Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

NorgesCup 2010

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #880720 29/01/2010 12:01
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Men hvor mye av dette kommer konkret terrengsykklingen til gode?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #880726 29/01/2010 12:06
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: tommygutt
Engangslisensen blir litt som veiavgiften på bil. Tanken er god, men når ikke en døyt av det vi betaler går til bedre veier, så blir man jo litt oppgitt....

Jeg hadde vært sjeleglad hvis avgiften jeg betaler for å forurense og ta opp plass på veien brukes til kollektivtrafikk og sykkelveier lenge før pengene går til tiltak som gjør at folk bruker bilen enda mer. Da hadde de veiene vi har fungert bedre for dem som trengte å bruke dem også.

Kloke ord, men det heter fortsatt "veiavgift" og de som bor på ytre Gokk med knapt nok en eneste bussavgang og med veier som knapt holder standarden til åkern langs veikanten, er sikker ikke enig med deg.

Poenget mitt er at jeg sitter med en følelse av at mange hadde kanskje et håp om at noe skulle skje når forbundet bestemte seg for å "voldta" utøvere uten klubb-lisens, med en lisensøkning som ikke hørte noe sted hjemme for ett par år siden.

Støtter frodegutt lenger oppi tråden her om eget forbund for Terreng

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #880727 29/01/2010 12:06
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Her var det fryktelig mye negativitet vedrørende forbundet. Jeg er enig i mye av kritikken, men synes likevel forbundet skal ha skryt for arbeidet de har lagt ned i 2009. Det blir veldig spennende å se hvordan forholdene blir i 2010 og fremover.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Mmar] #880745 29/01/2010 12:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: marley
Her var det fryktelig mye negativitet vedrørende forbundet. Jeg er enig i mye av kritikken, men synes likevel forbundet skal ha skryt for arbeidet de har lagt ned i 2009. Det blir veldig spennende å se hvordan forholdene blir i 2010 og fremover.

Enig her, og så håper jeg i tillegg at folk er litt tålmodige og innser at man ikke klarer å få snudd alt over natta. Det er mye bra på gang og selv om man alltids kan hakke på enkeltting som ikke er bra (det er man stort sett ganske god til), så ser de ut til at NCF har tatt store steg i riktig retning.

Og til slutt: engasjer dere ut over forumet!!!

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: EgilS] #880748 29/01/2010 12:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Og til slutt: engasjer dere ut over forumet!!!

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #880837 29/01/2010 14:35
panorama Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Oystein L
]
De som kommer på tinget får se mye av dette.

Spent på hvor mye MTB folk som dukker opp på tinget. Vi bruker kvota, oppfordrer alle som brenner for terrengsykling om å stille!

Redigert av panorama; 29/01/2010 14:35.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: panorama] #880839 29/01/2010 14:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Da passer det vel med oppfriskning av når og hvor dette tinget er da.
Gjerne også med en kjapp innføring i hvordan man går frem for å bli med der.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #880841 29/01/2010 14:41
panorama Offline
Veteran
Veteran

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #880842 29/01/2010 14:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Forvørig nevnes ikke terrengsykling med et ord i NCFs nye generalsponsors pressemelding om nytt samarbeide. Triatlon som ligger under multisport-forbundet nevnes derimot i rause ordelag:
Sitat: pressemelding fra Intersport

