Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe] #879420 26/01/2010 17:22
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Kjesk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,084
Sitat: Petterbe
Sitat: Nutte
Med været vi har hatt i østlandsområdet de siste dagene, minus 7-10 gr og litt snøvær av og til, har mine ski vært SUVERENE med Kuzmin!
Nesten så jeg har fått lyst til å spørre folk jeg glir forbi:
"Så dårlig glid du har da! Har du glidet skiene dine du?" doublefinger



Hvilken har du brukt? original eller cold?

Et annet problem som ingen har svart på: Det sies at den blir sløv etter noen skipar (ja, jeg vet den har fire kanter). Er det bare å kaste og kjøpe ny, eller kan den slipes opp igjen. Hvor gjør jeg ev dette?


Jeg har orginalen.
Men jeg tror nok at cold-utgaven hadde vært å foretrekke for
2 uker siden da det var rundt minus 20. Synes mine var noe mer tråe fra -15 til -20. Men det gjaldt vel uansett!

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kjesk] #880019 27/01/2010 22:16
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Noen som har klart å lete fram noe glidtester av dette enda? Type 2 "like" par ski satt opp mot hverandre. Et par med kuzmin og et par med glider?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Buoyen] #880032 27/01/2010 22:33
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 297
rossi1 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 297
Jeg testa Kuzmin vs cera (lf-hf-cera- etter alle kunstens regler) før Vasaloppet i fjor. Identisk glid på begge skiparene. Valgte likevel de cerapreparerte skiene. I år, derimot, går jeg for Kuzmin.


Fight racism!
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: rossi1] #880036 27/01/2010 22:48
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Interessert i å fortelle litt mer om testmetoden?

Jeg leser at glider kan gli bedre til å begynne med, men kuzmin kommer mer etter hvert. Videre leser jeg at på korte renn kan det beste være å ta en runde med kuzmin først og så legge på noe glider på toppen? Type cera turbo ett eller annet..

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Buoyen] #880052 27/01/2010 23:35
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
C
Cerberus Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
C
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Sitat: Buoyen
men kuzmin kommer mer etter hvert


Det stemmer helt sikkert, men jeg får det ikke til å stemme med den lille logikken som sitter oppe i hodet mitt.

Her har man altså skrapt av sålen med en skarp stålsikling, og så endres skiens gliegenskaper til det bedre etter noen mil på snø? Hva skjer her? Sliper snøen sålen ytterligere?

Noen som kan forklare dette?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cerberus] #880063 28/01/2010 06:27
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Det er motsatt;

vokspreppa ski glir kanskje marginalt bedre de første km iflg Kuzmin, deretter trekker voksen til seg smuss, skitt, hundebajs og barnåler nok til at glien forringes; mens stålsiklet, bar såle opprettholder egenskapene.

Jeg er veldig spent på dette selv - gikk obik i går på sykt god glid signert Morten Simonsen på Milsukern etter klassisk steinslip og voksing. (men det hjelper ikke når man mister staven i nedoverbakken og taper et minutt)

Men jeg skulle gjerne få Kuzmin til å fungere og bestilte sikling i går!


Redigert av Kaffelars; 28/01/2010 06:28.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars] #880169 28/01/2010 10:13
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,221
esp Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,221
Bestilte du Kuzmin-sikle eller sikling? Altså er det nokon som utfører dette i Oslo-området?

Eg er litt for lat/pressa på tid til at eg gidd å bruke masse til på prepping av glisone. I går kveld viste Lars og Knut meg at det er slitsomt å ha elendig glid. Dersom en slik magisk Kuzmin-sikling kan gi meg 90 % av optimal glisone, er dette supert for meg.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: esp] #880205 28/01/2010 12:05
Registrert: May 2008
Innlegg: 211
J
jman76 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: May 2008
Innlegg: 211
Så vidt meg bekjent er det ingen av de etablerte som gjennomfører dette (de sier det i alle fall ikke). Til det har nok Swix og andre leverandører et altfor godt ballegrep på de velkjente aktørene bransjen.

Kanskje en ide for ei sykkelsjappe eller lignende som trenger noe å gjøre på vinterstid? Her er det penger å tjene.

Jeg tror du kommer godt over 90%, esp. Var på tur i går kveld i Østmarka og bedre glid tror jeg aldri jeg har opplevd i min skikarriere. Gøy når ting som er enkelt funker suverent.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76] #880258 28/01/2010 13:56
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 80
B
bondegutten Offline
Medlem
Offline
Medlem
B
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 80
Jeg gikk også over til Kuzmin i år.(cold, original,plus) Først og fremst for å slippe alt opplegget rundt glid-smøringa.
Man bruker 15 min første gangen. Deretter 1 min for hver gang det er betydlig væromslag (f.eks fra -20 til -3) - noe som vel skjer 2-4 ganger på en sesong.
Jeg er helt sikker på at man er over 90% av optimal glidsone. Jeg tror at man er omtrent likt med hva ivrige amatrører klarer å få til mhp glid.
Proffene har sikkert bedre glid med sitt smøreopplegg.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bondegutten] #880260 28/01/2010 13:57
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Noen som har brukt dette på alpinski? Vil stålkantene skape trøbbel?



Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880390 28/01/2010 19:34
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
P
Petterbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 324
Gikk min første tur på Kuzminsiklede ski i dag. Kongeglid allerede. Jeg gled ifra en som er 15kg. tyngre enn meg. Han har glidd ifra meg på samtlige turer tidligere i år. Og ja, det skal ifølge Kuzmin bli bedre glid etter en stund, noe som bekreftes av andre, bl.a her i tråden.

