Jeg har alltid mange billig eiker i forskjellige lengder liggende. Saa bygger jeg opp hjulet med de for deretter bestille riktig lengde paa eikene om jeg ikke har de liggende.
Dette høres ikke ut som Gud, men snarere Gert? Eller røper jeg her at det er lenge siden jeg har lest min bibel?
Gert? pff, han er bare løpegutten som ingen liker, men tolerer ham fordi han har noen gode poenger og er mer lettoppfattelig.
En skikkelig bibel skal være liten og tungfordøyelig. (se fra side 61 og utover)
Sitat: larsb
Hei!
Jeg kan slutte når jeg vil, jeg er ikke hekta ikke sant, skjønn det a' ikke sant a'.
ooh. denne her kunne nesten kvalifisere seg til en plass på sitatfeltet mitt... Bare nesten...
> ERD
Jeg er irritert av at noe så enkelt kan gjøres så komplisert.
2mm betyr egentlig ikke så mye hvis en bygger vanlige hjul, men hvis en skal tøye grensene (som Hr. Ole pleier å gjøre) blir ERD livsviktig. (2mm forskjell i ERD tilsvarer 1 mm forskjell hos eikene, og eikene kommer i 2mm intervaller)
Jeg bestilte Richey navet til 356 kroner siden det har aksling som festes med mutter og ikke bare holdes sammen av god vilje. Da håper jeg det er litt mer slitesterkt og at man kan ta opp evt. slark i mekanismen ved en enkel justering. Jeg har sett nav der det ikke er mulig, og det forekommer meg å ikke være en super ide.
Planen videre er å sjekke at det måler som American Clasic når det kommer. Deretter bestiller jeg American Classic Micro 58 fornavet og blanke Sapim CX Ray fra CC og setter i gang.
Felgene veier rundt 450 gram på min vekt. Sammen med nominelle 58 gram for fornav og 205 for baknav gir det 1163 gram som lar det være igjen masse til eiker og fortsatt klaring til vektønsket mitt.
Det kommer an på hvor mye vekt jeg må regne med til eikene. Nominelt veier Sapim CX-Ray 278 gram for 64 stk på 260 mm. Men jeg skal ikke ha 64, og de skal ikke være 260 mm og jeg veit ikke om vekta er oppgitt med eller uten nipler. Det vil tida vise.
Nå skal jeg pønske litt på eikemønster. Det blir jaffal radial i front. Kanskje jeg kopierer to kryss/ett kryss mønsteret fra 29" hjula, eller kanskje jeg går for masse kryss for "vertical compliance" i stedet.
Ritchey navet er kommet. Det har blitt utsatt for ublid behandling før det ble sendt til meg og har en skarp grad/hakk som på sikt kommer til å ødelegge gummipakningen. Det vil bli returnert til CRC. I mellomtiden har Sportslageret startet med gerilajamarkedsføring. Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til på et ekte American Classic Navsett. Så da er det i boks.
Så har jeg målt og målt på felgene og navene og til slutt bestilt blanke Sapim CX-Ray eiker fra Starbike. Og de venter jeg på på andre uka nå. Trolig blir det mysing på dekk når desemberlønna kommer og bygging utpå nyåret en gang.
Eikene kom, og mine tanker om å vente til litt etter jul med å bygge forsvant som dugg for sola. Underveis bestemte jeg meg for å være litt sær på eikemønstere og la inn ett kryss foran og ett/to kryss bak. Tanken er å få litt komfort ved hjelp av kryssene og passe stivhet og jevn eikespenning ved å kopiere oppsettet med ett kryss på drivsiden, to kryss på ikke driv siden fra Stans Race 29". Eikene kom som sagt. Men de kom helt alene. Det var ingen nipler, jeg må innrømme at jeg ikke sjekket det ved bestilling. Etter å ha rotet gjennom lager av saker som kan komme til nytte en dag dukket det opp en pen haug nipler i ulike materialer og farger. Til sammen fikk jeg sortert ut nok 2,0 blanke alu til at jeg greide meg. Takk for løse deler og små ziplockposer. Ikke ante jeg at jeg hadde så mange…
Under bygginga viste det seg at felgene er laget veldig nøyaktig. Alle nipler unntatt en satt perfekt i bunnen av hullet sitt. Boringen er pent vinklet på skrå mot flensene på navet. Bunnen av felgene der dekket skal på plass er likeledes svært jevn og pen. Felgene veien inn med to grams vektforskjell. For moro skyld målte jeg bredden på dem og den er det minimale avvik på. Det eneste jeg kan klage på er at den ene felgen har store ruter i pynteveven, mens den andre har smårutete kosmetisk lag. I tillegg er det ikke spesielt markert hvor bremsebanen er.
