Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: gauter] #872729 11/01/2010 09:33
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: gauter
Jøss i verden... Hvis du fortsetter sånn (det er jo bare så vidt januar har begynt!), tipper jeg du kan bite godt fra deg i eliteklassen til sommeren. Var ikke det ambisjonen din?

Jeg har ambisjoner om noen eliteklasse-starter ja, men det er egentlig mest for erfaringen sin del, for å ta et steg videre. Jeg kan aldri bite fra meg i et elite-felt, men jeg kan prøve å henge så godt jeg kan ICON_SMILE I marathon er jeg sjanseløs, i rundbane er det håp. Vi får se ICON_SMILE

Kan man ikke komme opp med en patent som gjør at barnevogna også kan brukes til rulle?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: Supernova] #872736 11/01/2010 09:45
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: Supernova
Godt å se at du er i gang igjen tommy!

Du som er lavkarber og greier.. hvordan gjør du det med næring før og etter konkurranser? Du har blandt annet nevnt litago mener jeg å huske (som ikke funker for min laktose-gasskraftverket mitt)

Ja godt å være igang igjen. At uka med snørr og nysing gav en real formtopp, får jeg bare ta som et godt tegn ICON_SMILE

Jeg startet nyåret med et realt karbokutt for å komme inn i kondomdress-vekt, så nå er 2 kg skrapt bort siste uka og alikevel er formen på topp ICON_SMILE Det bekrefter bare de erfaringene jeg har hatt tidligere på lavkarbo: jeg kan prestere bra alikevel og restitusjonen er minst like bra.

Det skal sies at jeg lever ikke like lavkarbo som før, men fortsatt fokus på lav-glykemisk mat i heimen. Før konkuranser er det minst mulig karbo inn og det samme etter konkuranser, da dette ser ut til å gi meg en veldig god restitusjon. Underveis i ritt i fjor testet jeg ulike høykarbo-alternativer og fant ut at windose-gel (glutenfri) og Ringer-drink var en knall kombinasjon. Windose-gel`en gjorde at magen ikke streiket. Litago er gull til restitusjon, men i Farrisrunden hadde jeg Litago i baklomma også, fikk ett par kommentarer underveis kan man si ICON_SMILE

Jeg kan ikke gi noe bedre tips enn å teste samtidig som man er bevist på hvordan kroppen reagerer.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #872740 11/01/2010 09:53
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Ellers må jeg nevne at dette med en treningsblogg har reddet motivasjonen min gjennom årets mørkeste, kaldeste og minst motiverende måneder ICON_SMILE ICON_SMILE

Var veldig lei av startnummer etter Hortensmarka Rundt i september, men fikk to fantastiske måneder på sti før vinteren satte inn for fullt. Hvis jeg da i november skulle satt meg på rulla og tenkt på neste ritt i slutten av april, ja så hadde det jammen blitt tungt mentalt sett. Nå har jeg flere skirenn å tenke på fram mot målet i mars og hodet ligger på en offentlig hoggestabbe klar for hogg, jeg kan ikke drite meg ut nå!

Treningsblogg anbefales folkens, uansett mål, det funker!

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #872766 11/01/2010 10:52
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tommygutt
Godt å se at du er i gang igjen tommy!

Du som er lavkarber og greier.. hvordan gjør du det med næring før og etter konkurranser? Du har blandt annet nevnt litago mener jeg å huske (som ikke funker for min laktose-gasskraftverket mitt)

Ja godt å være igang igjen. At uka med snørr og nysing gav en real formtopp, får jeg bare ta som et godt tegn ICON_SMILE

Jeg startet nyåret med et realt karbokutt for å komme inn i kondomdress-vekt, så nå er 2 kg skrapt bort siste uka og alikevel er formen på topp ICON_SMILE Det bekrefter bare de erfaringene jeg har hatt tidligere på lavkarbo: jeg kan prestere bra alikevel og restitusjonen er minst like bra.

Det skal sies at jeg lever ikke like lavkarbo som før, men fortsatt fokus på lav-glykemisk mat i heimen. Før konkuranser er det minst mulig karbo inn og det samme etter konkuranser, da dette ser ut til å gi meg en veldig god restitusjon. Underveis i ritt i fjor testet jeg ulike høykarbo-alternativer og fant ut at windose-gel (glutenfri) og Ringer-drink var en knall kombinasjon. Windose-gel`en gjorde at magen ikke streiket. Litago er gull til restitusjon, men i Farrisrunden hadde jeg Litago i baklomma også, fikk ett par kommentarer underveis kan man si ICON_SMILE

Jeg kan ikke gi noe bedre tips enn å teste samtidig som man er bevist på hvordan kroppen reagerer.

Lavglykemisk er vel mer ordet jeg mente ICON_SMILE

Hvor tett på konkurransen starter du karboinntaket?

