Jeg har en slik en som ble kjøpt på Sykkeldelisk i Drammen i 1996.
Har stått ubrukt i mange år, men tenkte å bruke den til vintersykling. Denne vinteren ønsker jeg å gjøre små justeringer som fikse bremser, gir, bytte til stivgaffel, skifte kjede og tilhørende deler. Jeg er komplett rookie på slike prosjekt, men har lest en del på TS som har overbevist meg om at dette bør jeg klare.
Så det er her dere kommer inn. Hva mer bør jeg skifte på en sykkel som har stått urørt i over 6 år. Kom også gjerne med tilbud på deler dere har liggende som kunne passe til sykkelen. Regner med at max 5000,- vil bli brukt.
Når sommer sykkelen tas frem vil jeg fortsette prosjekten med lakkering av ramme, nytt hjulsett osv. Kom gjerne med tips om hva stilpolitiet mener om dette,
Redigert av bornoekl; 15/01/201011:46.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
En full SLX-gruppe med V-brems tror jeg vil kle denne sykkelen. Ligger vel på 2-3000 kliss nytt. Ny stem og en brukt gaffel er vel også kanskje på sin plass, samt styrelager. Dette bør du kunne skvise inn på budsjettet.
Stilpolitiet vil kjølhale den som vil lakke en ulakka alu-GT. Dispensasjon kaninnvilges om det er en Pantera.
Var det meg ville jeg kanskje byttet til en stiv gaffel, sjekket om kjedet er strukket og byttet om det var det. Deretter ville jeg justert gir, byttet bremseklosser, overhalt navene og styrelageret og latt det være med det. Resten ville jeg tatt etter hvert som behovene meldte seg. Det er vel sju eller åttedelt på denne og da blir det fort mye som skal byttes samtidig om det skal bli greie på sakene.
SLX gruppe ny er ikke en så strålende ide, selv om det er en stålende gruppe. Nøkkelordet er skivebremsfeste.
1" ahead er rimelig sjeldent Hæ?
LarsB
Redigert av larsb; 15/01/201012:13.
Re: Hvordan bygge om sykkel
[Re: Hæ?]
#87464015/01/201012:13
Mitt forslag er at du kjøper nye slitedeler (kjede, kassett, bremseklosser etc), piggdekk, skjermer og nye heltrukne kabler, og ellers lar den være som den er til vintersykling. GTen ser fin ut som den er mener nå jeg. Vintersykling sliter mye på sykkelen.
Legg heller pengene i en annen ny (eller nyere brukt) sykkel til sommersyklingen. Mye har forandret seg fra 1996 når det gjelder geometri, sittestilling, krank, bremser, gir og annet. Med fem tusen nå pluss oppgraderinger til sommeren kommer du langt på vei til en ny og mye bedre sykkel.
EDIT: ja da var larsb og Santa tidligere ute, gitt...
Redigert av simenf; 15/01/201012:15. Rediger grunn: Dæng, for sein igjen..
Enig med baronen. ER det kroner igjen kjøper du ringeklokke og lykt foran og bak.
Ikke så lett å se, men sykkelen er allerede utstyrt med 1 stk DX + led transportlys og rødt led bak. I tillegg er hjelmen utstyrt med 1 stk DX. Så lyset er på plass. Ønsker ikke å bruk kjørt ned av en breislædende ungdom. Husk bor i Holmestrand i Vestfold, så bli sett er en must når man beveger seg på veien.
Redigert av bornoekl; 15/01/201012:15.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Mitt forslag er at du kjøper nye slitedeler (kjede, kassett, bremseklosser etc), piggdekk, skjermer og nye heltrukne kabler, og ellers lar den være som den er til vintersykling. GTen ser fin ut som den er mener nå jeg. Vintersykling sliter mye på sykkelen.
Legg heller pengene i en annen ny (eller nyere brukt) sykkel til sommersyklingen. Mye har forandret seg fra 1996 når det gjelder geometri, sittestilling, krank, bremser, gir og annet. Med fem tusen nå pluss oppgraderinger til sommeren kommer du langt på vei til en ny og mye bedre sykkel.
EDIT: ja da var larsb og Santa tidligere ute, gitt...
