|
|
Lavkarbokost og fallende formkurve
|
Lavkarbokost og fallende formkurve
11/12/2009 13:59
|
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Pga slanking har jeg levd på lavkarbokost og tildels lite calorier. jeg har gått ned ca 1kg/uke. I samme periode har jeg økt treningsmengden med ca 10%. Jeg aner en fallenden terskelwatt(Tacx watt) og gjorde det spesielt dårlig på den siste rulletour-sprinten.
Hvor mye av nedgangen skyldes lavkarbokost, lite kalorier eller overtrening? Noen som har gjort seg noen erfaringer?
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Lavkarbokost og fallende formkurve
[Re: sykkelfantometJF]
11/12/2009 14:08
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Min erfaring fra tidligere er at det ikke er noe problem å skulle gå ned en kilo i uka uten å merke noe på kroppen annet enn at man føler seg litt sulten til tider. MEN det har da vært på høykarbo og ikke lavkarbo 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
11/12/2009 14:37
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
... MEN det har da vært på høykarbo og ikke lavkarbo Knegg!
|
|
|
[Re: Andersof]
11/12/2009 19:15
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
... MEN det har da vært på høykarbo og ikke lavkarbo Knegg! Var det en vittig spøk på at hesten spiser høy? Isåfall så spiser reinsdyrene lav, men det er kanskje ikke like morsomt 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
11/12/2009 21:24
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Pga slanking har jeg levd på lavkarbokost og tildels lite calorier. jeg har gått ned ca 1kg/uke. I samme periode har jeg økt treningsmengden med ca 10%. Jeg aner en fallenden terskelwatt(Tacx watt) og gjorde det spesielt dårlig på den siste rulletour-sprinten.
Hvor mye av nedgangen skyldes lavkarbokost, lite kalorier eller overtrening? Noen som har gjort seg noen erfaringer? Ingen erfaringer, kun synsing.. 1) Ja, kanskje slankekuren har vært for hard og du har mistet muskelmasse i tillegg til fett. 2) Trener du spesielt for å opprettholde terskelwatt på denne tiden av året eller er det mer grunntrening? 3) Kanskje har du økt effekt dersom du regner watt/kg?
|
|
|
[Re: Christen]
12/12/2009 00:05
|
Augustus
Fersking
|
Fersking
Det å gå ned 1kg per uke er alt for mye. Noe over 0,5kg og du risikerer å miste vesentlige mengder muskelmasse i tillegg til fett.
Ellers sier det seg selv at stort kaloriunderskudd sammen med økt intensitet på trening fører til dårligere prestasjon. Kroppen får ikke nok næring til restitusjon.
|
|
|
[Re: Augustus]
12/12/2009 00:32
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Det er bare tull at man mister mye muskler! Jeg har akkurat gått ned 10kg og ligger nå på rundt 8% i fettprosent. Har samme muskelmasse som før. Det du taper deg i form kommer du lett til å trene deg opp igjen før sommeren. Jeg kutta også drastisk ned på karbene og gikk raskt ned i vekt. Som Christen sier, trener du rundt terskel eller trener du rolig langturer osv? Du sier du har økt mengden med 10%, hva med intensiteten? Hva slags øvelse er rulletour sprinten? Et vekttap kommer du garantert til å dra masse nytte av både psykisk og fysisk til sommeren! Keep up the good work  Det er heller ingen regel om hvor mange KG som er riktig å gå ned i uka. Det spørs helt på utgangspunktet ditt. Du trenger heller ikke mye muskelmasse for å kunne trå masse watt på terskel. Bare se på eks Contador. Masse muskelmasse er veldig nyttig når du sykler løp på under 30 sek.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
12/12/2009 01:33
|
Augustus
Fersking
|
Fersking
Det er en del forskning gjort på muskelatrofi ved vekttap. De fleste studiene konkluderer i at det er endel muskeltap ved så rask reduksjon i vekta.