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: Supernova] #872780 11/01/2010 11:16
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Jeg prøver minst mulig før konkurranse, så skuffer jeg på med karbo sånn cirka fra halvveis i rittet og inn til mål. Klarer jeg første halvdel av rittet med høy forbrenning av fett, så føler jeg at karboen underveis gir en real boost.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: Supernova] #872783 11/01/2010 11:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Du har blandt annet nevnt litago mener jeg å huske (som ikke funker for min laktose-gasskraftverket mitt)

Bare som et tips så er flg. Tine-produkter laktoseredusert:
Litago yoghurt (ikke like redusert som laktoseredusert melk) (Litago yoghurt Omega 3 og Litago yoghurtkesam er *ikke* laktoseredusert)
Litago Lettere Sjokolademelk (Litago Sjokolademelk er *ikke* laktoseredusert)
TINE Melk Ekstra Lett Mild Kakaosmak (skolemelk)
Biola småflasker

Se faktaark her.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #872845 11/01/2010 13:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Før konkuranser er det minst mulig karbo inn og det samme etter konkuranser, da dette ser ut til å gi meg en veldig god restitusjon.
...
Litago er gull til restitusjon

Er litago lavkarbo eller ens lavglykeminindex?

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: fredriks] #872848 11/01/2010 13:10
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Mener å huske at den inneholder 9 gram karbo, og med rellativt lite sukker så blir det ikke så ille.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873027 11/01/2010 21:12
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ellers må jeg nevne at dette med en treningsblogg har reddet motivasjonen min gjennom årets mørkeste, kaldeste og minst motiverende måneder ICON_SMILE ICON_SMILE

Trenger ikke egen treningsblogg. Det er inspirerende nok å lese din. Stå på!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: oivindg] #873029 11/01/2010 21:18
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Takk Øivind ICON_SMILE Jeg er i flytsonen nå, brukte som nevnt sykdoms-uka til å tråle dette mystiske internettet til å finne teknikk-videoer. I kveld var det ut på ski for å sette dette ut i praksis. Det ble en åpenbaring!! Mye bedre tyngdeoverføring, riktig isett av staver, bedre bruk av magen når jeg staker, ja rett og slett mye bedre flyt framover i skisporet. Stor forskjell på teknikken allerede, så dette lover bra!

Nå er det bare å glede seg til blodsmak i munnen på morgendagens Eikerkarusell ICON_SMILE

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873034 11/01/2010 21:38
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Nå er det bare å glede seg til blodsmak i munnen på morgendagens Eikerkarusell ICON_SMILE

Og her finner dere den i morgen : Eikerkarusellen. Lykke til til alle som prøve seg, store som små ICON_SMILE

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873035 11/01/2010 21:42
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener å huske at den inneholder 9 gram karbo, og med rellativt lite sukker så blir det ikke så ille.

Litago-yoghurt inneholder 12g karbohydrater pr. 100g. Så godt som alt dette er sukker, og lite laktose eller fruktose. Det er ikke så reint lite, og faktisk 20% mer enn søt brus som f.eks. Solo og Coca-Cola. Tine oppgir at den inneholder "så og så mye mindre tilsatt sukker" enn før, noe som i ni av ti tilfeller kun er tallmagi og stort sett det reineste sprøyt.

"Lavkarbo" er det i alle fall ikke. Men det visste du sikkert.

Gaute
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: gauter] #873038 11/01/2010 21:59
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Da er den deffinitivt ikke lavkarbo nei. Uansett, jeg bruker å tilsette cocosa-fett som gjør at prosentene blir noe annerledes.

Gaute, hvordan er blodsukkeret etter en endt treningsøkt? Er det høyt, men synkende?

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: gauter] #873041 11/01/2010 22:06
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gauter
Litago-yoghurt inneholder 12g karbohydrater pr. 100g.

Men var det ikke sjokomelk det var snakk om her, da? Du har vel ikke yoghurt på baklomma, Tommy? ICON_WINK

Thomas
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: ThB] #873042 11/01/2010 22:09
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Oi, yoghurt ja, nei det har jeg liten erfaring med, kanskje noe å putte på camelbak`en ICON_SMILE

http://www.næringsinnhold.no/sjokolademelk-litago.html

Her var tallene på Litago-drikke, 9 gr karbo hvor 4 av dem er sukker er ikke ille.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873048 11/01/2010 22:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Her var tallene på Litago-drikke, 9 gr karbo hvor 4 av dem er sukker er ikke ille.

Skjøner ikke vad du menar med ikke ille. Som drikke efter trening er det nog bra men vad som er bra med den i samband med lavkarbo eller låg glycemin index kan jeg ikke se i alle fall.

