetssikret sine instruktører og sine timer slik at fokuset er på treningseffekten av timen.
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
[Re: ean]
29/01/2010 10:57
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det jeg synes er hovedproblemet med spinning - i hvertfall på det senteret hvor jeg trener - er at det er null og niks utvikling. Timene er like i dag som de var for både ett og to år siden. Men på den tida har mange flere kommet til, og mange begynner etter hvert å bli ganske drevne spinnere. Og ikke minst: Det ser ut til at stadig flere syklister bruker spinning som alternativ trening vinterstid.
For meg blir det derfor for dumt at senteret ikke tilbyr noe mer eller noe annet til de som vil gjøre noe annet enn opp-og-ned-fra-setet-og-frys-og-styrketråkk-og-terreng-og-hurramegrundt i 30 minutter, før det tøyes og bøyes og snakkes varmt om intervalltreningens fortreffeligheter.
Jeg tør påstå at minst halvparten av de som er på PulsSpinn-timene på "mitt" senter ikke får så mye ut av treningen. I følge instruktøren skal man i de 4 minutter lange dragene jobbe så hardt at man må puste med åpen munn, og ligge mellom 85 og 95 % av HFmax. De som setter seg ned etter endt drag, reiser seg rett opp (med lukket munn), og begynner å drikke tvert, DE har ikke vært i nærheten av denne intensiteten. Når de i tillegg sitter og hopper på setet med null motstand, blir det hele bare for dumt.
|
|
|
[Re: ean]
29/01/2010 11:01
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo morsomt og enkelt å disse spinning for svakhetene ift sykling er åpenbare.
Men for å holde formen vedlike gjennom vinteren og ha en kontrollert økt er det veldig nyttig trening. (Det er en aktivitet som ligner rittaktiviteten i større grad enn ski...)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/01/2010 11:10
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
De som setter seg ned etter endt drag, reiser seg rett opp (med lukket munn), og begynner å drikke tvert, DE har ikke vært i nærheten av denne intensiteten. Når de i tillegg sitter og hopper på setet med null motstand, blir det hele bare for dumt. Slike vil det alltid være på treningssentre. De synes bare spesielt godt på gruppetimer. Driver de med styrketrening, er det bare ikke så lett å se at de jukser. For noen er det viktigere å være på treing, enn egentlig å trene. Men det har jo ingen ting å si? Hvis noen vil lure seg selv, så betyr det jo ikke at jeg ikke kan ha en god treningsøkt samtidig. Men, selvfølgelig må det være en viss utvikling i sykkelsalen. Hvis det er uforandret år etter år, og man fortsatt bare driver med alt-mulig-timer, har nok senteret et ledelsesproblem.
Redigert av Christian_a; 29/01/2010 11:11.
|
|
|
29/01/2010 11:11
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tør påstå at minst halvparten av de som er på PulsSpinn-timene på "mitt" senter ikke får så mye ut av treningen. I følge instruktøren skal man i de 4 minutter lange dragene jobbe så hardt at man må puste med åpen munn, og ligge mellom 85 og 95 % av HFmax. De som setter seg ned etter endt drag, reiser seg rett opp (med lukket munn), og begynner å drikke tvert, DE har ikke vært i nærheten av denne intensiteten. Når de i tillegg sitter og hopper på setet med null motstand, blir det hele bare for dumt. ´ Men, dette er jo hver enkelts eget ansvar, og ikke noe instruktøren ikke kan noe for ? Når det er sagt, er jeg enig i at spranget fra "begynner"-timer til mer avansert er for lite. Det er simpelthen for mye oppvarming, sone2-trening og tøying i løpet av en time på 60 min. I alle fall her nede. Ren kvalitetstid treningsmessig (etter min oppfatning på så korte økter) i sone 3 og 4, er forsvinnende liten. Derfor møter jeg som regel opp 15 min før timen starter, kjører det programmet jeg har for dagen, og avslutter draget når de andre er ferdig med nedkjøring. Det vil si jeg får +/- 45 min på ønsket intensitet.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
29/01/2010 11:21
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har vært på spinntimer, og synes det var greit nok sånn treningsmessig. Bare å møte opp tidlig slik at man får litt lengde ut av det.
