Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Dagens Northug.

Re: Dagens Northug. [Re: mtbmaniac] #872532 10/01/2010 16:45
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: mtbmaniac
ja, det er kjekt å vite at det at en østeuropeer frakjører en nordmann har den effekten på deg

Velbekomme. Det har vært utrolig fint å få vite hva folk tror om svineinfluensaen også.

Re: Dagens Northug. [Re: HM1100] #872544 10/01/2010 17:16
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
La oss heller fokusere på ett veldig bra gjennomført TDS av Northug, at Bauer var såpass mye bedre må en bare akseptere, egentlig ingen grunn til bruke energi på den ene eller andre. Har noen dopet seg, så tar WADA seg av det (håper jeg da).

Northug fikk jo mye ut av dette, han fikk nok minst like mange poeng i verdenscupen som Bauer (med etappe seirene m.m.), og har vel mer eller mindre avgjort den. Og 2 plass skjerper nok Northug (slik som i fjor) og OL er tross alt det viktigeste.

Ellers er det sterkt gjort av Northug å skape interesse for langrenn i Sverige, siden de tørrpinnene de har ikke akkurat klarer å skape engasjemang. Svenskene har foresten et bra lag, vil nok gjøre det bra OL. Humor ha de derimot lite av (selv om selskapsreisen 2:snowroller er en av de morsomste komedien ever).

Redigert av oddefa; 10/01/2010 17:19.
Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #872569 10/01/2010 18:27
panorama Offline
Veteran
Veteran
tror også svenskene blir sterke i OL. Får håpe norsk herrelangrenn hever seg noen hakk til OL, da tenker jeg selvfølgelig på de bak Petter.

Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #872571 10/01/2010 18:28
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg nøyer meg med å si at hadde alle i langrennsmiljøet tenkt sånn som de som roper på doping her hadde det vært mye ufred i skiverden og lite trivelig å drive med idrett generelt. Jeg er skuffa på Petters vegne men innser at Bauer var sterkere i dag, og lar den prestasjonen stå som ærlig fortjent med mindre WADA sier noe annet - den gjengen er ganske mye bedre til å avdekke urent spill enn en hvilken som helst e-synser på ett internettforum ICON_WINK (men har du konkrete tips å komme med er du selvfølgelig velkommen til å maile dem)

mvh Helge
Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #872578 10/01/2010 18:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: oddefa
Svenskene har foresten et bra lag, vil nok gjøre det bra OL. Humor ha de derimot lite av

Stick och brinn.

Re: Dagens Northug. [Re: HM1100] #872602 10/01/2010 20:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HM1100
For å presisere. Det er ikke det at Northug blir slått på jeg reagerer på. Det er måten og "timingen" Bauer har kommet i en slik voldsom form på som virker underlig. Det lar seg lett forklare med en pose blod i armen (bare eksempel), men å gå seg så jæskla i form når man konkurrerer nesten daglig er ganske enkelt utrolig. Selvom man blir nummer 20 i et løp, kan det neppe kalles hviledag.

Så hvorfor klarte han ikke å "time" på samme måte i fjor da?

Re: Dagens Northug. [Re: -Jan] #872623 10/01/2010 21:06
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Bauer slet med luftveisproblemer i fjor og i oktober. Det forklarer hvorfor han ikke var i toppform i fjor og tidligere denne sesongen. For to år siden var han like sterk som han er nå. Jeg utelukker ikke at Bauer er dopa, men synes ikke det er noe spesielt mistenkelig med ham ift andre.

Re: Dagens Northug. [Re: Mmar] #872625 10/01/2010 21:15
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Skal ikke påstå at Bauer er dopet, men han går hvertfall mistenkelig fort. Var vel ingen som var i nærheten av å være like upåvirket på toppen av bakken som det han var, og atpåtil gikk han fort.

Men at Northug fikk juling opp den bakken her var som forventet. Northug har sin styrke i overkroppen, og det er viktigere med et godt fotarbeid når man skal opp en sånn bakke enn en vanvittig snert i stavene når man skal opp en sånn bakke. Bedre lykke neste år Petter!

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Dagens Northug. [Re: HM1100] #872627 10/01/2010 21:18
olechr Offline
More than words
More than words
For å presisere. Det er ikke det at Northug blir slått på jeg reagerer på. Det er måten og "timingen" Bauer har kommet i en slik voldsom form på som virker underlig. Det lar seg lett forklare med en pose blod i armen (bare eksempel), men å gå seg så jæskla i form når man konkurrerer nesten daglig er ganske enkelt utrolig. Selvom man blir nummer 20 i et løp, kan det neppe kalles hviledag.

