Bosset har frosset. Dette gir såkalt frinav. Bosset må tine opp og tørkes ut for vann. Enten ved å bruke hårføner eller lignende, eller ved å åpne, tørke, fette og remontere.
Dette er et kjent problem med Shimanos paralax-nav og Chris King nav.
Jeg har i alle fall hørt frinav om dette siden jeg begynte med sykling. Lorentz Tanner omtalte det for meg første gang i 92 eller der omkring. Motsettningen til fastnav er selvfølgelig også frinav.
Men det er klart at muligheten til flisespikking og kverulering er åpen.
I tillegg trenger du: mellomstor skiftenøkkel 10 mm unbrako tynnbladet kniv Grease og tykk olje og helst en magnetisk skrutrekker masse filler eller papir fettløser et varmt lyst sted uten vaskemaskin eller fryseboks som lagerkulene kan rulle under.
LarsB
Re: Hjulet går ikke rundt - Hjelp!
[Re: larsb]
#86521217/12/200910:38
oops - dette virker avansert. Jeg har ikke hårføner en gang. Heldigvis ganske skjeldent det er så kaldt - og da har jeg i hvertfall fått ei unskyldning for å la sykkelen stå på kalde dager.
Jeg ser for meg sykkelverkstedet: Du leverer sykkelen med beskjed om at frihjulsnavet bak ikke virker som det skal i kulde. Det noteres "kontrollere boss" på en lapp som henges på sykkelen. En uke etter tar en guttunge med seg sykkelen inn på verkstedet, leser lappen, sjekker bosset, som selvfølgelig virker nå som sykkelen har stått inne og tørket en ukes tid og setter sykkelen ut igjen med 0,5 skrevet i feltet for brukt arbeidstid. Du henter sykkelen, betaler 300,- for øvelsen og sykler førnøyd hjem. Siden mesteparten av fuktigheten er borte fungerer bosset bra noen uker, men greiene gjentar seg etter neste våte periode med påfølgende frost. Sykkelen inn igjen og etter litt diskusjon med selgeren blir dere enige om at ett nytt boss, eller kanskje ett nytt bakhjul er løsningen osv.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: KTL]
#86525017/12/200911:39
Det er finanskrise Knut Tore, hjulene må gå rundt. Senarioet du beskriver er helt optimalt. Selv har jeg Hope i alle nav så jeg kjenner ikke problemstillingen.
I tillegg trenger du: mellomstor skiftenøkkel 10 mm unbrako tynnbladet kniv Grease og tykk olje og helst en magnetisk skrutrekker masse filler eller papir fettløser et varmt lyst sted uten vaskemaskin eller fryseboks som lagerkulene kan rulle under.
Ellers har jeg god erfaring med bare å spraye tynn olje inn i bosset, fra utsiden, uten å ta av/ut kassett eller aksling.
Ta med hjulet inn i varmen, legg det flatt, og dusj tynn olje på skrått inn i den stjerneformede runde spalten som befinner seg mellom kassett-låsringen og akslingen ...arrgh får ta et illustrasjonsbilde og legge ved. Spinn kassetten bakover mens du dusjer inn bak låsringen, så du hører klikkelyder, slik at oljen jobber seg godt inn. Eller snarere: Spray litt i 1 sekund, spinn kassetten 10 sekunder, gjenta 5-10 ganger.
Vet ikke hvor viktig det er å tørke ut vann av bosset først. Kan jo ikke skade selvsagt, men kommer det ikke bare vann inn der igjen a? Med nok olje inni der så fryser det vel ikke. Funket for meg i hvertfall.
Hilsen Njål
[Re: M@rtin]
#86620819/12/200923:57
Men det er klart at muligheten til flisespikking og kverulering er åpen.
Bra - da foreslår jeg "bidireksjonelt frihjul".
Martin
Ganske enig med Martin. Uten spesifiseringen 'bidireksjonelt (-alt?)' kan man jo fort tro at dette er et nav med friløp alle veier, dvs også sidelengs f eks. Men er det ikke fortsatt litt forvirrende? - Jasså, bi, det vil si to veier... forover + til høyre? Forover og bakover? Til venstre og høyre? Jeg foreslår derfor heller det mer pedantiske og unektelig litt mindre spennende 'forover- og bakoverfrihjul'.
Hilsen Njål
[Re: acn]
#86621120/12/200900:16
Ellers har jeg god erfaring med bare å spraye tynn olje inn i bosset, fra utsiden, uten å ta av/ut kassett eller aksling.
Ta med hjulet inn i varmen, legg det flatt, og dusj tynn olje på skrått inn i den stjerneformede runde spalten som befinner seg mellom kassett-låsringen og akslingen ...arrgh får ta et illustrasjonsbilde og legge ved. Spinn kassetten bakover mens du dusjer inn bak låsringen, så du hører klikkelyder, slik at oljen jobber seg godt inn. Eller snarere: Spray litt i 1 sekund, spinn kassetten 10 sekunder, gjenta 5-10 ganger.
Vet ikke hvor viktig det er å tørke ut vann av bosset først. Kan jo ikke skade selvsagt, men kommer det ikke bare vann inn der igjen a? Med nok olje inni der så fryser det vel ikke. Funket for meg i hvertfall.
Hilsen Njål
Vil du ikke med denne oppskriften tynne ut og "vaske ut" fettet som er inne i boss og nav?
Vil du ikke med denne oppskriften tynne ut og "vaske ut" fettet som er inne i boss og nav?
Et veldig godt poeng. Antageligvis vil mesteparten av olja finne veien inn navet heller enn forbi dustcapen og inn i bosset. Om dette vil tynne ut fettet i navet vet jeg ikke, men det høres ikke helt urimelig ut, det kommer vel kanskje mye an på hvor fettløsende oljen er?
Så bruk i hvertfall ikke avfettingsmiddel eller rustløser (antar her, uten belegg hverken fra erfaring eller teori, at noe slikt løser opp mer enn det smører) til dette...
Hilsen Njål
[Re: acn]
#86750523/12/200912:10
Syklet til jobben igjen i dag etter å ha prøvd oppskriften. Riktignok ikke så kaldt, minus 4-5 grader. Men kom meg frem uten problemer. Og så virker det som om man bør holde hjulet og kasseten i gang hele tiden :-)
På icebike.org står det et eller annet sted en oppskrift på "Winterizing your hub". Den er temmelig detaljert og med bilder, og han (?) mener også at han har funnet den optimale vinteroljen å ha inni der. Jeg har ikke prøvd å demontere bosset noen gang, bare sprøytet inn olje som Njål har gjort, men har overhalt nav endel ganger og det er småpirkete men ikke vanskelig. Frisbee under til å fange opp lagerkulene med er et hett tips.
[Re: lph]
#108307309/12/201011:32
Sikkert bosset jeg fikk problemer med igår, men fungerer av og til. Går bra når jeg tråkker hele tiden, men når jeg stopper og tråkker og skal begynne igjen funker det ikke av og til (kassetten går rundt og ikke hjul) Var -20C så jeg må vel ha en overhaling. Varme opp og gi litt olje kanskje bør holde kanskje? Tipper det er shimano. Er det som sitter orginalt på Merida FLX-1000