Sykkelmuligheter Spania
|
Sykkelmuligheter Spania
12/12/2009 18:37
|
smokejumper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heihei!
Nokon som veit kordan sykkelmulighetene (både terreng og landeveg) er i Fuengirola som ligg i Costa del Sol, Málaga?
Tenker på å flytte dit til neste år, men har lyst å vete korleis sykkelmulighetene er før eg bestemmer meg!
|
|
|
Re: Sykkelmuligheter Spania
[Re: smokejumper]
12/12/2009 21:05
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes å erindre fra en ferie i traktene at det var litt knotete med landevei i området. Man må ferdes ganske mye på motorveier med fartsgrense på 110 km/t i mangel på parallelle småveier for å komme seg frem langs kysten. Når man finner en avstikker innover i landet er det derimot finfint.
|
|
|
[Re: rasmusic]
13/12/2009 21:16
|
smokejumper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
hmm.. det hørtes jo ikkje sånn direkte fristande ut.. du veit ikkje kordan det er på terrengsida?
|
|
|
14/12/2009 08:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
14/12/2009 16:56
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Nei, jeg aner ikke. Men det var egentlig ikke noe problem å sykle på motorveien når man ble vant til det. Bilistene var våkne og la seg ofte over i venstrefeltet når de så syklister til høyre, for de var vant til at syklister der.
|
|
|
[Re: rasmusic]
15/12/2009 19:16
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det ligger et fjellområde rett nord for Fuengirola hvor byen Mijas (en perle) ligger. Godt mulig at det er terrengmuligheter her, men da jeg var der var ikke terrengsykling på radaren så jeg vet ikke sikkert. Verdt å sjekke nærmere uansett.
Men ellers så er jo ikke Sierra Nevada mer enn ca. 2 timers kjøretur unna. Dette er jo et område som mange her på forumet har besøkt, og slik jeg har forstått det et lite paradis for terrengsykkelentusiaster.
Edit: Kikket litt på satelittbildene hos Google, og du skal ikke se bort fra at hele området som strekker seg nord og nord-vest for motorveien E15 byr på muligheter. Men du må nok uansett krysse over på nordsiden av denne.
Redigert av jeth; 15/12/2009 19:25.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
15/12/2009 23:00
|
smokejumper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar alle samen:) Trur eg skal klare å finne meg til rette om det blir flytting! Akuratt nå er eg veldig gira iallefall!
|
|
|
17/12/2009 22:53
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Har syklet mye landevei i dette området, fra Nerja som ligger øst for Malaga til Estepona i vest, og inn i landet forbi Antequera og Ronda. Sjekk kartet.
Det finnes fine veier "overalt", men nærmest kysten det alltid mye trafikk. Straks du kommer deg litt inn i landet er det kremveier å sykle på. Fra Fuengirola vil du uansett oppleve at det blir litt "transport" de første 30 minuttene.
Ellers er det litt varierende asfaltkvalitet, så bruke racerdekk med litt volum og slitestyrke.
Her er noen turforslag, men de kan fort bli lange, og en del høydemeter. Det er fjell her. Eneste flate områdene er nede langs kysten (med mye trafikk) og Malagadalen, der flyplassen ligger. Ellers må du godt inn i landet for å komme til de Andalusiske sletter. Det vil si over to-tre timer på sykkeln bare for å komme inn til disse slettene.
Tur 1, Mijasrunden: Fra Fuengirola mot Mijas (ca 4-500 høydemeter uten hvile), ta til venstre på oversiden av Mijas og i retning til Alhaurin Grande. Ved rundkjøring med bensinstasjon ta ned til venstre og du kommer ned til Fuengirola igjen. Kan også tas andre veien, da blir det litt snillere start.
Tur 2 Mijasfjellet rundt: Start som tur 1, men ved den omtalte rundkjøringen tar du til høyre ned til Alhaurin Grande, gjennom og til høyre mot Alhaurin del Torre, videre ned til Churriana (da er du i nærheten av flyplassen) og ta til høyre og følg delvis småveier og den gamle motorveien N-340 tilbake til Fuengirola.
Tur 3. Følg veien fra Fuengirola opp til den tidligere omtalte rundkjøringen, ta til venstre over Urique og kom deg til A-355, som tar til venstre mot Marbella. Her er delvis en tidligere vei som går parallelt med nyveien. Følg veien over passet ved Ojen, og det kommer en laaang nedkjøring til Marbella. Du kan også ta gamleveien gjennom Ojen på vei ned. Finn veien tilbake langs kysten til Fuengirola. Denne turen kan også utvides noe ved at du sykler via Coin, Guaro og Monda. Sjekk kartet.
Andre muligheter med start i nærheten er: San Pedro - Ronda (flott, men trafikkert, passer best på en søndag morgen). Estepona - Reales (aldri trafikkert, fantastiske serpentiner opp til 1200 moh). Bak Reales er det utrolig flotte områder, men de er veldig kuperte.
De aller flotteste turene er ellers litt inn i landet, f.eks. forbi El Chorro eller innenfor Ronda. Dette forutsetter nesten for de fleste av oss at man kan kjøre bil selv eller bli fraktet en del av veien inn. Kan fortelle mer om disse mulighetene hvis du er interssert.
Terreng: Har ikke syklet i terrenget der nede, men vet at det en del å velge. Bl.a. så er det en del spenstige turer i Mijasfjellet. Men det får andre fortelle mer om. Forresten en del fine turmuligheter i nasjonalparken Sierra del Nieves. Sjekk kartet her også.
|
|
|
[Re: oslogutt]
20/12/2009 23:23
|
smokejumper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for bra svar oslogutt!:)
skal dra fram denne tråden igjenom ett halvt år, kanskje eg kjem til å spørre deg meir då!
|
|
|
24/01/2010 17:04
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Det er et engelsk firma i Fuengirola som arrangerer terrengsykkelturer i området, http://www.sierracycling.com/Vi leide terrengsykler et par dager av dem nå i januar. Vi ordnet oss selv med transport og ruter, men du kan få guidede turer av dem også, f.eks. bli kjørt med bil opp til Mijas, og så følge rutene deres nede til Fuengirola igjen.
|
|
|
[Re: Bigboned]
05/07/2010 21:13
|
smokejumper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hepp hepp!
Drar fram denne tråden igjen! Flytter ned til Fuengirola etter sommaren og skal vera der til april neste år. Kan bli artig!:-)
Blir kun racersykkel som blir med nedover.
Oslogutt, eller andre; var det mange som sykla der nede? lett å finne nokon å sykle med? Ingen som veit om, eller veit kor eg kan kikke for å finne ut om det finnes no lokalt sykkellag eller klubb i nærheten? Blir ikkje no trøkk på trening viss ein må køyre aleine heile tida!
|
|
|
07/07/2010 10:59
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Det er i hovedsak tre typer landeveissyklister i området.
Lokale spanske syklister, disse ser du ute på lørdag og søndag, og da gjerne i par eller i mindre grupper.
Nordeuropeere bosatt i området. Disse ser du gjerne enkeltvis på formiddager hele uka gjennom, noen også i helgene pga mindre trafikk.
Nordeuropeiske syklister på treningsleir i området. Disse ser du av og til i større grupper på forskjellige tider hele uka gjennom.
Jeg passer inn i den sistenevnte gruppen, og har således lite kontakt med de lokale.
|
|
|
|
|