På mange måter er jo landeveisykling enkelt teknisk sett. Men alle er ikke like gode. Har i ritt blitt frakjørt i nedoverbakker med mange tekniske svinger. Har bommet både på inngang og utgang av svingen og farten ut av svingen blir deretter...
Noen som har gode, konkrete tips til svingteknikk på landeveien?
Tja beste tipsene jeg kommer på er: -Brems opp før sving og legg så sykkelen over. Da bruker du feste på dekkene til grep i svingen og ikke til bremsing.
-Legg opp riktig sving bue. Ut før svingen så inn mot innersving og ut mot yttersving i utgang av sving. For å få minst mulig bue på svingen.
-Bruk blikket inn i svingen. Se inn i svingen og der du vil ende. Utrolig hvor godt det funker. Altså se ditt du skal ikke der du er.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Pushteknikk funker i tillegg like fint på tråsykkel som på motorsykkel. Det vil si at man trykker fra med hånden på den siden av styret dit veien svinger. Hvis veien svinger til venstre så trykker man fra med venstre hånd. Kontraintuitivt, men resultatet blir at sykkelen kjapt tipper til venstre og legger seg inn i svingen.
Denne teknikken kan med fordel brukes også i de tilfeller hvor autovernet begynner å komme skremmende nære. Slik skal det ikke gjøres: -Du føler at farten er for høy, tror ikke at du kommer til å klare svingen, bremser hardere, med resultatet at sykkelen reiser seg og begynner å gå rett frem. Du får target fixation og ser ikke noe annet enn autovernet som nærmer seg.
Slik skal det isteden gjøres: -Du føler at farten er for høy, tror ikke at du kommer til å klare svingen, men i siste liten våkner hjernen, du slipper opp bremsene litt og gir et kontant trykk på styret samtidigt som du konsentrerer deg om å feste blikken hundre meter lenger bort langs veien. Sykkelen faller innover i svingen og gir deg en krappere linje slik at du unngår autovernet.
Slik skal det isteden gjøres: -Du føler at farten er for høy, tror ikke at du kommer til å klare svingen, men i siste liten våkner hjernen, du slipper opp bremsene litt og gir et kontant trykk på styret samtidigt som du konsentrerer deg om å feste blikken hundre meter lenger bort langs veien. Sykkelen faller innover i svingen og gir deg en krappere linje slik at du unngår autovernet.
Bare pass på at du ikke kjører så fort at begge hjulene slipper og du bare sklir ut i autovernet. Been there, done that, got the scars.
Mange gode tips her, men det viktigste er å trene, trene, trene! Du har sikkert sett proffene
Finn deg en passende utforkjøring med mange bakker. Bestem deg for at du ikke skal bremse i svingene i det hele tatt! Det krever at du bremser ned MYE på forhånd, spesielt i starten. Det skal gå så sakte at du har full kontroll og kan fokusere fullt på korrekt bue og vektfordeling på sykkelen (vekt i ytterpedal, 50/50 vekt foran/bak).
Når svingteknikken sitter øker du farten. Riktig som Hæ sier, hold deg i rett fil! Men er det oversiktelig og trygt kan du prøve å sykle fortest mulig kun ved å holde deg i rett fil. Da har du i høyresvinger en buffer hvis det går for fort.
I starten ville jeg fokusert på tipsene til Olechr. Etterhvert som du behersker det kan du prøve noen av de andre teknikkene nevnt over.
Men viktigst: Må du bremse er inngangsfarten for høy! Du skal aksellerere ut av svingen.
Gå bredt inn i svingen og gå smalt ut hvis man skal være trygg. Da kan evt. slippe på i utgangen hvis det er trygt. Utgangshastighet er dessuten alltid viktigst så inngangen bør alltid ha en krappere bue(og lavere hastighet) enn utgangen.
Øv på terrengsykkelen på løst/mykt underlag. Mye lettere å kjenne slippgrensen og alt går mye saktere.
Se vedlegg. Rødt spor er feil. Grønt er nogenlunde rett.
Rekkefølgen på tankeprosessene:
Nedbremsing så man har rett inngangsfart. Possisjonering, start ytterst og beveg deg inn mot senter før du avslutter i yttersving. Ha skikkelig trykk på ytterfoten, dette sørger for at hjulene ikke slir unna! Løft blikket! Se ut av svingen så kommer ikke hvitstripene så utrolig fort!