Ellers er det en termodynamisk umulighet å ha samme lean mass etter en nedgang på 10kg. Med mindre du er på den lavere delen av BMI-skalaen før du begynner, for så å kjøre kroppen totalt i dvalemodus.
Ellers mister du mye vann av å gå på lavkarb-diett. Det kan ha litt å si.
Ok, Contador er kun 62kg på 176cm. Det du må huske på er at mesteparten av muskelmassen hans ligger i sete, lår og legger. Bare fordi han er "anorektisk" i overkroppen tilsier ikke at du ikke trenger muskler for å tråkke watt. Contador har god watt/kg som et produkt av at han kun har mye masse i de delene av kroppen som brukes til å sykle.(også fordi han har en helt vill kapasitet) Ellers har vel Cancellara relativt mye masse i beina. Han har jo en "ålreit" watt.
Redigert av Augustus; 12/12/2009 01:35.
|
|
|
12/12/2009 08:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er bare tull at man mister mye muskler! Jeg har akkurat gått ned 10kg og ligger nå på rundt 8% i fettprosent. Har samme muskelmasse som før. Og når det er sånn for deg, så er det selvsagt også sånn for alle andre... Det er imidlertid mulig å gå ned 10 kilo og beholde muskelmassen, men da tviler jeg på at dette skjer ila 10 uker. Jeg kutta også drastisk ned på karbene og gikk raskt ned i vekt. Dette virker å være typisk for alle som begynner på lavkarbodietter; de går raskt ned i vekt. Men hva skjer på sikt? Tror du det er vesentlige forskjeller mellom lavkarbo og normalt kosthold (ja hva er nå det...?) hvis du ser på effekter over 6, 12 eller 18 måneder?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/12/2009 10:24
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Alle som går på lavkarbo dietter går raskt ned i vekt fordi de mister mye vann i starten. Karbohydrater binder mye vann.
Mister du fett så mister du fett uansett hvordan du slanker deg. Hvis du slanker deg på en lavkarbo diett og beregner vanntapet ditt som et vekttap på lik linje med tap av fett så er det klart du får deg en kjip overraskelse når du går over til 'vanlig' kosthold. Som du sier, hva nå enn det er.
Det spiller forsåvidt liten rolle om hva du mister så lenge du ikke får en massiv tap av effekt. Og det gjør du garantert ikke. Vekttap for overvektige slik jeg har vært før, gir en enorm effekt.
Det er uansett lett å trene opp formen igjen i forhold til det er å gå ned i fettprosent for mange.
Spesielt for mosjonister som i utgangspunktet ikke er på toppnivå.
Når du går på en lavkarbo diett er det veldig viktig å spise nok proteiner.
|
|
|
[Re: Christen]
12/12/2009 12:04
|
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvor mye av nedgangen skyldes lavkarbokost, lite kalorier eller overtrening? Noen som har gjort seg noen erfaringer? Ingen erfaringer, kun synsing.. 1) Ja, kanskje slankekuren har vært for hard og du har mistet muskelmasse i tillegg til fett. 2) Trener du spesielt for å opprettholde terskelwatt på denne tiden av året eller er det mer grunntrening? 3) Kanskje har du økt effekt dersom du regner watt/kg? Mulig at slankekuren er litt hard, men jeg spiser alltid litt når jeg blir sikkelig sulten, samt frø trening. Dessuten har jeg gode 15kg før jeg nærmer meg idealvekt. Nå prioriterer jeg grunntrening og vektreduksjon. Men bruker også litt tid på terskeltrening for å kunne gjøre det så bra som mulig på rulletouren. Har ikke gjort noen beregning på watt pr kg, men antar at den er nesten uendret, kanskje litt ned.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
12/12/2009 12:15
|
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Alle som går på lavkarbo dietter går raskt ned i vekt fordi de mister mye vann i starten. Karbohydrater binder mye vann.