Fine jenter i tights var det der også. Det ser man lite til ute i Bymarka.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: SimonS]
29/01/2010 11:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg ser din gjengse "Spinner du? JEG sykler ute!"-klisjé og høyner med en utslitt "Sitter DU foran pc'en og skriver? Kom deg ut og sykle!"-frase!
Problemet med mange treningssentre er at de ikke tilbyr forskjellige spinningstilbud for ulike nivåer. Jeg tok kontakt med 3T angående dette, men utover noen sporadiske 3timers-økter fantes det ingen vilje å tilby mer intensive økter dengang.
Personlig har jeg opplevd en viss fremgang i spinningtreningen, antageligvis dog mindre enn jeg burde. Det skyldtes hovedsakelig at jeg etterhvert la opp egne og flere økter der jeg dukket opp tidligere og stod mens instruktøren satt (som innvandrer gir jeg blaffen i det jantenorske egalitets-reglementet ...).
Alt i alt en grei og kjapp vedlikeholds-vintertrening for småbarnsfedre.
Martin
|
|
|
29/01/2010 12:16
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Sykler" inne jeg også, 2 1/2 time på rulla igår  . At mange har god nytte av å sitte inne i en sal med mange andre å sykle er jo korrekt,men det er en treningsform jeg er blitt møkk lei av. Holder det visst jeg tar en tur på lørdag  ?
|
|
|
29/01/2010 12:17
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elixia på Lamberteter har to 'timer' i uka som jeg har litt sansen for: 'Birken' og 'Tema' som fungerer bra og er hhv 90 og 120 min. lange.
Dette er timer som har god treningsverdi mtp sykling... Ikkeno tøys og tull med armhevinger i bukken eller sånt.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
29/01/2010 12:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
For de som kommer seg opp om morran holder jeg inne i mellom timer på Sats Sjølyst på torsdags morgen klokken 06.30. Kan garantere pushups-frie timer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
29/01/2010 12:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tør påstå at minst halvparten av de som er på PulsSpinn-timene på "mitt" senter ikke får så mye ut av treningen. I følge instruktøren skal man i de 4 minutter lange dragene jobbe så hardt at man må puste med åpen munn, og ligge mellom 85 og 95 % av HFmax. De som setter seg ned etter endt drag, reiser seg rett opp (med lukket munn), og begynner å drikke tvert, DE har ikke vært i nærheten av denne intensiteten. Når de i tillegg sitter og hopper på setet med null motstand, blir det hele bare for dumt. ´ Men, dette er jo hver enkelts eget ansvar, og ikke noe instruktøren ikke kan noe for ? Det er jeg helt enig i. Samtidig synes jeg senteret (og instruktørene til en viss grad) har et ansvar i forhold til å få folk til å forstå hva poenget med intervalltrening er. Min oppfatning er at stadig flere instruktører kjører samme leksa hver eneste gang, og i liten grad evner (eller gidder) å fange opp "juksemakerne" og gi dem tips om hvordan de kan få bedre utbytte av treningen sin. Man kan godt si at enkelte folk lurer seg selv på spinning, men hvis de blir fortalt at åpen munn = intervalltrening, så synes jeg faktisk at de blir lurt av andre. Og det er ikke like greit. Det sies nemlig mye rart, som at "intervall = må puste med åpen munn", "intervall på 85 % øker kondisjonen med 0.5 % per uke" og denslags. Og har man da trådd så hardt at man måtte åpne munnen, så skjønner jeg at noen tror de har rett intensitet.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/01/2010 12:42
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har ikke syklet spinningtimer på endel år nå, primært av økonimiske grunner. Men jeg har alltid hatt litt problemer med de som kommer til en time med ett program og kjører noe helt annet fordi de ikke liker instruksjonen som blir gitt. Da er det bedre å holde seg unna timene og kjøre når salen er ledig.