Har en Scott Scale 30 til sommersbruk og venter på Cube The one til sti som kommer til Asle på Sport 1 Hasle i mars. Så dette har vært en glemt sykkel som jeg ønsker skal få en bedre alderdom enn bli hengende inaktiv eller ende sine dager på fyllinga
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
.. Så dette har vært en glemt sykkel som jeg ønsker skal få en bedre alderdom enn bli hengende inaktiv eller ende sine dager på fyllinga
Da passer den jo fint som brukssykkel på vinteren. En sykkel som blir brukt og får litt kjærlighet. Har en Nakamura fra 1994 som tar den jobben her. Resten av året har du tydeligvis ikke tid til å sykle på GTen ;-)
Stilpolitiet vil kjølhale den som vil lakke en ulakka alu-GT.
Ok, da lar vi det forslaget ligge inntil videre. Det at den var ulakkert var i sin tid noe jeg synes var veldig kult med sykkelen. Tingen er at sykkelen ble brukt veldig aktivt i Nordmarka frem til 2001 som har gjort utslag på finishen. Der av ideen, som jeg skjønner ikke var 100.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Jeg gjorde noe av det samme for 5 år siden - full overhaling av min GT Ricochet fra 94. Det ble ny Deore-gruppe med v-brems, nytt bakhjul (kjøpt brukt her på forumet) for å ta overgangen fra 7-delt til 9-delt, ny setepinne, sete og styre, og et billig Kore-stem kjøpt her for å matche resten av de svarte delene, og fordi Kore og GT var en bra match på siste halvdel av 90-tallet. Hele oppgraderinga kom seg på rundt 3 lapper, og sykkelen ble (nesten) som ny. Den går fremdeles daglig som jobbsykkel hele året, i tillegg har den vært med på tur både i Rondane, på Skeikampen, Nordmøre (bl.a. Stemshesten)og Nordmarka, selv om jeg også hele tiden har hatt en dedikert stisykkel ved siden av.
Nå er du ute og slenger ut påstander igjen. Først var du inne i min brukssykkeltråd og fortalte at en ramme uten lakk må ha klarlakk for å beholde finishen. Dette har jeg bedt om en nærmere forklaring fra deg på uten å ha sett noe til det.
Og nå forteller du at vintersykling sliter mye på sykkelen. Hvorfor gjør det det?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Nå er du ute og slenger ut påstander igjen. Først var du inne i min brukssykkeltråd og fortalte at en ramme uten lakk må ha klarlakk for å beholde finishen. Dette har jeg bedt om en nærmere forklaring fra deg på uten å ha sett noe til det.
Og nå forteller du at vintersykling sliter mye på sykkelen. Hvorfor gjør det det?
Korrosjon prosessene forsterkes på grunn av alt for mye fuktighet samt sammen med veisalt og annet snusk brytes ramme/gaffel og deler ned veldig fort. En sesong vintersykling er nokk til å gjøre stor skade på porøs aluminium som feks legger i dempegafler og annet. Og her spiller prisen ingen rolle.
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Har 1" CK på min Yeti Campa Road og nå på min Ritchey Campa Ascent.
eneste problemet er å finne dugelige 1" ahed stems. Her er min erfaring A-Tac alu stems og ibis 1" stål/titan stems er de beste. Selvfølgelig kan man bruke 1 1/8 med shims, men det blir juks.
;-)
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Nå er du ute og slenger ut påstander igjen. Først var du inne i min brukssykkeltråd og fortalte at en ramme uten lakk må ha klarlakk for å beholde finishen. Dette har jeg bedt om en nærmere forklaring fra deg på uten å ha sett noe til det.
Og nå forteller du at vintersykling sliter mye på sykkelen. Hvorfor gjør det det?
Korrosjon prosessene forsterkes på grunn av alt for mye fuktighet samt sammen med veisalt og annet snusk brytes ramme/gaffel og deler ned veldig fort. En sesong vintersykling er nokk til å gjøre stor skade på porøs aluminium som feks legger i dempegafler og annet. Og her spiller prisen ingen rolle.
Quote:
Intense works/ raw er helt ubehandlet.
Intense leverer rammer med dekaler ubehandlet, det er vel litt dumt dersom korrosjon er et problem?
Abrahamsen på forumet her har også hatt hell med å kjøre ubehandlet ramme slik som jeg forsto det.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Aluminium danner lynraskt en besyttende hinne av oksyd på overflaten. Denne oksyden er en bra beskyttelse mot det meste. Jeg har kjørt fire år på to ulike ubehandlede alurammer uten problemer. Pass bare på at alt som skrus på har et beskyttende lag av fett mellom de ulike materialene. Salt og ulike materialer betyr hissig korrosjon.
Gafler er laget av magnesium. Og det er en heeelt annen historie. Det korroderer i rasende fart og en gaffel kan forsvinne på en sesong i salt og slaps.
