HiFi
|
Re: HiFi
[Re: GeirK]
13/12/2009 13:11
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
13/12/2009 17:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: magic]
14/12/2009 07:53
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk litt kvalitetstid sammen med mine nyervervede XTZ 99.26 i går. Jeg kan bare si at det låter skikkelig bra. Og når man tar prisen med i betraktning så blir smilet ekstra stort under lytteseansene. De andre komponentene i anlegget er forøvrig den integrerte forsterkeren til XTZ og en Rega Apollo CD-spiller.
|
|
|
13/01/2013 11:37
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Joda, HiFi-oppussingsprosjektet skrider sakte, men siikkert framover, om enn med en noe vinglete retning. Før jul (altså des 2012) ble omsider ECI-1 levert til service hos Servicecompaniet. De gikk til verks og kom frem til "Defekt volumpotmeter, feil på kildevender, samt at kondensatorer i påslag krest må byttes".
Jeg takket ja til reparasjon og hentet den fornøyd etter kun 4 dager inne. Det drøyde til etter jul før jeg skulle høre på herligheten, og fredag var den store dagen for å børste støv av cd-plater og sette seg godt til rette for å høre på musikk igjen. Imidlertid var gleden kortvarig. Det viste seg at det kom en slags skurrende lyd fra venstre kanal, uavhengig av hvilken høyttaler som ble koblet til venstre linje. Dobbeltsjekket mot iPhone-dokking og lyden var borte. Siden Cd-spilleren fra begynnelsen var begynt å falle fra hverandre ble ny spiller kjøpt inn i går, sammen med nye kabler. Men skurringen i venstre kanal var der like fullt (en slags grautete framtoning som nesten høres ut som sprengt høyttaler), og skurringen er der uavhengig av volum. Og som sagt har det ingen betydning om høyttalerne bytter plass, så det må jo være vesntre signal som er feil.
Det merkelige er at når jeg hører på samme sang på iPhone er det klokkerent og ikke antydning til skurr. Prøvd alle innganger på forsterker, skurrer når cd kobles til og ikke dokking.
Jeg brydde meg ikke med å spørre hvilket potmeter de satte inn, og ser at det er en annen og mindre type enn originalt. Kan det være dårlig utførelse av f.eks bytte av kondensatorer, som reagerer på et litt kraftigere cd-signal og ikke dokking?
Må selvsagt ringe servicekompaniet i morra, men ytterligere 2 turer til Bryn midt i arbeidstida for å få de til å se på denne 1 gang til er egentlig ikke så fristende, det finnes jo mye annet gromt å få tak i rett borti ata fra arbe (jada, Hifiklubben, det duger til mitt bruk).
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
13/01/2013 21:22
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Kan det være 100Hz brum du hører? Er ulyden der også før du begynner avspillingen fra CD? Det kan i så fall være en tanke å levere inn både forsterker, CD-spiller og kablene mellom de to enhetene, så vil sjansen være større for at du får jordingsproblemet rettet uten enda flere turer.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
14/01/2013 11:23
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kan det være 100Hz brum du hører? Er ulyden der også før du begynner avspillingen fra CD? Det kan i så fall være en tanke å levere inn både forsterker, CD-spiller og kablene mellom de to enhetene, så vil sjansen være større for at du får jordingsproblemet rettet uten enda flere turer. Ulyden er ikke der før jeg begynner avspilling. Det oppstår en litt grøtete/skurrende lyd i venstre kanal, men det kan godt hende at det er frekvensbrum jeg hører, vet ikke helt hvordan det isåfall høres ut. Har sendt beskrivelse av problemet til service-kompaniet, men foreløpig ikke svar. Menneh, det er jo mye brukt snadder å få tak i også, fant en kjempefin Primare på Avforum i går kveld 
Hilsen Lars
|
|
|
14/01/2013 12:43
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Etter at Hegel nylig kom med sin H300 som er kåret til årets forsterker i USA 2012 av Soundstage har det dukket opp ganske mange H200 relativt rimelig på Finn.no Rå forsterker som har vært Lyd& bilde sin referanseforsterker i 5-6 år. Ble forøvrig kåret til årets integrete forsterker i Israel i fjor :-)