Det er strengt talt ikke verre enn å ikke gi ut det siste man har hver dag så vil man iløpet av 8 dager ha vesentlig mere krefter på en så hard etappe som idag. Petter har gitt alt hver dag for å vinne, mens Bauer har ikke tatt ut det siste. At Bauer ikke er helt død over mål er heller ikke så rart da han den siste km kunne gå ganske kontrolert, mens de bak gikk det de hadde.

I en så bratt bakke er kapasitet kontra vekt som har mye og si. At Bauer er bedre enn Petter som er så god til å spurte syntes jeg ikke er noe som helst merkelig.

Det som er så teit er at vi nordmenn også løpere hinter til at alle andre er dopet så fort vi blir slått. Det vil vel strengt talt si at vi har vært den største dop nasjonen de siste årene da vi har vunnet såpass mye.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dagens Northug. [Re: bjerkseth] #872628 10/01/2010 21:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bjerkseth
Skal ikke påstå at Bauer er dopet, men han går hvertfall mistenkelig fort. Var vel ingen som var i nærheten av å være like upåvirket på toppen av bakken som det han var, og atpåtil gikk han fort.

!

At han var så upåvirket syntes jeg ikke var rart. Han kunne gå kontrolert på slutten mens de andre kjørte full gass. Det ser jeg selv også når jeg har kjørt bakkeritt. Selv om jeg har vunnet så har jeg sett mindre sliten uten enn de bak fordi man ikke trenger å gi maks på slutten, men da man rykker derimot er man ganske så langt nede i kjelleren..

Ambassadør for Scott.
Re: Dagens Northug. [Re: olechr] #872630 10/01/2010 21:26
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har man dagen og er i toppform, så vil man heller ikke merke syra i samme grad. Bauer hadde jo ellers 189 i puls et sted i bakken så jeg, så han var nok ganske sliten han også.

Re: Dagens Northug. [Re: olechr] #872635 10/01/2010 21:35
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Olechr, for å overføre det til sykling, så blir det jo litt som Hushovd og Cav skal holde følge i motbakkene med Lance og Contador, eller noe er jo Northug er allround så kanskje Boasson Hagen er mer sammenlignbart. Han klarer seg bra i fjella, men ikke i nærheten av de beste.

Mer jeg tenker jo mer fornøyd synes jeg Northug skal være. Syntes han er en veldig bra taper, og liker det glimtet han har hatt i intevjuer etterpå. Det samme som etter touren i fjor. Da gikk jo det passe bra i VM. Tror Ol blir veldig bra for han. Blir spennende med resten av gutta, hvem kan hevde deg individuellt der. På dame siden har vi to, men er nok bare Bjørgen som kan vinne. Steira lukter litt for mye 4 plass. Men liker henne som utøver. Noen må komme på 4 plass også hehe.

Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #872648 10/01/2010 22:04
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Ingen som roper på doping når Northug er overlegen i de andre løpene.

Men som jeg skrev på et annet forum, så har Northug rett og slett gått tom for krefter. Han har tømt karbo lagrene hver eneste dag nesten, sammen med lite resitusjon så er det veldig fort gjort å gå på en smell. Man så jo allerede svakhetstegn på sprinten på mandag.

Men så skal det sies at Bauer må ha timet formtoppen perfekt. Han har tatt det rolig i sesongstarten og hatt TdS som mål. Det Petter har vært dominerende renn etter renn har Bauer brukt det som god trening og ikke tatt seg for mye ut. Bauer er rett å slett RÅ på sitt beste i klassisk, og ikke minst i motbakker.

Sammenligningen med syklistene i fjellet synes jeg passet veldig bra inn.

Re: Dagens Northug. [Re: Dloh] #872660 10/01/2010 22:31
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i det du sier, men skal sies at Northug sin overlegenhet handler jo om andre ting en kapasiet (Selv om den er bra). Spurtegenskapene hans er jo ekstrem, men han har jo dyrket den siden han var ung, i motsetning til sine allround konkurrenter.
Skal dog bli spennende nå når flere ungdommer (spesielt Norge-sverige og Russland) satser på sprint fra tidlig ungdom.

Men det er jo konkurransehodet til Northug som er hans store styrke, og den kan aldri bli bedre med dop, det handler om innstinkt. Når det gjelder Bauer så har han jo en "finere" teknikk en Northug og klart han vil tjene på det + som du sier han har spart seg (litt) mer i starten touren, Northug har jo gått i kjelleren i noen spurter.

Redigert av oddefa; 10/01/2010 22:33.
Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #872745 11/01/2010 10:01
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg angrer litt i dag. Burde ha moderert meg, men det har nok kokt litt over for meg siste par dager. Doping er et onde i idrett, men jeg skal i hvert fall prøve å være mer nyansert fremover. Intill utøvere evt blir tatt bør de regnes som uskyldige, jeg er enig i det.
Det er synd doping henger som et spøkelse over all toppidrett, men slik er det dessverre blitt.