Intersport med unik satsing på sykkel
(Oslo, 11. januar 2010) Intersport investerer millionbeløp på å bli Norges ledende
sykkelforhandler i løpet av 2012. Ved å styrke fagkompetansen i butikkene, spisse
markedsføringen av sykkelmerket Nakamura og gjennom en rekke sponsoravtaler
med norsk sykkelsport skal Intersport bli den foretrukne forhandleren for
sykkelfrelste nordmenn.
Et sponsorsamarbeid over tre år med Norges Cykleforbund utgjør den mest sentrale delen av
Intersports sykkelstrategi. ‐ Sykling er den nye folkesporten. Intersport skal være med å utvikle
norsk sykkelsport både på grasrotnivå og elitenivå. Med 125 butikker har vi en tilstedeværelse over
hele landet og relasjoner til sykkelklubber og enkeltutøvere fra nord til sør. Derfor er det naturlig for
oss å involvere oss så sterk med Norges Cykleforbund, sier Intersports markedssjef Geir Olav
Killingstad. Avtalen med forbundet er bare en av flere satsinger fra Intersport de neste tre årene.
Intersport har også innledet et samarbeid med Thor Hushovd og det norske sykkellaget Plussbank
Cervélo.
I tillegg samler Intersport landets fremste sykkel‐ og triathlonutøvere i Team Nakamura . ‐ Utøvere
og publikum vil registrere Intersports sterke tilstedeværelse under de mest sentrale sykkel‐ og
triathlonarrangementene i Norge. Blant annet vil Intersport vil ha en dominerende tilstedeværelse
på verdens hardeste Ironman‐distanse ‐ Norseman. Og vi oppretter Intersport Tri Idol på Geilo i juni
for alle de hundrevis av utøverne som ikke fikk startplass på Norseman. Vinnerpremien er
naturligvis startplass på Norseman, sier Killingstad.
Intersport vektlegger at de lokale forhandlerne skal være en aktiv part i satsingen slik at
butikkunder, Intersports 100.000 medlemmer av Club Intersport og de 60.000 medlemmene av
Norges Cykleforbund opplever sykkelsatsingen i form av økt fagkompetanse, kurstilbud,
treningsleirer og besøk av landslagsprofilene i noen av landets butikker. ‐ Vi skal ha stort fokus på
opplæring av våre dyktige medarbeidere. I første kvartal 2010 får de første butikkene et unikt og
eksklusivt sykkelmåleverktøy slik at vi kan hjelpe folk å velge riktig sykkel. Vi ønsker å være med å
utvikle norsk sykkelsport ‐ både bredden og eliten ‐ og vil at folk skal forbinde Intersport med den
sportskjeden som har best fagkompetanse på sykkel, sier Killingstad.
Avtalen med Norges Cykleforbund innebærer blant annet at Intersport får sentrale
profileringsmuligheter når Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen, Kurt Asle Arvesen og de andre
eliteutøverne representerer Norge i VM og OL. I tillegg får Intersport synlige roller under NM, i
Norgescupen og Tour of Norway for Kids ‐ som samler over 40.000 barn fordelt på 60 arrangementer
over hele Norge. ‐ Intersport er en samarbeidspartner som passer Norges Cykleforbund veldig bra.
Vi er opptatt av at våre samarbeidspartnere har samme grunnverdier og målsetninger som oss. Det
har vi funnet i Intersport. Intersport skal bli Norges beste sykkelforhandler, Norges Cykleforbund
skal utvikle de beste sykkelprestasjonene. Jeg er overbevist om at vi kan bidra med å nå hverandres
målsetninger, sier President i Norges Cykleforbund, Harald Tiedemann Hansen. En av de største
sykkelsuksessene i Norge i 2009 var Intersport Oslo Grand Prix der Lance Armstrong og Thor
Hushovd samlet 60.000 tilskuere langs Karl Johan. Avtalen med Norges Cykleforbund innebærer
blant annet at Intersport fortsetter som hovedsponsor for gaterittet også de tre neste årene.
Tiedemann Hansen mener avtalen gjør Norges Cykleforbund sterkere på spesielt to områder: ‐ Den
styrker Norgescupen og sørger for at våre beste utøvere får mulighet til å utvikle seg enda mer, sier
han.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #880843 29/01/2010 14:43
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #880844 29/01/2010 14:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ja, legg datoen og linken som signatur i profilen din så kanskje det verves noen engasjerte syklister.

Øyvind Aas
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #880861 29/01/2010 15:33
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L [quote=frodegutt

den diskusjonen som var forut for VM på landevei indikerer at det er mest fokus på å bruke penger på administrasjon fremfor idrett

her falt jeg av, dette må du forklare [/quote]

Det var diskutert å sende et begrenset antall ryttere til VM landevei herren fordi det ikke var penger. Dersom ikke dette stemmer så trekker jeg det umiddelbart tilbake, men slik oppfattet jeg diskusjonen.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: sykkeloyvind] #880876 29/01/2010 16:43
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Forvørig nevnes ikke terrengsykling med et ord i NCFs nye generalsponsors pressemelding om nytt samarbeide. Triatlon som ligger under multisport-forbundet nevnes derimot i rause ordelag:
Sitat: pressemelding fra Intersport