Hegel konstrueres på Thorshov i Oslo
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
14/01/2013 21:55
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Postboksen er kanskje på Torhov, men Hegel Music holder strengt tatt til på Gaustad. Det er papirtynne vegger mellom kontorene våre, så jeg kan røpe at mye av testingen foregår med Kari Bremnes. Bent kan sikkert fortelle ett og annet om mine telefonsamtaler også 
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
14/01/2013 21:59
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
så jeg kan røpe at mye av testingen foregår med Kari Bremnes. Det skjønner jeg godt, det spiller helt rått på mitt Cerwin Vega-anlegg.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
14/01/2013 22:16
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Platene hennes er innspilt hos Kongshaug i Rainbow?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
15/01/2013 19:40
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kan det være 100Hz brum du hører? Er ulyden der også før du begynner avspillingen fra CD? Det kan i så fall være en tanke å levere inn både forsterker, CD-spiller og kablene mellom de to enhetene, så vil sjansen være større for at du får jordingsproblemet rettet uten enda flere turer. Ulyden er ikke der før jeg begynner avspilling. Det oppstår en litt grøtete/skurrende lyd i venstre kanal, men det kan godt hende at det er frekvensbrum jeg hører, vet ikke helt hvordan det isåfall høres ut. Har sendt beskrivelse av problemet til service-kompaniet, men foreløpig ikke svar. Menneh, det er jo mye brukt snadder å få tak i også, fant en kjempefin Primare på Avforum i går kveld Ytterligere feilsøking i kveld, kjøpte en DAK her om dagen for å høre om iPhone-lyden blir litt bedre med annen dokkingstasjon (enn den billige NAD jeg har fra før) og DAK. Denne har en volumjusteing, og det viser seg at det er volumet inn i forsterkeren som gir skurr. Setter Dak'en på fullt, så skurrer det uavhengig av hvilken lydkilde jeg plugger i DAK'en. Justerer litt ned, så blir det klar lyd også fra cd. Det høres liksom ut som at venstre kanal går i metning selv om volumet fra forsterkeren inn i høyttaleren er lavt. Dette må vel skyldes et eller annet feil på enten kondensatorer eller volumpotmeter som er byttet? Ny ringerunde i morra, selv om han duden på servicekompaniet ikke hadde den fjerneste anelse om hva dette kunne skyldes da jeg utførlig beskrev problemet over tlf...
Hilsen Lars
|
|
|
[Re: Loki]
15/01/2013 19:42
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
...og catering fra Strøm-Larsen.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
15/01/2013 22:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du har kretsskjema på forsterkerem, kan du jo måle langs signalveien med et scop og se hvor det skjærer seg. Først ville jeg dog målt forsyningsspenninger med et mulitimeter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/11/2013 15:32
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja hallo ja. ECI-1 forsterkeren har nå snart ytterligere 1år bak seg som lydleverandør i loftsstua. Og Servicekompaniet fant feilen som ga skurr, det viste seg å være en defekt Zener-diode til inngangstrinnet som var defekt. Vel og bra i 10 mnd.
Men på torsdag begynte forsterkeren å gi fra seg mer eller mindre kraftige skurrelyder i venstre kanal. Varierende styrke og hyppighet, og det var likedan enten jeg spilte musikk eller ikke. I perioder var det borte, men aldri så lenge av gangen. Nå er det en konstant brummelyd i venstre kanal, og den lyden er der konstant enten jeg skrur volum opp eller helt av, også om jeg justerer balansen til høyre. Hva kan all denne støyen skyldes mon tro? For 1år siden ble det da skiftet volumpotmeter, en eller annen kondensator, og tilslutt denne dioden.
Det skal vel ikke så mye mer tøys til før jeg ønsker meg en ny forsterker til jul...