Re: Dagens Northug. [Re: HM1100] #872789 11/01/2010 11:38
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg angrer litt i dag. Burde ha moderert meg
Trengs absolutt ikke - du pinpointer noe som også for meg virker nærliggende ( men som (idretts)politisk ikke er så sturent da. )

Re: Dagens Northug. [Re: progres] #872791 11/01/2010 11:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kristin Størmer Steira var overlegent raskest hos damene, med fall og mistet ski underveis. Er hun også dopa?

Petter var døsliten etter klassisketappen, en etappe som er Bauers favoritt-distanse, og var ikke restituert nok... når han i tillegg ikke er type klatrer er ikke det overaskende.

Er lettere å forklare at Petter ikke var i toppform enn at Bauer var så god, men av og til har noen rett og slett dagen. Petter greide jo å holde unna de andre, noe han skal være bra fornøyd med.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dagens Northug. [Re: RazeFaze] #872799 11/01/2010 11:57
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg skal ikke ha for sterke oppfatninger om dette men poenget er den formidable prestasjons_spissinga og det faktum at han samtidig så mer eller mindre uanfekta ut da han passerte mållinja. Det er det folk med rette reagerer på.
Og jeg kan ikke si annet enn at jeg der og da - og det har ingen ting å gjøre med at Northug ble etter - fikk jeg en nokså umiddelbar assosiasjon til en tilsvarende, men mer skummende opplevelse vi hadde med en ikke ukjent tysker for noen få år siden .
Det er ikke sikkert at alt nødvendigvis er så stuerent her hjemme på berget, men HM1100 har faktisk en ubestridelig østeuropeisk historikk å peke på. Jeg tror ikke vi har sett slutten på denne historien ( håper du ikke leser dette lucas - men sånn er det. Før eller siden )

Redigert av progres; 11/01/2010 11:57.
Re: Dagens Northug. [Re: RazeFaze] #872804 11/01/2010 12:03
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Jeg er imponert over padleteknikken til Bauer, den er så effektiv og lett. Det er få som skøyter så effektivt i motbakker som det han gjør. Han er ikke like sterk på flatene selv om han ikke akkurat gjør seg bort der heller. Han er definitivt en av de råeste klassiskteknikkerne i langrennssirkuset, men både teknikk og resultater i skøyting de siste tre årene viser at han er nesten like god der.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dagens Northug. [Re: progres] #872811 11/01/2010 12:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke uenig, han så merkverdig frisk ut, men han er liksom en av de jeg håper er rene da...

Petter sa vel også noe sånn som at Bauer har gått seg i form, mens han selv har brutt seg ned... Petter har jo vunnet ganske bra i løpet av Tour'en, og sikker tatt seg godt ut. Håper han greier å komme seg greit i form til OL senere i vinter, noe det bør være bra med tid til.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dagens Northug. [Re: RazeFaze] #872822 11/01/2010 12:38
T
Tråkk uten trøkk Offline
Medlem
Medlem
T
Mener å huske at bauer økte til de andre i det lettere partiet før bakken. Så da har vel hellner og gaillard med 2 sekunder dårligere etappetid gått raskere opp selve bakken.

Bauer var sikkert sliten han også men det hjelper mye pyskisk å være den som går først over målstreken. Må være en herlig følelse etter 8 konkurranser:)

Det er lov å være god selv om du ikke er norsk!

Re: Dagens Northug. [Re: Tråkk uten trøkk] #872944 11/01/2010 17:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bauer tok det jo helt klart rolig de siste 3-400 metrene, f.eks økta han ikke så mye på en sliten Northug. Han tok med seg et flag, kikket seg tilbake og kunne gå over mål rolig. Hellner og Cologna spurte som gal. Ikke i tvil at Bauer gikk raskere når han måtte. Er imponert over Cologna også. Er bedre en Hellner han, er vel yngre også (en både Hellner og Northug), og har et bedre konkurranse hode en Hellner. Selv om Hellner er en bedre intervalløper, spesielt i skøyter. Mange sier at Northug er en hengløper, det gjelder nok like mye Cologna.

Ellers la jeg merke til at Northug padlet den bratte 28 % kneika, mens Bauer gikk spretten fiskebein (eller hva det kalles). Tror han har trent på den. Men sterkt av Northug å padle der, selv om jeg usikker på om det var lurt. Men Northug er smartere en meg på ski så det var nok riktig for han hehe. Noen som fikk med seg hvilken teknikk de andre hadde der ?

Og så må jeg si at Kings of Lion er et utrolig kjedelig band (hehe, har VH1 i bakgrunnen og må bare få sagt det). Møkkamusik!

