Har Apple laget en iFail med sin nye MaxiPad?
|
Har Apple laget en iFail med sin nye MaxiPad?
27/01/2010 20:42
|
Ole
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser Apple har kommet med en tablet-sak, og jeg skjønner den ikke. Ingen multitasking, ikke kamera, ikke USB, 700g tung, støtter ikke Flash, ikke utvidbart minne, dårligere leseskjerm enn dedikerte ebok-lesere. http://www.engadget.com/tag/iPad/For meg virker fremdeles en 10"-ish netbook som et bedre valg. Opplys meg! Ole.
|
|
|
Re: Har Apple laget en iFail med sin nye MaxiPad?
[Re: Ole]
27/01/2010 20:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Film, bøker, nettlesing, alle slags apps, 3G, masse lagrinsplass og bra med batteri. Ser ut som en ting jeg kunne ha tenkt meg etterhvert når prisen begynner å komme ned på normalt nivå.
|
|
|
[Re: EgilS]
27/01/2010 21:59
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må si jeg er overrasket over hvor lite nyskapende iPad'en er. Da iPod Touch'en kom for noen år siden ble jeg slått i bakken. En fantastisk musikkspiller som i tillegg hadde bra nettleser, genial to-finger zoom, bra bildeframviser +++ og som likevel var syltynn og stilig. Den var på en måte en bit av framtiden, i dag.
iPad er kanskje tidenes mest hypa dings, og dermed er fallhøyden selvfølgelig stor. Men selv med det i bakhodet synes jeg den skuffer. Den er rett og slett akkurat som man kunne forvente. Som påpekt er den til og med litt under det man kan forvente - nettleser uten flash, relativt liten lagringskapasitet etc. Det er ikke noe banebrytende ved den i det hele tatt. I tillegg er den designmessig døll på grensa til stygg.
Blir spennende å se hva de klarer å komme opp med på innholdsfronten framover. Så langt ser det litt tynt ut, men det er der nøkkelen ligger. Om alle de store leverandørene hiver seg på, slik at det om et års tid kommer en iPad G2 så kanskje...
|
|
|
27/01/2010 22:14
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Multitasking og flash er jo software avhengig og blir "garantert" støttet i neste versjon av oset.
Rent featuremessig synes jeg de leverer varene, her er det kanskje også viktig å ha i bakhodet at Apple er iferd med å bygge verdens største datasenter (cloud) så behovet for stor harddisk feks vil kanskje ikke vise seg så stort på litt sikt. Kamera tror jeg ikke det er noe stort behov for i en slik, men skjerm specen var kanskje under forventet?
Når det er sagt fikk heller ikke jeg noen wow følelse her, og kankje ble jeg mest skuffet over at jeg ikke så noen åpenbare gode eksempler på applikasjoner som byr på innhold som gjør det verdt å investere i en slik.
Utifra dagens presentasjon så tror jeg også det er fullt mulig at dette kan ende med fail, men klarer innholdsleverandørene å skape innhold og reele bruksverdier for denne så har den nok en sjangs. Det er hvertfall ingen tvil om at forleggerne har behov for noe slikt, om dette er "den" tror jeg det er for tidlig å si så mye om.
Redigert av jeth; 27/01/2010 22:14.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
27/01/2010 22:25
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har litt problemer med å se hvor nyskapene dette er. Archos har holdt på med slike surfebrett i mange år: Men jeg tror dette kan bli fryktelig tøft. Som iPhone-bruker vet jeg at touch-interfacet bare funker 100 ganger bedre enn "alt" annet, så brukeropplevelsen blir nok veldig bra. Vi vet jo hva Apple har klart å gjøre med AppStore, og med en iPad SDK kan det komme mye moro. Men jeg savner helt grunnleggende ting som en integrert SD-kortleser slik at jeg kan få med meg MYE underholdning der det ikke er Wi-Fi eller 3G tilgjengelig. Heldigvis finnes det et "camera kit" med kortleser. Det er også en tastatur-dokk, for tekstinput på en touch-skjerm er jo ikke voldsomt effektivt. Selv om dette ikke er voldsomt nytt, har jeg tro på at Apple er dem som "får det til". Dette kan bli spennende, selv om ingenting noen gang kommer til å slå det mest geniale konseptet av alle: laptop!
|
|
|
[Re: tron]
27/01/2010 22:54
|
Dan
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Dan]
27/01/2010 23:00
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Multitasking og flash er jo software avhengig og blir "garantert" støttet i neste versjon av oset. Flash får du nok aldrig se på en device som kjør iPhone OS, det er en god grunn til det ikke har dukket opp på iphone og at youtube har vært en separat app siden starten.. ingen multitasking og skrive-på-skjermen. uff. Men den kommer nok selge i bøtter og en del spanner..
|
|
|
27/01/2010 23:02
|
tron
Besatt
|
Besatt
Priceless... "it remains to be seen if the wheel will catch on in the business world where people use computers for actual work and NOT just dicking around.."
|
|
|
[Re: jsdk]
27/01/2010 23:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Siste fra Failblog: 
|
|
|
27/01/2010 23:34
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Denne har vel en "vanlig" type dataskjerm, og ikke en skjerm med digitalt blekk som på kindle og andre lesebrett som er utviklet spesielt til e-bok lesing. Jeg er litt skeptisk til at denne skal gi en like god leseopplevelse (men jeg kan jo ta feil). Nå er jo denne selvfølgelig utviklet for mange andre ting også, men greia er vel at den skal være like bra, eller bedre enn andre mer spesialiserte duppeditter. Mange har jo en laptop/netbook, mp3 spiller, smart telefon osv fra før. Lesebrett for e-bøker blir kanskje det neste store?
Redigert av Kull; 28/01/2010 00:12.
|
|
|
[Re: jsdk]
27/01/2010 23:49
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Multitasking og flash er jo software avhengig og blir "garantert" støttet i neste versjon av oset. Flash får du nok aldrig se på en device som kjør iPhone OS, det er en god grunn til det ikke har dukket opp på iphone og at youtube har vært en separat app siden starten.. Hva er den gode grunnen og hvorfor kommer det ikke støtte for flash på iPad?
Jens
|
|
|
28/01/2010 05:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten å være !fanboy" av alt Apple gir ut, synes jeg denne så raff ut.
Skjermen er som en grei laptopskjerm, og det har vi da glade og fornøyde sett film på i årevis. Du savner ikke HD når du sitter på Lavprisekspressen over Dovre.
Batterilevetiden er lang nok til å faktisk SE en film uten å måte lade opp et par ganger. Mulig en laptop kan det også, men da må den være forholdsvis ny.
Lagringskapasiteten er bra nok allerede fra 8GB. Har du behov for mer, har du problemer med å prioritere.
Flash er selvsagt noe det burde ha, men ike noe savn vel? 123Spill.no kan vi ta på jobb.
Lese lange avhandlinger på skjerm har vi alle gjort, og tror ikke noen kommer til å ønske de hadde elektronisk blekk..
Min spådom er at dette kommer til å bli populært, mange her inne på TS komer til å kjøpe en og se sykkelfilmer på den, og Kindle kommer til å bli en kuriositet om noen år :-D
Til de som sier de er skuffet: kan dere ike ramse opp litt hva dere forventet?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/01/2010 06:36
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Multitasking og flash er jo software avhengig og blir "garantert" støttet i neste versjon av oset. Flash får du nok aldrig se på en device som kjør iPhone OS, det er en god grunn til det ikke har dukket opp på iphone og at youtube har vært en separat app siden starten.. Hva er den gode grunnen og hvorfor kommer det ikke støtte for flash på iPad? NIH
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
28/01/2010 07:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette ser for meg ut som et "både og"-produkt som kommer til å ende opp som en gedigen "verken eller".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/01/2010 07:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette ser for meg ut som et "både og"-produkt som kommer til å ende opp som en gedigen "verken eller". Hvorfor det? Se for deg alle som i dag kjøper en liten rosa Asus Eee, og dens like, for å ha hjemme og surfe på nettet. Disse vil være midt i målgruppa for en iPad. Og det er mange av de. Til sitt bruk er jo denne nye dingsen helt fin. Når man sier flopp, verken eller, mangelfull etc er det da med utgangspunkt i at man egentlig vil ha en stasjonær spill-PC med samme ytre mål som en iPod?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/01/2010 07:23
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg personlig, synes den var stygg.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/01/2010 07:29
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Batterilevetiden er lang nok til å faktisk SE en film uten å måte lade opp et par ganger. Mulig en laptop kan det også, men da må den være forholdsvis ny.
Det samme gjelder vel iPad? Alle batterier taper seg over tid. Men det er klart, med imponerende 10 timer som utgangspunkt kan det tape seg en del før kapasiteten kommer ned under én film. Lagringskapasiteten er bra nok allerede fra 8GB. Har du behov for mer, har du problemer med å prioritere.
Toillprat. Det å hele tiden måtte prioritere betyr stadig utskifting av innhold. Problemet er ikke bare hva man skal prioritere, men å huske/ha tid til å sync'e nytt innhold til stadighet. Jeg vil ha minst et par filmer, og en god slump musikk, og en haug med bilder og en del apps, og, og ... Høyere skjermoppløsning betyr dessuten større film og bildefiler. 8GB er sikkert fint som ebokleser, men ellers for lite. Cloud har vært nevnt lenger opp her, og er et spennende konsept, men per i dag funker det jo ikke i praksis for en sånn dings. Hva med ombord på fly, på hotellrom med kjip wifi, og generelt på alle steder hvor du må betale flere kroner per MB? Flash er selvsagt noe det burde ha, men ike noe savn vel? 123Spill.no kan vi ta på jobb.
Flash-spill er ikke noe savn. Problemet er at særdeles mange firma rundt om har kjøpt ideen om at man ikke kan lage moderne nettsider uten å bruke flash. Hvis du har surfet med en iPhone/iPod Touch vet du omtrent hva det går i. Det er ikke verdens undergang, det er bare under pari. Min spådom er at dette kommer til å bli populært, mange her inne på TS komer til å kjøpe en og se sykkelfilmer på den, og Kindle kommer til å bli en kuriositet om noen år :-D
Enig! Til de som sier de er skuffet: kan dere ike ramse opp litt hva dere forventet?
Skuffet kan jeg ikke si jeg er, mer underimponert. Forventningen er at de kommer opp med noe nyskapende. Noe vi ikke har sett før. Noe av typen "jøss, det er jo innlysende/genialt, hvorfor har ingen gjort det før", eller noen løpekjøpe, må ha features. Så vidt jeg kan se har ikke iPad'en noen slike. Men jeg ser fram til fortsettelsen, både i form av nye generasjoner av dingsen, og spesielt hva de kan komme opp med på innholdssiden.
|
|
|
28/01/2010 07:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Helt til man foreksempel skal bruke sin Eee til å behandle RAW-bilder i felten - eller laste ned en Garmin-logg etter endt sykkeltur ...
Når jeg sier verken eller er det med utgangspunkt i at denne prøver å være laptop, Kindle og iPod samtidig - uten å integrere de store fordelene med hver enkelt, kompatibilitet, lesevennlighet/tilgang på bøker, liten formfaktor.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/01/2010 07:36
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Ser man på prisen, så er den kun 10$ høyere enn Kindle DX (sammenliknet med iPad uten 3G), men iPad'en kommer med "bedre" skjerm, touch, større minne, mye mer muligheter, råere design etc.
Vil vel derfor tro at skal Amazon ha mulighet til å konkurrere, må Kindle ned i pris.
|
|
|
[Re: stephy]
28/01/2010 07:42
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Tror dette blir en perfekt tings for å lese TS i sofaen. Og det er jo nettopp det jeg trenger :-)
|
|
|
[Re: stephy]
28/01/2010 07:42
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Jeg for min del vil my eheller ha denne når den kommer. Virker som mye det samme produktet (bortsett fra formfaktor) men med et hav av flere muligheter. Hvem vil vel bytte ut sin EEE med mulighet for flash, flere nettlesere, uautoriserte programmer med noe som er en forvokst iPhone uten mulighet for å snakke i... Den blir dog helt sikkert en hit blant trendy unge park-surfere i sommer...
|
|
|
28/01/2010 07:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Helt til man foreksempel skal bruke sin Eee til å behandle RAW-bilder i felten - eller laste ned en Garmin-logg etter endt sykkeltur ... Og hvor mange promille av målgruppen er dette aktuelt for.  Som jeg skrev så synes jeg dette ser bra ut, og er noe jeg egentlig har etterlyst i mange år. Dette er også kun første versjon og vi kommer nok til å se at mange av de tingene folk har nevnt som mangler vil dukke opp.
|
|
|
[Re: Loki]
28/01/2010 07:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, og uendelig praktisk å skrive innlegg på i sofaen - NOT.
|
|
|
[Re: EgilS]
28/01/2010 07:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og hvor mange promille av målgruppen er dette aktuelt for. Den delen av målgruppen som har en USB-dings de gjerne kobler til en laptop måles antakelig i prosent.
|
|
|
28/01/2010 07:53
|
hilts
Entusiast
|
Entusiast
Cheeky bastard.
|
|
|
[Re: hilts]
28/01/2010 07:58
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
|
|
|
[Re: hilts]
28/01/2010 07:59
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
28/01/2010 08:07
|
hilts
Entusiast
|
Entusiast
Cheeky bastard.
|
|
|
28/01/2010 08:10
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Ja, og uendelig praktisk å skrive innlegg på i sofaen - NOT. Hvor ubehagelig det blir og skrive på'n gjenstår og se. Nå er det dog slik at enkelte her inne leser mer enn de skriver.
|
|
|
|
|