Hilsen Lars
|
|
|
09/11/2013 17:51
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Nå er det en konstant brummelyd i venstre kanal, og den lyden er der konstant enten jeg skrur volum opp eller helt av, også om jeg justerer balansen til høyre. Hva kan all denne støyen skyldes mon tro? Det første jeg tenker på når jeg får høre om slike ting er dårlig jording til venstre inngang. Dette kan være på preamp-nivå (men da blir brumminga borte om du skifter inngang) eller på effektnivå (da holder den seg naturlig nok konstant uansett inngang) Har du kobla om mye på anlegget i det siste, så kan det være at kappa rundt RCA-kontakten på venstre kanal har løsna. Da pleier det å bli sånn. Klart, med den historikken (og med tanke på at ECI-1 snart er en 20 år gammel forsterker) kan det selvsagt være andre ting. Vanlig korrosjon eller enkeltkomponenter som har dødd kan være årsaken, men å gjette på slike ting blir for vrient dessverre.
Anders
|
|
|
09/11/2013 17:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tipper dårlig balansepot.
|
|
|
09/11/2013 18:02
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Siden det er høst og vepsebolene her er fraflyttet, stikker jeg handa inn i tråden og lurer på om noen kan si noe om fordeler/ulemper med terminerte kabler ( med spade eller bananplugg) vs "å stappe kablene i å skru igjen".
Og en ting til: på det nye anlegget ( som fortsatt står ipappeskene sine ) har jeg mulighet til å biampe. Bør jeg da gjøre det?
Takker for svar
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
09/11/2013 18:20
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Tørrloddinger av diverse lytter er også ofte en årsak
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
09/11/2013 19:01
|
perbl
More than words
|
More than words
Siden det er høst og vepsebolene her er fraflyttet, stikker jeg handa inn i tråden og lurer på om noen kan si noe om fordeler/ulemper med terminerte kabler ( med spade eller bananplugg) vs "å stappe kablene i å skru igjen". Det er enklere å koble til/fra når pluggene først er montert på.
Per B.
|
|
|
09/11/2013 19:06
|
chalshus
More than words
|
More than words
Pedalsyre.
Nå du biamper bruker du to, gjerne like, forsterkere.
Du trenger to innganger på høyttalerne dine.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
09/11/2013 19:18
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Siden det er høst og vepsebolene her er fraflyttet, stikker jeg handa inn i tråden og lurer på om noen kan si noe om fordeler/ulemper med terminerte kabler ( med spade eller bananplugg) vs "å stappe kablene i å skru igjen".
Og en ting til: på det nye anlegget ( som fortsatt står ipappeskene sine ) har jeg mulighet til å biampe. Bør jeg da gjøre det?
Takker for svar
Mvh Terminerte kabler er enklere å kople fra/til og dermed hensiktsmessig når man kopler opp og ned anlegget. Biamping har lite til ingen effekt uten aktivt delefilter før forsterkerne. Dette kombinert med fjerning av passive delefiltre i høyttalerne kan imidlertid gi bedre effektivitet.
|
|
|
09/11/2013 20:12
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Ok, blir nok lite flytting/nedkobling av anlegget, men er kanskje vell så pent med terminerte. Og prisenforskjellen er jo ikke avskrekkende.
Forsterkeren som kommer til å bli brukt er en 7.1 reciever, yamaha rx-a1020 (som elkjøp solgte ut tidligere i høst for 5k.) Og høytalerene er Klipsch rf82, som også ble solgt til reduserte priser i høst. Blir ikke satt opp annet enn de to høytalerene nå, som ett ordinært stereoanlegg. Siden jeg kan lite om delefiltre og det meste innen lyd, vil jeg ha noen effekt av biamp med disse komponentene?
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
09/11/2013 20:37
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Freistar å låne tråden med et hifi- relatert spørsmål. Ikke viktig, men av vitebegjær.
Jeg oppgraderte rullefasilitetene med ny tv, forsterker, to stativhøyttalere og en sub. Ok bilde og lyd som finner veien gjennom rullestøyen gjør øktene levelige.
På forsterkeren setter jeg oppskriftsmessig fronter til small, sub til yes, resten til none. Så kan jeg velge crossover 80, 100 eller 120 på forsterkeren, og bak på sub kan crossover justeres fra 40 til 140. Er det slik at om jeg velger 100 på forsterkeren så vil sub uansett hva den stilles på ikke motta signaler på over 100? Hva skjer hvis jeg setter forsterker på 100 og sub på 40?
