DX-lykt: Brukererfaringer
|
Re: DX-lykt: Brukererfaringer
[Re: Jeger68]
27/01/2010 08:32
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må si at lykta er utrolig imponerende. Ville teste hvor lenge batteriene (med laveste lysstyrke) holder. Etter ca. 7 timer virker lykta like bra som før. Noen som vet hva jeg kan regne med her?
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
[Re: borgern]
27/01/2010 09:27
|
Tomten
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Tips: Sykkelboden selger nå disse til 1000,- og laderen har euro-stikk.
|
|
|
[Re: Tomten]
29/01/2010 11:14
|
guham
Entusiast
|
Entusiast
Jepp da er jeg med i klubben :-)
Må si at det var litt av en lysstyrke. At folk heltatt orker å legge 4k i en lykt ser jeg som meningsløst, når en tilsvarende lykt er tilgjenglig for under 1000 spenn
|
|
|
[Re: guham]
01/02/2010 13:51
|
Jeger68
Medlem
|
Medlem
Lykt bestilt fra dealextreme 27/1, sendt derfra 30/1. Så det må ikke ta så lang tid :-) Spørs bare hvor lang tid posten og tollen trenger her hjemmme da...
|
|
|
09/02/2010 08:51
|
SSdude
Medlem
|
Medlem
Har denne og. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30864Det er versjon med 5 modus og engelsk kontakt på lader. Har selv 5 modus versjon. Til ski bruker jeg stort sett 500 modus, noen ganger 900. Men til jogging og gåtur i marka greier jeg meg med 200. Da skal vist batteri holde ca 12 timer. Hva er egentlig forskjellen på 5 og 3 modus?
|
|
|
[Re: SSdude]
09/02/2010 10:09
|
borgern
Entusiast
|
Entusiast
Har denne og. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30864Det er versjon med 5 modus og engelsk kontakt på lader. Har selv 5 modus versjon. Til ski bruker jeg stort sett 500 modus, noen ganger 900. Men til jogging og gåtur i marka greier jeg meg med 200. Da skal vist batteri holde ca 12 timer. Hva er egentlig forskjellen på 5 og 3 modus? 3 modus versjon har høy,og medium lystyrke i tillegg til blink. Ikke sikker på om blink er vanlig blink eller SOS. 5 modus versjon har høy, medium og lav lystyrke.i tillegg har den strobe(ikke sett noe nytte av det) og sos-blink. Hadde holdt med 3 styrker og vanlig blink. Jeg synes ofte det holder med lav lystyrke nå om vinteren(ski, løping, gåtur). Varer batteri mye lenger. Derfor jeg valgte den versjon.
Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?
Lars Mail: borgern11@yahoo.no Mob: 95844336
|
|
|
09/02/2010 10:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi harr akkurat fått inn en Magishine 900 lykt til test. Den vil bli sammenlignet med Lupine Tesla. Vi har fått låne vår testlykt av Hallingsport.no som selger denne lykten inkludert norsk lader, hjelmfeste, hodebånd og styrestrikk for 1299. http://www.hallingsport.no/Hodelykter/View-all-products.html
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/02/2010 12:39
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi harr akkurat fått inn en Magishine 900 lykt til test. Den vil bli sammenlignet med Lupine Tesla. Så bra; både norsk forhandler og at den skal inn til test! Håper det blir interessante resultater :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
09/02/2010 12:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Skal ut å ta sammenligningsbilder i kveld.