Obs: Hold et stødig og fast grep. Ikke legg mye trykk på siklen, den er skarp!
Jeg fikk noen stygge sår (siklen ristet/hoppet) som jeg brukte lang tid på å rette opp. Svartsålen var myk (Madshus Hypersonic), og skia var romtemperert. Var lettere å jobbe med skia etter en stund utendørs (-4 grader). Sålen virket hardere da, og tålte mer. Mulig dette bare er dårlig håndlag i starten. Uansett: ØV PÅ GAMLE SKI FØRST!

Nå blir det Vester-gyllen til helgen med høy selvtillit (hva glid angår iallefall)

Redigert av Petterbe; 28/01/2010 19:41.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880525 28/01/2010 23:05
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Sitat: Arne_And
Noen som har brukt dette på alpinski? Vil stålkantene skape trøbbel?


Funker fint med tunga rett i munnen ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #880529 28/01/2010 23:10
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Skiene mine er fulle av riper. Bør de steinslipes før jeg bruker Kuzmin? Vurderer veldig sterkt å teste ut dette vidundermiddelet nå.

Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip?

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Mmar] #880531 28/01/2010 23:26
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Dropp sliping, skrap i vei ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: esp] #880534 29/01/2010 00:49
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Kaffelars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,153
Jeg bestilte Kuzmin-sikling fra en svensk internettsjappe.

enklaresport.se

virker greit, men siklingen var vist backordered.

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Mmar] #880544 29/01/2010 06:20
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Sitat: marley
Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip?


Har sportsbua slipemaskin? De hadde det ikke sist jeg handlet ski der (som riktognok er en del år siden).

Uansett, Sportshuset Melhus er best i byen på skislip. Best i landet også, faktisk. (da jeg var ung var de faktisk best i verden, slipte ski for bla. både det norske og russiske langrennslandslaget, usikker på om de fortsatt er det da slipeguruen himself Robert Helgesen ikke jobber der lenger)


mvh Helge
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle] #880548 29/01/2010 06:51
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Tar de alpinski også?



Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880571 29/01/2010 08:01
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
enklaresport sier 15. feb. Jeg endret og bestilte via finn.no fra norge:)


I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880620 29/01/2010 09:28
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 297
rossi1 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 297
Sitat: Arne_And
Noen som har brukt dette på alpinski? Vil stålkantene skape trøbbel?



Du vil sannsynligvis ødelegge både sålen og siklinga.


Fight racism!
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: rossi1] #880622 29/01/2010 09:34
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Har du prøvd? Litt motstridende oppfatninger her:

Sitat: tommygutt
Sitat: Arne_And
Noen som har brukt dette på alpinski? Vil stålkantene skape trøbbel?


Funker fint med tunga rett i munnen ICON_SMILE


Sitat: skistart.com på Finn
Kuzmin sickling för slalomskidor?.

Nu har vi fått så mycket positiv feedback från kunder som testat kuzmin sickling på slalom skidor så nu tar vi steget att rekommendera kuzmin sickling även för slalom skidor!




Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880634 29/01/2010 09:44
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Jeg gikk løs på carving-skiene for tre år siden med Kuzmin og det var ikke noe problem.


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #880685 29/01/2010 11:25
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Kan ikke butikken din begynne å importere dette da Tommy?


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: sykkeloyvind] #880688 29/01/2010 11:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Hehe, passer kanskje ikke helt inn med resten av sortimentet ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #880691 29/01/2010 11:32
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Trollsport gikk jo fra bilvoks til lycra og hodelykter.

Kuzmin er jo et metallprodukt.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: sykkeloyvind] #880702 29/01/2010 11:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Ja, vi får komme med en bling-versjon. Var i London i går for å sjekke ut høstens trender, så en flerfarget Kuzmin med ett innslag av glitter i et trendy futeral sammen med I-phone til neste vinter, burde slå ann ICON_SMILE


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt] #880825 29/01/2010 14:08
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Noen som vet hvor lang leveringstid http://www.sport4u.no/ opererer med? (Ja, jeg har prøvd å kontakte dem direkte dog uten å oppnå kontakt på hverken mail eller tlf)

Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And] #880840 29/01/2010 14:36
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Sitat: Arne_And
Tar de alpinski også?


Jeg har ikke peiling, da jeg vokste ut av mitt siste par alpinski på 90-tallet... men det er jo bare å ringe og spørre ICON_WINK


mvh Helge
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Skikongen] #880845 29/01/2010 14:55
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt Offline
Scottselva
Offline
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
Sitat: Skikongen
Noen som vet hvor lang leveringstid http://www.sport4u.no/ opererer med? (Ja, jeg har prøvd å kontakte dem direkte dog uten å oppnå kontakt på hverken mail eller tlf)


Jeg fikk min herfra for 3 år siden. Det tok lang tid (2-3 mnd eller noe sånt)og de var helt umulig å få tak i.


www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle] #880846 29/01/2010 14:56
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048
Supernova Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 2,048
Pokker heller, jeg får vel slenge med på Kuzmin-bølgen også. Og jeg som er debutant og nettopp har lagt ned en liten formue i glidere ICON_SMILE

Det bør vel lønne seg å ha 2-3 par ski med ulik sikling da, så slipper man å bytte slip frem og tilbake?


"Now don't make me get off this bike!"
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova] #880847 29/01/2010 15:01
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
tri-sport.no la den i postkassa samme dag.. er i drammen


I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Moderator  support