Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

HiFi

Re: HiFi [Re: Espen] #862555 11/12/2009 08:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen

Hvis det var dette du reagerte på, lurer jeg på om du tviler på om det finnes folk som har disse meningene?

Ja - jeg hevder å tro at de ikke eksisterer. Hva konkret er det de skal mene jeg har blitt lurt på? Hvilken tillagt egenskap er det syklene IKKE leverer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: Espen] #862581 11/12/2009 10:23
perbl Offline
More than words
More than words
Du har kommet med mange eksempler, anekdoter og andre røverhistorier som hvertfall for meg indikerer at du ikke er spesiellt imponert over dyre hi-fi komponenter.

For ryddighetens skyld, hadde det nå vært kjekt om du kan linke til eller sitere steder der Geir tar opp andre hifikomponenter enn hovedsaklig kabler?

Jeg personlig er hvertfall ikke fremmed for å bruke penger på HiFi, men kabelhysteriet kommer jeg nok glatt til å hoppe bukk over. Min drømmehøyttaler akkurat nå er jo en B&W 805S som har en veiledende pris på godt over 20k, men det handler like mye om design som at den spiller veldig bra.

Per B.
Re: HiFi [Re: perbl] #862607 11/12/2009 11:06
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl

Jeg personlig er hvertfall ikke fremmed for å bruke penger på HiFi, men kabelhysteriet kommer jeg nok glatt til å hoppe bukk over. Min drømmehøyttaler akkurat nå er jo en B&W 805S som har en veiledende pris på godt over 20k, men det handler like mye om design som at den spiller veldig bra.

Jeg mener at XTZ og Emotiva er hifiens svar på Canyon og Votec. De lager superbe produkter til en langt lavere pris enn de andre. Skal man betale mer enn det disse leverandørene forlanger så bør man ta en liten runde med seg selv å argumentere for hvorfor.

XTZ sin 99.26-høyttaler har forøvrig blitt beskrevet som like bra og bedre enn B&W 805S i diverse tester .

Quote:
B&W 805s är ingen dålig högtalare. Men
XTZ 99.26 är förvånansvärt nog bättre i
återgivning av både diskant och bas, trots att
den kostar mindre än en tredjedel av B&W
805s.

Re: HiFi [Re: GeirK] #862608 11/12/2009 11:07
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: GeirK
Sitat: Syklist1

Det Carver eksempelet det har blitt lenket til som et bevis for at det ikke er forskjell på utstyr er ganske så oppbrukt.

Hva betyr oppbrukt? At det ikke har relevans lenger? At det ikke er gyldig? Vennligst forklar.

Skrev jo lengre oppe i tråden at det er rørfolket som har fått dne testen i trynet, ikke motsatt. Den dagen du får en liten rørforsterker til å låte som en stor transistorforsterker på største høyttaleren til f. eks B&W eller Respons vil eksempelet ha en universell gyldighet.
Forøvrig er det lov å håpe på at det har vært en viss forbedring i løpet av en periode på >20 år.

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Syklist1; 11/12/2009 11:46.

Re: HiFi [Re: Lapavoni] #862618 11/12/2009 11:31
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Lapavoni

Jeg mener at XTZ og Emotiva er hifiens svar på Canyon og Votec. De lager superbe produkter til en langt lavere pris enn de andre. Skal man betale mer enn det disse leverandørene forlanger så bør man ta en liten runde med seg selv å argumentere for hvorfor.

XTZ sin 99.26-høyttaler har forøvrig blitt beskrevet som like bra og bedre enn B&W 805S i diverse tester .

Quote:
B&W 805s är ingen dålig högtalare. Men
XTZ 99.26 är förvånansvärt nog bättre i
återgivning av både diskant och bas, trots att
den kostar mindre än en tredjedel av B&W
805s.