Intersport med unik satsing på sykkel
(Oslo, 11. januar 2010) Intersport investerer millionbeløp på å bli Norges ledende
sykkelforhandler i løpet av 2012. Ved å styrke fagkompetansen i butikkene, spisse
markedsføringen av sykkelmerket Nakamura og gjennom en rekke sponsoravtaler
med norsk sykkelsport skal Intersport bli den foretrukne forhandleren for
sykkelfrelste nordmenn.
Et sponsorsamarbeid over tre år med Norges Cykleforbund utgjør den mest sentrale delen av
Intersports sykkelstrategi. ‐ Sykling er den nye folkesporten. Intersport skal være med å utvikle
norsk sykkelsport både på grasrotnivå og elitenivå. Med 125 butikker har vi en tilstedeværelse over
hele landet og relasjoner til sykkelklubber og enkeltutøvere fra nord til sør. Derfor er det naturlig for
oss å involvere oss så sterk med Norges Cykleforbund, sier Intersports markedssjef Geir Olav
Killingstad. Avtalen med forbundet er bare en av flere satsinger fra Intersport de neste tre årene.
Intersport har også innledet et samarbeid med Thor Hushovd og det norske sykkellaget Plussbank
Cervélo.
I tillegg samler Intersport landets fremste sykkel‐ og triathlonutøvere i Team Nakamura . ‐ Utøvere
og publikum vil registrere Intersports sterke tilstedeværelse under de mest sentrale sykkel‐ og
triathlonarrangementene i Norge. Blant annet vil Intersport vil ha en dominerende tilstedeværelse
på verdens hardeste Ironman‐distanse ‐ Norseman. Og vi oppretter Intersport Tri Idol på Geilo i juni
for alle de hundrevis av utøverne som ikke fikk startplass på Norseman. Vinnerpremien er
naturligvis startplass på Norseman, sier Killingstad.
Intersport vektlegger at de lokale forhandlerne skal være en aktiv part i satsingen slik at
butikkunder, Intersports 100.000 medlemmer av Club Intersport og de 60.000 medlemmene av
Norges Cykleforbund opplever sykkelsatsingen i form av økt fagkompetanse, kurstilbud,
treningsleirer og besøk av landslagsprofilene i noen av landets butikker. ‐ Vi skal ha stort fokus på
opplæring av våre dyktige medarbeidere. I første kvartal 2010 får de første butikkene et unikt og
eksklusivt sykkelmåleverktøy slik at vi kan hjelpe folk å velge riktig sykkel. Vi ønsker å være med å
utvikle norsk sykkelsport ‐ både bredden og eliten ‐ og vil at folk skal forbinde Intersport med den
sportskjeden som har best fagkompetanse på sykkel, sier Killingstad.
Avtalen med Norges Cykleforbund innebærer blant annet at Intersport får sentrale
profileringsmuligheter når Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen, Kurt Asle Arvesen og de andre
eliteutøverne representerer Norge i VM og OL. I tillegg får Intersport synlige roller under NM, i
Norgescupen og Tour of Norway for Kids ‐ som samler over 40.000 barn fordelt på 60 arrangementer
over hele Norge. ‐ Intersport er en samarbeidspartner som passer Norges Cykleforbund veldig bra.
Vi er opptatt av at våre samarbeidspartnere har samme grunnverdier og målsetninger som oss. Det
har vi funnet i Intersport. Intersport skal bli Norges beste sykkelforhandler, Norges Cykleforbund
skal utvikle de beste sykkelprestasjonene. Jeg er overbevist om at vi kan bidra med å nå hverandres
målsetninger, sier President i Norges Cykleforbund, Harald Tiedemann Hansen. En av de største
sykkelsuksessene i Norge i 2009 var Intersport Oslo Grand Prix der Lance Armstrong og Thor
Hushovd samlet 60.000 tilskuere langs Karl Johan. Avtalen med Norges Cykleforbund innebærer
blant annet at Intersport fortsetter som hovedsponsor for gaterittet også de tre neste årene.
Tiedemann Hansen mener avtalen gjør Norges Cykleforbund sterkere på spesielt to områder: ‐ Den
styrker Norgescupen og sørger for at våre beste utøvere får mulighet til å utvikle seg enda mer, sier
han.

Det la jeg merke til også Øyvind. Hvorfor i all verden skal det være så mye om Triathlon? Jo vet at Intersport har trua på at det skal bli den nye folkesporten(lykke til) men er jo faktisk et sykkelforbund de skal sponse.

Ser ut som ting blir bedre, men samtidig så syntes jeg hører det samme vært år: da skal alt bli så mye bedre, folk skal sykle så mye fortere osv osv. Når alt kommer til alt er det de samme som sykler fort og premiepenger osv er helt likt. For de som gidder å leite så da jeg akkurat det samme ifjor i en tilsvarende tråd. Jaggu hadde jeg ikke rett.

Selv skulle jeg gjerne vært på tinget men er å kjører ritt, men når jeg en gang er ferdig med å sykle selv skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre og komme inn i styrer og stell.

Men det ser ut som ting kan hjelpe litt i årene fremover da det nå hvertfall er fokus på at ting skal bli teknisk i N-cup maraton feks. Eneste jeg er redd for er hvis disse N-cup rittene ikke har skikkelig pengepremier kommer mange av de beste til å droppe N-cup for å satse på de store maraton rittene. Men ett sted må man begynne og kanskje etterhvert vil også de store rittene lage egen elite løype slik at det blir N-cup.

Gleder meg til maraton cupen har 5-6 ritt og avsluttning på Birken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: frodegutt] #880881 29/01/2010 16:48
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det stemmer bare delvis.

Det var diskutert å ikke sende full kvote, ja, men det var av sportslige grunner.
Steffen har klare uttakskriterier, og han mente vi ikke hadde så mange som ni ryttere som holdt godt nok nivå (at ymse klubbledere og trenere i kongeriket vred på historien og tilla han andre hensikter får så være).