Edit: crossover på sub er kun i drift hvis sub kjøres fra forsterker som ikke har sub-out? Forsterker med sub-out styrer crossover, mens hvis må kjøre l/r inn på high-level på sub så må dennes eget filter styre crossover?
Redigert av CyberTrack; 09/11/2013 20:48.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
09/11/2013 21:01
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Biamping har absolutt noe for seg! Selv om du bruker samme strømforsyning i forsterkeren så kan du regne med å høre forskjell. Har selv gjort dette på flere forsterkere jeg har hatt før jeg hørte effektforsterker og har hatt positiv erfaring med dette hver gang. Og uansett så skader det ikke å prøve, det koster deg kun ett par meter med kabel. Du må bare huske at du må ha 2 sett med inngangen på høyttalerne dine og p fjerne den broen som er mellom de.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
[Re: Josruu]
09/11/2013 21:03
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Biamping har absolutt noe for seg! Selv om du bruker samme strømforsyning i forsterkeren så kan du regne med å høre forskjell. Har selv gjort dette på flere forsterkere jeg har hatt før jeg hørte effektforsterker og har hatt positiv erfaring med dette hver gang. Og uansett så skader det ikke å prøve, det koster deg kun ett par meter med kabel. Du må bare huske at du må ha 2 sett med inngangen på høyttalerne dine og p fjerne den broen som er mellom de. Biamping forutsetter at en har 2 forsterkere, derav navnet. Biwiring er når kablene er koblet sammen i forsterkerenden og blir splittet i høyttalerenden og det er et triks for å selge ekstra kabel.
Redigert av Syklist1; 09/11/2013 21:03.
|
|
|
[Re: Syklist1]
09/11/2013 21:39
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er nabo til en hi-fi entusiast, det anbefales ikke....sukk. Men jeg skal pokker meg ikke være den første i gaten som klager på han. Men greien med å spille på nattestid pga mere spenningsstabilitet på strømnettet??? Er det mulig??? Og nå har han fått alarm installert pga dyrt utstyr i huset, og hvem går kjeltringene til da? Joda, helt sikkert naboen uten alarm.
|
|
|
[Re: Josruu]
10/11/2013 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Biamping har absolutt noe for seg! Selv om du bruker samme strømforsyning i forsterkeren så kan du regne med å høre forskjell. Har selv gjort dette på flere forsterkere jeg har hatt før jeg hørte effektforsterker og har hatt positiv erfaring med dette hver gang. Og uansett så skader det ikke å prøve, det koster deg kun ett par meter med kabel. Du må bare huske at du må ha 2 sett med inngangen på høyttalerne dine og p fjerne den broen som er mellom de. La oss ikke konkludere lenger enn at du opplevde en forskjell. Det er ingen grunn til at bi-wiring skal påvirke signalet.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
10/11/2013 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men greien med å spille på nattestid pga mere spenningsstabilitet på strømnettet??? Er det mulig???
Hi-Fi-entusiaster er i stand til å overbevise seg selv og likesinnede om det meste.
|
|
|
10/11/2013 09:19
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
På nevnte reciever er det jo mer enn to utganger, og dermed mulighet for biamping. Samme med høytalerene, de har to terminaler.
Snakker du om det samme geir? Er bi-wiring og biamp det samme?
|
|
|
10/11/2013 12:34
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Bi wiring er bare dobbelt opp med kabel og har ikke noe annet for seg enn å doble tverrsnittet på kablene. Bi amping blir noe annet da du i teorien "dobler" antall watt. Selvsagt dobles ikke watten så lenge du bruker samme strømforsyning, da må du ha 2 forsterkere. Men å bi ampe en surround receiver feks eller stereo forsterker som har nok utganger er ingen dum ting faktisk selv om man ikke dobler effekten, men du får utnyttet den effekte du har bedre. Ta en titt på avforum og les litt om både positive og negative opplevelser der. Og vi skal kansje ikke begynne med at her er det bare du som merker forskjell på denne siden her.....og den som vil er invitert til meg for å høre forskjell på biamping og uten biamping.
Redigert av Josruu; 10/11/2013 12:35.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
|
|