|
|
|
09/02/2010 13:07
|
krok
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har syklet med 2 stk hver eneste dag i hele vinter. Null trøbbel. Eneste er at ledningen på batteripakka har "revnet", men ikke noe gaffatapen ikke kunne fikse. Lyktene ble også brukt som effektbeslysning under en barnebursdag i helgen. De ble farlig varme etter en stund. Av naturlige årsaker har jeg ikke hatt problemer med dette ute i vinter
|
|
|
09/02/2010 14:08
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Skal ut å ta sammenligningsbilder i kveld. Whoop-de-doo, about time. Sist ut med det siste av det nye? Da får vil i det minste et offiselt norsk fasitsvar, og en offisiell norsk referanse å forholde oss til i den nå avdøde krangelen om DX kontra Lupine dersom den skulle våkne til liv igjen. Som forbrukertest tror jeg den kommer i seneste laget, med mindre målet er at DXbrukere nå blir fristet til å oppgradere til dyrere og bedre lys eller andre brukere ønsker å supplere med rimeligere lykt. Flertallet av dem som var ute etter bilig og bra lykt da mørkesesongen tok til har forlengst funnet andre referansekilder å basere/forsvare innkjøpet av DXen. De fleste som kjøpte har allerede både fått sammelignet mot andre lykter av samme kaliber lokalt og desuten latt seg imponere av kvantitet lys vs. pris. Trådens lengde samt ventetiden på varen (fra Kina) er bevis nok på dens popularitet. Senest da TS igjen publiserte sin gamle lyktetest ble det etterlyst test av DX uten at noe skjedde. Brukerene av forumet har selv stått for forbrukertesten i mellomtiden. Jeg følger med i denne tråden rett og slett for å få meg meg om det oppstår glitcher med andres lykter (brudd i ledning går igjen også hos meg, heldigvis er det kun et par som har svidd av laderene sine), men dette må sies å være den mest gjennomgående produkttestingen som har blitt publisert via forumet. Jeg trenger ingen fler argumenter for å kjøpe ytterligere fler lykter, ei heller trenger jeg en bekreftelse på at kjøpet var vel verdt pengene. Sorry for kritikken, med dette blir too little too late.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
09/02/2010 14:20
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du verden... Noen som er veldig skuffa her? Det kunne kanskje tenkes at enkelte fortsatt er i tenkeboksen når det gjelder lykt, tror du ikke? Eller har alle potensielle lyktekjøpere i Norges land kjøpt seg lykt forlengst? Eller kunne det kanskje tenkes at en slik test vil kunne inngå i referansesamlinga når det går mot mørketid mot slutten av 2010 igjen? Det har nå stort sett alltid vært praksis i redaksjonen å bruke tida på saker som faktisk har et leveransenett i Norge. Å hanke inn (kjøpe?) og fortolle ting fra utlandet er ikke bare-bare. Nå har omsider DX-lyktene fått norsk representant, og da mener vi det er på sin plass å sjekke den nærmere ut. Hvis du ikke bryr deg om resultatet, så kan du jo bare la være å lese, eller hur?* * = Jeg veit, det er et veldig kreativt forslag, men du får det nok til, om du bare prøver hardt nok. 
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
09/02/2010 14:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det har hendt tidligere, og kommer til å hende ofte i fremtiden at ivrige forbrukere får tak i ting før vi får testet og publisert testen. Så trist er virkeligheten dessverre.
|
|
|
09/02/2010 14:40
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Det har nå stort sett alltid vært praksis i redaksjonen å bruke tida på saker som faktisk har et leveransenett i Norge. Å hanke inn (kjøpe?) og fortolle ting fra utlandet er ikke bare-bare.
Nå har omsider DX-lyktene fått norsk representant, og da mener vi det er på sin plass å sjekke den nærmere ut. Greit, da har saken/lykten plutselig fått en helt annen nyhetsverdi og jeg moderer kritikken min betraktelig. Mange (jeg for første gang nå) har stilt seg undrende til at TS har tiet ihjel høsten/vinterens snakkis, og mellom linjene har man ant konspirering (blant forumbrukerene). Jeg var ikke klar over policyen med å kun omtale/teste produkter fra norske distributører. Halve poenget med den rimelige DXen var jo nettopp at en selv stod for import og evnt. reklamasjoner, derav den rimeligere inngangsbiletten til mørkesykling. Bare så jeg har klarhet i det; vil policyen si at nettbaserte sykkeleverandører som feks. Canyon ikke vil få omtale/test så lenge de ikke har norsk representant? Hvis du ikke bryr deg om resultatet, så kan du jo bare la være å lese, eller hur?* * = Jeg veit, det er et veldig kreativt forslag, men du får det nok til, om du bare prøver hardt nok. Lettere skrevet enn gjort, jeg kommer ikke til å kunne la være. Dessuten vil jeg gjerne få med meg norsk pris, om den norske leversandøren også kan ta service/reklamasjon på lykter kjøpt forut for den norske distribusjonen etc. Uansett takk for redegjørelsen, jeg har nå forståelse for hvorfor ikke DXen ennå har blitt testet. (Selv om det måtte kjefting til  ).
Redigert av Rednax; 09/02/2010 14:41.
|
|
|
09/02/2010 14:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har ikke noe policy om ikke å teste ting som ikke har norsk representant, men vi har heller ikke noen policy som tilsier at en test må være 100% komplett før vi legger den ut.
Vi testet DX-tilsvarende lykt i fjor, men hadde ikke tilgang på den nye DX-lykten da vi testet tidligere i høst. Så enkelt er det, ingen konspirasjon.