I tillegg gjorde VM-kvota at Steffens budsjett ble overskredet, det kunne han naturlig nok ikke gjøre uten tillatelse. Den tillatelsen ble gitt i styremøte i slutten av juni, og det ble relativt kort etter NM kunngjort at Norge ville stille med full kvote.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881075 30/01/2010 06:08
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg mistenker at du ikke har vært med så veldig lenge anonymous13. Det har i 2009 vært brukt mye mer penger, tid og oppmerksomhet på terreng enn tidligere år, og i budsjettet for 2010 ligger det an til en dobling av det.
Ja, det har tatt tid, men dere som har tålmodughet til å se hva som skjer i 2010 får nok se en del endringer.

Og ja, jeg vet at jeg maler mye om å møte på tinget, men det er tross alt FORBUNDSTINGET som er norsk sykkelsports øverste organ og som bestemer hva NCF skal bedrive de neste to årene. Styrets mandat er å gjennomføre det tinget har bestemt. NCF's handlingsplan for 08/09 ble meislet ut på tinget i Grimstad (hvor var terrengfolket da?).

Et eksempel:
De som var til stede på Plansamlinga i november fikk se skissen til omstrukturering av NCF med grenutvalg (slik skiforbundet har). Denne skal behandles og voteres over i Trondheim. Dette mener jeg personlig er en ubetinget fordel for terreng (og utfor), og jeg håper ikke det torpederes av at det kon er gamle landeveisfolk "som vil ha det slik det alltid har vært" i salen.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #881087 30/01/2010 08:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Har du en saksliste å legge ut? Gjerne en som utdyper de forskjellige sakene. Klubbene har sikkert fått, men da hadde vi sluppet å kontakte klubben, og jeg kan tenke meg at det i enkelte klubber kan være vanskelig nok å få tak i den.

Jeg for min del tenker å høre med styret hvor de står i de for meg aktuelle sakene.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881100 30/01/2010 08:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Jeg ser bare at terrengsykling genererer voldsomme inntekter for forbundet som jeg ikke klarer å se hvordan blir brukt tilbake i terrengsyklingen.

Jeg er halvveis enig med deg. Jeg mener også at terrengsyklingen får for liten del av pengene den genrerer, både på klubb og forbundsnivå.

MEN: Jeg mener også at det blir feil å fordele utgiftene etter hvordan de kommer inn. Per dags dato er det alt for få (elite)utøvere i terreng i forhold til landevei til at dette blir 100% riktig. Et sted i mellom mener jeg blir riktig.

Jeg tror nok heller ikke terrengsykling noengang blir en like stor idrett som landeveissykling (på elitenivå) , slik at skjevfordeling vil vi kanskje aldri bli kvitt helt.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881101 30/01/2010 09:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Du har helt rett i at jeg ikke har vært med så veldig lenge ja, og hvis det skal brukes som argument mot helt rasjonell kritikk, ja da skjønner jeg hvorfor gubbeveldet består i forbundet.

Tullete kommentar mot en som etter min oppfatning jobber bedre enn noen annen i forbundsstyret de siste årene for å få til terrengsatsningen.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881125 30/01/2010 10:19
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Du har helt rett i at jeg ikke har vært med så veldig lenge ja, og hvis det skal brukes som argument mot helt rasjonell kritikk, ja da skjønner jeg hvorfor gubbeveldet består i forbundet.

Beklager, det var upresist av meg. Manglende fartstid gjør deg selvfølgelig ikke mindre meningsberettiget, og vi ønsker unge friskuser (ikke minst de som kommer med meninger der beslutninger tas..).

Jeg tillater meg imidlertid å mene at frustrasjonsytringer på et debattforum ikke nødvendigvis gir et korrekt bilde av historien og de faktiske forhold.

Hvis du med "den jevne terrengsykkelfamilie" mener mosjonister som ikke deltar i aktive ritt er svare enkelt; stort sett ikkeno' (akkurat som mosjonsyklister på landeveien).

Jeg vil gjerne få komme tilbake og dele noen økonomiske betrakninger med dere, men nå er det nydelig vintervær (og faktisk skiføre i Østfold), så det tar vi senere. OK?

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: EgilS] #881326 30/01/2010 20:49
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: EgilS

Jeg er halvveis enig med deg. Jeg mener også at terrengsyklingen får for liten del av pengene den genrerer, både på klubb og forbundsnivå.

MEN: Jeg mener også at det blir feil å fordele utgiftene etter hvordan de kommer inn. Per dags dato er det alt for få (elite)utøvere i terreng i forhold til landevei til at dette blir 100% riktig. Et sted i mellom mener jeg blir riktig.