Mister du fett så mister du fett uansett hvordan du slanker deg. Hvis du slanker deg på en lavkarbo diett og beregner vanntapet ditt som et vekttap på lik linje med tap av fett så er det klart du får deg en kjip overraskelse når du går over til 'vanlig' kosthold. Som du sier, hva nå enn det er.
Det spiller forsåvidt liten rolle om hva du mister så lenge du ikke får en massiv tap av effekt. Og det gjør du garantert ikke. Vekttap for overvektige slik jeg har vært før, gir en enorm effekt.
Det er uansett lett å trene opp formen igjen i forhold til det er å gå ned i fettprosent for mange.
Spesielt for mosjonister som i utgangspunktet ikke er på toppnivå.
Når du går på en lavkarbo diett er det veldig viktig å spise nok proteiner. Har du noen kilder som bekrefter at man mister mye vann ved lavkarbodiett. Det kunne vært interresant å lese. Det finnes et hav ulike slankekurer som ved nærmere ettersyn viser seg å være bullshit. Har ennå ikke klart å finne god dokumentasjon på en slankekur som virker. Annet en å spise mindre og trene mer. Jeg spiser mye proteiner i form av fisk, egg og kylling mm. Jeg har kutter helt ut ris, poteter, pasta, hvetemel, sukose og sukker. ellers er alt som før. Utfordringen ved en hver slankekur er å holde vekta ned etter at slankekuren er over...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
12/12/2009 13:19
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Du spurte etter erfaringer, jeg kan dele noen av mine. Jeg gikk ned 12 kg med lavkarbo på 18 mnd. Jeg valgte å spise så mye jeg følte for. Altså ingen begrensninger på kalloriinntak. Mine wattverdier målt i 20 minutters test steg i samme periode med ca 60 watt. Nå skal det sies at wattutgangspunktet ikke var allverden (fra 220 til 280)
Jeg tror ikke at jeg hadde hatt denne fremgangen i watt dersom jeg ikke hadde spist såpass mye. Jeg hadde rett og slett ikke orket terskeløktene.
Videre er min erfaring at ca 2 kg av vekttapet har vært vann. Dette har jeg sett i forbindelse med perioder hvor jeg har gått av og på lavkarbo.
Det siste året har jeg ikke kommet mer ned i vekt uten at det har gått utover evnen til å holde trøkket i beina. Derfor velger jeg nå å spise/ drikke karbo under og etter harde økter. Jeg er nå nøye med å spise mindre. På denne måten håper jeg å dra de siste 4-5 kg jeg ønsker, og samtidig kunne kjøre gode og harde intervalløkter.
|
|
|
[Re: Cesc]
12/12/2009 13:37
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
slenger meg på her men med disclaimer om at jeg sitter ute og kan ikke legge ved massevis av kildehenvisninger akkurat nå men kan sikkert finne fram noe senere. nå tar jeg det litt fra husken.
1. det er forskjell på lavkarbo og helt karbofri diett. man bør ikke bli for fundamentalistisk i vekttapsprogrammet, for du må etterhvert inn i en livsstil du kan leve med. dessuten trenger hjernen din sukker og det er direkte usmart å underslå dette. Enn videre mener jeg å ha lest at en ren tømming av glykogenlagrene og energi korttidslagret i tarmene kan alene bety et vekttap på 1.5kg (eller var det mer?) men det er ikke en tilstand du kan opprettholde. dersom du har kjørt deg tom for energi vil dette sannsynligvis slå direkte ut på tersketestmen det er heller ikke sikkert at det trenger å være en varig formsvikt.
2. aggressive slankekurer med vekttap på mer enn 0.5kg pr uke vil sannsynligvis innebære muskelsvinn. spesielt når hard trening er inne i bildet. grunnen er at treningen bryter ned muskler og hvis det ikke finnes byggemateriale vil kroppen bryte ned egen muskulatur i prosessen. mao lang katabol fase og lang restitusjonstid.