Vurderte du 99.25 før du kjøpte .26? Mailet med surround.no og de har visst bare .25 på lager. Så da må jeg bestemme meg for om jeg vil satse på den eller vente en stund på .26!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: HiFi [Re: Lapavoni] #862620 11/12/2009 11:32
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Lapavoni

Som sagt, det handler for meg like mye om design, jeg synes den ser rå ut, og noe jeg gjerne kunne ha som utstilling i ny leilighet jeg skal innrede om ikke altfor lenge ICON_SMILE

Lydmessig er jeg ikke i stand til å gjøre noen veldig bred sammenligningstest, da jeg rett og slett ikke har oversikt over alt av alternativ der ute. Totalt sett er nok en stativhøyttaler isolert sett et dårlig valg for meg, da jeg hører mye på elektronika og metal i tillegg til en del mer jazzpreget musikk.

Jeg skal uansett konsultere med folk med litt mer peil om hvorvidt en stativhøyttaler+sub vil kunne være et kurant substitutt for gulvhøyttalere, eller om jeg like gjerne bør skrote planene om stativhøyttalere først som sist.

Redigert av perbl; 11/12/2009 11:38.

Per B.
Re: HiFi [Re: perbl] #862645 11/12/2009 12:38
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hehehe...Dette blir jo litt som å diskutere hva slags hjul som bør sitte på en gammel folkevogn for at den skal gå så bra som mulig. Nytter ikke å diskutere "billig-hifi" fra HiFi klubben og blande kabler inn i den diskusjonen. Selvfølgelig kan man kjøpe billigst mulig kabler til Denon, NAD, Rotel etc. Bra låter det ikke uansett..

Re: HiFi [Re: GeirK] #862646 11/12/2009 12:38
Espen Offline
More than words
More than words
kanskje sammenlikningen ikke holder 100%, men det er ikke såå langt unna heller.

Kanskje du har andre begrunnelser for valg av ramme enn de fleste som kjøper ting i denne prisklassen. Hvis dette er tilfellet, beklager jeg på det sterkeste at jeg linket deg til disse tingene.

Jeg antok at mange som har skreddersydde titanrammer hevder det gir dem en bedre sykkelopplevelse.

Eksempelet jeg tenkte meg:

Person 1 kjøper sykkelramme til 25k og er strålende fornøyd, og mener det gir han en bedre sykkelopplevelse.

Person 2 mener det er tullball, fordi det er vanskelig å bevise at ramma faktisk er bedre enn en til 2500,- Han vet selv masse om materialer og rammekonstruksjoner, og vet at materialet har minimal eller ingen betydning for følelsen i ramma.

Person 3 kjøper høytalerkabel til 5000,- og er strålende fornøyd fordi han mener det gir han en bedre lytteopplevelse.

Person 4 mener det er tull fordi det er vanskelig å bevise at kabelen er bede enn en til 500,- Han vet selv mye om signaltransport i ledere, og vet at oppbygningen og materialene i en kabel har minimal eller ingen betydning for signaltransporten.

Er ikke enkelte likheter her?

Hvordan kan du betvile at det finnes folk som mener det er tull/galskap å bruke 25k på en sykkelramme?

Jeg kjenner mange.

Perbl.

Mulig jeg har mistolket Geirs holdninger til dyrt Hifi-ustyr generellt, men han har kommet med eksempler, som alle går i retning av at dyr Hifi generellt er overpriset og ikke yter vesentlig bedre enn rimeligere ting.

Jeg skal finne sitater i kveld.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: HiFi [Re: Syklist1] #862650 11/12/2009 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Skrev jo lengre oppe i tråden at det er rørfolket som har fått dne testen i trynet, ikke motsatt. Den dagen du får en liten rørforsterker til å låte som en stor transistorforsterker på største høyttaleren til f. eks B&W eller Respons vil eksempelet ha en universell gyldighet.