Felgene er fulle av dekaler med WTP Rim, EX Plus Racing Extra lite. Dette finner jeg ikke noe om på Google. Men jeg blir ikke forbauset om dette er fra ”Den store karbonfabrikken” i Kina eller på Taiwan, og at felgene finnes i mange andre klistremerkeutgaver også. De virker i alle fall bra nok til det.
Å bygge forhjul uten skivebrems pleier å være greit. Men jeg roter det til når jeg bygger noe som ikke er tre kryss eller radialt. Det er skikkelig kjedelig å flytte alle eiker et hull. En hjuelpeeike som skrus et par omdreininger inn i nippelen og så er en nippelstyrer er nødvendig. Men det ble likevel et par riste-ut-nippelen seanser. Siden det ikke var noen grader i hullene gikk det veldig lett. Nok et tegn på pen produksjon.
Det var ikke veldig annerledes å bygge med aereoeiker enn med vanlige runde, men for å motvirke vridning lagde jeg meg et hendig lite verktøy av 15mm av et styrerør jeg hadde tenkt skulle komme til nytte en vakker dag. Det holder eika rett når man strammer til. Det skulle derimot masse massering til for å få eikene til å gå penest fra nav til felg. Jeg tror ikke jeg har herjet så mye med DT eiker for å få riktig bøy i albuen og ved nippelen. For øvrig var det ingen knirking eller plingelyder i karbonfelgene slik det pleier å være når man strammer opp alufelger.
Nå er de nesten ferdige, jeg mangler bare den aller siste tweekingen på eikespenning. De er pene og runde, i senter og fri for høydekast. Fiskevekta viser 1410 gram. Kjøkkenvekta noen få gram mer. Det endelige resultatet får bli opp til den postgodkjente på jobben. Jeg sitter nå med et par hjul med lette og rimelige nav med behov for en hel del pleie, masse eiker for styrke og holdbarhet og totalt ukjente men troverdige felger. Prisen er rimeligere enn noe annet jeg har sett. Jeg stoler på byggeren og har trua.
Det gjenstår det å finne noen fine dekk. Her vil jeg droppe min egen kjepphest 25 mm. Racerdekk og finne noen som ruller lett, ikke punkterer, ikke er for tunge og ikke koster skjorta. Og så skal det smeltes noe snø så jeg kan få sett hva disse duger til. Gleder meg til sommeren. Våren tilbinges uansett på grønne pavedekk på tradisjonelle felger med enda flere eiker.
Det er skikkelig vanskelig å ta bilde av hjul så det er noe å se på. Under er en fin skrå vinkel som viser skogen av 2,3 mm brede eiker. Her ser det ut som det nok stål til å kappe uheldige fugler og kattunger til bittesmå bilter av uheldige fugler og kattunger. Hold dem inne eller ta konsekvendene.
Dette ser bra ut, LarsB! Noen bilder som viste litt mer av veven i felgene, eikehullene og innsiden av felgen hadde vært artig.
Snedig verktøy. Må si jeg lurte litt på hva du mente med styrerør. Trodde et øyeblikk at du var en av oss som hardnakket kaller det kronerør. Måtte du bruke mye kraft for å holde igjen eikene?
Er det stålinnlegget i bosset ditt, eller er dette forrige modell?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
For oss hobbyhjulbyggere er det bare en fordel at man tar seg tida, det blir bedre hjul og mere kosetid underveis. Noe annet med de som regner tid - penger - familien -sykkeltid tenker jeg. Her bygde jeg hjul mens Hanne broderte
Øyvind. Dette er forrige generasjon uten stålinnlegg. Det var vel derfor jeg ble utsatt for oppsøkende salgsvirksomhet tenker jeg. Det var ikke nødvendig å holde igjen med særlig kraft. Med godt smurte nipler gikk det helt greit. Det var mer en liten korreksjon for å holde igjen eika.
Etter ønske. Små ruter, Store ruter og innsiden. Legg merke til skjøten i den storrutete veven. Den er helt umulig å kjenne gjennom lakken. DE små logodekalene sitter nok litt for langt opp, jeg blir kanskje nødt til å klippe litt av vingene.
Stilig! Imponerende detaljbeskrivelse. Flotte hjul og måtte du få massevis av flotte mil med "El Fantastico"! Hva med detaljbilder av navet? Fortjener vi ikke å se hva det er som holder hjulet sammen?