Korrosjon prosessene forsterkes på grunn av alt for mye fuktighet samt sammen med veisalt og annet snusk brytes ramme/gaffel og deler ned veldig fort. En sesong vintersykling er nokk til å gjøre stor skade på porøs aluminium som feks legger i dempegafler og annet. Og her spiller prisen ingen rolle.
Quote:
Intense works/ raw er helt ubehandlet.
Intense leverer rammer med dekaler ubehandlet, det er vel litt dumt dersom korrosjon er et problem?
Abrahamsen på forumet her har også hatt hell med å kjøre ubehandlet ramme slik som jeg forsto det.
Ubehandlet aluminium får et beskyttende oksidlag ytterst. (Det korroderer i åpen atmosfære og korrosjonsproduktene ("rusta") blir liggende ytterst.[1] Dette har høyere tetthet og beskytter underliggende materiale fra å korrodere videre. Aluminiumoksid har en farge som er nært inntil fargen på rent aluminium.) Derfor bør dette være relativt uproblematisk på en ramme (sammensveisede rør). I en konstruksjon med spalter hvor det kan samle seg salt kan det oppstå problemer, f.eks. legger i dempegafler som Yeti-man har nevnt.
[1] Det samme skjer med jern også, men jernoksid har en velkjent brunfarge og har ikke fullt så god beskyttende effekt som aluminiumoksid. Dersom man skraper bort oksidbelegget vil korrosjonsraten bli høyere enn om man lar den være, også på jern. Litt spesielt for aluminiumoksid er at det for alle praktiske formål omtrent stanser korrosjonsutviklingen helt.
Det er ikke påstander, men egen erfaring. Tror du har fått svar på hvorfor vintersykling sliter på sykkelen gjennom de andre innleggene. Regner med at du også forstår uttrykket "vintersykkel".
Det er ikke påstander, men egen erfaring. Tror du har fått svar på hvorfor vintersykling sliter på sykkelen gjennom de andre innleggene. Regner med at du også forstår uttrykket "vintersykkel".
Egne erfaringer presenteres ikke som en konklusjon. De andre innleggene som det er hold i motstrider nettopp dine "erfaringer" hvis du ser etter, nemlig at det dannes et oksidlag utenpå som beskytter og ser bra ut. Hva er det du mener i de andre svarene som beskriver slitasje på sykkelen?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
En sykkel består av mye mer enn rammen. Drivverk og annen mekanikk slites mye ved mye salt og røft vær. Det er det som slites mest, og en grunn til det er at det inneholder jern som bare brytes ned! Andre her har kommet med godt belegg for at det er ok med en aluramme om vinteren (dog uten voks, lakk eller annen beskyttelse blir den SCHTØGG av saltet).
Nå kommer jeg til å sykle mest på veg uten salting i år. Så muligens dette problemet ikke er så stort. Desverre for syklisten meg, men bra for langrensløperen meg er alt annet enn ski bannlyst i preparerte løper. Det er også lite stier som blir tråkket opp av gående i marka på vinterstid. Slik at de helt store utfluktene i skogen i år blir det nok lite av. Dersom det ike blir noe organiserte turer her http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=869777&nt=2&page=1 Jobber på Bøler så mulighetene er jo der...
Etter litt småjustering av bremser og gir tok jeg min første prøvetur igår. Utrolig hvor velfungerende en sykkel som ikke har vært på veien på over 6 år fungerer. Godfølelsen kom raskt og med 2 stk DX lysende er det utrolig hvor sakte møtende biler kjører. Flere som til og med stoppet helt opp... Om det kom av at de måtte se på den gale (lite sykler vinterstid i mitt nærområdet) vites ikke...
Følet meg helt trygg og kunne gi gass bortover og nedover med pigg. Vurder sterkt å få meg skivebrems foran, da jeg alikevell har tenkt å sette på en stiv gaffel. Følte litt slurring på bremsen før den begynte å ta. Er litt ambivalent her for jeg følte også at dempingen foran hadde sin misjon på vinterveiene. Ny dempegaffel er utelukket fra budsjettet. Erfaringer...?
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Første trinn på hvordan-bygge-egen-sykkel spørsmålet, er å ha riktig verktøy av god kvalitet.
Ingenting er så frustrerende og ødeleggende for et slikt prosjekt som dårlig/feil verktøy, og det finnes alt for mange sykler der ute hvor man ikke kan løsne eller stramme på halvparten av delene pga bruk av dårlig/feil verktøy.