Nå har vi fått lånt oss en DX-lykt og regner med at det fortsatt er interessant lesning, selv om flere i Norge allerede har kjøpt seg kraftig lykt.
|
|
|
09/02/2010 15:05
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange (jeg for første gang nå) har stilt seg undrende til at TS har tiet ihjel høsten/vinterens snakkis, og mellom linjene har man ant konspirering (blant forumbrukerene). Nå overdriver du/dere kraftig i så fall. Dette dreier seg overhodet ikke om noen forutinntatt motvilje. Vi har bare prioritert å bruke det lille vi har av tid i den lille redaksjonen på lykter levert fra norske leverandører. At folk på egen hånd klarer å få tak i fine ting til fin pris på nettet, er jo fint. At vi ikke rekker å prøve og mene noe om alt før alle andre, kan man vel ikke la seg irritere over. Eller? Bare så jeg har klarhet i det; vil policyen si at nettbaserte sykkeleverandører som feks. Canyon ikke vil få omtale/test så lenge de ikke har norsk representant?
Vi var tidlig ute med å be Canyon sende oss sykler til test, fordi vi anså (og fortsatt anser) Canyon som en slags pioner på mange områder, bl.a. nettbasert butikkdrift. At de dessuten har en aktiv utviklingsavdeling gjør nettopp Canyon spennende, og det fins flere paralleller til dem. Andre som driver omtrent likt har derimot vært lite ivrige på å sende testmateriell, selv ved direkte henvendelse om dette. Når det er sagt, kan ikke Canyons salgsmodell og DX-lyktenes ditto sammenlignes direkte, mener jeg, selv om de er nettbasert, begge deler. Dessuten vil jeg gjerne få med meg norsk pris, om den norske leversandøren også kan ta service/reklamasjon på lykter kjøpt forut for den norske distribusjonen etc.
Uansett takk for redegjørelsen, jeg har nå forståelse for hvorfor ikke DXen ennå har blitt testet. Norsk pris fra ny importør er allerede oppgitt i tråden. Begrunnelsen for hvorfor DX så langt ikke er blitt testa er oppgitt tidligere også. Du kunne altså ha spart deg irritasjon og kjefting ved å følge bedre med. 
Gaute
|
|
|
09/02/2010 17:15
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Mange (jeg for første gang nå) har stilt seg undrende til at TS har tiet ihjel høsten/vinterens snakkis, og mellom linjene har man ant konspirering (blant forumbrukerene). Nå overdriver du/dere kraftig i så fall. Dette dreier seg overhodet ikke om noen forutinntatt motvilje. Og det fikk du nettopp forklart. Jeg konspirerer ikke, og har heller ikke konspirert. Ingen har så langt framsatt noen påstand om at TS konspirerer, men mellom linjene har man kunnet lese i begge lyktetrådene og i kommentarene til lyktetesten, at folk har stilt seg mer enn undrende til hvorfor ikke DXlykten har fått være med på testene. Godt at det er forklart grundig nå, ingen videre grunn til paranoia for noen parter. Norsk pris fra ny importør er allerede oppgitt i tråden. Begrunnelsen for hvorfor DX så langt ikke er blitt testa er oppgitt tidligere også. Du kunne altså ha spart deg irritasjon og kjefting ved å følge bedre med. Tas ad notam. Beklager, jeg har fått med meg flere norske priser og ikke registrert at det var snakk om en "offisiell" norsk importør. Har også registrert at lykten har blitt lovt testet, men ikke med noen så forklarende utgreieing som nå blir presentert om hvorfor det drøyde. Må altså lære meg å følge bedre med. Gammel mann med kort lunte kan ikke annet enn å trekke tilbake kritikken, noen ganger må jeg altså ha det inn med teskje. Beklager bryet og igjen takk for forklaringen.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
09/02/2010 17:45
|
tja
Medlem
|
Medlem
Har skumma en del av tråden her og et par tråder på Candle Power Forums nå. Er så mye info at det er køddent å få oversikten.
Noen som kan oppsummere kjente problemer med DX-lykta? Hvis jeg har oversett en slik oppsummering vis gjerne vei. Mener blant annet å ha lest at batteriene kan bli fyrverkeri, men har ikke funnet noen som faktisk har opplevd det.
Ser det finnes minst to forskjellige versjoner. En 3-mode og en 5-mode. Etter det jeg skjønner kom 3-mode versjonen først. Med tanke på det burde vel 5-mode være en ny og forbedret versjon? Enkelte steder påståes det nemlig at en av versjonene er vesentlig mer solid og stabil enn den andre, men er litt opp og ned hvilke versjon folket mener er den "bra". Noen som har testet de forskjellige med tanke på kvalitet?