Sen er det vel 9 gr sukker(arter) varav 4 gr tilsatt sukker.

Jeg kan bare ikke skjønna hur litargo er minst møjlig karbo som restuisjion. Hvorfor ikke bare mjølk?

Har før mig at du har argumenterat før at man ikke trenger karbo før bra restuisjion og sen får man høre at du drikker litargo...

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873050 11/01/2010 22:33
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ah, selvsagt var det ikke joggert. Men sjokodrikken er fremdeles bare marginalt mindre søt (mengde karbo) enn Coca-Cola, altså.

Men si meg, merker du forskjell på sukkerartene? Om det er tilsatt sukker, eller om kullhydratmengden kommer fra laktose eller fruktose, spiller det noen rolle? Reint blodsukkermessig gjør det i alle fall ikke det (hverken for diabetikere eller "vanlige" folk), og det betyr at kroppen din heller ikke kan skille, så lenge du ikke merker noe på fordøyelse e.l.

Vel, blodsukkeret mitt... Veit knapt hvor jeg skal begynne. For å si det enkelt: Kurven på blodsukkeret underveis på tur avhenger av mengde inntatt insulin hele det foregående døgnet, i praksis også aktivitetsnivå den siste, tja, si halve til hele uka i forkant, og ikke minst hvor mye og hva slags mat jeg har spist de siste 12 timene før en sykkeltur. Hørtes det enkelt ut? ICON_WINK

Hovedpoenget er at et visst og fortrinnsvis jevnt aktivitetsnivå hjelper med å holde blodsukkeret greit kontrollerbart. Aktivitet "magasineres" tilsynelatende i kroppen, dvs. at cellene er mer effektive i forbrenninga, etter trening, slik at de verste toppene i blodsukkeret unngås. Det er det man vil.

Jeg starter alltid en tur med relativt høyt, mens det alltid vil synke underveis. Derfor må jeg absolutt ha et visst inntak av søtt på en tur. Selv om blodsukkeret ikke nødvendigvis er lavt ved hjemkomst, vil det normalt falle seinere på dagen, så sant jeg ikke har tatt eksepsjonelt lite langsomtvirkende insulin før turen. Cellenes økte forbrenning som følge av fysisk mosjon gjør at jeg igjen må ta høyde for det ved insulindoseringa resten av dagen og hele den kommende dagen, men kan totalt sett resultere i mindre insulininntak.

Før kunne jeg bestemme meg for at "denne uka vil jeg sykle da og da". Panlegging er altså veldig fint for en med diabetes. Med fersk pjokk i heimen er det imidlertid mildt sagt utfordrende, og aktivitetsnivået på bånn. Blodsukkeret mitt har kanskje aldri vært så mye jojo som det har vært siden i sommer... ICON_WINK

Gaute
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: fredriks] #873052 11/01/2010 22:35
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Som nevnt, jeg tilsetter ekstra fett i form av cocosa noe som gjør at den glykemiske belastningen blir en helt annen. GI er en ting, glykemisk belastning noe helt annet.

Det er heller ikke sånn at jeg lever på Litago etter trening og konkurranser. Av og til har jeg Litago i kjøleskapet og drikker etter trening (med fett), men ikke hver dag, hver uke, hele året.

Ja, jeg skal veie ordene mine neste gang jeg skriver noe som dreier seg om lavkarbo ICON_SMILE

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873058 11/01/2010 22:50
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Jeg tar av meg hatten for at du prestere som du gjør Gaute ICON_SMILE Jammen ikke bare enkelt å planlegge dagene med pjokk og blodsukker.

Jeg merker nok ikke forskjell på sukkerartene nei, men lærte ganske mye om dette fra Fedon-klinikken i forbindelse med at fruen var der ofte med sin såkalte Reaktive Hypoglykemi, omtrent det motsatte av diabetes. Nyskjerrig som jeg er, så slengte jeg meg på mye av eksperimenteringen hun gjorde med mat og det var morro å se hva ulik mat gjorde med kroppen, hvilken mat som påvirker blodsukkeret mye og lite, tom mage, full mage, karbo sammen med mye proteiner/fett osv, osv... Rett og slett et utall av kombinasjoner og resultater som påvirker skrotten i den ene eller den andre retningen.

Nei, man blir aldri klok på dette ICON_SMILE

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: fredriks] #873062 11/01/2010 22:58
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: fredriks

Skjøner ikke vad du menar med ikke ille. Som drikke efter trening er det nog bra men vad som er bra med den i samband med lavkarbo eller låg glycemin index kan jeg ikke se i alle fall.

Sen er det vel 9 gr sukker(arter) varav 4 gr tilsatt sukker.

Jeg kan bare ikke skjønna hur litargo er minst møjlig karbo som restuisjion. Hvorfor ikke bare mjølk?