Jeg tror nok heller ikke terrengsykling noengang blir en like stor idrett som landeveissykling (på elitenivå) , slik at skjevfordeling vil vi kanskje aldri bli kvitt helt.

Her er det i mine øyne rom for flere argumentasjoner.
Om man sier at terreng skal sponse landevei FORDI det er flere eliteutøvere på landevei enn terreng så kan man jo likegodt snu det på hodet og si at NCF bør bruke MER ressurser på terreng for å heve nivået.

For de som følger litt med er det ingen hemmelighet at det er en rekke svært gode terrengsyklister som ender opp som landeveissyklister og jeg synes det burde stilles spørsmål om hvorfor. Hvis svaret er at rammevilkårene for de som satser på terreng er så dårlige at de må gå over til landevei for å ha råd til å satse på heltid som syklister så bør vilkårene for terrengsyklister bedres.

Når det gjelder overgang mellom terreng og landevei så er dette også en trend internasjonalt og ikke bare i Norge. Jeg er ikke helt autist på hvem som er hvem i internasjonal sykkelsport, men jeg har hørt om en god del topprytterer i WC terreng som har blitt landeveissyklister samtidig har jeg ikke hørt om en eneste rytter som har gått motsatt vei.

Dette kommer nok desverre til å fortsette så lenge UCI behandler terrengsporten like stemoderlig som de gjør i dag.

Tenk hvor lite populært skiskyting var for 15 år siden forhold til langrenn og se hvordan status er i dag. Det internasjonale skiskytterforbundet har virkelig skjønt tegningen og jeg mener at terrengsykling kunne vært like populært om det fantes vilje hos de høye herrer.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: brede] #881329 30/01/2010 21:14
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kloke ord!

Redigert av tommygutt; 30/01/2010 21:15.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: brede] #881338 30/01/2010 21:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: brede

Her er det i mine øyne rom for flere argumentasjoner.
Om man sier at terreng skal sponse landevei FORDI det er flere eliteutøvere på landevei enn terreng så kan man jo likegodt snu det på hodet og si at NCF bør bruke MER ressurser på terreng for å heve nivået.

Jeg er ikke uenig i at man bør bruke mer penger på terreng, men jeg tror likevel at man ikke vil komme opp på landeveisnivå når det gjelder antall aktive utøvere. Terskelen for å drive terrengsykling er et hakk høyere i og med at du har det tekniske aspektet. Og jeg er ikke for et opplegg hvor penger inn skal matche penger ut gren for gren uansett antall utøvere.

Quote:
For de som følger litt med er det ingen hemmelighet at det er en rekke svært gode terrengsyklister som ender opp som landeveissyklister og jeg synes det burde stilles spørsmål om hvorfor. Hvis svaret er at rammevilkårene for de som satser på terreng er så dårlige at de må gå over til landevei for å ha råd til å satse på heltid som syklister så bør vilkårene for terrengsyklister bedres.

Den overgangen skjer uansett nivå og det er sikkert flere årsaker. Forbundet kan nok gjøre noe, men uansett hva de gjør er det andre ting som har større betydning.
1) Jeg tipper de fleste som begynner med sykling starter i terrenget da dette for barn sikkert er mer moro og tryggere. Derfor er det naturlig at overgangen skjer mest en vei.
2) Det er kanskje lettere å gå fra terreng til landevei i og med at det som i hovedsak kreves på landevei er god form og et øye for taktikk. En overgang andre veien krever teknikkinnlæring og det er nok betydelig mer krevende å lære seg god terrengteknikk enn å lære seg feltsykling.
3) Landeveissykling har mer appell og er i hvert fall bedre som TV-sport.
4) Det er mer penger på landeveien. Og her tror jeg ikke man skal skylde særlig mye på de nasjonale forbundene eller UCI. Årsaken ligger i hovedsak i punkt 3, noe som gjør at det er betydelig mer sponsorpenger å hente.

Jeg tror aldri terrengsykling blir like populært som landeveissykling, på samme måte som at sykling ikke vil bli like populært som ballspill, og det er ikke hverken NCF eller UCI som skal ha skylda for det, selv om forbundet må ta noe av ansvaret.

Et sted som det må jobbes minst like mye som på forbundsnivå føler jeg er i klubbene. Det sitter mange gamle landeveisfolk der som ikke akkurat prioriterer terreng så veldig høyt, så lenge det ikke er snakk om inntekter fra turritt. Dette er noe jeg dessverre merker alt for mye lokalt.[/quote]

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: EgilS] #881344 30/01/2010 22:01
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Egil. Man kan skylde så mye man orker på nasjonale og internasjonale forbund, men pengene kommer i hovedsak fra sponsorer som styres av interessen til folk flest.

En orienteringsløper kan være i verdensklasse og likevel være tjent med å satse på friidrett, og det har ikke noe med støtten fra forbundet eller mangelen på det.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881381 30/01/2010 23:57
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
1: Du har tydeligvis sterke meninger. Hva med å sende inn forslag til saksliste?