3. for min del har jeg prøvd å være forsiktig i kosten på hviledagene og kjørt i meg en real milkshake med protein etter treningsøkter for å sikre nok tilgang på næring. dessuten har jeg stor tro på at sunne fettsyrer hjelper på fettforbrenningen og generell helsetilstand.
4. jeg har tro på lavkarbo diett i den forstand at mange har tendens til å få i seg for mye karb og gjerne mye sukker som lett kan lagres som fett. jeg har ikke stor tro på å tilføre kroppen mindre karb enn den faktisk trenger.
Så konkret, fantomet, jeg tror ikke direkte at lavkarbo=nedsatt terskelwatt, men snarere at for aggressiv slanking kombinert med trening=slitent sykkelfantom.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
13/12/2009 14:43
|
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bakgrunnen for at jeg valgte lavkarbo diet, var at mine verste spiseuvaner var et alt for stort inntak av raske karbohydrater slik som brus, sjoklade, pasta,sukker, ris og brød. Jeg har mer eller mindre drevet med sykling i 25år og har hele tiden blitt fortalt at vi syklister burde spise store mengder karbohydrater og masse bananer. Jeg tror vi mosjonist/amatørsyklister kan nøye oss med bare litt mer karbohydrater enn det som er anbefalt for resten av befolkningen. Uansett skal vansklig la seg gjøre å unngå karbohydrater helt. Det er heller ikke anbefalt.
En uke etter jeg startet slankingen hadde jeg en beinhard treningsøkt i sone 2. Uansett hvor mye jeg prøvde, klarte jeg ikke å komme opp i sone 3. I går kjørte jeg en hard økt i sone 3 i over en time. Snittwatten har aldri vært høyere. Så kanskje den fallende formkurven var falsk alarm, som skyldes en overgangs fase?
Videre ser det ut til å stemme at man på lavkarbodiett går raskt ned i starten fordi man mister mye vann. Den første uka misten jeg 1,4kg og den siste uka mistet jeg 0,9kg. Planen er slanke bort ca 0,8kg/uka frem til 1.mars, for der etter forsøke å stablisere vekta. Fra slutten av mars til 1.juni pleier jeg å øke treningsmengden mye og da tar jeg ikke sjangsen på å spise for lite.
Takk for alle innspill så lang. Jeg tar gjerne i mot flere
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
13/12/2009 15:40
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Bakgrunnen for at jeg valgte lavkarbo diet, var at mine verste spiseuvaner var et alt for stort inntak av raske karbohydrater slik som brus, sjoklade, pasta,sukker, ris og brød. Jeg har mer eller mindre drevet med sykling i 25år og har hele tiden blitt fortalt at vi syklister burde spise store mengder karbohydrater og masse bananer. Jeg tror vi mosjonist/amatørsyklister kan nøye oss med bare litt mer karbohydrater enn det som er anbefalt for resten av befolkningen. Uansett skal vansklig la seg gjøre å unngå karbohydrater helt. Det er heller ikke anbefalt.
En uke etter jeg startet slankingen hadde jeg en beinhard treningsøkt i sone 2. Uansett hvor mye jeg prøvde, klarte jeg ikke å komme opp i sone 3. I går kjørte jeg en hard økt i sone 3 i over en time. Snittwatten har aldri vært høyere. Så kanskje den fallende formkurven var falsk alarm, som skyldes en overgangs fase?
Videre ser det ut til å stemme at man på lavkarbodiett går raskt ned i starten fordi man mister mye vann. Den første uka misten jeg 1,4kg og den siste uka mistet jeg 0,9kg. Planen er slanke bort ca 0,8kg/uka frem til 1.mars, for der etter forsøke å stablisere vekta. Fra slutten av mars til 1.juni pleier jeg å øke treningsmengden mye og da tar jeg ikke sjangsen på å spise for lite.