Det var STORE målbare forskjeller mellom de to forsterkerne. Carver greide aldri å dra signalforskjellen mellom de to ned under -70dB. Likevel hørte ikke testpanelet forskjell.

Jeg tar det til inntekt for mins skepsis til at det mellom kabler, der den målbare forskjellen er mikroskopisk i forhold, skal være tydelige forskjeller i klangbildet.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: Espen] #862663 11/12/2009 12:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kanskje du har andre begrunnelser for valg av ramme enn de fleste som kjøper ting i denne prisklassen. Hvis dette er tilfellet, beklager jeg på det sterkeste at jeg linket deg til disse tingene.
...
Jeg antok at mange som har skreddersydde titanrammer hevder det gir dem en bedre sykkelopplevelse.

Espen, jeg har tidligere rådet deg til å slutte med den verbale skyggeboksingen det er å diskutere mot hva du ANTAR at andre mener. Dersom du er i tvil, spør først.

Eksempelet jeg tenkte meg:

Person 1 kjøper sykkelramme til 25k og er strålende fornøyd, og mener det gir han en bedre sykkelopplevelse.

Person 2 mener det er tullball, fordi det er vanskelig å bevise at ramma faktisk er bedre enn en til 2500,- Han vet selv masse om materialer og rammekonstruksjoner, og vet at materialet har minimal eller ingen betydning for følelsen i ramma.

Person 3 kjøper høytalerkabel til 5000,- og er strålende fornøyd fordi han mener det gir han en bedre lytteopplevelse.

Person 4 mener det er tull fordi det er vanskelig å bevise at kabelen er bede enn en til 500,- Han vet selv mye om signaltransport i ledere, og vet at oppbygningen og materialene i en kabel har minimal eller ingen betydning for signaltransporten.

Er ikke enkelte likheter her?

Jo, sammenligningen er veldig god helt til du trekker mine motiver inn i bildet.

Hvordan kan du betvile at det finnes folk som mener det er tull/galskap å bruke 25k på en sykkelramme?

Jeg kjenner mange.

Skyggeboksing igjen. Jeg betvilte at det var mange som kunne påstå at jeg ble lurt da jeg kjøpte en dyr titanramme. Så spurte jeg deg på hvilke egenskaper du tror jeg blir lurt.
I stedet for å svare på spørsmålet setter du diskusjonen inn i en ny kontekst og diskuterer ut fra den.

Dette tror jeg er slitsomt for flere enn dem du diskuterer med. Jeg tror du hadde spart deg selv mye energi dersom du diskuterte mot folks argumenter i stedet for din egen gjetning på hva som ligger bak.

Mulig jeg har mistolket Geirs holdninger til dyrt Hifi-ustyr generellt, men han har kommet med eksempler, som alle går i retning av at dyr Hifi generellt er overpriset og ikke yter vesentlig bedre enn rimeligere ting.

Jeg skal finne sitater i kveld.

I stedet for å finne mine faktareferanser og så presentere teorier om hvorfor jeg velger å fortelle nettopp disse sannhetene, kan du spare deg mye arbeid ved å spørre om hva jeg ville frem til ved å dele disse.

Espen,

Når jeg diskuterer med noen - her, på jobb eller privat, prøver jeg å kun komme med påstander som jeg har belegg for. I de tilfellene det glipper, og noen gjør meg oppmerksom på dette, innrømmer jeg feilen med en gang.

Dette synes jeg du skal prøve.

For meg (og antakelig andre) har dette med troverdighet å gjøre (som du illustrerte ved å trekke frem skjermtesten til Brynjulf Blix)

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: Syklist1] #862670 11/12/2009 13:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis du tar emn titt innom hifisentralen.no ser du at omtrent annenhver diskusjon handler om kabler eller manglende forskjeller på utstyr.

Svaret ditt forvirrer meg litt. "Anti-HiFi mafiaen" er noen av medlemmene på hifisentralen.no?