Virker også som det er litt forskjellige versjoner med ruglete eller glatt reflektor, noen som vet?
|
|
|
[Re: tja]
10/02/2010 07:05
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjennte svakheter er vel byggekvaliteten og laderen. En DX tåler nok ikke det samme som en dyrere lykt.
SPM: Noen som har vært ute og testet hvor lenge man kan regne med at batteripakken varer? Hvor lenge kan jeg gå på ski med styrken på lav (3-modus lykta)?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/02/2010 09:14
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har nå stort sett alltid vært praksis i redaksjonen å bruke tida på saker som faktisk har et leveransenett i Norge. Å hanke inn (kjøpe?) og fortolle ting fra utlandet er ikke bare-bare. Alle andre som har vært interessert har tydeligvis klart dette (noen har brukt lengre tid enn andre). Med tanke på den utrolige interessen det har vært på forumet (og andre steder), har stillheten fra redaksjonen vært øredøvende. Det er veldig lett å tenke at dette har noe med annonsører å gjøre, feilaktig eller ikke. Synes det er på sin plass å ta ørlite egenkritikk i denne saken...
|
|
|
10/02/2010 09:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi i Terrengsykkel prøver å henge med på så mye som mulig og våre lyktetester er blant de mest komplette på internettet rundt om kring. Jeg har ikke sett test av DX-lykt på så mange andre sykkelnettsteder heller. At dere brukere finner ut ting før oss er jo nettopp fordelen med et supert, aktivt forum. At dere er før ute enn oss er vel egentlig bare et bevis på forumets styrke. Vi hevder som sagt ikke å være komplette, men prøver så godt vi kan å dekke det som er aktuelt for de fleste. At DX-lykten ikke har vært med tidligere er selvfølgelig dumt, men sånn er det nå. Vi har jo linket til denne tråden og opplyst om lyktens eksistens der det har vært relevant, men dessverre ikke hatt et testeksemplar for hånden før nå, og en dugnadstest lik den som har blitt utført tidligere ble ikke utført denne gangen.
Synes det er rart at dere som trofaste lesere og forumbrukere så lett tror at vi har en agenda. Vi prøver først og fremst å lage et så godt blad, og en så god nettside som mulig med de ressurser vi har tilgjengelig.
|
|
|
10/02/2010 09:43
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Vi i Terrengsykkel prøver å henge med på så mye som mulig og våre lyktetester er blant de mest komplette på internettet rundt om kring. Jeg har ikke sett test av DX-lykt på så mange andre sykkelnettsteder heller. At dere brukere finner ut ting før oss er jo nettopp fordelen med et supert, aktivt forum. At dere er før ute enn oss er vel egentlig bare et bevis på forumets styrke. Vi hevder som sagt ikke å være komplette, men prøver så godt vi kan å dekke det som er aktuelt for de fleste. At DX-lykten ikke har vært med tidligere er selvfølgelig dumt, men sånn er det nå. Vi har jo linket til denne tråden og opplyst om lyktens eksistens der det har vært relevant, men dessverre ikke hatt et testeksemplar for hånden før nå, og en dugnadstest lik den som har blitt utført tidligere ble ikke utført denne gangen.
Synes det er rart at dere som trofaste lesere og forumbrukere så lett tror at vi har en agenda. Vi prøver først og fremst å lage et så godt blad, og en så god nettside som mulig med de ressurser vi har tilgjengelig. Og tusen takk for den glimrende jobben dere gjør! 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
10/02/2010 09:47
|
Jeger68
Medlem
|
Medlem
[/quote] Og tusen takk for den glimrende jobben dere gjør!  [/quote] Slenger meg med her og er enig :-)
|
|
|
[Re: Jeger68]
10/02/2010 09:48
|
Jeger68
Medlem
|
Medlem
Bestilte lykta fra Dealextrem 27/1, annkommet Posten på Koppang i dag, dvs nøyaktig 14 dager. Det synes jeg slettes ikke var ille :-)
|
|
|
10/02/2010 09:55
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg innbiller meg også at vi ville ha klart å bestille og fortolle inn lykta hvis vi hadde gått inn for det...
Det er ingen - jeg gjentar ingen - sammenheng mellom annonsene og hva vi finner interessant og verdt å se nærmere på, og enda mindre har annonsepenger å si for resultatene fra testene våre. Vi tror også leserne våre ville ha gjennomskua oss hvis det virkelig var noen kobling mellom annonser og tester/testresultater. Vi mener selv at uavhengighet og integritet er blant Terrengsykkels fremste styrker.