Har før mig at du har argumenterat før at man ikke trenger karbo før bra restuisjion og sen får man høre at du drikker litargo...

For ordens skyld kan jeg nevne at sjokolademelk tilsatt sukker, har en GI på 36. Alt under 40 går for å være lavt. Jeg finner ikke tall på Glykemisk Belastning, men med tilsatt fett i tillegg blir denne latterlig lav.

Rettelse: Jeg fant! Glykemisk Belastning på sjokolade melk tilsatt sukker er 24.

Case closed, over og ut, god natt....

Redigert av tommygutt; 11/01/2010 23:02.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873069 11/01/2010 23:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jammen ikke bare enkelt å planlegge dagene med pjokk og blodsukker.

Vel, det har du jo rett i. Men det fins andre som banker meg i støvla med tilsvarende handicap, så spar konfekten, ellers takk. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe større handicap enn hva man gjør det til, forresten. Jeg hørtes kanskje sutrete ut, men det er nå en gang sånn det er, det krever litt planlegging, bare. Man blir jo vant til det også. Og pjokk er slett ikke noe å sutre over! ICON_GRIN

Nei, man blir aldri klok på dette

Så lenge du har funnet fram til noe som funker, så er jo det vel og bra. Hva andre måtte mene, er vel strengt tatt ikke så farlig.

Gaute
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: gauter] #873173 12/01/2010 09:30
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Dette burde være noe for deg, Tommy! Treningsprodukter fra Tine:
http://www.yt.no/

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: Andersof] #873245 12/01/2010 11:18
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Skeptisk. Fancy innpakning, dyre reklamekampanjer, spørs om jeg holder meg til Litago ICON_SMILE

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #873365 12/01/2010 14:54
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Kveldens renn avlyst pga kulde frown

Da blir det hvertfall Re-løp til helga.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #874094 14/01/2010 09:43
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Endelig, to etterlengtede hviledager. Øktene på tirsdag og i går gikk på viljen løs, men gjennomførte etter planen.

Helga blir endret, ikke noe Re-løp på søndag, men heller den lokale Årbogensprinten på lørdag. Burde kanskje valgt den lengre distansen i Vestfold foran 10 km med blodsmak på Årbogen, men man må støtte opp lokalt. Dessuten er Vestergyllen like rundt hjørnet.

Ny knokkel-uke i neste uke.

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #875077 16/01/2010 15:01
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Flaks er noe jeg ikke har i vinter....

Dagens Årbogen-sprint endte med et skikkelig tryn etter skifte av spor i en utforkjøring. Under snøen i den tilsynelatende fine og myke skavelen, stod ei fin rot rett til værs og hva er vel bedre enn å gruse brystkassa inn i denne?? Jeg tror ikke det er brudd, men mest sannsynlig brist i to til tre ribbein. Pulsbeltet har tatt en del av støyten, mens resten er fint fordelt utover ribbeina.

Jeg håper og ber om at det ikke brist, men det finner jeg vel ut i løpet av helga.

Nå tar jeg meg en god cognac i ren frustrasjon over at dette KAN bli to til tre uker uten trening, selv om jeg forhåpentligvis sitter på rulla igjen allerde på mandag og går Eikerkarusell på tirsdag.

God helg!

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #875083 16/01/2010 15:32
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Rulle går vel fint med noen brista ribbein vil jeg tro!
God bedring!

40årskrisesylist
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: tommygutt] #875086 16/01/2010 15:39
jegern Offline
Medlem
Medlem
Det var kjedelig! Er det galt av meg å spørre om hvordan det har gått med teknikktreningen? ;-)

Neida... Vi krysser fingra for at smellen er mindre enn fryktet og at du kommer deg raskt. Lat som heter Kurt Asle og er Petter i hue, og gi gass!

Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: jegern] #875087 16/01/2010 15:45
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var leit, Tommy. Håper det går fort over!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Treningsblogg: 3 merker, 33 år i 2010 [Re: jegern] #875091 16/01/2010 15:54
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Teknikken har kommet seg, merker stor forskjell nå kontra første skitur i vinter ICON_SMILE

Cognacen hjalp på humøret, selv om det er på kanten å skrive det i en treningsblogg ICON_WINK Det er hvertfall ikke brudd i ribbeina så det er håp.

En annen lærdom jeg kan ta med meg fra i dag er å ikke bli stresset at gode løpere som starter like bak. Hadde noen grisespreke juniorer på startnummer like bak og når jeg blir tatt igjen så skal jeg absolutt prøve å henge på. Det er bare å glemme!! Jeg går meg stiv umiddelbart og teknikken blir helt glemt. Særlig ble dette tydelig i dag med en knalltøff start og oppoverbakker de første 2 km.

Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

Moderator  support