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: HM1100] #862674 11/12/2009 13:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Hehehe...Dette blir jo litt som å diskutere hva slags hjul som bør sitte på en gammel folkevogn for at den skal gå så bra som mulig. Nytter ikke å diskutere "billig-hifi" fra HiFi klubben og blande kabler inn i den diskusjonen. Selvfølgelig kan man kjøpe billigst mulig kabler til Denon, NAD, Rotel etc. Bra låter det ikke uansett..

Så hvis magic kjøper et par Nordost Red Dawn til den flotte forsterkeren sin (som jeg har grunn til å anta faktisk lyder helt fantastisk sammenlignet med en mid-range volumprodusert boks), hva vil han oppleve?

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: HM1100] #862681 11/12/2009 13:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Pføy! Det er det verste snobberiet jeg har hørt her inne. Pass på når du skal ned fra pidestallen, så du ikke ramler og slår deg. ICON_WINK

Re: HiFi [Re: Stein] #862690 11/12/2009 13:45
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sporer unna en del av diskusjonen her, men: Kan virkelig XTZ 99.26 konkurrere mot B&W 805S?? Det er jo en utrolig bra høytaler (805S altså)! Få høytalere har gitt meg så morro lytteopplevelse som 805S, kanskje fordi jeg ble imponert over at stativhøytalere kan spille så fyldig og godt som de gjør. Har tidligere hørt folk sammenligne XTZ 99.26 med Krix Equinox og at de kanskje er hakket bedre. Men Equinoxen er langt fra på høyde med en 805S, spesielt med tanke på oppløsning og tydelighet i diskanten.

Re: HiFi [Re: HM1100] #862698 11/12/2009 13:59
perbl Offline
More than words
More than words

Du må nå forklare hva slags nivå man bør opp på når en 805S tydeligvis kvalifiserer under billighifi fra HiFi-klubben hvis man skal ha noe som faktisk låter bra. Når blir utstyr så bra at man får utbytte av kabler?

Redigert av perbl; 11/12/2009 13:59.

Per B.
Re: HiFi [Re: Stein] #862737 11/12/2009 15:17
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
[quote=SteinPføy! Det er det verste snobberiet jeg har hørt her inne. Pass på når du skal ned fra pidestallen, så du ikke ramler og slår deg. ICON_WINK [/quote]
Snobbete du lissom fishwhack
Det er riktignok noen år siden, men jeg husker godt hvor skuffa jeg blei da jeg fikk høre HiFi-klubbens revolusjon innen forsterkere. TAC eller noe slikt het den, og kosta vel 70 lapper.
Uansett, HiFi klubben selger sikkert mye bra utstyr de. Men for de som tenker mer på lyd enn design finnes andre sjapper med bedre ting. Etter min mening. Og igjen, kjøp brukt! Ikke noe problem å kjøpe en CD spiller for 20 tusen som opprinnelig koster 40-50-60 tusen. Evindelige diskusjoner om dyre kabler blir meningsløst hvis ikke de andre komponentene står i forhold. Jeg tror det er vanskelig å få kjøpt en skikkelig bra sykkel for under 5-10 tusen, og jeg tror det er vanskelig å få et anlegg som virkelig låter bra for mindre enn 40-50 tusen... Brukt.

Re: HiFi [Re: HM1100] #862743 11/12/2009 15:40
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har forresten hatt 805 fra B&W. Nydelige høytalere til en overkommelig pris.
Når det gjelder pris for utstyr så kan vel de aller fleste av oss, og i høyeste grad undertegnede, bare holde kjeft. Jeg blir flau når jeg tenker på hvor mye verdier jeg har i form av ski, sykkel, bil, MC, hifi, kaffetrakter etc, etc. Og jeg er ingen rik mann, bare et produkt av det syke samfunnet vi lever i. Som svært mange andre.
Vi bør egentlig kjøpe så dyre ting som overhodet mulig. Få ting, men grisedyre. Det vil redusere bruk-kast-mentaliteten, vi vil være fornøyd fordi vi har det beste (tror vi i hvert fall), og det blir unødvendig å kjøpe nytt. Det er grotesk å se hvordan biltema, Clas Olsson og Ikea ligger nesten vegg-i-vegg med avfallstasjonen på Alna. Det er sinnsykt hvor mye som kastes fordi det er så "billig". Dyre kabler kastes ikke, så om man ikke har annen unnskyldning så er det bra for miljøet å kjøpe de dyreste kablene som er å oppdrive...