Sitat: larsb
Her vil jeg droppe min egen kjepphest 25 mm. Racerdekk og finne noen som ruller lett, ikke punkterer, ikke er for tunge og ikke koster skjorta.
Joda, det er jo like greit å ta det helt ut det med å bryte alle sine regler. Jeg er ikke der enda.
Kommer du å velge det "trygge" basert på det du har hørt om, fra det andre bruker eller gjennom tester, eller kommer du til å ta det helt ut og hoppe uti med et ukjent dekkmerke ingen har hørt noenting om? Jepp, det skal bli gøy å se hva slags dekk du kommer til å kjøpe!
Takk for bildene, LarsB. Fascinerende å se hvor fine deler man kan lage av karbonduk og epoksy. Gruer du deg ikke litt til å bremsemerker i de blanke felgsidene?
Jeg hadde fjernet hele klistremerket, tror jeg. Ikke bare klippet av vingene. (Nei, ikke for å spare mer vekt, men for å ikke forstyrre den lekre karbonlooken!)
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Hjulene er ferdige og testa en 75 kilometer eller så. Dekkvalget ble på den sikre siden med Vittoria CX Evo Corsa 23 mm. De har fine røde ventiler og de lure integrerte ventilforlengerne.
De gikk litt trangt på felgen men en stund i oppumpet stand på felgene så går det greit. Liming ble gjort etter den aller mest omfattende guden jeg fant. To lag på felgen og ett på dekket som fikk tørke lenge og vel. Så ett lag på felgen og på med dekket. Det var en styrkeprøve å få det til å sitte rett og jevnt men jeg er fornøyd. Likevel håper jeg det blir lenge til neste gang. Jeg handlet sjokkerende dyre gule Swiss stoppklosser og lånte kassetten fra de andre hjulene mine.
Litt mysing i gangen fikk fram følelsen av at dette var gromme saker. Første testtur ble til og fra jobben i går, med en omvei inn i Maridalen. Første konklusjon var at dette var hjul....
Nei da. Det var at Vittoriadekkene ikke ga meg noen legendarisk pariserkomfort pumpet til åtte bar foran og åtte og en halv bak. I alle fall ikke sammenlignet med Pave 24 mm dekkene med 7/7,5 bar.
Videre opp i Maridalen kjentes de lette, og det bør de siden de er rundt 600 gram lettere enn det andre hjulsettet. Jeg får grei respons når jeg står og trår. Forhjulet er helt fint. Bakhjulet tror jeg skal få litt mer eikespenning. Det gir en aaanelse logring ved de tyngste belastningene. Ellers virker det lettere å dra opp i fart enn tyngre hjul. Naturlig nok.
Når jeg har ca middels fart eller ca 25 km/t omtrent er det liten forskjell i feeling på hjulsettene. Men enten jeg vil eller ikke kjennes det ut som om det er lettere å holde farta når det går fort. Om det er aerodynamikk, dekk, vekt eller en kombinasjon tja si det...
I toppfart virker hjulene å holde fart bedre. Det er ingen issues rundt håndtering, men jeg har ikke testet i sidevind enda. Styring er tilnærmet lik det jeg er vant til og de er fortsatt stabile og stramme i følelsen.
I fart fra middels og oppover har hjulene en morsom "kjøre-fort" lyd. En slags lys ringle/romlelyd som gir inntrykk av at her går det unna.
Bremsing er et kapittel for seg. Jeg var forberedt på det meste og det var sikkert bra. Jeg kan muligens lastes for å ha sølt litt klisselim på bremsebanen, men det er uansett masse action ved bremsing. Det lugger og hyler og forandrer seg fra gang til gang. I tillegg legges det igjen gule striper på felgen.
Så her må jeg spørre, kan jeg vaske bort herdet og bremset kontaktlim med noe? Vil det bli bedre med tida? Eller må jeg leve med det?
Etter å ha kjørt dem de nevnte 75 kilometer omtrent tror jeg at jeg gir grønt lys for å bruke dem i Enebakk Rundt om det ikke blir regn. Dette til tross for at jeg ikke har øvd på verken å redde meg med Vittoria Pit Stop eller å montere reservedekk. Men det er i alle fall preparert et dekk og buntet sammen etter alle kunstens regler. Med Pit stop, reservedekk og pumpe går jeg i alle fall ikke tom for muligheter…..
Så får vi se om jeg ikke stiller på et eller to temporitt i løpet av sesongen.