Dette er bare alminnelig høflighet og har lite med norsk egalitet eller noe annet å gjøre.
Hva synes dere som er instruktører i dette. Er jeg alt for gammeldags som ser på oppsatte timer som noe alle er enige om, eller er instruktører bare veiledene og alle som vill kan ha egen musikk og eget program i timene?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
29/01/2010 12:57
|
Bukowski
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De gangene jeg kjører eget løp i en spinningtime, spør jeg ganske enkelt instruktøren i forkant om det er ok (og dette synes de er helt greit). Deretter setter jeg meg et sted hvor min disharmoni med resten av gjestene og instruktøren er minst mulig ødeleggende (bakerste rad til venstre - eller noe). Vanligvis har jeg pause på dragene med resten av salen, og avslutter når de andre avslutter. Så min egoisme består mest i at jeg f.eks velger å sitte istedenfor å reise meg i 100-takt når jeg ligger på 92% - da smeller det i beina enten jeg vil eller ikke...
Etter en del år med spinning som en del av vintertreningen har jeg funnet mine favoritt-instruktører (som selv er syklister), og jeg trenger ikke lenger spørre - og heller ikke så mye kjøre mine egne greier på tvers av instruktøren sitt program. Har også hørt fra noen instruktører at det er inspirerende for dem at å se noen som yter full effekt gjennom hele timen - selv om programmet ikke følges til punkt og prikke.
Synes det hele fungerer meget bra.
|
|
|
29/01/2010 12:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men jeg har alltid hatt litt problemer med de som kommer til en time med ett program og kjører noe helt annet fordi de ikke liker instruksjonen som blir gitt. Da er det bedre å holde seg unna timene og kjøre når salen er ledig. Skulle gjerne gjort dette jeg, med den største glede, men det er to ting som hindrer meg: 1) Jeg får ikke lov av senteret til å bruke salen når den er ledig, 2) Salen er aldri ledig på tider jeg kan trene. EDIT: Jeg sitter også bakerst i hjørnet når jeg planlegger å kjøre eget løp, så jeg kan ikke være til forvirring for så veldig mange.
Redigert av Øyvind V; 29/01/2010 12:59.
|
|
|
29/01/2010 12:58
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Men jeg har alltid hatt litt problemer med de som kommer til en time med ett program og kjører noe helt annet fordi de ikke liker instruksjonen som blir gitt. Da er det bedre å holde seg unna timene og kjøre når salen er ledig. Hvorfor det ? Jeg mener man skal ha et godt trent øye for å avgjøre hvilken intensitet jeg ligger på, all den tid jeg følger instruktøren / felleskapet når de står, kadense (såfremt stående dobbelt takt til tekno ikke forekommet) osv. Hvis noen absolutt vil kjøre f eks styrketråkk, er jeg enig med deg. De intruktørene jeg kjører med sier de ikke har noe imot at det skjer, men de setter pris på om vedkommende setter seg bakerst i salen.
|
|
|
29/01/2010 13:01
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Hva synes dere som er instruktører i dette. Er jeg alt for gammeldags som ser på oppsatte timer som noe alle er enige om, eller er instruktører bare veiledene og alle som vill kan ha egen musikk og eget program i timene?
LarsB
Jeg har noen spinningtimer på senteret her, men kjører noen ganger et eget opplegg når jeg deltar på timer. På senteret her er dette ikke noe stort problem. Av 30 sykler i salen, er det kanskje 2-3 hver gang som ikke følger instruktøren. Vi har holdningen at så lenge de som skal kjøre et eget opplegg setter seg bak i salen, og ikke lager for mye oppstyr rundt dette, så er det helt greit. Det er også mange som ikke følger instruktøren, mer ubevisst, fordi de har forvillet seg inn på en for tøff time. Men det er selvfølgelig en helt annen sak.
|
|
|
29/01/2010 13:02
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
jeg er 3T medlem, og har forbannet meg mange ganger på disse innøvde frasene me åpen munn, sterkt(?) tråkk og ELENDIG musikk med LAV kadens, dog ikke så lav som styrketråkkadens..
jeg ringte Sissel, ei trivelig dame med lederansvar for disse instruktørene, og spurte om muligheten for å kjøre en sykkelspesifikk økt i uka, tilbød meg sågar å kjøre økta selv..
hun virket forsåvodt interessert i å få inn GUTTER (mangelvare tydeligvis) og en aktiv syklist, men måtte samtidig se an teknikken min.. Skal ikke skryte på meg Lance-tråkk, men hun har nå tydeligvis godkjent tåtråkkerne og setehopperne som er der idag, så føler vel ikke at det er der jeg skulle falt gjennom akkurat..