Re: HiFi [Re: HM1100] #862746 11/12/2009 15:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dyre kabler kastes ikke, så om man ikke har annen unnskyldning så er det bra for miljøet å kjøpe de dyreste kablene som er å oppdrive...

Det er begrunnelse som jeg ikke har tenkt å argumentere mot, bortsett fra at dersom man er mer opptatt av lyd enn miljø, ville jeg gått for de billige kablene og lagt pengene jeg sparte i dyrere høyttalere.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: GeirK] #862755 11/12/2009 16:18
Espen Offline
More than words
More than words
Ikke vær så sinna da Geir! ICON_WINK

Utfyllende svar kommer etterhvert.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: HiFi [Re: Espen] #862756 11/12/2009 16:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ikke vær så sinna da Geir! ICON_WINK

Utfyllende svar kommer etterhvert.

e

Jeg er litt som Hellstrøm på TV, skjønner du - sier hva jeg mener, men det er bare i beste mening.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: M@rtin] #862760 11/12/2009 16:37
E
Eiliv Offline
Medlem
Medlem
E
Høtalerkabler har faktisk mye å si for lydbildet. Sammenlign Nordøst sine linjer mot kinber light så har du to forskjellige lydbilder. For ikke å snakke om monstercablene mot nordøst som går fra buldrende dunk dunk til et stramt og presist lydbilde. Å nekte for at kabler har noe med lydbilder å gjører det samme som å si at alle høytalere spiller kliss likt. Men jeg støtter argumentet om at høytalere må komme først og kablene etterpå.

Annlegget blir aldrig bedre enn det svakeste leddet:)

Re: HiFi [Re: HM1100] #862762 11/12/2009 16:43
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig

Snobbete du lissom fishwhack
Det er riktignok noen år siden, men jeg husker godt hvor skuffa jeg blei da jeg fikk høre HiFi-klubbens revolusjon innen forsterkere. TAC eller noe slikt het den, og kosta vel 70 lapper.
Uansett, HiFi klubben selger sikkert mye bra utstyr de. Men for de som tenker mer på lyd enn design finnes andre sjapper med bedre ting. Etter min mening. Og igjen, kjøp brukt! Ikke noe problem å kjøpe en CD spiller for 20 tusen som opprinnelig koster 40-50-60 tusen. Evindelige diskusjoner om dyre kabler blir meningsløst hvis ikke de andre komponentene står i forhold. Jeg tror det er vanskelig å få kjøpt en skikkelig bra sykkel for under 5-10 tusen, og jeg tror det er vanskelig å få et anlegg som virkelig låter bra for mindre enn 40-50 tusen... Brukt.

Den skiva du har på profilbildet ditt HM1100 (Zoot Allures, 1976) låter virkelig bra på vinyl på mitt anlegg til ca. 5000,-, noe kjøpt nytt, noe brukt. ICON_LAUGH

Redigert av OLedward; 11/12/2009 16:44.
Re: HiFi [Re: HM1100] #862763 11/12/2009 16:53
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Nytter ikke å diskutere "billig-hifi" fra HiFi klubben og blande kabler inn i den diskusjonen. Selvfølgelig kan man kjøpe billigst mulig kabler til Denon, NAD, Rotel etc. Bra låter det ikke uansett..