Takk for alle innspill så lang. Jeg tar gjerne i mot flere Jeg også fikk en mye lavere terskel. Det målte jeg også med wattmåleren min og laktattester. Men hvis du spiser et karbohydratrik måltid med høy gi rett før treningen så blir terskelen høyere igjen. Det koster mindre oksygen og brenne karbohydrater.
|
|
|
13/12/2009 16:36
|
Augustus
Fersking
|
Fersking
Det er vel feil at sakarider(carbs) krever mindre O2 enn lipider(fett) eller proteiner ved forbrenning. Mer riktig er det tar lenger tid å spalte fett og protein. Du har derfor mindre berennbart materiale og må derfor bruke melkesyre som substitutt for glykose på en lavere puls enn vanlig.
Ellers er det å spise høy gi-mat rett før trening ikke den beste ideen jeg har hørt. Det tar litt mer enn 30min før du kan ta ibruk det du har spist. Personlig ville jeg heller trøkka masse lav gi mat 6-8 timer før.
|
|
|
[Re: Augustus]
13/12/2009 17:59
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel feil at sakarider(carbs) krever mindre O2 enn lipider(fett) eller proteiner ved forbrenning. Mer riktig er det tar lenger tid å spalte fett og protein. Du har derfor mindre berennbart materiale og må derfor bruke melkesyre som substitutt for glykose på en lavere puls enn vanlig. Feil! Karbohydrater krever mindre O2 enn fett for å gi samme energimengde. Det vel grunnen til at kroppen går over på ren karbohydratforbrenning på høy intensitet. 1 liter O2 qir 4,7 kcal / 19,62 kJ energi ved fettforbrenning 1 liter O2 gir 5,05 kcal / 21,13 kJ energi ved ren karbohydratforbrenning Med samme mengde O2 får du alstså 7,7% mer energi ved karbohydratforbrenning
|
|
|
[Re: Kruser]
13/12/2009 18:00
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
14/12/2009 07:38
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken betydning har det for prestasjonene om lavkarbo reduserer kroppens vannreserver? Om vekttap delvis skyldes kroppens reduserte evne til å binde vann, så er det kansje ugunstig for en utholdenhetsutøver?
Ellers tenker jeg at hva er målet for denne treningsperioden? Er det gjennomførbart å ha en målsetning om både a)vektreduksjon, b) økt mengdetrening og c) økt watt i samme periode.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
14/12/2009 09:58
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers tenker jeg at hva er målet for denne treningsperioden? Er det gjennomførbart å ha en målsetning om både a)vektreduksjon, b) økt mengdetrening og c) økt watt i samme periode.
Dette ligner en "velg to"-problemstilling.
|
|
|
14/12/2009 10:19
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Hei. Jeg tok 7kg på lavkarbo i høst og det du sier virker svært kjent. For det første hadde jeg samme opplevelse hva angår opplevelsen av formsvikt og trening. Kroppen min trengte 2-3 hardøkter til å venne seg til en endring i tilgjengeligheten av karbohydrater. Etter dette hadde prestasjonsevne som var lik som den var på høykarb. Min "slankekur" var starten på en varig kostholds og livstils endring som hele familien følger. Som småbarnsfar må jeg bare si at jeg aldri har hatt så mye overskudd som denne høsten. Normalt sett kom blodsukkerkrasjet tidlig på kvelden. Da ble dørstokkmila lang. Det er den ikke nå lenger, så selv om lavkarbskosthold ikke er direkte prestasjonfremmende når du sitter på jernhesten, er det iallefall i høyeste grad det for meg fordi jeg både veier mindre og trener oftere som en direkte årsak av et stabilt blodsukker. Muskeltap ved "rask" vektnedgang: For meg virker det HELT når ulogisk at kroppen skal forbrenne muskelmasse fremfor fett selv om man går raskt ned i vekt (+0.5kg/uke). Min påstand er at dette i mange tilfeller kanskje skyldes et proteinunderskudd i kosten til de som slanker seg. Jeg gikk opp i muskelmasse og ned i vekt selv om jeg tok av 0.8kg/uke også etter at glykogenlagere og bundet vann var borte.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Supernova]
14/12/2009 11:08
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Lavkarbo er etter min mening en slankekur for de som ikke klarer å gå ned i vekt ved små justeringer i kosthold og økt treningsmengde.