Redigert av oddefa; 11/01/2010 17:04.
Re: Dagens Northug. [Re: Oddefa] #873030 11/01/2010 21:19
Trond Vidar Offline
Som en påminnelse om hvordan den verste dopern ser ut:

Den ligger ute i fire deler, det er faen meg helt sjukt.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dagens Northug. [Re: Trond Vidar] #873056 11/01/2010 22:46
olechr Offline
More than words
More than words
Er det flere enn meg som leste hva langrennsutøverne ifølge VG/Dagbladet spiste iløpet av en dag? Hamburger var blant annet middagen og chips til kvelds. Kanskje ikke så rart det ikke gikk så fort opp siste bakken.

Ambassadør for Scott.
Re: Dagens Northug. [Re: Trond Vidar] #873063 11/01/2010 22:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Trond Vidar

Ha ha det er helt sykt. Han går som om det skulle vært sprint i 30 km.

Ambassadør for Scott.
Re: Dagens Northug. [Re: olechr] #873065 11/01/2010 23:02
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
7000 kcal pr dag, var det ikke? Måtte bare spise alt mulig for å få i seg nok hørte jeg.. ICON_SMILE

Re: Dagens Northug. [Re: olechr] #873066 11/01/2010 23:05
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hårreisende. Men Trond Vidar, hvem var det som ble nummer 2? Og 3? Det var gøy å se det igjen, og jeg skal ganske enkelt passe kjeften min nå...

Re: Dagens Northug. [Re: Trond Vidar] #873074 11/01/2010 23:27
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond Vidar

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/i0VSvLqoYbM&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/i0VSvLqoYbM&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Minner meg på den Svenske Black Metal "klassikeren" "bloddopad av satan" av Sportslov (vinterferie på norsk). Desverre ikke tekster her, men kan opplyse at JÜrgen Muhleg, hvistnok bror til Johan er på backvokal.

Platen heter "offerblod i vallabod" .På godt norsk "offerblod i smørebod" (her er tekstene med, bra er det).

Det de hater mest er Norske skifremganger (noe vi jo har sett i det siste også) og her ønsker de "Brenn Holmekollen (bevar Lugnet)" Desverre ikke tekster her, men starten er som dette:

Med statoil-bensin i ränselns,
Skidar vi över gränsen.
Upp-och-nedvänt korståg i helig vintertid..
Inga humanistiska gjantar,
Quorthon har stickat våra vantar!
Satan har skänkt oss övermänskligt gliiid!!
-l-
Ia gunde, Ia sixten, Ia mora-nisse!!
MÅ BLASHYRK SVÄLJA SVERGIE!!

Bente Skari får også passet sitt påskrevet, skal ikke gjenta hva de sier hehe (bad).

Må ta med "Weird Lord Thermos" også og "Svarte pisten"
med refrenget INGEN JESUS KRIST, I VÅR SVARTA PIST .

Og til slutt litt for dere som skal gå Vasaloppet , legge merke til pentagrammet i logoen, innholder både banan, pølse i brød, skistaver og ski.

Er dette genial musikk fra et dårlig band, eller dårlig musikk fra et genialt band ? Tok litt av, og beklager hvis jeg sporet av tråden hehe, men måtte bare legge ut dette.

Redigert av oddefa; 11/01/2010 23:29.
Re: Dagens Northug. [Re: Trond Vidar] #873076 11/01/2010 23:48
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
"Piller Cotrer borde vara vand at jage, han är polis av yrken..."

En vanlig dag på jobben altså, halsende i hælene på en kjeltring...

Re: Dagens Northug. [Re: HM1100] #873087 12/01/2010 06:55
ventle Online
Besatt
Besatt
Hårreisende. Men Trond Vidar, hvem var det som ble nummer 2? Og 3? Det var gøy å se det igjen, og jeg skal ganske enkelt passe kjeften min nå...

1. Johann Muehlegg, Spain, 1:09:28.9
2. Christian Hoffmann, Austria, 1:11:31.0
3. Mikhail Botvinov, Austria, 1:11:32.3
4. Kristen Skjeldal, Norway, 1:11:42.7
5. Pietro Piller Cottrer, Italy, 1:11:42.8
6. Ole Einar Bjoerndalen, Norway, 1:11:44.5
7. Lukas Bauer, Czech Republic, 1:12:22.3
8. Nikolaj Bolchakov, Russia, 1:12:50.6

For øvrig ikke nødvendig å være alt for høflig overfor Mühlegg. I tillegg til at han er naglet og tatt, bidro han sterkt til å ødelegge karierren til en meget lovende svenske ved navn Per Elofsson. Elofsson trente seg nærmest i hjel for å matche nivået til de som var dopet (uten at han visste at de var dopet, så klart), og var nærmest konstant overtrent og kom aldri i form igjen før han bestemte seg for å legge opp i forkant av Torino-OL (at han ikke lyktes i Salt Lake skyldes riktignok også at han hadde trent for lite i den høyden konkurransene der ble gått i, og at han sleit med å prestere i høyden, akkurat som Northug).

mvh Helge
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Moderator  support