Race Tool stålramme (Columbus spirit rør) Columbus carbongaffel Selle Italia xlr xp sette Campa record 10 gruppeset Campa Neutron hjul Conto GP 4000s dekk KCNC Ti Pro Lite stem KCNC CS Force
KCNC komponentene ble i hovedsak brukt for å få vekten ned til en billig penge. I neste runde blir det vel noe italiensk
Du får det til å høres ut som noe som er over, det mener du sikkert ikke. Vannrett overrør er penest. Lett slope kan man være nødt til å leve med. Bøyde rør og superkompakt ala Giant bør man styre unna.
Men et vannrett overrør bør helst kombineres med en setepinne med setback og et sete i tilsvarende vater som overrøret. Setepinne uten setback utstråler for stor ramme.
Jeg har faktisk ikke langt merke til at topprøret ikke er helt i vater. Mulig bilde lyver litt siden bilde er tatt på skrå bakfra og med sykkelstøtta bak som hever den noen milimeter? Men dette er min første racer, så jeg har nok ikke fått trent stilpolitiøyet enda ;o)
Men før noen nevner det skal spd-pedalene bort til sommeren
Jeg er nok enig der.... Selv er kroppen min på jakt etter ny 'komfy' ramme og selv om veldig mye fornuft sier Cervelo RS, så blir det liksom... .....for stygt
Det er en grunn til at de fleste nyutvikla rammer har slopet overrør. Det gir en stivere ramme. Om det er pent eller ikke er en smaksak. Jeg kjenner jeg begynner å bli passe trøtt av den samma gjengen som til stadighet gnåler om at rette overrør er det eneste som er pent.
En annen grunn til de lave overrørene som har tatt over hos mange merker er at det er lettere å slippe unna med færre størrelser og dermed lavere produksjonskostnad.
Både Pinarello og Cannondale har f.eks tilnærmet vannrett overrør tross moderne design forøvrig. Jeg tror ikke dette går ut over funksjonell stivhet. Dette dikteres uansett mer av underrør, kjedestag og seterørets nedre regioner. Lavr overrør fordrer en lengre setepinne som igjen vil gi mer fleks ved sittende sykling. Hva som er penest spiller liten rolle, men å hevde at rammer med lavt overrør først og fremst er laget av stivhetshensyn blir feil.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vis oss din 2010 racer!
[Re: -Jan]
#87664720/01/201010:17
Jeg er enig i at en slank stålramme bør ha rett overrør (bortsett fra DBS Apache, den kler buet overrør og girspak på overrøret).
Når det gjelder nyere rammer med fetere rør, så er det ikke overrørets vinkel som avgjør om jeg synes sykkelen er pen eller ei. Har sett opptil flere fæle sykler med rett overrør, og vice versa.
Jeg tenkte egentlig å vente med å legge ut bilde av denne til jeg hadde fått montert på det siste jeg har oppgradert den med, men det viser nå i alle fall rammen på en ok måte. Min SIX13 har fått ny setepinne, nytt sete, nytt stem, nytt styre, ny styretape og nye hjul siden dette ble tatt. Men her er et eksempel på Cannondales sitt slopede overrør. Selv om Erling synes jeg er en irriterende gnom som absolutt bare må si at jeg liker rett overrør best, så sykler jeg altså rundt på denne.
Og den er mer enn stiv nok. Bare så det er sagt.
Skal få tatt ånklige bilder så snart alle oppgraderingene er montert.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vis oss din 2010 racer!
[Re: Hæ?]
#87676420/01/201013:54