For å prestere optimalt trenger kroppen karbo, og for rask restitusjon etter treningsøkter trenges også raskt påfyll av karbo.
Fra et lavt nivå er det selvsagt mulig å øke prestasjonene mye samtidig som kroppen går på ketose (ren fettforbrenning), men ønsker man optimal fremgang må kroppen ha karbo. Både for rask restitusjon, men også for å få høy nok intensitet på treningene.
Redigert av Kruser; 14/12/2009 11:20.
|
|
|
14/12/2009 13:22
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Etter hva jeg har lest av litteratur rundt dette med å trene på lavkarbo, tar det ca 4 uker før kroppen er vant til å jobbe med et vesentlig lavere karbonivå. Dette er ikke noe som bare mosjonister driver med, men også utøvere på topp-plan. De rapporterer om et vesentlig mindre karbobehov under konkurranse og også at prestasjonsnivået har økt. Muligens som følge at de føler seg bedre og gjennomfører treningen med en høyere kvalitet. PS! Går selv på Høykarbo.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
14/12/2009 14:14
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
I øvelser som går over mange timer er evnen til å forbrenne fett viktig, for man klarer ikke å tilføre kroppen like mye karbohydrater som man forbruker og kroppens lagre er begrensede. Derfor må man venne kroppen til å forbrenne fett hvis man skal holde høy intenitet over mange timer. Her er link angående lavkarbo-trening, men som jeg ikke anser som en lavkarbo-diett i.o.m at man fyller opp med karbohydrater etter lavkarbo-treningen: http://www.trifuel.com/training/health-nutrition/low-carbohydrate-training
|
|
|
14/12/2009 14:18
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I øvelser som går over mange timer er evnen til å forbrenne fett viktig, for man klarer ikke å tilføre kroppen like mye karbohydrater som man forbruker og kroppens lagre er begrensede. Derfor må man venne kroppen til å forbrenne fett hvis man skal holde høy intenitet over mange timer.
Ja, det vil jo si at man trener fettforbrenning selv med lomma og kjeften full av karbs på langturer. Det passer meg bra.
|
|
|
[Re: kjerts]
14/12/2009 14:22
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Et vesentlig poeng er at så fort kroppen får tilført karbohydrater, så går den tvert over på å brenne disse, kontra fett. Man blir derfor ikke en god fettforbrenner av å dytte innpå karbo på rolig langtur.
|
|
|
[Re: tommygutt]
14/12/2009 14:31
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Et vesentlig poeng er at så fort kroppen får tilført karbohydrater, så går den tvert over på å brenne disse, kontra fett. Har du noe dokumentasjon på dette? På lav intensitet forbrenner man fett, selv med fulle karbohydratlagre.
|
|
|
[Re: tommygutt]
14/12/2009 14:34
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et vesentlig poeng er at så fort kroppen får tilført karbohydrater, så går den tvert over på å brenne disse, kontra fett. Man blir derfor ikke en god fettforbrenner av å dytte innpå karbo på rolig langtur. Kroppen bruker nok delvis karbohydrater så lenge det rekker, men at fettforbrenningsprosessen stopper helt har jeg vondt for å tro. Polarklokka viser et energiforbruk på en langtur som overgår snickersspisingen med god margin.
|
|
|
[Re: kjerts]
14/12/2009 14:58
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har heller ikke noe tro på dette med at man nærmest ikke skal spise karbo under langturer, for å trene opp fettforbrenninga. En utholdenhetsutøver som trener mye trenger masse karbohydrater for rask restitusjon. Hvorfor skal man ikke tilføre dette under trening? Man spiser jo masse karbo i løpet av et ritt også.
|
|
|
|
|