Hun kunne også fortelle at som regel gikk det på latskap fra instruktørene, de orket ikke lage egne vrier på timene, og lente seg på opplegget 3T hadde lagt til dem under undervisning..
I tillegg blir jeg litt sint når en instruktør kan gå ut av salen etter utført oppdrag uten en svetteperle i panna, uten å høre noe form for pust i mikrofonen.. Det er jo det som må være den største utfordringen spør du meg, hvordan "lure" alle i salen til at du kan trene så hardt du vil uten å få pust:)
Jeg prioriterer skiturer, rulle og to spinnmuligheter på vinteren, fant to timer på 3T jeg anser som sykkelrelevante, så går dit når det passer meg:) for de trønderne som måtte være interessert kan jeg fortelle hvilke på forespørsel. Så ingen instruktørjobb på meg:)
Barberer legga:)
|
|
|
29/01/2010 13:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det som er litt irriterende er de som ønsker å stå gjennom hele timen, eller i lange perioder. I slike situasjoner pleier jeg å komme med generelle kommentarer som at "sittende sykling er vel så effektivt som stående og at det er mye mer realistisk og slik sykkelproffer ville gjort det." Uten å se på den spesielle personen eller peke ut at noen gjør noe feil.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/01/2010 13:11
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Kan godt forstå det er irriterende, ikke bare for den enkelte instruktør, men også for de andre som er der for å trene. Det er også en riktig måte å gjøre det på, da mange nok gjør det for å imponere omgivelsen, å ta det i generelle vendinger.
Man skal ta hensyn til de andre når man trener, men det mener jeg selv jeg gjør da jeg følger opplegget, bare ikke nødvendigvis den intensiteten intruktøren legger opp til.
|
|
|
29/01/2010 13:15
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
... Hvis noen absolutt vil kjøre f eks styrketråkk, er jeg enig med deg. De intruktørene jeg kjører med sier de ikke har noe imot at det skjer, men de setter pris på om vedkommende setter seg bakerst i salen. Det var de situasjonene jeg tenkte på ja. Ikke å jukse på intensiteten. LarsB
|
|
|
[Re: Cantona]
29/01/2010 13:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hun kunne også fortelle at som regel gikk det på latskap fra instruktørene, de orket ikke lage egne vrier på timene, og lente seg på opplegget 3T hadde lagt til dem under undervisning.. Tviler ikke på at hun sa det der, men det tror jeg er et tvilsomt utsagn. Jeg kjenner ei som jobber på 3T, og hun kan berette om et ganske striks regime fra 3T når det gjelder hva de har lov til og ikke på timene. De blir jo målt støtt og stadig, og bryter man reglementet får man på pukkelen. Man kan ikke stå lenger enn så så lenge, man kan ikke ha raskere beat enn så så mye, og så videre. Masse sånne. Og da skjønner jeg at instruktørenes kreativitet ikke blomstrer. Og om den hadde gjort det hadde de ikke fått lov uansett...
|
|
|
29/01/2010 13:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
SATS har tilsvarende regelverk, som jeg for en del år siden var med på å implementere og pushe frem. Min erfaring er at det er rikelige med muligheter innenfor begrensningen og at det er de som ikke tør å stole på at real sykkeltrening er bra nok, som går utover de hensiksmessige begrensningene.
En sykkelinstruktør har disse variablene å jobbe ut i fra: Variasjoner i tempo (BPM) og sittende eller stående sykling.
|
|
|
|
|