2: Hvis du antyder at grunnen til at nivået på herresiden er lavt er pga manglende satsing og late utøvere er du helt på jordet. De fleste i toppen er initiativrike personer som gjør mye mer enn å bare trene for å bli best mulig. Ta for eks. Ole Chr; han har stått på som en helt og har klart å skape seg en tilværelse som heltidssyklist. Eller som Ola K sa da jeg intj. ham ifm neste Terrengsykkel: "Vil man at noe skal skje må man ta initiativet selv" Og det er nettopp det han har gjort, i likhet med mange andre i toppen.

Pengepremier har først og fremst den effekten at flere av de beste stiller på startstreken i hvert ritt. Dette er viktig for "bredden" i toppen. Uten bredde er det umulig (veldig vanskelig, ref Lene og GRDF) å dyrke frem enere. I tillegg har vi kun ett par fulltidssyklister i Norge. Økte pengepremier kunne gitt oss betydelig fler, og også gitt utøverne flere muligheter til å få internasjonal matching.

Kravet om økte pengepremier henger også sammen med forholdet mellom inntekter fra terrengritt og hva som går tilbake til eliten. Men det mange glemmer i regnestykket er at NCF drives ikke på veldedighet; det er mange ansatte der som skal ha lønn, lokaler skal leies ++. På toppen av det hele kommer en idiotisk gjeld fra 1993. Det er ikke slik at NCF bruker pengene på tull og moro. Det hadde vært interessant om noen lagde en oversikt over inntekter og utgifter på de respektive grenene. Men jeg er enig med EgilS i at det ikke må være 100% balanse. Da får utforgutta svært lite mens de som satser grusmaraton blir rike.

Redigert av marley; 31/01/2010 00:08.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Mmar] #881383 31/01/2010 00:10
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Flytter dette til en egen post i og med at jeg har en konkret idé og vil vite hva andre synes:

Oppfølging av unge utøvere mistenker jeg at har blitt grovt forsømt. Dette mener jeg er klubbene sitt ansvar, men NCF bør være en pådriver. De fleste klubber drives på dugnadsånd av foreldre. Selv om viljen hos foreldrene er der, vil jeg påstå at få har kunnskapen og attituden som trengs for å motivere tenåringer til å satse terreng. Altfor ofte har jeg sett fellestreninger for unge gå på grus og ledet av birkensyklister. Da blir de fort lei.

Kanskje NCF burde kjørt i gang en kampanje for å få eliteutøvere/ekte terrengsyklister til å trene unge? Man kan vise dem stier og vise dem hva som er mulig på en terrengsykkel. Et par ganger i mnden holder for å gi dem et spark i ritkig retning. F.eks. kan det være et krav til utøverne på landslaget at de reiser rundt til trengende klubber og lærer opp både trenere og ungdommen i hvordan rundbanetrening kan gjøres både morsomt og effektivt. En forutsetning er selvfølgelig at landslagsutøverne får noe igjen for innsatsen de legger ned (les: penger eller reisemidler)

Edit: Håper ikke jeg tråkker noen på tærne med dette innlegget. Jeg vet det er utrolig mange flinke foreldre og ildsjeler der ute. Men man kommer ikke bort fra det faktum at terrengsykkel er en relativt ny sport og at mesteparten av ekspertisen er blant de under 40. Jeg vil også tippe at de fleste frem til ca. 16-års alderen blir trent av engasjerte foreldre som begynte med terrengsykling samtidig som datteren/sønnen. Det er ikke lett for dem alene å skape utvikling i nivået.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881390 31/01/2010 06:34
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sandsto
1. Hvem tror man får utrettet noe på forbundstinget når de ikke en gang har klart å komme opp med en saksliste! der blir det mye prat, litt som ett forstørret styremøte... Styret i den lokale klubben vurderte om det skulle sendes en representant, men ingen så noen mening eller motivasjon for det ettersom som nevnt, ingen saksliste.

Den var tynn.

Komplett saksliste (et 8-10mm tykt dokument) distribueres til alle klubber og kretser tre uker før årsmøtet. Alltid.

Dersom den skal være komplett kan den naturlig nok ikke komme tidligere (godkjent og revidert regnskap, valgkomiteens innstilling og innkomne saker er inne komplett på plass før i disse dager).

Hvis du bruker den nylig utlagte sesongplanen til å vurdere hva som blir gjort for talentutvikling, går du glipp av mye. (jentesamlinger, regionsamlinger, ungdomsamlinger, ny utviklingstrapp for ungdom, nye trenerkurs, etc. står jo ikke der)

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: Oystein L] #881392 31/01/2010 07:19
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Litt bakgrunn og historie;
NCF (som forøvrig er 100 år i år) er et lite særforbund som inntil nå har hatt et budsjett lavere enn et Adeccoligalag.