Pushteknikk funker i tillegg like fint på tråsykkel som på motorsykkel. Det vil si at man trykker fra med hånden på den siden av styret dit veien svinger. Hvis veien svinger til venstre så trykker man fra med venstre hånd. Kontraintuitivt, men resultatet blir at sykkelen kjapt tipper til venstre og legger seg inn i svingen.
Sweet! Men jeg skjønte ikke helt, du TRYKKER I FRA som betyr dytte ifra på venstre, du vil at sykkelen skal svinge til høyre selv om du skal til venstre? F**n, den må jeg prøve!
Jeg tror at jeg skjønner deg, du tvinger kroppen til å legge seg ned og da drar kroppen din seg med sykkelen ved å svinge krappere?
Åja, ettersom visse vet at jeg har litt begrensinger med syklene mine sykler jeg noen ganger sykkelen litt mer oppreist enn normalt mens jeg lener til siden når jeg må svinge skarpt. (dvs jeg legger meg litt nedi/sideveis mer enn sykkelen) Ikke helt optimalt men det kan være nyttig øvelse i seg selv når man sykler i grus eller løs underlag for da kan man bremse mer. Jeg har da ikke turdt å finne "smertegrensen" eller slippgrensen. (!)
Andre ganger synkroniser jeg vinkelen på sykkelen med pedalene, men det er ganske føkka så jeg har ikke turdt å ta det helt ut når det går fort for seg i svingene.
Det gikk greit ned Tryvann med 48:16, og jeg hadde ikke noe problemer med de krappe svingene men jeg så at jeg syklet langsommere enn "normalt" pga visse begrensinger
(takk til dere for denne tråden, nå har jeg lært noe!)
Ja, takk for tips:) Har nok "feiget ut" i en del svinger og begynt å bremse midt i kurven - Utrolig greit å få konkrete ting man kan øve på. Nå har jeg brukt mye krefter for komme blandt de første over toppen i ritt for deretter å slippe forbi meg ryttere nedover.... Merker at jeg også har tendens til å bruker mer krefter enn nødvendig nedover. Litt usikker og både armer og bein spennes unødvendig.
Sweet! Men jeg skjønte ikke helt, du TRYKKER I FRA som betyr dytte ifra på venstre, du vil at sykkelen skal svinge til høyre selv om du skal til venstre? F**n, den må jeg prøve!
Jepp, det funker, og det handler om forskyvning av tyngdepunktet. Se på Speedway og det ser det hele i sin aller mest ekstreme form.
Jepp, jeg blingstet litt, speedway-liknelsen var god, jeg har kikka på diverse speedwayvideoer hos youtube og hvorfor jeg akkurat så på denne her 2.5 ganger vet jeg ikke helt hvorfor, men jeg tror at jeg har "forstått" det. Denne her er nok en av de emnene det er lettere å vise/prøve selv enn å diskutere via nettet!
Det å bruke kontrasving på mc og på reser er ikke helt det samme. Mc veier 200+,og reagerer senere, mens reseren er under 10 kg. og vil føles levende på en helt annen måte. ( for ordens skyld, jeg har selv kjørt mc i 20 år) Jeg vil gå så langt at jeg slett ikke vil anbefale det på reser. Da har du for stor fart inn i svingen. Det må kun være siste utvei før du kjører ut. Og hva når du ligger i felt, og må følge kurven for ikke å presse andre. Det beste er og trene på hvor mye dekkene dine klarer av fart i svinger.Bli kjent med dem. Kjør de samme bakkene med større å større fart flere ganger, til du føler deg trygg. Og jeg kan love deg, de klarer langt mere en du tror. Personlig legger jeg altid litt mer vekt over forhjulet i svinger. Lener meg litt fram. Da sitter det bedere. Begynner du å bremse inne i svingen, kjører du rett ut, om farten er for stor.
Et triks jeg synes fungerer bra for å skjære skarpere svinger på racer er å presse ytterkneet inn mot ramma. På sett og vis vrir man også føttene gjennom svingen, i hvert fall hvis man har pedaler med litt flyt. Innerkneet ut, ytterkneet inn, hendene i bukken og vekten så langt frempå som du tør er ofte det jeg må si til meg selv for å kjøre skikkelig. Når jeg glemmer meg har jeg bred beinstilling, vekten bakpå og ender opp med å bremse midtveis i svingen.