Har man XC på fredag, så er folk nesten nødt til å ta fri også torsdagen, og dermed går to ukedager bort.
Som nå det, er folk nødt til og ta fri torsdagen for og kjøre ritt fredag må de vel ta fri fredagen for og kjøre ritt lørdag og. Folk må jo like mye ha fri to ukedager nå, så ser ikke den forskjellen..
Nja, kanskje, men jeg tenkte vel at på XC er det vanlig å sykle rundt løypa dagen før, og ideelt sett på samme tid på dagen som konkurransen går. På maraton så vil man jo ikke gjøre dette, og man trenger egentlig bare å komme seg til Trondheim før det blir alt for sent. Men kjører man fra Oslo så må man nesten uansett ta fri noen timer, du har rett i det.
En annen grunn til at det gjøres på denne måten kan være for å unngå konflikt med turgåere på søndag, og man vil derfor helst ha maraton på lørdag. Men jeg vet ikke. Kunne godt ha hatt XC på fredag for min del ja.
Og visst det er sånn at mange har siste skoledag den 18., så vil det jo for dem være bedre å ha XC på mandagen. Dette er kanskje den viktigste grunnen.
For å supplere; Jeg har ikke vært med i datodiskusjonene, men vet at 18. juni er en meget sannsynlig dato for muntlig eksamen på videregående skoler på østlandet. Et UM/junior NM på den dagen kunne fort bli en parodi. I tillegg vil er UM på mandagen meget godt kunne kombineres med landeveis UM et par dager senere.
Målet var å annonsere NC-oppsettet og starte turrittsøkeprosessen før julenissen kommer, men NCF klarer dessverre ikke å få alle NC-arrangørene på plass denne uka (flere arrangører kom på banen først etter søknadsfristens utløp, så ikke rett alt skytset mot NCF...).
Det komplette NC-oppsettet blir derfor ikke kunngjort før på nyåret.
Det som er 100% sikkert er at NCF holder fast på NC-datoene og at NM-arrangørene i 2011 får tildelt NC i 2010. Det jobbes og forhandles (og da spesielt med tanke på Rundbane) for å få resten av kabalen til å gå opp.
Det er også klart at det er veldig få søkere utenfor oslofjord-regionen, så med unntak av sesongåpningene og NM vil det meste foregå der (i og med at NM nå går i trøndelag blir ingen av NC-rundene lagt dit).
Fullstendig ukvalifisert gjetting (som jeg ikke vil vedkjenne meg om det slår feil);
NC-Rundbane: 17.-18. april - Rogaland 8.–9. mai - Halden + Horten 12.-13. juni - Svelvik + Bærum 21.-22. august - Tønsberg + Oslo 18.-19. september - Svarstad?
NC-maraton: 1.-2. mai - Å i Helvete 22.-23. mai - Terrengsykkelrittet 29.-30. mai - (Konnerud?) 31. juli-1. august - Sølvstufossrittet 14.-15. august - (Drammensrittet med forlengelse?)
Det som er 100% sikkert er at NCF holder fast på NC-datoene og at NM-arrangørene i 2011 får tildelt NC i 2010. Det jobbes og forhandles (og da spesielt med tanke på Rundbane) for å få resten av kabalen til å gå opp.
Det er også klart at det er veldig få søkere utenfor oslofjord-regionen, så med unntak av sesongåpningene og NM vil det meste foregå der (i og med at NM nå går i trøndelag blir ingen av NC-rundene lagt dit).
Fullstendig ukvalifisert gjetting (som jeg ikke vil vedkjenne meg om det slår feil);
NC-Rundbane: 17.-18. april - Rogaland 8.–9. mai - Halden + Horten 12.-13. juni - Svelvik + Bærum 21.-22. august - Tønsberg + Oslo 18.-19. september - Svarstad?
NC-maraton: 1.-2. mai - Å i Helvete 22.-23. mai - Terrengsykkelrittet 29.-30. mai - (Konnerud?) 31. juli-1. august - Sølvstufossrittet 14.-15. august - (Drammensrittet med forlengelse?)
Maraton på Konnerud hadde vært vanvittig fett. Regner med at vi da snakker om mye av de samme stiene som man finner på Drammensrittet?
Etter det jeg har hørt blir det Montebello + en ekstra sløyfe på Konnerud, så det kan bli en knallbra løype hvis arrangørene tryller fram de rette stiene ja
Etter det jeg har hørt blir det Montebello + en ekstra sløyfe på Konnerud, så det kan bli en knallbra løype hvis arrangørene tryller fram de rette stiene ja
Montebellorittet er jo et heidundranes flott ritt. Gleder meg allerede!
Montebello + litt av rundbaneløypa som avslutning? Høres uansett morsomt ut.
Øivind
Hvis de tar med noen av stiene i den gamle norgescupløypa på Konnerud i tillegg, blir det enda bedre. Den gamle løypa (som to-tre år på rad var norgescupavslutning) banker den nye løypa med doseringssvingene ned i støvla. Faktisk.
Nå kommer NC-løypa på Konnerud til å bli endret til neste år, da det har vært omfattende gravearbeid i forbindelse med den nye asfalterte løypa for rulleski. Det ryktes om enda mere gooo-partier
ALLE neste års NC-løyper vil (dog i ulik grad) belønne de som er teknisk flinke, ingen av disse er lagtemporitt...
Deilig å se at det finnes folk i forbundet som sørger for at sporten utvikler seg i "rett retning". Tusen takk. Stå på!
Administrasjonen i Geilo IL har tatt kontaktet meg for noen dager siden - de ville vite om jeg fortsatt brenner for "en teknisk rundbane" i lysløypen. Så det er håp for en MTB versjon av Geilo24 også ;-).
Montebello rittet pluss teknisk på slutten bør bli et konge ritt. Syntes rundbane løypa der ifjor var noe av det kulere også. Det er et ritt jeg ser skikkelig frem til og terrengsykkelrittet da som er min favoritt her hjemme.
Shit Lars Fredrik, jeg blir sliten den NM uka med utgangspunkt ritt: Lørdag, søndag, Mandag, Tirsdag og Søndag.. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Terreng-maraton og U23-fellesstart på samme dag. Huff...
Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet
Samme problem for meg. Jeg kunne ha tenkt meg å stilt på landeveien, men geriatri-fellesstarten krasjer med XC. Det er sikkert flere som har samme problem.
Det er litt av årsaken til at jeg ikke synes dette med NM-uke er noen super idé.