Etter Sykkel VM i '93 var NCF i realiteten konkurs, og måtte møysommelig klatre oppover igjen. Rundt århundreskiftet (da det blant annet ble satset mye, men katastrofalt feil på Gunn Rita og Håkon) så fremtiden lys ut. Helt til Sponsorservice gikk konkurs i 2003. Da var det på'n igjen.

Deretter fulgte noen magre år som endte med at NIF truet med å sette NCF under administrasjon grunnet egenkapitalsituasjonen. Etter at alle stener var snudd så man ikke annen utvei enn å redde skuta ved hjelp av økte lisensinntekter.
Sykkelnorge var da i den underlige situasjon at størstedelen av aktiviteten foregikk UTENFOR klubbene, så fjerning av individuell turlisens og heving av engangslisens ville også endre på det.

I etterkant er fasiten at NCF har tjent penger. 2008 ble vendepunktet der man plutselig hadde penger på bok. i 2009 har vi nå bygget opp en egenkapitalreserve samtidig som vi (endelig) har inngått nye langsiktige sponsoravtaler. Vi har ansatt Hans Falk for å jobbe med talentutvikling (terreng og landevei, 15/16 og junior), deltidsengasjert Dalen på BMX og gitt Steffen større budsjett på U23 og Elite.
Ergo ligger alle forutsetninger nå til stede for økt satsing. Det blit det definitivt også

Frem til nå har alle forbundsting og styrer besluttet at de få pengene vi har skal brukes til langsiktig elitesatsing på olympiske idretter. De siste to årene har kodeordet vært London 2012, og U23. Det er mulig det bør være annerledes i fremtiden, noen endring skisseres i de sportslige planer som presenteres på tinget (bla. landslag i utfor og maraton).

Hvem har ansvar for hva?
- Turryttere er klubbenes ansvar.
- Rekruttering og ungdom er klubbenes ansvar. Kretsene bidrar i varierende grad, og NCF kommer først inn på regionsnivå i 15/16.
- Landslagsaktuelle junior og senior er NCF's hovedgreie, men klubben har ansvaret for rytterne i det daglige.

Her snakkes det om at terrengryttere "tvinges" over på landevei av økonomiske grunner. Det stemmer, men kan NCF lastes for det?
På landeveien har vi lang tradisjon for å etablere "semiprofflag" som driftes av ildsjeler og som selv skaffer sponsorer på bygda. Det har vi ikke i terreng (inntil Rune gjorde det). At disse semiprofflagene kan friste ryttere med bedre økonomiske betingelser en de fleste klubber (som jo også skal ivareta rekruttering, ungdom, bredde, etc) er ikke unaturlig. Det er IKKE premiepenger som driver disse.

I tillegg kommer det litt underlige faktum at mens landeveisfolket samler seg og organiserer seg vil terrengryttere i langt større grad være uavhengige.

Noe som også er en ulempe er at mange terrengryttere tydeligvis foretrekker å konkuttere med mosjonister på turrittt fremfor å kjøre Norgescup (og nei, det er ikke høyere premier på landeveisritt), også i ung alder. Det er synd, da blir de aldri "oppdaget" av NCF's folk som nå reiser land og strand rundt på NC for å speide.
Det er jo også mye mer inspirerende å lete etter gullkorn blant 70-80 ryttere i juniorklassen på landevei enn blant 6-8 i terrenget (ja, for så dtor forskjell på deltakelsen er det).

En appell til slutt;
La sesongen 2010 vise hva som skjer, ikke døm alt nord og ned på bakgrunn av historien, og ikke vurder alle frustasjonsytringer som balanserte saksopplysninger (vi er alle oss selv nermest og ser ikke nødvendigvis alle sider av saken når vi slenger med leppa).

Sees på tinget og i Norges Cup!

Hilsen en av de som kjempet mot økning av engangslisensen, men som i ettertid innser at det var helt nødvendig der og da.

Redigert av Oystein L; 31/01/2010 07:48. Rediger grunn: tilføyelse
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881398 31/01/2010 08:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette gir seg selv. Det kryr av terrengsykler i de tusen hjem. Da er det rett og slett opp til klubbene og forbundet å finne en trenings- og konkurranseform som tillater bruk av husholdningsykler.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener?
Som jeg skrev så starter de fleste på en terrengsykkel. I TVK er det mange flere unger på terrengtreningene enn på landeveistreninger, og syklene de bruker på trening og i ritt er da ofte de samme syklene som de bruker i gata til daglig. Få unger under 13 år har egen treningssykkel, selv om det det flere av de også.

Quote:
Når det gjelder publikumsappellen til landevei, så får vi la det gå noen år uten de vanvittige oppvisningen vi så under dop-regimet før sier at appellen uoppnåelig for terrengsykling.