Vi kan av vanlig høflighet beklage hvis folk er blitt veldig sure fordi vi ikke har fått inn en bestemt lykt, en gaffel eller en sykkel før andre rekker å gjøre seg egne inntrykk selv. Når det gjelder den bestemte DX-lykta har vi ikke vært først ute i verden, nei. Men jeg har heller ikke sett så mye annet redaksjonelt stoff annet sted om denne lykta, som Øyvind påpeker.
Det er hyggelig og smigrende at forumfolket vil ha Terrengsykkels dom over saker, men det er sikkert også andre aktører i sykkeljournalistikken, som kan tillegges vekt hvis man lurer på kvaliteten på en gitt dings. Det er jo ikke alt vi rekker over, tross alt.
Bakgrunnen for at en DX-test publiseres i februar og ikke i november er vel nå forklart godt nok(?).
Gaute
|
|
|
10/02/2010 10:49
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Bakgrunnen for at en DX-test publiseres i februar og ikke i november er vel nå forklart godt nok(?). Ja, det er den og det ettertrykkelig  . Sitter igjen med uggen feeling etter å ha fyrt av noen litt for skarpe skudd, greide ikke i går å helt å manne meg opp til å skryte av testene dere har utført. Ble for flaut med absolutt fullstendig retrett. Vi (gjemmer meg i mengden) er nok så altfor godt vandt med den grundige og proffe jobben dere gjør med presentasjon og tester av andre nyheter, at unlatelsen av ett bestemt produkt nesten virker mistenkelig. Selvsagt skal dere ha kyss, klapp og klem for at dere tar dere bryet med å teste så ettertrykkelig og upartisk som dere gjør, og enda mer ros for å publisere mesteparten gratis her på nettsidene før det trykkes i blekka. All heder og ære til TSredaksjonen! (Mumle, mumle, sparke i bakken; Ay-Up lyktene ble testet ved første lyktetest. De har heller ikkke norsk representant, kan kun kjøpes via nettet, og ble vel "utlånt" av privatperson? Så prinsippet om norsk distributør kan ikke være så veldig rigid? Mumle,mumle; greit, jeg gir meg. )
|
|
|
10/02/2010 10:57
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle andre som har vært interessert har tydeligvis klart dette (noen har brukt lengre tid enn andre). Det meste av det som testes er vel bare lånt av importør? Tror ikke DX er så ivrig på å sende lykt til Norge bare for en test.
|
|
|
10/02/2010 11:06
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt skal dere ha kyss, klapp og klem for at dere tar dere bryet med å teste så ettertrykkelig og upartisk som dere gjør, og enda mer ros for å publisere mesteparten gratis her på nettsidene før det trykkes i blekka.
All heder og ære til TSredaksjonen! Ja, enig her! Det er den vanlige høye kvaliteten på bladet som skaper forventninger :-)
|
|
|
10/02/2010 11:49
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Oi, oi, oi! Så blind kan jeg være. Denne (som var postet to innlegg høyere enn Øyvinds annonsering om at testing var på trappene) fikk jeg ikke med meg:[size:8pt]Vi harr akkurat fått inn en Magishine 900 lykt til test. Den vil bli sammenlignet med Lupine Tesla. Vi har fått låne vår testlykt av Hallingsport.no som selger denne lykten inkludert norsk lader, hjelmfeste, hodebånd og styrestrikk for 1299. http://www.hallingsport.no/Hodelykter/View-all-products.html Så min kommentar;
Beklager, jeg har fått med meg flere norske priser og ikke registrert at det var snakk om en "offisiell" norsk importør. Har også registrert at lykten har blitt lovt testet, men ikke med noen så forklarende utgreieing som nå blir presentert om hvorfor det drøyde. Må altså lære meg å følge bedre med. blir bare dessto flauere. Jeez, jeg trenger nye briller! (Har kun fått med meg noen kommentarer i fjor om at det lot seg gjøre å kjøpe lykt over disk, og trodde det da var snakk om spekulativt/snedig videresalg av massekjøp fra DX)[/size]
|
|
|
10/02/2010 11:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Selvsagt skal dere ha kyss, klapp og klem for at dere tar dere bryet med å teste så ettertrykkelig og upartisk som dere gjør, og enda mer ros for å publisere mesteparten gratis her på nettsidene før det trykkes i blekka.
Om ikke annet, så synes jeg at din attityde vitner om den etter min mening rette innstillinga. Greit at redaksjonen av og til blir minnet om dette - sånn for sikkerhetens skyld  Martin
|
|
|
|
|