Det er omtrent like arrogant som å si man har ikke en god sykkelopplevelse uten sykkel til 25 lapper.

Re: HiFi [Re: Eiliv] #862764 11/12/2009 16:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Eiliv
Høtalerkabler har faktisk mye å si for lydbildet. Sammenlign Nordøst sine linjer mot kinber light så har du to forskjellige lydbilder. For ikke å snakke om monstercablene mot nordøst som går fra buldrende dunk dunk til et stramt og presist lydbilde.

Har du prøvd dette uten å vite hvilken kabel du hører på?

Å nekte for at kabler har noe med lydbilder å gjører det samme som å si at alle høytalere spiller kliss likt.

Overhode ikke! Transmisjon i elektriske og akustiske medier er så forskjellig at den sammenligningen faller på sin egen urimelighet.

Hva med 35 mikrometer tynne kobberbaner på kretskortet?

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: GeirK] #862766 11/12/2009 17:13
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: GeirK

Hva med 35 mikrometer tynne kobberbaner på kretskortet?

De går vel gjerne litt opp i dimensjon etter utgangstrinnet og ut på terminalene? I tillegg er det vel også litt grovere dimensjoner på høyttalerenes delefilter?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: HiFi [Re: GeirEivind] #862767 11/12/2009 17:17
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirEivind
Nytter ikke å diskutere "billig-hifi" fra HiFi klubben og blande kabler inn i den diskusjonen. Selvfølgelig kan man kjøpe billigst mulig kabler til Denon, NAD, Rotel etc. Bra låter det ikke uansett..

Det er omtrent like arrogant som å si man har ikke en god sykkelopplevelse uten sykkel til 25 lapper.

Hehe. Tja, kanskje du har rett. Det er kanskje litt flåsete. Men jeg er helt sikker på at hvis man mener et anlegg til 20000 fra hifi-klubben låter fantastisk, så er det fordi man ikke har opplevd hvor bra det faktisk kan låte. Er det arrogant å hevde at det er mer gøy å sykle på en sykkel til 50000 enn en til 5000? HiFi-klubben satser på merker som masseproduseres må huskes. Toyota er en bra bil. Kanskje BMW er bedre? Men Ferrari er best!!!

Re: HiFi [Re: tmork] #862770 11/12/2009 17:26
Anders Offline
Besatt
Besatt
...men altså, er vi virkelig nødt til å ta denne diskusjonen enda en gang? Hvis hver eneste tråd som omhandler elektronisk musikkreproduksjonsutstyr skal skli ut til den samme evinnelige kabelkranglinga, så ser jeg ikke helt hva vi egentlig oppnår...

Anders
Re: HiFi [Re: Anders] #862772 11/12/2009 17:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Anders
...men altså, er vi virkelig nødt til å ta denne diskusjonen enda en gang?

Neida, bare lite å gjøre på mens jeg venter på at middagen skal lage seg ferdig ICON_SMILE

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: HiFi [Re: Anders] #862773 11/12/2009 17:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Knegg.

Dette her er noe helt annet! Ingen har da nevnt LINOLJE ennå!

Ops.

Martin

Re: HiFi [Re: tmork] #862784 11/12/2009 17:59
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: tmork

Neida, bare lite å gjøre på mens jeg venter på at middagen skal lage seg ferdig ICON_SMILE

Sjøl venter jeg på at en NØ India Pale Ale skal bli passe kald der ute på verandaen.

Siden vi er inne på signaler, kabler osv, jeg har et lite problem med denne forsterkeren. Når jeg skrur på volumkontrollen, kommer det en "skrape-lyd", altså nokså kraftig og passe høyfrekvent støy. Denne blir kraftigere jo raskere jeg vrir på volumeknappen. Det eneste jeg har prøvd for å fikse er å støvsuge litt forsiktig inne i kabinettet, og klippet til kablene slik at det er god kontakt i bananpluggene.

Hva kan dette være?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support