Når en 5-mil på ski, eller en 10.000 meter kan bli vist på tv, ja da kan jammen et alminnelig rundbaneritt bli vist på tv.

Det spiller ingen rolle hva du mener. Her er spørsmålet hva de store massene mener og hva sponsorene mener.

Quote:
Poenget er å finne konkurranseformer hvor profilene kan fremheves og anlegg hvor menigmann kan trene og vanlig folk kan konkurrere.

Her i byen har vi flere slike "anlegg". Vi kaller de "Marka". Og ritt for både elite og menigmann finnes det da flust av.

Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: EgilS] #881413 31/01/2010 09:05
olechr Offline
More than words
More than words
Her hjemme holder ikke helt den med sponsorer for landvei kontra terreng. Jeg mener at her hjemme bør det være mye lettere å skaffe sponsorer til terreng kontra landevei. Netopp fordi Birken er det bedriftene satser på og hvis utøverne da går direkte mot dette markedet med kursing osv ser jeg det som mye mere sannsynlig at det blir spons enn en tilsvarende landveis syklist.

Det var en komentar om det var sponsor pengene som drev idretten. I de fleste tilfeller er det det, men i sykling er det frem til nå faktisk vært engangslisenser som driver sykkel norge.

Sandsto: Hvor har du det fra at det blir så lite satset på jenter?? I alle år jeg har syklet har jenter stått og skriket hvor dårlig de blir satset på. Sånn jeg ser det er det faktisk mere satsing på jenter fra forbundetsside enn det er på gutter. Da særlig på landvei. Jeg har ikke noe mot det da de ikke har lag som joker men blir feil å si at de ikke får hjelp.

Det er gutter i Norge som satser og ikke gjør noe annet selv om du trur noe helt annet. Det er flere i Norge som satser på terreng og det har ikke noe med at man ikke vil komme opp. Men det er en del tusen andre i verden som vil også. Men fordelen til de som bor i feks Tyskland kan kjøre til masse ritt hele året med bra deltagelser mens vi i Norge må bruke mye mere penger for å kjøre tilsvarende opplegg. Noe det ikke er så lett å få til.

Team Høydahl var veldig viktig at kom og fortsatt er på terrengsiden da også andre klubber/sykkelimportører er villige til å satse mere for og bli sett. Men vi mangler et lag ala Joker Bianchi her hjemme som satser fullt ute.

Jeg trur et landslag vil være veien å gå i fremtiden. Dette laget tar da inn 3-4 stk fast og har et par åpene plasser. Man kan være på andre lag i tilegg men er man med på landslaget er man forpliktet til ett hvis antall sponsor arbeid. Som feks kurs mot Birken osv. Da vil det også være mye lettere å selge seg inn til sponsorer.

De siste årene har det poppet opp mindre og større lag i terreng. Men det som er litt synd er flere av disse hjelper heller eldre enn å hjelpe unge lovende ryttere. For egen del var jeg i samme situasjon nå når vi skulle ha inn flere terrengryttere på laget. For min del falt valget på en 16 åring istden for å ta med noen på 35. Ikke noe galt om 35 åringer, men det er ikke her fremtiden ligger. Det kommer faktisk flere gode 13-18 åringer opp bak os i senior nå. Skal man holde disse i terrengsykkel er det viktig å hjelpe de slik at det fortsetter å bli gøy. Jeg håper også neste år at laget jeg er på ønsker og ta inn flere unge.

Senest nå på Mallorca snakket jeg med en av de bedre landveissyklistene våre som gjerne skulle ha drevet med terrengsykkel men valgte landvei. Hvorfor? Ikke pga penger men fordi det er mye bedre lag samarbeid og bedre opplegg på landveien.

Ambassadør for Scott.
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret! [Re: ] #881414 31/01/2010 09:07
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sandsto
Jeg antyder at utøvere kun kortsiktig blir motivert av høye pengepremier. En uke forberedelse og ritt i europa koster deg fort 10000,- Grunnen til at Hovdenes eller andre kjører i utlandet er fordi de bygger seg erfaring og må ha konkurranse. Pengepremiene er ikke særlig større i utlandet før du vinner WC eller Cape epic osv... I Sverige får du dessuten premien i SEK :-)...

Antyder ikke at de norske gutta er dårlige, men det blir for enkelt å si at det er pengene som bremser deg. Her i norge kan man komme unna med å jobbe tre dager i uka, mens i andre and er det langt fra like enkel. Det handler om prioritering og indre motivasjon.

Det er ikke pengepremiene som bremser nei, men pengene til å reise. Du kan jo snakke med Rune og spørre han hva det vil koste å sende 3 ryttere med en langer til ritt i utlandet et år. Det erikke småpenger..

Ambassadør for Scott.
Side 13 av 16 1 2 11 12 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå