| 

| 

Boligstyling?

| 

Boligstyling?
27/01/2010 18:33
 | 

Ole

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Så fort vi er ferdige med å male og shine vår utflyttede leilighet på Sagene, skal den selges. Men å selge tom leilighet er ikke bra, så vi tenkte kanskje vi burde betale noen for å komme med litt møbler og få den til å se litt lekrere ut. Noen som har noen anbefalinger på boligstylere i Oslo-området?

Ole. 

|  

| 

| 

Re: Boligstyling?
[Re: Ole]
27/01/2010 18:45
 | 

Dan

More than words 
 | 

More than words 
Boligstylister må være vinnerne av premien "smarteste bedriftskonsept basert på et skapt behov". Boligstylig er boligmarkedets svar på kapprustning. Siden alle andre gjør det så må man selv også gjøre det, for ikke å tape. Men det er jo fullstendig uproduktivt. Verken kjøper eller selger sitter igjen med noe av stylingen da salget er klart. Den eneste vinneren er stylisten som ler hele veien til banken. Vis mot, stå imot!     

|  

| 

| 

[Re: Dan]
27/01/2010 18:48
 | 

Stein

Yozo Fanboy 
 | 

Yozo Fanboy 
...Og burde ikke megleren ha noen samarbeidspartnere i så måte? 

|  

| 

| 

[Re: Stein]
27/01/2010 18:52
 | 

Ole

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Har ikke snakket med megleren om det ennå, tenkte jeg skulle høre med O Store Forum først. Leiligheten er helt dønn tom, så noe møbler må nok inn for å få følelsene i sving hos folk, og da er jeg fristet til å betale noen for å gjøre det. Derfor boligstyling.

Ole. 

|  

| 

| 

27/01/2010 19:00
 | 

HM1100

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Det er godt mulig du vil tjene på å ikke style boligen din. Folk lar seg i mindre grad lure nå. Jmf populariteten vedr det å selge boligen selv. I stedet for å gjemme svakheter under maling eller bak fancy møbler, ville jeg personlig fremhevet dem. Seriøse selgere får seriøse kunder. Som gjerne betaler for å slippe usikkerhet vedr handelen.   

|  

| 

| 

27/01/2010 19:01
 | 

EgilS

More than words 
 | 

More than words 
Kan du ikke betale noen av naboene til å bære inn noen møbler når det trengs? Billigst og enkelt.
  Så fremt du har en greit forhold til naboene da... 

|  

| 

| 

[Re: EgilS]
27/01/2010 19:13
 | 

Ole

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Får male ferdig (Pinwiz, klar til uka?) og sette opp de listene jeg aldri fikk satt opp, så får jeg se. Og snakke med megler. Skjønner jo at fornuften kan være grei å forholde seg til, men for mange er boligkjøp en veldig emosjonell greie, og hvis litt pyntemøbler får følelsene i sving hos folk, betyr det kanske at fler blir interesserte. terrengsykkel.no'ere er jo selvfølgelig snusfornuftige og kjøper kun ting basert på ren funksjonalitet, og lar seg ikke lure av overfladiske ting som en rød prydgjenstand midt i bakhjul... eh, midt på boret.
  Ole. 

|  

| 

| 

27/01/2010 19:52
 | 

okl

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Man kan mene hva man vil om styling, men jeg er ikke i tvil om at det er lurt å gjøre noe. Jeg har vært på en del visninger i mitt liv, og jeg har sett samme objekt øke voldsomt i popularitet etter "styling".
  Man trenger/bør imidlertid ikke kjøre det som var standardpakken for noen år siden med dyre designmøbler over hele fjøla (Courbusier liggestol i kuskinn har vel blitt litt utslitt, f.eks)
  Men et teppe eller to på gulvene, noen få utvalgte møbler etc gjør et mye bedre inntrykk enn en tom lelighet. En helt tom leilighet virker faktisk mindre.
  (Har dog ingen tips til stylister)
  Øystein 

|  

| 

| 

27/01/2010 19:58
 | 

Vanilla Ninja

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Da jeg først var på visning hvor jeg bor nå var leiligheten mørk, hadde knapt nok møbler, og eieren viste meg rundt og pekte på hvor mye rart den forrige eieren hadde gjort. Mørkegrønt, bittelite kjøkken, en vedovn som sto 45 grader på skeive fordi den merkelige forrige eieren pleide å ligge på teppet foran ovnen og se inn i flammene (han hadde en  Jøtul F602 ... og en veranda med 30 grader slagside burde egentlig fått diverse klokker til å ringe, men beliggenhet, sjarm og potensiale - av den gode typen - førte til en budrunde som endte opp like over prisantydning. Med nymalt kjøkken, ovn i rett vinkel og en veranda som fremdeles har 30 grader slagside sitter jeg fremdeles her og er glad for at jeg ikke gikk på jukseknep som kremhvite vegger og kampfisk i en krystallbolle. LJ -som må male hus til sommeren.  

|  

| 

| 

[Re: Vanilla Ninja]
27/01/2010 20:04
 | 

M@rtin

MaBose Infotainment 
 | 

MaBose Infotainment 
En tom leilighet som er malt i hvite eller i det minste lyse farger gir potensielle kjøpere god anledning til å se muligheter selv ut fra eget møblement.
  Hvorfor stappe harry designmøbler inn i leiligheten slik at den blir klinlik alle de andre leilighetene som falt for samme knep (og de samme innleide designmøblene)?
  Martin 

|  

| 

| 

27/01/2010 20:04
 | 

CarloZ

Fersking 
 | 

Fersking 
Anbefaler å leie/låne noen fine dyre biler og sette på utsiden, særlig på bilder til prospekt og slikt     kjempetriks;)  

|  

| 

| 

[Re: okl]
27/01/2010 20:10
 | 

tais

Ringrev 
 | 

Ringrev 
En helt tom leilighet virker faktisk mindre. Møbler har helt klart noe for seg slik att det er lettere å relatere til størrelsen og proporsjonene på rommene. MEN, personlig synes jeg det er bedre med en tom leilighet enn en halvtom, (med en ensom pinnestol i ett hjørne, en gammel lampe i ett annet osv). Så hvis du ikke får til en ordentlig styling så tror jeg det er bedre å la veggene tale for seg selve. Dessverre har jeg ikke noen brukbare tips på folk som kan hjelpe deg.  

| 

| 

[Re: M@rtin]
27/01/2010 20:31
 | 

okl

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Fordi du drar inn x*100.000 ekstra? 
Redigert av okl; 27/01/2010 20:31.

|  

| 

| 

27/01/2010 20:39
 | 

progres

Besatt 
 | 

Besatt 
Boligstylister må være vinnerne av premien "smarteste bedriftskonsept basert på et skapt behov"   hem hem - hørte jeg noen nevne iPod?    

|  

| 

| 

[Re: okl]
27/01/2010 20:39
 | 

Vanilla Ninja

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Eller fordi interessen for leiligheten havner i midtsjiktet hos alle potensielle kjøpere, siden alle ser like ut?
  Når jeg tenker etter er det et argument mot, så det er kanskje ikke et svar til M@artin ...
  LJ 

|  

| 

| 

27/01/2010 21:22
 | 

ihokstad

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Verden vil bedras, og jeg tror boligstyling uten tvil gjør boligen mer attraktiv. Du selger jo "en drøm"; folk vil gjerne ha litt hjelp til å se potensialet i leiligheten tror nå jeg. 
  Gikk på masse visninger selv for noen år siden, og selv om jeg visste godt at de fineste var stylet, og ikke kom til å se slik ut ved evt kjøp, så var det liksom de som festet seg uansett...
  Sjekket ut endel slike selskaper da jeg skulle selge selv, og mener jeg fant endel anbefalinger et sted, men husker selvfølgelig ikke hvor, og finner det ikke igjen...
  Godt salg uansett! 

|  

| 

| 

28/01/2010 06:55
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
En tom leilighet som er malt i hvite eller i det minste lyse farger gir potensielle kjøpere god anledning til å se muligheter selv ut fra eget møblement.
  Martin  Nix. De fleste kjøpere har ikke den forestillingsevnen som skal til.  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: HM1100]
28/01/2010 06:58
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 I stedet for å gjemme svakheter under maling eller bak fancy møbler, ville jeg personlig fremhevet dem.  Å fremheve svakheter mener du seriøst skal hjelpe selger å få mest mulig igjen for boligen? Dette resonnementet er jeg spent på!  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: GeirK]
28/01/2010 07:41
 | 

Arne_And

More than words 
 | 

More than words 
Jeg har en viss personlig erfaring med dette, og er ikke i tvil om at boligstyling er lurt. Jeg er ikke tilhenger av ekstremstyling, men det er etter min mening liten tvil om at en pent innredet leilighet hjelper kjøperne til å se potensialet, og den vekker "må ha"-følelsen. Selv om jeg liker å tro at jeg lar så viktige valg primært styres av fornuften, så er det et faktum at folk flest er emosjonelle skapninger som primært lar følelsene styre i de fleste valg. Følelsene bestemmer, så finner man argumenter som passer.
  Min personlige erfaring: jeg skulle selge en 60 kvm leilighet i brukbar stand og med god beliggenhet. Megler A mente jeg ikke trengte å gjøre mer oppussing enn planlagt, og det var ikke nødvendig med annet enn lett styling, dvs leiligheten var undermøblert med rester fra mine egne, uhippe møbler. Resultat: intet salg etter over 8 måneder. Jeg spurte gjentatte ganger om ikke jeg burde pusse opp litt kosmetisk og style, men han mente ikke det ville helpe.
  Megler A fikk tilslutt fyken, og megler B ble satt på jobben. Han sa rett ut at her måtte det en hel del kosmetisk oppussing til, og han anbefalte varmt styling. Jeg fulgte oppussingsrådene fra stylist, og kjørte full styling (ikke noe spektakulært, men lyse og trendy møbler). Resultat: stinn brakke på første visning, flere enn på alle foregående visninger tilsammen. Leiligheten ble solgt til prisantydning på andre visning, og dette var i en meget rolig periode i boligmarkedet, *mye* roligere enn da leiligheten først ble lagt ut for salg. 

|  

| 

| 

[Re: Arne_And]
28/01/2010 07:49
 | 

sykkeloyvind

More than words 
 | 

More than words 
Vi stylet selv, eller retter sagt kjæresten/samboeren styla etter prinsipper fra trendye interiør-blader. 
  Hvite vegger er en selvfølge. Kvister, olivengreiner osv er veldig riktig for tiden. Sette noen vaser hist og her. Stearinlys er aldri feil og noen puter i friske farger i et eller gråtone-preget landskap skaper friskhet og liv. 
  Sørg for å rydde overalt, gjerne ved hjelp av mellomlager. Fulle skap, rotete kjøleskap, skitne oppvaskmaskiner osv er turn-off. Det er mange om beinet så det gjelder å spikke detaljene. 
  Vi hang opp litt informasjonslapper før visning. På disse fortalte vi om når bad og kjøkken var blitt renovert, at hvitevarene var nye osv. Selv om nye hvitevarer koster en brøkdel av en leilighet er det et pluss hvis man slipper å bytte det ut etter kjøp. 
  Kjøkken og bad bør enten være klare opp-pussingsobjekt, eller helt friske og nye i nøytral stil. Midt i mellom gjør at kjøper føler at de må leve med noe de ikke ønsker. 
  Rydd ut alt av møbler utenom det mest nødvendige. En sofa, stol og et spisebord.   Sett bort TVen. Spesielt i disse OL-tider kan TVen ta oppmerksomheten bort fra kåken. 
  Vi hadde godt over 100 på visning første dagen og solgte langt over takst uten store utgifter til oppussing og styling. Vi malte og ryddet ut på forhånd.  

Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon 
 |  

| 

| 

28/01/2010 08:01
 | 

parob

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Verken kjøper eller selger sitter igjen med noe av stylingen da salget er klart. Dette stemmer ikke helt. Kjøper står fritt til å kjøpe leiligheten med alt av "stylingmøbler" inkludert. Bare kjøper har nok penger, såklart. Dette pleier å være et valg som stylingbyrået tilbyr. Når vi solgte i Oslo så gjorde vi som Øyvind, gjorde stylingen selv. Vi leide et lager og ryddet unna alt unødvendig, kona fikset leiligheten i forhold til trendene (ref. interiørbladene). Leiligheten vår gikk for prisrekord i borettslaget. Nå er det jo umulig å si om det skyldes markedet eller styling og fotograf, men prospektet ble knallbra og leiligheten kjempefin. Jeg hadde kjøpt den på flekken! ;-)  

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
 |  

| 

| 

28/01/2010 08:05
 | 

larsb

Bjolsen Zeit 
 | 

Bjolsen Zeit 
Når jeg solgte i en populær blokk på Tøyen fremhevet jeg badet som mulighetn til å få det akkurat slik som kjøperen ville ha det. Badet var skikkelig triste saker, minmal størrelse vårtomstapet i beige og mørkegrønt vinylgulv med dårlig passning rundt sluket. Altså skikkelig 60 tallsstandard.
  Jeg la vekt på at de som ville kjøpe fikk full frihet til å gjøre det slik som de ville selv og at jeg ikke hadde tatt en billig oppussing for å kunne skrive "renovert bad" i prospektet. Samt at dette selvsagt gjenspeilte seg i taksten.
  Jeg tror argumentet gikk hjem etter litt tenkepause hos de fleste som fikk det servert.

LarsB 

|  

| 

| 

[Re: larsb]
28/01/2010 08:22
 | 

sykkeloyvind

More than words 
 | 

More than words 
Et annet poeng som burde være en selvfølge, men som tydeligvis ikke er det, er at folk vil kjøpe noe de kan flytte rett inn i. 
  Prøv å unngå situasjoner som krever at megler eller dere må si: "Det der er lett å fikse, et par spikere og en skrue så sitter den listen." osv. 
  Hvis noe er lett å fikse, så fiks det før visning snarere enn etter. 

Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon 
 |  

| 

| 

[Re: sykkeloyvind]
28/01/2010 08:26
 | 

RazeFaze

More than words 
 | 

More than words 
Et annet viktig poeng; skal den mørke obskøne kjellern fraflyttes? Erstattes den med koslig lyst og velstylet og nyoppusset loftsstue?? 

-------------------- Happy Trails! Jørgen 
 |  

| 

| 

[Re: larsb]
28/01/2010 08:32
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Jeg tenkte mer i retning av "ta ned alle bildene slik at folk kan se spiker- og skruehullene i veggen". Den graden av ærlighet har jeg ingen tro på i business-sammenheng. 

|  

| 

| 

28/01/2010 08:57
 | 

M@rtin

MaBose Infotainment 
 | 

MaBose Infotainment 
  Martin  Nix. De fleste kjøpere har ikke den forestillingsevnen som skal til.  Er du opp i hodene til andre folk igjen, Geir? Martin  

|  

| 

| 

28/01/2010 09:13
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Nei, jeg refererer til hva som er gjengs oppfatning hos entreprenører som selger prosjekterte boligkomplekser. De bruker antakelig ikke mange titalls tusen på å innrede en visningsleilighet fordi det synes det er gøy. I alle fall bruker de argumentene at hvis folk skal se mulighetene i bruken til de enkelte rom, må de innredes slik at de får noen hint å spinne videre på inni hodene sine. Kona har innredet noen sånne og jeg har selv opplevd forandringen.
  Jeg har sågar snakket med en entreprenør som forsøkte å selge en tom leilighet, ikke kom noen vei, og så bestemte seg for å møblere den. Det kan jo være tilfeldigheter at ingen la inn bud etter den tomme visningen, og at de som var på den møblerte visningen var langt mer entusiastiske, men jeg velger å tro at det har en sammenheng. 

|  

| 

| 

28/01/2010 09:22
 | 

M@rtin

MaBose Infotainment 
 | 

MaBose Infotainment 
Kona har innredet noen sånne og jeg har selv opplevd forandringen. Du er med andre ord en smule forutinntatt. Jeg har sågar snakket med en entreprenør som forsøkte å selge en tom leilighet, ikke kom noen vei, og så bestemte seg for å møblere den. Det kan jo være tilfeldigheter at ingen la inn bud etter den tomme visningen, og at de som var på den møblerte visningen var langt mer entusiastiske, men jeg velger å tro at det har en sammenheng.  Interessant. Jeg kan tenke meg mange tråder der denne type argumentasjon hadde blitt revet i filler av deg, Geir, siden du her backer opp en generell påstand med ett eneste eksempel (hører vi svarte svaner flakse?). Det kan godt tenkes at jeg ikke befinner meg på samme linje som resten av Boligblad-Norge men jeg tror heller ikke at jeg er den eneste.  Martin  

|  

| 

| 

28/01/2010 09:31
 | 

okl

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Markedet tar sjelden så feil. Folk vil ha iPod, iPhone, iPad og iStyling... 

|  

| 

| 

28/01/2010 09:36
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Jeg skulle slengt inn et "Etter hva jeg har hørt" i den påstanden. Good catch.
  Faktum er at jeg har snakket med flere folk som har lang erfaring i salg av boliger. Ingen av dem deler din oppfatning, heller tvert i mot.
  Jeg foreslår at du setter sammen et foredrag: "Hvorfor tomme boliger selger best", og selger idéen til de største boligutbyggerne i Oslo. Jeg har aldri hørt denne teorien, så du skal ikke se bort ifra at dette er banebrytende saker. 

|  

| 

| 

|  

|